Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Kursanalys

Kursanalys: DD1390 och DD1391 Programsammanhållande kurs i datateknik, prosam16 och prosam16s

Kursen är obligatorisk för D i årskurs 1-3. DD1390 går alla tre åren medan DD1391 är till för den som antas i högre årskurs och därför saknar första året.

Kursdata per 1 juli 2019

Tid: augusti 2016-juni 2019, dvs tre hela läsår (för DD1391 augusti 2017-juni 2019)
Antal högskolepoäng: 6, varav 2 i årskurs 1, 3 i årskurs 2 och 1 i årskurs 3 (för DD1391 4 poäng, varav 3 i årskurs 2 och 1 i årskurs 3) 
12 reflektionsseminarier, ett etikmoment och ett datorhistoriaprojekt ingick i kursen. 
Kursledare och examinator: Viggo Kann (som även har skrivit denna kursanalys)
Mentorer: Mads Dam, Johan Karlander, Stefan Nilsson, Douglas Wikström, Viggo Kann, Linda Kann, Olle Bälter, Carina Edlund (2016/2017), Örjan Ekeberg, Jens Lagergren (2016/2017), Mårten Björkman, Christian Smith, Monika Lundell, Marcus Dicander (2017-2019), Dena Hussain (2017-2019). 
Övriga medverkande i kursen: Alicja Lissenko och Helen Lindkvist (valinfo), Örjan Ekeberg (kexjobbsinfo och programkollegier), Niklas Möller och Jesper Jerkert (etik), Martin Emanuel och Nina Wormbs (datorhistoria), Björn Thuresson (studiebesökskoordinator). Korta gästspel på informationstillfällena av Johan Boye, Monika Lundell, Yoko Takau Drobin och alla masterprogramansvariga. Dessutom har en alumnföreläsning hållits varje år, av i tur och ordning Johnny Bigert, Donald Knuth och Adam Renberg.

DD1390 prosam16 DD1391 prosam16s totalt
antal registrerade 188 37 225
prestationsgrad 72% 78% 73%
examinationsgrad 52% 70% 56%

Eftersom kursen går över tre år och många slutar under sitt första år blir prestations- och examinationsgraderna konstlat låga. Intressantare är att titta på momenten som är ett per årskurs:

STATISTIK efter kursens slut, 1 juli 2019

Moment   Antal   Betygsfördelning                              Medelbetyg
UPP1      153
UPP2      137+30   0 x E   30 x D   74 x C   38 x B   25 x A       3,3
UPP3      100+26
skötsamhetsbetyg   1 x E    1 x D    1 x C    6 x B  111 x A       4,9
slutbetyg 96+26    0 x E    2 x D    3 x C   71 x B   46 x A       4,3

Det var 173 aktiva studenter på slutet av kursen (som deltog i något av vårens seminarier). Av dom 51 som inte är klara med kursen än har mer än hälften bara en eller två uppsatser kvar att göra.

Några delar av kursen var frivilliga. Deltagarantalet för dessa (från prosam16 och prosam16s) var för alumnföreläsningarna 99 (årskurs 1 med Johnny Bigert), 104 (årskurs 2 med Donald Knuth), 20 (årskurs 3 med Adam Renberg). Det var 52 stycken som deltog i det frivilliga studiebesöket i årskurs 3.

Ändringar införda till kursomgången prosam16

  • Ett nytt seminarietema har införts 2018: psykisk hälsa (som delar tema med ergonomi).
  • Flera mentorer har börjat variera seminarieformen och till exempel genomföra gåseminarier och seminariediskussioner i mindre grupper som sedan redovisas i helgrupp.
  • Maxordgränsen för reflektionerna höjdes 2016.
  • Canvas används sedan 2017 för information och resultatrapportering.
  • Ett betygsättningsmöte för mentorerna infördes 2018 före första seminariet.
  • Gruppmedlemmarna ska ge skriftliga kommentarer på varandras reflektioner från 2018.
  • Hösten 2018 provades Googledokument och Peergrade för inlämning och kommentering av reflektioner. Vid en utvärdering visade det sig att en stor majoritet föredrog Peergrade, varför detta system används från VT 2019.
  • Seminarieinstruktionerna publiceras sedan 2018 om möjligt två veckor före första seminarietillfället.
  • Några mentorer har slutat och andra har tillkommit.

Publikationer om kursen

  • Kursen har studerats i forskningsprojektet Effects of a Program Integrating Course for Students of Computer Science and Engineering, som har redovisats i en konferensartikel med samma namn (V. Kann och A-K. Högfeldt; 47th ACM Technical Symposium on Computing Science Education, Memphis, USA, sid. 510-515, mars 2016; tillgänglig via Diva).
  • I ett annat projekt har kursen jämförts med motsvarande kurser på medieteknikprogrammet och på Linköpings universitet (En jämförelse mellan programsammanhållande kurser vid KTH och LiUF. Heintz, A. Berglund, B. Hedin, V. Kann; 5:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, Uppsala, November 2015; PDF) och med andra kurser på KTH (Experiences from different program integrating courses; V. Kann, K. Almgren, M. Bengtsson, Scholarship of Teaching and Learning 2015, KTH, 2015; Abstract).
  • Kursens programutvecklande egenskaper har studerats i Student Based Program Development (V. Kann och Ö. Ekeberg; 23rd ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Larnaca, Cypern, juli 2018; Poster).
  • Stresstudien som genomfördes i kursen 2018 redovisades i Studenters stress studeras och skärskådas (V. Kann och E. Lundkvist; Scholarship of Teaching and Learning 2019, KTH, 2019; AbstractPoster).
  • Resultat av intervjuer och enkäter med kursdeltagare och mentorer 2018 redovisades i Programme Integrating Courses Fighting to Get Engineers to Reflect on Non-technical Topics (E. Riese, E., O. Bälter, B. Hedin, V. Kann; 24th ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Aberdeen, Skottland, sid. 133-139, juli 2019; tillgänglig via ACM).
  • En sammanfattande beskrivning av kursen och alla studier som gjorts om den publicerades 1 augusti 2019 i Programme Integrating Courses Making Engineering Students Reflect (V. Kann; Theorizing STEM Education in the 21st Century [Online First], IntechOpen 2019; bokkapitel).

