4. Livslångt lärande
Egenutveckling under en yrkeskarriär - livslångt lärande, reflektionsseminarium period 4 2012/2013
Förberedelse inför reflektionen
-
Läs och begrunda sista målet i examensordningen för civilingenjörsexamen:
visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
-
Kolla på denna video om teknikutvecklingen och behovet av livslångt lärande.
-
Bekanta dig med olika former av egenutveckling under yrkeskarriären (klicka och se vad det är):
- Föreningar för yrkesverksamma i databranschen: ACM, IEEE
- Fackförbundet Sveriges ingenjörer med medlemstidningen Ingenjören
- Alumniföreningar: KTH Alumni, KTHX
- Utbildningsföretag som STF Ingenjörsutbildning och Utbildning.se
- KTHs vidareutbildningskurser
- Facktidskrifter såsom Dr Dobbs Journal och Computer Sweden
- Studieförbund såsom ABF och Folkuniversitetet
- För den som vill läsa ännu mer om livslångt lärande: Pedagogikprofessorn Per-Erik Ellströms essä om livslångt lärande och TCO-rapporten Lära för livet - hela livet.
-
Läs om resultatet av prokrastineringsenkäten förra seminariet.
-
Fyll i denna enkät som är en uppföljning av prokrastineringstemat (tar cirka 3 minuter, och minst ett svar går att återanvända i andra reflektionsfrågan nedan).
Skriftlig reflektion
Skriv en reflekterande text på 500-600 ord (årskurs 1) eller 600-800 ord (årskurs 2-3) som besvarar nedanstående frågor. Tänk hela tiden på vilken nivå dina reflektioner ska hålla (beskrivning av reflektionsnivåer). För årskurs 2-3 gäller att minst två reflektioner måste vara på nivå 3-4 för att VG ska kunna ges.
-
Gjorde förra seminariet om prokrastinering något (tillfälligt eller bestående) intryck på dig?
-
Till det förra seminariet fick du i uppgift att prova en ny vana. Kopiera in den vana du planerade att förändra i reflektionsdokumentet (räknas inte i ordräkningen) och reflektera över hur det gick, varför det gick det som det gick, om du kommer att fortsätta, och om du kommer att försöka ändra ytterligare någon vana.
-
Kommer du att vara färdigutbildad efter examen? Varför satsar företagen i så fall så stora resurser på utbildning av sin personal? Reflektera!
-
Alumner säger ofta: "På KTH lärde jag mej att lära och att inse vad jag inte förstår." Varför framhålls det som så viktigt? Stämmer det och i så fall: i vilka kurser och utbildningssammanhang tränar man det?
-
Hur tänker du dig att du kommer att utveckla dina kunskaper och förmågor efter examen?
-
bara för årskurs 2 och 3: Varför är livslångt lärande värdefullt ur ett samhällsperspektiv? Reflektera!
-
bara för årskurs 3: Gå tillbaka och läs ditt eget första reflektionsdokument som du skrev i kursen hösten 2010. Det ligger i din grupps katalog under
/afs/nada.kth.se/misc/info/prosam10/seminarier-1011/period-1/
Jämför hur du skrev och reflekterade då med hur du gör nu. Märker du att du utvecklats? Reflektera över ditt lärande!
Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet!
Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida.
Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf
Lämna in den skriftliga reflektionen
Senast den 4 april 2013 klockan 24.00 ska du lägga upp din skriftliga reflektion på gruppens katalog på skolans Unixdatorer
/info/prosam12/seminarier-1213/period-4/grupp-xx
där xx är ditt gruppnummer.
Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet
Läs igenom alla dokument på din grupps katalog ovan. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig.
Fyll i prosamutvärderingsenkäten
Detta är läsårets sista reflektionsseminarium i prosam. Därför ska du svara på några utvärderingsfrågor om kursen och programmet.
Enkät för årskurs 1 och 2
Enkät för årskurs 3
Skriv ut enkätformuläret på papper. Fyll i det och lämna in det vid reflektionsseminariet. Detta är en obligatorisk inlämningsuppgift.
Gå på reflektionsseminariet och var aktiv
Under reflektionsseminariet bör alla i gruppen vara aktiva och komma till tals.
Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan. Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas. Det är antingen den 9 eller 16 april 2013. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid!
tid | Nadabibl | 1535 | 1537 | 4523 | 1625 | 1635 | 523 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
9 april kl 8.15 | 33 | 12 | 39 | ||||
9 april kl 9.30 | 18 | 21 | 37 | 27 | |||
9 april kl 10.45 | 6 | 19 | 30 | 9 | 25 | ||
9 april kl 13.00 | 20 | 24 | 7 | ||||
9 april kl 14.30 | 36 | 15 | 4 | ||||
9 april kl 16.00 | 31 | 34 | 22 | 13 | 38 | 26 | |
16 april kl 8.15 | 3 | ||||||
16 april kl 13.00 | 32 | 14 | 28 | ||||
16 april kl 14.30 | 16 | 10 | 5 | 29 | 1 | ||
16 april kl 16.00 | 17 | 11 | 35 | 23 | 2 | 8 |
Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under menyalternativet Lokaler till vänster.