11. Minoriteter och likabehandling
Minoriteter och likabehandling, reflektionsseminarium period 3 2014/2015
Detta seminarietema är avsett att uppfylla en del av följande två mål för civilingenjörsexamen, enligt högskoleförordningen:
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Förberedelse inför reflektionen
Denna gång är det en hel del att läsa och titta på, så räkna med att det tar drygt en timme att gå igenom förberedelserna.
- Läs KTHs värdegrund och ta ett associationstest.
- Läs serien The Ping-Pong Theory of Tech Sexism.
- Läs artikeln om THS-föreningen Gaytek på sida 33-35 i Osqledaren nr 3 2013-2014 (tema jämställdhet, orangefärgat omslag, mars 2014).
- Läs artikeln Omtanke och empati ger alla en bättre studietid på sida 8 i samma nummer av Osqledaren.
- Läs följande delar av rapporten Avslöja heteronormen på GU och Chalmers:
Inledning (begrepp, bakgrund, syfte och metod) s 6-10, diskussion s 26-28, förslag och tips s 30, välj ut och läs berättelserna under en av underrubrikerna i resultatdelen på s 11-26. - Kolla på tre (av ursprungligen tolv) kortfilmer i SVTs dokumentär Raskortet (till vänster på SVT-sidan).
- Kika på denna SCB-statistik om kön och etnicitet.
- Läs sidan Plugga på KTH med funktionsnedsättning.
När du reflekterar över detta i ditt reflektionsdokument och på seminariet ska du tänka på, som man ska göra i alla sammanhang, att minoriteter ofta inte syns men finns, så om du uttrycker dig nedlåtande om en minoritet kan personer i rummet/läsargruppen bli direkt träffade.
Skriftlig reflektion för årskurs 1 (prosam14)
Skriv en reflekterande text på 500-600 ord (drygt en sida) där du reflekterar kring nedanstående frågor.
- Fundera, utifrån förberedelsematerialet, på följande frågor, dels i kontexten "som student på datateknik", dels "inom den karriär du tänkt dig", och dels "i vardagen i övrigt". Välj sedan ut tre av frågorna som du svarar på i ditt reflektionsdokument.
- Vilken tror du är den största fördelen med att vara - och uppfattas som - man?
- Vilken tror du är den största fördelen med att vara heterosexuell?
-
Vilken tror du är den största fördelen med att identifiera sig som det kön, som andra uppfattar att man tillhör?
- Vilken tror du är den största fördelen med att vara uppväxt i Sverige?
-
Vilken tror du är den största fördelen med att ha ett nordiskt/västerländskt utseende?
-
Vilken tror du är den största fördelen med att komma från en studievan bakgrund - från ett hem där någon förälder eller närstående har bedrivit högre studier?
-
Vilken tror du är den största fördelen med att fungera utan något synligt respektive osynligt funktionshinder?
- I höstas anordnades envariabelstudiegrupper. Baserat på dina erfarenheter från dessa grupper:
- Reflektera över ditt och andras lärande i grupp.
- Reflektera över om det är värdefullt att såna aktiviteter erbjuds och om dom kan utvecklas.
- Om du inte deltagit i minst två envariabelstudiegruppsträffar (till exempel för att du läst envariabelkursen tidigare) ska du istället göra följande tre ersättningsuppgifter och öka totalantalet ord i hela seminariereflektionen till 600-700:
- Beskriv någon eller några erfarenheter du har av lärande i grupp (från tidigare studier) och reflektera över grupplärande.
- Titta på SI-videon. På vilka sätt tror du att den metod som beskrivs i videon kan påverka lärandet?
- Reflektera över vad som är den största skillnaderna mellan att studera på Datateknikprogrammet jämfört med att studera det du läste innan du började. Du som inte läst på högskolan tidigare får jämföra med dina gymnasiestudier.
Skriftlig reflektion för årskurs 2 och 3 (prosam13, prosam13s, prosam12, prosam12s)
Skriv en reflekterande text på 600-800 ord där du reflekterar över hur det är att tillhöra en icke-minoritet respektive minoritet och värdet av och svårigheterna med att uppnå likabehandling. Du kan finna inspiration i dom numrerade frågorna för årskurs 1 ovan. Reflektera också över kurserna i period 2 och 3 och hur dom passar in i D-programmet.
Tänk på att reflektionen i vissa delar måste nå upp till nivå 3-4 för att VG ska kunna ges. Läs igenom beskrivningen av reflektionsnivåerna innan du börjar skriva!
Lämna in den skriftliga reflektionen
Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet! Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida. Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf
Senast den 28 januari 2015 klockan 13.00 ska du lägga upp din skriftliga reflektion på gruppens katalog på skolans Unixdatorer
/info/prosam12/seminarier-1415/period-3/grupp-x
där x är ditt gruppnummer. Noggrannare instruktioner om kopieringen finns på första seminariets webbsida. Att kunna lägga upp sin reflektion på rätt katalog med rätt namn ingår i skötsamhetsbedömningen.
Kolla upp tid och plats för din grupps reflektionsseminarium
Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan (gruppnumret står i Rapp om du glömt bort det). Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas. Det är antingen den 2 eller 10 februari 2015. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid!
tid | 1535 | 1537 | 4523 | 1625 | 523 CVAP | F0 TMH |
2 feb kl 8.15 | 38 | 11 | 23 | 2 | 17 | |
2 feb kl 9.30 | 32 | 29 | 24 | 3 | 5 | 18 |
2 feb kl 11.00 | 33 | 30 | 35 | 1 | 4 | |
2 feb kl 13.00 | 36 | 12 | 20 | 14 | 39 | |
2 feb kl 14.30 | 21 | 15 | 37 | |||
2 feb kl 16.00 | 19 | 16 | ||||
10 feb kl 8.15 | 8 | 10 | 22 | 26 | 13 | |
10 feb kl 9.30 | 28 | 7 | 27 | 6 | ||
10 feb kl 11.00 | 9 | 31 | 34 | 25 |
Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under menyalternativet Lokaler.
Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet
Läs igenom alla dokument på din grupps katalog ovan. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig.
Gå på reflektionsseminariet och var aktiv
Under reflektionsseminariet bör alla i gruppen vara aktiva och komma till tals.
Den som inte kan gå på seminariet ska göra en ersättningsuppgift, se den allmänna seminariesidan.
Fördjupning för den intresserade
- Avslöja heteronormen i högre utbildning - webbformulär där du kan berätta om dina egna erfarenheter
- KTHs jämställdhetspolicy.
- Ett KTH för alla, mångfaldspolicy och mångfaldsplan.
- KTH-länkar om genus.
- KTH-länkar om mångfald.
- KTH-länkar om funktionsnedsättning.
Vad händer härnäst i prosamkursen?
Programkollegium 26 mars kl 15-17 i sal E1
Fri diskussion om D-programmet för alla lärare och D-teknologer.
Ingen obligatorisk närvaro på programkollegiet.