Sammanställning av kursenkäten i maj 2019

Kursenkäten genomfördes parallellt i årskurs 1, 2 och 3 i samband med seminariet i period 4 och var obligatorisk. Dom flesta frågorna var påståenden som skulle besvaras på en skala mellan 1 och 7, där

1 = nej, jag tar helt avstånd från påståendet
4 = jag varken instämmer eller tar avstånd från påståendet
7 = ja, jag instämmer helt i påståendet
Det fanns också ett alternativ X = jag kan av något skäl inte ta ställning till påståendet, som mycket få svarande valde. I tabellen nedan anges medelsvaret (där alternativet X inte räknats in) per årskurs och totalt. Vissa frågor var inte med för alla årskurser.

Påstående åk 1 åk 2 åk 3 totalt
antal svarande 147 153 169 469
Jag tycker att den inledande föreläsningen har varit givande 5,2 5,2
Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande 5,1 5,1
Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande 5,3 5,5 5,4
Jag tycker att temat ergonomi och psykisk hälsa för reflektionsseminariet i period 2 var givande 4,8 5,5 5,6 5,3
Jag tycker att temat prokrastinering  för reflektionsseminariet i period 3 var givande 5,1 5,1 5.4 5,2
Jag tycker att temat yrkesrollen och livslångt lärande för reflektionsseminariet i period 4 var givande 4,6 4,5 4,8 4,6
Jag känner till syftena med seminarierna och aktiviteterna i prosam 5,8 5,9 6,1 5,9
Min kunskap om utbildningen har ökat betydligt genom prosamkursen 4,4 4,8 5,4 4,9
Det har varit intressant och givande att få höra studenter från andra årskurser vid seminarierna 5,9 5,9 6,0 5,9
Jag upplever att jag är bättre på att skriva reflektioner nu än när jag började på D-programmet 3,8 4,4 5,2 4,5
Jag har förtroende för att Prosam ger mig tillräckligt med stöd för att jag ska kunna göra ett informerat master- och kursval 15 maj 5,5 5,5
Jag har kunnat tillämpa kunskaperna från prosamkursens etikmoment i andra kurser eller i kexjobbet 3,4 3,4
Som helhet har Prosamkursen varit givande 4,8 5,0 5,6 5,1
I etikmomentet i höstas gav de två föreläsningarna en bra förberedelse för etikessän och gruppövningen 4,0 4,0
Det var tydligt vad som krävdes för att få godkänt på etikessän 4,3 4,3
Etikmomentet var givande för mig 3,8 3,8
Den sociala miljön på KTH, såsom jag ser den, är inkluderande 5,4 5,3 5,2 5,3
Jag ser ofta att andra KTH-studenter skriver nedsättande (sexistiska etc) kommentarer på sociala medier 2,0 1,9 1,8 1,9

Vilka tre teman tycker du som helhet varit mest givande? Kryssa i exakt tre teman. (endast årskurs 3)

Ergonomi och psykisk hälsa 52%
Masterprogram 46%
Prokrastinering 40%
Minoriteter och likabehandling 34%
Studiemotivation och studieteknik 30%
Kvalitet i utbildningen - vad är det? 25%
Plugga och jobba utomlands 23%
Yrkesrollen och livslångt lärande 17%
Min framtida roll som D-civilingenjör (ingick inte i DD1391) 13%
Plagiering och eget ansvar (ingick inte i DD1391) 11%
Mål och examination (ingick inte i DD1391) 8%


Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Ja, i hög grad 11% 8% 11% 10%
Ja, i viss grad 63% 69% 66% 66%
Nej, inte alls 23% 21% 17% 20%
Vet inte 3% 3% 6% 4%

Vad gäller D-programmet: Hur tycker du att kurserna hänger ihop och bygger på varandra?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Mycket bra 24% 16% 34% 25%
Ganska bra 58% 64% 53% 58%
Varken bra eller dåligt 12% 10% 9% 10%
Ganska dåligt 5% 4% 4% 4%
Mycket dåligt 1% 3% 0% 1%
Vet inte 1% 3% 1% 1%

Har du planer på att studera utomlands inom D-utbildningen?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Ja, har redan gjort det/gör det just nu 1% 1% 5% 2%
Ja, det ingår (läser språkprofil) 3% 1% 1% 2%
Ja, mycket troligt  16% 14% 12% 14%
Ja, ganska troligt 20% 18% 10% 16%
Det är en möjlighet som jag överväger 38% 40% 31% 36%
Nej 16% 22% 35% 24%
Vet inte 6% 3% 5% 5%

Vilken är din favoritföreläsningssal?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
E1 29% 38% 22% 30%
E2 1%
E3 1%
D1 30% 35% 46% 37%
D2 1% 2% 1%
D3 1%
F1 5% 6% 5% 5%
F2 9% 3% 4% 5%
Q1 5% 6% 7% 6%
Q2
H1
K1
K2
L1
V1 1%
V2
V3
U1 1%
B1 1%
B2
B3
M1 1% 1% 1%
M2
M3
Vet ej 20% 10% 11% 14%

Vilken är din favoritövningssal? (Du kan kryssa i upp till tre salar/salstyper om du har flera favoriter)

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
E31 (med piano) 8% 7% 5% 7%
E32/E36 (fasta böjda bord) 17% 10% 8% 12%
E33/E34/E35 24% 25% 14% 21%
E51/E52/E53 5% 6% 2% 4%
D32/D33 8% 6% 7% 7%
D34/D35 (nyrenoverade) 22% 17% 14% 18%
D41 (fasta böjda bord) 3% 1% 2%
D42 (vita tavlor) 1% 1% 4% 2%
Q11/Q13/Q15/Q17 2% 6% 5% 4%
Q21/Q22/Q24/Q26 3% 8% 11% 7%
Q31/Q33/Q34/Q36 (stora) 8% 24% 20% 17%
U21/U31/U41/U51 (stora nybyggda) 6% 15% 32% 18%
U61 (liten nybyggd) 1% 3% 1% 2%
V01/V11/V12/V21/V23/V33/V35 1% 3% 4% 3%
V22/V32/V34 (stora) 1% 1% 4% 2%
K51/K53
L21/L22/L31/L41/L42/L43/L44 3% 3% 1% 2%
L51/L52 (stora)
B21/B22/B23/B24 2% 1% 1%
M23/M24/M31/M32/M33/M35/M36/M37/M38 1% 1% 1%
Vet ej 36% 30% 29% 32%


Hur tycker du att övningssalarna i det nybyggda U-huset fungerar jämfört med traditionella E-övningssalar? 

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
U-salarna betydligt sämre 1% 2% 4% 2%
U-salarna något sämre 1% 5% 5% 4%
U-salarna likvärdiga med E-salarna 3% 8% 20% 10%
U-salarna något bättre 7% 24% 24% 18%
U-salarna betydligt bättre 8% 15% 21% 15%
Vet ej 80% 46% 26% 51%

Föredrar du att läraren använder svart eller vit tavla att skriva på?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Jag föredrar att läraren använder svart tavla 47% 52% 36% 45%
Det spelar ingen roll 31% 27% 37% 32%
Jag föredrar att läraren använder vit tavla 11% 8% 14% 11%
Det beror på salens storlek 8% 9% 7% 8%
Vet ej 3% 5% 6% 5%

Markera (exakt) fem av följande kvaliteter hos lärosalarna (föreläsningssalarna och övningssalarna) som du skulle vilja att KTH ska prioritera högst att förbättra?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
visuellt lugn miljö 27% 32% 32% 30%
ljudstörningsfri miljö 20% 22% 24% 22%
akustiken 11% 16% 12% 13%
förstärkning av talarljudet 11% 29% 17% 19%
allmänbelysningen i salen 19% 24% 18% 20%
kvaliteten och storleken på projektorbilden 8% 6% 8% 7%
siktvinklar (för tavlor och projektorbilden) från alla platser i salen 27% 22% 21% 23%
möjlighet för läraren att visa datorpresentation och skriva på tavlan samtidigt 20% 26% 19% 22%
teknik som fungerar oftare 31% 42% 36% 36%
sittkomforten 39% 29% 37% 35%
benutrymmet 36% 18% 24% 26%
flexibel bordsplacering 5% 5% 6% 5%
tillgång till ståbord för den som vill 14% 9% 10% 11%
tillgång till eluttag 47% 46% 56% 50%
närhet till soptunna och återvinning 3% 8% 3% 5%
luften i salen 52% 52% 59% 54%
temperaturen i salen 45% 34% 32% 37%
solskyddsgardiner 7% 12% 6% 8%
skyltning till salen 7% 4% 5% 5%
närhet till salen (från föregående lektion) 31% 22% 30% 28%
tillräckligt stor sal (så att alla får sitta) 22% 18% 24% 21%
tillgång till salen även när det inte är undervisning i den 19% 24% 21% 21%
Summa 500% 500% 500%

Vilken av datorsalarna i huvudbyggnaden föredrar du att använda, om du får välja själv?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Röd 8% 10% 16% 11%
Orange 16% 14% 8% 13%
Gul 6% 6% 4% 5%
Grön 5% 6% 1% 4%
Brun 4% 5% 3%
Spelhallen 3% 6% 16% 8%
Sporthallen 1% 4% 5% 3%
Musiksalen
Konsthallen 1% 1% 2% 1%
Matsalen 1% 3% 1% 2%
Grå 1% 2% 1% 1%
Karmosin 1% 3% 5% 3%
Vit 5% 1% 2%
Magenta 3% 4% 2%
Violett 1% 2% 1%
Turkos 3% 1%
Vet ej 56% 33% 28% 39%

Det finns önskemål om att göra två datorsalar (till exempel Karmosin och Vit) till "tysta salar", där samtal måste föras lågmält när salen inte är bokad för undervisning. Stöder du detta förslag?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Är emot förslaget i hög grad 6% 7% 6% 6%
Är emot förslaget i viss grad 5% 6% 11% 7%
Förhåller mig neutral till förslaget 19% 18% 17% 18%
Stöder förslaget i viss grad 22% 23% 14% 20%
Stöder förslaget i hög grad 42% 40% 46% 43%
Vet ej 6% 6% 6% 6%

Jag har upplevt mobbning eller diskriminering (av mig själv eller andra) på KTH.

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Ja 8% 8% 7% 8%
Nej 92% 92% 93% 92%

Vid prokrastineringsseminariet vittnade många om att man inte börjat plugga på operativsystemkursen förrän (för) långt efter kursstart. Ett förslag är att flytta om kurserna så att Operativsystem koncentreras till period 2 och Hållbar utveckling går över hela terminen (istället för tvärtom). Vad tycker du om en sådan ändring? (endast årskurs 3)

åk 3
Är emot förslaget i hög grad 10%
Är emot förslaget i viss grad 6%
Förhåller mig neutral till förslaget 18%
Stöder förslaget i viss grad 26%
Stöder förslaget i hög grad 25%
Vet ej 15%


Skolledningen för den nya skolan EECS vill förenkla för studenterna att välja vissa masterprogram, såsom Systemteknik och robotik, Information och nätverksteknologi, Inbyggda system och Kommunikationssystem. 
Anser du att insatser behöver göras på datateknikprogrammet för att förenkla för studenterna att bli behöriga till dessa program? I så fall vilka insatser? 
(Flera svar kan markeras.)

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Nej, inga ytterligare insatser behövs. Dagens information och valfria utrymme är tillräckligt. 10 29 22 20%
Ja, bättre information behövs. 20 26 22 23%
Ja, behörighetsgivande spår bör införas inom det valfria utrymmet. 13 18 15 15%
Ja, ändringar av det obligatoriska kursblocket behövs. 4 6 3 4%
Ja, behörighetskraven till masterprogrammen bör sänkas. 4 3 2 3%
Vet ej 57 34 43 45%
Summa 109 115 108

Ett av EECS-skolledningens förslag är att införa en gemensam kärna av kompetenser i alla skolans civilingenjörsprogram för att förenkla för studenterna att välja skolans olika masterprogram.  
Vad tycker du om förslaget att i årskurs 1-2 på datateknik införa kurser i analog och digital elektronik, signalbehandling och fysik (vilket innebär att datatekniska kurser får utgå eller skjutas till högre årskurs)?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Är emot förslaget i hög grad 48% 58% 55% 54%
Är emot förslaget i viss grad 12% 17% 15% 15%
Förhåller mig neutral till förslaget 14% 10% 12% 12%
Stöder förslaget i viss grad 10% 5% 5% 7%
Stöder förslaget i hög grad 5% 6% 3% 5%
Vet ej 11% 4% 10% 8%

Det gjordes många fritextkommentarer. Här är ett litet urval av i första hand konstruktiva kommentarer:

Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande (endast åk 1)

Det var bra att det var det första temat eftersom det kändes betryggande inför de framtida studierna när man kom som ny och inte hade studerat på universitet tidigare. (åk 1)
Det har varit ett tema jag velat arbeta med personligen innan prosam, men det har gett mig verktyg för att bättre ta tag i det hela. (åk 1)

Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande (endast åk 2 och 3)

Vi skrev inget själv, och jag lärde mig därmed inte jättemycket, men det var bra som en introduktion till att börja tänka på ämnet. (åk 2)
Hade varit bra att få höra lite "erfarenhet", dvs. höra eller läsa berättelse frå de elever som tidigare gått de olika masterprogrammen. Att bara läsa om dem på hemsidan har jag gjort tidigare och det hade varit intressant och roligt att få höra lite riktiga berättelser från några som gått de olika programmen. (åk 2)
Ännu mer inblick i konkreta projekt och dyl. av studenter från olika masterprogram kanske engagerar folk att tänka djupare och bredare på sitt masterval. (åk 3)
Hade dock gärna haft temat i en senare period då man i period 1 inte tänker lika mycket på masterprogram som i senare perioder. (åk 3)
Det fick en att börja tänka på mastervalet redan i ett tidigt skede, vilket jag tycker är väldigt bra. (åk 3)

Jag tycker att temat ergonomi och psykisk hälsa för reflektionsseminariet i period 2 var givande

Väldigt bra att det tas upp. Känns som att det är väldigt enkelt för många att hamna i psykisk ohälsa om man inte tänker på hur man undviker det och ergonomi är absolut relevant för dataloger. (åk 1)
Verkligen. Hade gärna sett att vi hade detta redan under år 1. (åk 2)
Det finns utrymme för förbättring, speciellt i ergonomi delen. Läsmaterialet i ergonomi delen kändes inte pålitliga. (åk 2)
Bra tillägg till prosam kursen och nånting som både elever och lärare behöver vara medvetna om. (åk 2)
Psykisk hälsa är SÅ VIKTIGT att prata om. Alla stressar hela tiden och KTH är rätt påfrestande att plugga vid. Man måste uppmuntras om att prata om psykisk ohälsa så att man i alla fall vet att man inte är ensam. (åk 3)
Det är viktigt att prata om psykisk hälsa men det borde innehålla mer substans än enbart stress i skolan. Psykisk hälsa och ohälsa handlar om mycket mer, såsom andra livsfaktorer, och psykiska sjukdomar. Jag kände att sättet seminariet var utformade enbart skrapade på ytan. Men det är en bra början. (åk 3)
Ergonomidelen var dock rent ut sagt DÅLIG. Det var för lite vetenskap i det ämnet och för lite diskussion om hur man faktiskt kunde ändra sin ergonomi på ett säkert sätt. Att bara kasta ut några artiklar sådär var inte bra. (åk 3)

Jag tycker att temat prokrastinering för reflektionsseminariet i period 3 var givande

Läxan med en att följa en ny vana kändes väldigt givande då det gav effekt för mig. (åk 1)
Det fanns vissa tips som kändes användbara, men det känns som att det mest givande var att höra hur det är för äldre studenter, vilket gav mig mer motivation att påbörja uppgifter tidigare eftersom det blir allt mer viktigt med åren. (åk 1)
Intressant tema som fick mig att tänka efter och tänka på saker som jag faktiskt inte lagt märke till. Det var kul och intressant att få alla exempel på metoder för att försöka fixa sitt prokrastineringsproblem. (åk 2)
Känns som att delen över den 50 olika tipsen är extremt relevant och lite utav statistiken också. Men känns som att mycket utav dem rekommenderade källorna inte behövdes, speciellt några av youtubeklippen. (åk 2)
Tycker att källorna var ovetenskapliga, och påminde mest om självhjälpslitteratur. Det känns som att det måste ha funnits bättre lämpade källor för det här området. (åk 2)
Definitivt mitt favorittema någonsin! Seminariet hjälpte mig faktiskt mer än jag trodde, vilket jag är väldigt glad för. Jag prokrastinerar inte alls lika mycket som jag gjorde förut - tack <3 (åk 3)

Jag tycker att temat yrkesrollen och livslångt lärande för reflektionsseminariet i period 4 var givande

Mycket var redan sådant man visste eller kan gissa sig till utan att kolla upp statistik i en enkät, men det ger en möjlighet att diskutera framtiden med andra och främst äldre elever som kan ge bra tips till att välja en bana. Personligen tycker jag dock att frågorna hade kunnat ge en större chans att reflektera över t.ex. arbetssituationer istället för att ställa frågor kring statistik. År 2-3 verkar ha haft fler sådana frågor vilket är bra, men något som verkar saknas i år 1:s frågeställning. (åk 1)
Enkäten var intressant men de andra frågorna om framtida kursval, masterinriktningarna och vad för jobb man vill ha kändes svåra att ta ställning till när man går i ettan. (åk 1)
Bästa seminariet vi har haft än så länge. Relevant uppdaterad information som passar ihop till linjen. (åk 2)
Vi hade redan detta tema för 2 år sen. Kändes lite redundant att ha det igen. Vi läste åtminstonde en karriärsenkät. (åk 3)

Etikmomentet var givande för mig (endast åk 1)

Det var okej givande för mig personligen, men jag är oerhört glad att mina framtida kollegor fått en lektion eller två i etik. Det behövdes. Nog för att man inte vinner ett krig genom ett slag, men det hjälper till. (åk 1)
Det jag fick mest insikt i är att det är skrämmande många på programmet som saknar ansvarskänsla och verkligen inte känner att konsekvenserna av deras kod har någonting alls att göra med dem. Tror därför att detta moment behövs, helst med ännu högre verklighetsförankring. (åk 1)

Min kunskap om utbildningen har ökat betydligt genom prosamkursen

Det var vid något tillfälle specifikt krav på att analysera en kurs utifrån kursplanen. Jag tror att det vore bra med mer sådant. (åk 2)
På grund av informationsföreläsningarna. (åk 2)
Håller delvis med, har definitivt fått mer kunskap om utbildningen genom t.ex. olika infoföreläsningar. Dock har jag själv tagit reda på mycket själv och lärt mig av att prata med äldre studenter både vid prosamseminarier och studiesocialt. (åk 2)
Framför allt har det varit kul att höra talas om kurserna som de äldre studenterna läser och vad de tycker om dessa. Det är också trevligt att få ta del av olika material i form av enkäter etc som vi får göra genom prosamkursen. (åk 2)
Jag skulle påstå att seminarierna har lärt mig mer eftersom de har placerat mig i ett forum av andra studenter där vi har diskuterat frågor som man nog annars inte skulle prata om. Förberedelse uppgifterna har visserligen varit viktiga att förbereda sig inför seminariet så att en diskussion kan havas, men jag fann att det var att höra andra studenters syn på frågorna som det mest givande. (åk 3)

Det har varit intressant och givande att få höra studenter från andra årskurser vid seminarierna

Förmodligen det bästa med Prosam, att höra äldre studenter klaga och stundvis ge beröm åt olika kurser. (åk 1)
Detta tycker jag är det bästa med seminarierna då man får ett större perspektiv av hur andra uppfattar utbildningen. (åk 2)
Tyvärr så känns det som att det oftast blivit främst negativ diskussion angående vad som inte är så bra med utbildningen när man pratar med eller får höra från andra årskurser. Det kanske borde vara lite mer styrd diskussion ibland om vad som är bra istället för att man endast tar upp negativa aspekter, dock tycker jag absolut att det behövs att ta upp det som inte är bra. (åk 2)
Detta är något jag märker gjort större skillnad än jag trott när jag hört andra prata om sina utbildningar. Jag tycker det var särskilt viktigt att veta hur svåra olika terminer är och att t.ex. det är okej att första terminen i tvåan känns tuff eftersom man vet att det inte alltid kommer att vara så framåt. (åk 3)
Mentorn skulle nog kunna moderera detta lite extra så att erfarenhetsutbytet blir som mest effektivt. (åk 3)

Jag upplever att jag är bättre på att skriva reflektioner nu än när jag började på D-programmet

Jag vet fortfarande att min svenska inte är perfekt men jag tänker hela tiden på hur jag kan förbättra den (åk 2)
Jag tycker absolut det, men jag känner att jag kunde gjort ett bättre jobb. Men så fort man lägger mer tid på att läsa texterna man ska reflektera kring och lägger mer tid på själva texten så blir man bättre på att reflektera. Men man blir också bättre på att tänka själv och kritiskt, vilket är något som ni inte tar upp men som är en uppenbar fördel med dessa uppgifter. (åk 2)
En viktig faktor är att man vänjer sig vid prosam formatet och vad ens handledare gillar / godkänner / accepterar. I ettan vågar man ej ta ut svängarna utan försöker bara svara på alla frågor. (åk 3)
Reflekterandet är något jag inte längre har problem med efter denna kursen. (åk 3)

Är det något tema du skulle vilja ändra på eller något nytt tema du skulle vilja införa i kursen? (åk 3)

Skulle gärna vilja se ett seminarium, eller att det tas upp mer i psykisk ohälsa kanske, som handlar om prestationsångest och att jämföra sig med andra. När man går på KTH så är man omgiven av helt fantastiska personer som startar företag, sommarjobbar på google, och på andra sätt verkligen är helt fantastiska. Tror det kan vara bra att prata om det då många andra kanske också jämför sig med andra och känner sig rätt värdelösa. Tror även det kan vara bra att under första periodens första seminarium prata om betyghets då vissa förstaårs studenter som kommer från gymnasiet förväntar sig att de ska kunna hålla samma nivå som där och sen mår dåligt när de inte gör det. (åk 3)
Skulle vara intressant att diskutera saker som immaterialrätt som ett tema eftersom det är något som inte diskuteras i någon större utsträckning i andra kurser. Dessutom kommer många Dataloger behöva fundera över det i sitt yrkesverksamma liv. (åk 3)
Samhället och datalogen, hur datateknik förädlar eller förstör. (åk 3)
Mål och examination var väldigt givande att förstå i början av kursen. Däremot kände jag att enstaka viktiga seminarier i ettan (t.ex Studieteknik) gick förlorade pga att jag saknade akademisk mognad och erfarenhet att universitetsstudier i ettan. Studieteknikseminariet krävde experimentation som jag inte riktigt följde upp på. Prokrastineringstemat i trean gick väldigt bra, där experimentationen verkligen gjordes eftersom jag i trean förstod konsekvenserna av vad som händer om man inte förbättrar sina vanor (genom misslyckanden i år 1 och 2). Frågan är om studieteknikseminariet i ettan hjälper en att inse detta snabbare, eller om det vore mer givande att ha det i tvåan istället? (åk 3)

Vad var det bästa med kursen? (fetstilsmarkeringar av nyckelord tillagda av Viggo)

Att vi har diskuterat relevant ämnen som passar kursens gång. Man får extremt mycket hjälp i att integreras i programmet. Väldigt tacksam för det! (åk 1)
Det bästa med prosamkursen har varit de absolut relevanta ämnena som tas upp i seminarierna. Det mest givande har dock varit dess förberedelser med texter och videos men diskussionen har bidragit en del också. (åk 1)
Att få interagera med kurskamrater och diskutera etiska ämnen, något som annars är sällsynt, särskilt med kurskamrater som man normalt sätt inte umgås med på en personlig nivå. Det ger en bättre förståelse av vårt samhälle i allmänhet vilket jag finner mycket nyttigt. (åk 1)
Höra om utbildningen med äldre studenter. Samt påverka och göra förbättringar i utbildningen. (åk 1)
Seminariet om prokrastinering var en ögonöppnare! Det är bra att man tvingas reflektera om ämnen som man inte annars skulle dedikera så mycket tid åt (åk 2)
Att man får insikten att det inte bara är jag som tampas med diverse studierelaterade problem. (åk 2)
Att få ge synpunkter på kurser som man går så att förbättringar kanske till nästa årgång (åk 2)
Att man får diskutera utbildningen i ett större perspektiv än enstaka kurser, att man får diskutera med elever från andra årskurser och att man får lära känna någon som arbetar med programmet (sin handledare) lite bättre. (åk 2)
Det bästa med prosamkursen är att läsa andras uppsatser till de olika seminariumen och kommentera dessa i Peergrade. (åk 2)
Att få komma till tals, och känna att det man gör har betydelse. (åk 2)
Att få en stund att reflektera över sina egna vanor, studielivet och samhället i stort. Jag gillar att alltid ha ett specifikt tema att fokusera på, och att sen få jämföra sina egna tankar med andras. (åk 2)
Att man får höra om äldre studenters kurser så att man vet vad man har att se fram emot. Också mycket trevligt att man får mer utav en "helhetskänsla" för utbildningen, som ju annars är väldigt utspridd (inte menat i negativ bemärkelse). (åk 2)
När man fått skriva av sig om hur man mår gällande vissa saker, att någon faktiskt bryr sig (åk 2)
Att man fick lära sig om de olika master programmen och om arbetsmarknadens utseende, så att man är bättre utrustad för att välja den master programmet som passar bäst. (åk 2)
De förslag och intressanta artiklar som har dykt upp ibland på förberedelserna, samt den information som man fått reda på som man inte visste om eller hade ens kommit på att leta efter än. (åk 2)
Lyssnar vad andra [berättar]. Hur de pluggar, hur de hantera olika problem vid plugg i liknande situationer. (åk 2)
30 dagars-experimentet ledde till riktiga förändringar. Att man dessutom kan peka ut problem med kurser får det iallafall att kännas som att man har något inflytande. (Typiskt exempel på ett bra förslag var att nämna transactions i databaskursen) (åk 2)
Seminarierna. Att där få träffa folk från högre årskurser har varit jättegivande, att också få ge "råd" sista året har också varit givande. (åk 3)
Att få reflektera över sitt beteende och sina tankegångar. Att få höra om utbildningen från folk i högre årskurser. Att få känna att studenter kan hjälpa genomföra förändringar i läroplan/utbildning. (åk 3)
Få en bättre överblick av programmet. Det har varit nyttigt att reflektera varför man gör saker. (åk 3)
Att få en överblick över många av de funderingar som kan komma i och med att man pluggar på KTH. Känns som en trygg kurs att ha med sig och för att den ger tid till eftertanke och skrivande. Har spontant saknat att skriva sen gymnasiet så då har man fått lite utlopp för det. (åk 3)
Historieprojektet (åk 3)
Att under seminarietillfällena kunna framföra sina åsikter som utbildningen och kurser till handledaren, samt få tips från elever i årskurser över ens egen. (åk 3)
Öva på att skriva reflekterande texter. (åk 3)
Seminarierna, väldigt intressant diskussioner där man får nya sätt att se saker och ting. Att nu Peergrade används är väldigt bra dessutom, extremt enkelt att använda. (åk 3)
Seminarierna är inte liv-eller-död utan ger utrymme för att diskutera och fundera över utbildningen. För varje år blir man mer bekväm och så här i slutet av kursen är det rätt mysigt att gå på seminarierna. (åk 3)
Den guidning till val och dylik som givits gällande ens egna studier och hur man tar sig vidare (åk 3)
Masterinformation, men också att den är lite med avslappnad och inte kräver särskilt mycket tankekraft, med detta menar jag att man kan använda sina tankar som man redan har för att besvara uppgifterna. Litteraturen som man fått att läsa på uppsatserna har varit perfekt, varken för mycket eller för lite. (åk 3)
Att bli tvingad till att reflektera och göra det ordentligt, för ens egen skull. (åk 3)
Att reflektera holistiskt, inte bara över teknik utan även om datateknikerns roll i samhället i stort (åk 3)
Förberedelsematerialet har oftast varit intressant att ta del av (åk 3)
Studenternas inflytande på kurserna (åk 3)
Promenad-seminarium och de goda råden mentorn bidragit med. (åk 3)
Det bästa har varit att vi fått aktivt analysera och tänka på saker som man kanske tar för givet och som man allmänt inte tänker på i vanliga fall, om ämnen som både är viktiga och väldigt givande. Samt att man fått "lära känna sig själv" lite bättre med tiden. (åk 3)
Ett bra tillfälle att stanna upp och reflektera över viktiga ämnen vilket jag annars har svårt att göra p.g.a. konstant stress. (åk 3)
Prata öppet om utbildningen med opartiska lärare och elever (åk 3)
Även om det var lite kantigt att "plötsligt" skriva reflektionen, måste jag med all bestämdsamhet säga att den var givande. Fortsätt att hålla en inte för åtstramande 'organisatorik', om man skulle råka lämna in lite sent, är det inte bättre då att studenten skriver en givande välutvecklad uppgift, än att rutas in i bestraffning och stress? Det är nog med stress för många i data, låt en trevlig kurs som prosam vara och förbli en stressfri, kreativ oas för samtliga studenternas helhetliga fördel. (åk 3)
Att det sker i små grupper med samma deltagare och mentor. (åk 3)
Allt (åk 3)

Vad skulle kunna förbättras med kursen? 

Det är just att allt är ett spektrum. Många frågor och vissa ämnen riktar bara in sig på en sida av ett spektrum, och då kan inte alla relatera till det man ska reflektera över (så låt flera frågor och ämnen vara öppna, eller just ett spektrum så att man får välja). (åk 1)
Ett påminnande email när seminarieuppgifter blir tillgängliga, samt ett sammanfattande email om en periods aktiviteter (såsom det som skickades ut för period 4), hade kunnat underlätta en del, då det annars kan vara lätt att missa ett obligatoriskt kursmoment. (åk 1)
Bättre upplägg på seminarierna. Gillade senaste seminariet när vi först fick diskutera i mindre grupper tillskillnad från tidigare då alla diskuterat tillsamans. (åk 1)
Sätt inte deadlines efter kl 19.00, tänk på studenthälsan! (åk 1)
Vore trevligt med inläsnings-material som är lite mer kontroversiellt/mer tankeväckande. Kanske även ett moment i kritiskt tänkande (man hade kunnat väva in det i reflektionerna kring de kurser man går - reflektera över kurslitteraturen som tillhandahålls). (åk 2)
Ta bort seminariet om studieteknik för OPEN. Det var helt värdelöst eftersom vi redan pratat om det i en annan kurs (åk 2)
Jag tycker datahistoria-momentet ligger väldigt dåligt, och skulle föredragit om det låg i period 3 istället. Så som tvåan ser ut nu är det då vi har mest tid, medan vi nu snart har deadline på alla progp-labbar, MVK-projektet och 2 tentor att plugga till. Datahistorian är intressant, men just nu är det svårt att hitta motivation och tid till den. (åk 2)
Jag tycker att det borde finnas en sida där man ser exakta datum (i form av en lista). Speciellt för datorhistoria, canvas är inte jättekul att navigera runt mellan. Annars jättebra kurs! Under seminarierna skulle det vara lite roligare om "ledaren" ställde frågor, så att alla i gruppen måste engagera sig. (åk 2)
Indelningen i diskussionsgrupper på seminariet kan göras slumpvis. För mig fick jag alltid prata med samma personer, eftersom det var de jag satt bredvid. (åk 3)
Man kanske kan fokusera ännu mer på att komma i kontakt med studenter i övriga årskurser. Kanske att man i grupperna kan ha mindre grupper där man kan diskutera saker, eller för dom som vill kanske i någon årskurs få en utvald äldre elev att bolla ideér med. Kanske ta in någon gäst-spelare på seminarium, typ en äldre elev i år 4, 5 eller i arbetslivet, någon företagskontakt eller vad som helst. (åk 3)
Inte sätta olika tider på inlämningar. Utan bara olika dagar. Deadline borde alltid vara 23:59. Annars blir det förvirrande om det vissa dagar är 19 och andra 12. (åk 3)
Några av prosamseminarie uppgifterna ges ut under studieperioder då det redan är mycket att göra. Att lägga dem precis i starten av en period har jag tyckt fungerat bäst för mig. Det har varit enklare då för mig att utföra uppgifterna och jag det har inte känts som ytterligare ett strå som kan bryta kamelens rygg. (åk 3)
Många saker presenteras med värdering, typ att prokrastinering är dåligt, punkt. Det finns oftast nyanser av allt, och prosam borde vara den kursen som lämnar sådant öppet för var och en. (åk 3)
Jag har bytt mellan olika seminariegrupper några gånger och seminarierna är verkligen olika till karaktär mellan olika grupper/handledare. Kanske kan t.ex. diskussionspunkter finnas inför seminarierna så att upplevelsen blir jämnare för deltagare i olika grupper? (åk 3)

Vilket råd skulle du vilja ge till framtida kursdeltagare? (åk 3)

Att lära sig bli reflekterande, framförallt lära sig tillämpa självreflektion är en otroligt värdefull kunskap för att utvecklas på ett bra sätt.
Ta kursen på allvar. Reflektionerna kan verka lite "fjantiga" men enligt min uppfattning så är de vettiga och ger något.
Lyssna på studenter från högre årskurser för att lista ut vilka valfria kurser du borde välja (eller inte välja) i 3:an.
Ta det som en möjlighet att lära av andra, det finns mer att få ut än du tror.
I trean kommer ni förstå att det här är en bra kurs!
Lämna inte skrivandet av reflektionsdokumentet till sista sekunden, det går fort när man väl gör det. Använd seminarierna till att prata om kurserna om du har några synpunkter, har för mig känts som ett bra tillfälle för detta, man blir hörd.
Ta ut svängarna i dina reflektioner. Du skriver för att hjälps dig själv och dina kamrater, inte läraren
Att ta tillvara på prosamseminarierna, inte va nervös som man va i ettan. Prosam är mysigt!
Kämpa inte emot, använd prosam för det du vill att den ska vara. Skriva av dig, reflektera ställa frågor.
Om ni har synpunkter på programmet, ta upp dem på prosam-seminariet!
Se inte prosams seminarium som en läxa (alltså tråkigt), utan se prosam som ett tillfälle att uttrycka sina synpunkter och diskutera datalogi fritt med andra elever.
Ha ett öppet sinne!
Ta tillvara på prosam. Se det som en möjlighet att reflektera över och förbättra dig själv!
Ta vara på att faktiskt reflektera över egna studier. Det är förvånansvärt hjälpsamt.
Prioritera inte bort prosam, kursen har en väldigt givande roll under din studietid!
Se positivt på prosam, den fyller sin funktion. ProSam uppfattas ofta som ett avbrott från andra kurser, men det behöver inte vara jobbigt. många av förberedelserna är givande! Det är en bra kurs!
Lägg vikt på reflektionerna, för många är det ett ypperligt tillfälle att folk kan ta del av åsikter och tankar du har om kursen. Chilla, låt använda momenten som kontrast mot dagliga skolarbetet.

Den sociala miljön på KTH, såsom jag ser den, är inkluderande

I allmänhet ja, däremot så fort man börjar röra sig i ändarna av miljön, exempelvis i chattar och andra digitala miljöer, är det desto mindre trevlig miljö. (åk 1)
Vet inte hur det är på andra sektioner, men Datasektionen är väldigt inkluderande, det finns en plats för alla som vill vara en del av sektionen. (åk 1)
Det är VÄLDIGT mycket tribalism, och det är otroligt lätt att hamna mellan grupper, baserat på hur kurser bearbetas och hur grupper väljs, osv. (åk 2)
Det finns massor med grupperingar på data och jag känner utanförskap hela tiden (åk 2)
Den är ganska elitistisk och i ett par aspekter inte jämställt. (åk 3)
DKM är en exkluderande sekt. Jag upplever också att rekryteringen till mottagningen är orättvis och favoriserar de som har ett brett kontaktnät/är av rätt kön istället för de som kanske skulle vara bäst lämpade. (åk 3)
Mottagning och META är fantastiskt. (åk 3)
Har umgåtts mycket med internationella studenter under 3:an, det är en så enormt mycket mer inkluderande miljö än vad sektionerna är så det är helt galet. Men å andra sidan kommer det här från någon som aldrig riktigt försökte komma in i sektionen under 1:an. (åk 3)

Jag ser ofta att andra KTH-studenter skriver nedsättande (sexistiska etc) kommentarer på sociala medier.

Vi hade några incidenter tidigt i vår klassdiscord där "vi" snabbt tvingades införa regler som man kan tycka bör vara sunt förnuft. Somliga kan fortfarande inte uppföra sig helt, men dessa har åtminstone blivit tillsagda att hålla sina smaklösa "skämt" till en kanal vi kallar "random" för diverse memes. Detta är vanligtvis bara en handfull individer, men de skriker ofta högst. (åk 1)
Ytterst ofta på diverse studentforum inom data, där enstaka individer dominerar diskussionen. (åk 1)

Är det något du vill tillägga?

Det är motiverande att svara bra på den här enkäten när man vet att det är del av ett forskningsprojekt. (åk 1)
Jag tycker att de som inte tar prosamkursen seriöst missar mycket. Det hjälper en till med att bl.a. se den röda tråden genom utbildningen. Kursen försöker hjälpa en med god studieteknik, och hjälper sammanbinda d-studenter och lärare. Jag har väldigt liten arbetserfarenhet när det gäller programmering så jag uppskattar verkligen momentet om yrkesrollen. Något som skulle uppskattas rejält är om momentet om yrkesrollen hade kommenterar från tidigare studenter som berättar om deras erfarenheter och vad de rekommenderar att man gör innan  man börjar jobba med programmering. Även flera goda råd från lärarna inför yrkesrollen skulle uppskattas. (åk 2)
Fortsätt det goda arbetet med elevinflytande på datatekniksutbildningen. (åk 3)
Jag uppskattar mycket att ni gör en aktiv ansträngning att få ta del av studenternas åsikter om kurserna och programmet. Jag tror att detta är en av faktorerna till att kvalitén är så pass hög. Bra jobbat! (åk 3)
Jag är glad över att jag började på Data. :) (åk 3)
Jag gillar prosam mer och mer för varje seminarium för att det mer och mer tydligt i efterhand hur värdefullt det är att ha programsammanhängande reflektioner (åk 3)
I övrigt är utbildningen fantastisk. Prosam är något man kommer sakna, påriktigt (åk 3)

Enkätsammanställningar

Kursledarens (Viggos) analys

Det är en enorm mängd enkätsvar och det är omöjligt att kommentera allt som tagits upp. Här analyseras bara enkätsvar som gäller prosamkursen.

Enkätsvaren visar att kursen till största delen fungerar bra och uppskattas av det stora flertalet elever. Nästan alla temana är uppskattade, och högst ligger temana läsåret 2018/2019. Diskussionen om kurser är mycket uppskattad. För alla påståenden om prosam i enkäten ökar instämmandegraden i högre årskurser. Det är uppenbart att många lär sig uppskatta kursen under kursens gång. I stort sett alla ingredienser i kursen tas upp i enkätsvaren från årskurs 3 som "det bästa i kursen". Det finns dock en liten grupp som är negativt inställda till kursen, vilket jag tror gör att dessa inte utnyttjar reflektionernas och seminariernas potential.

Erfarenhetsrapporter från D-studenter som gått masterprogrammen (gärna med exempel från konkreta projekt) vore bra men finns idag inte. Det kan vara svårt att samla sådana från masterprogram som ingen eller bara mycket få D-studenter väljer. Det är en sak att överväga att samla in i framtiden.

Läsmaterialet till några av seminarierna behöver förbättras så att det inte uppfattas som ovetenskapligt, bland annat vad gäller ergonomi och minoriteter och likabehandling.

Om elever i årskurs 1 känner sig begränsade av årskurs 1-reflektionsfrågorna så går det bra att dessutom låta sig inspireras av årskurs 2-3-frågorna. Den som känner att frågorna är för personliga behöver inte lämna ut sig själv utan kan reflektera på högre nivå istället. Detta kommer jag att skriva i seminarieinstruktionerna. Kritiskt tänkande ingår i vissa reflektionsfrågor, men det kan förstås utvidgas.

Resultaten från en ny karriärenkät kom lagom till vårterminen 2019, då därför modifierades temat i period 4 så att den aktuella karriärenkätsrapporten togs upp då istället för våren 2020. Detta innebar att prosam16 fick läsa och reflektera över karriärenkäter både i årskurs 1 och i årskurs 3, dock olika karriärenkäter. Att några påpekade att just detta var redundant kan ses som ett tecken på att det finns mycket låg redundans i prosamkursens teman i övrigt. 

Att analysera en kurs utifrån kursplanens mål är en bra övning och kommer att göras till seminariet i period 2 2019/2020, som handlar om mål.

Råden om seminariernas utformning som nämnts, till exempel vad gäller slagsida åt negativa kursreflektioner, uppdelning i mindre diskussionsgrupper och att denna uppdelning bör göras så att det blir spridning mellan årskurserna i varje smågrupp, kommer att framföras till mentorerna inför första seminariet. Olika mentorer kan välja att lägga upp seminarierna olika, men det finns nedskrivna instruktioner och råd till mentorerna, även förslag på frågor till smågruppsdiskussioner under seminarierna.

Att ta in äldre studenter från årskurs 4-5 eller alumner i seminarierna är mycket svårt rent praktiskt - det är 39 seminariegrupper som schemaläggs under en och en halv dag. Tanken är att alumnföreläsningar, studiebesöket och det individuella kvartssamtalet med mentorn i årskurs 3 ska fylla samma funktion. Alla dessa aktiviteter är dock frivilliga. 

Betygshets är lämpligt att ta upp och diskutera vid det första seminariet. Eftersom studenter som kommer från Öppen ingång numera har läst en egen prosamkurs i årskurs 1 så görs studieteknikseminariet i period 1 valfritt för DD1391.

Immaterialrätt är ett exempel på lagstiftning som borde ingå i utbildningen (och det finns ett programmål om det), men prosamkursen kanske inte är rätt plats. Detta är något som den nya programansvariga för programmet får fundera vidare på.

Flera kursdeltagare känner sig överrumplade av uppgifterna i kursen och vill ha tider för alla moment och uppgiftsinlämningar samlade och påminnelser när det är dags för ett nytt seminarium. Canvas stöd för detta är tyvärr inte tillräckligt bra. Jag ska försöka sammanställa detta terminsvis och publicera sammanställningen i början på terminen. Dessutom ska jag skicka ut ett Canvasmeddelande varje period när instruktionerna för ett nytt seminarium är publicerade.

Min ambition är att seminarieinstruktionerna (utom för årskurs 1 i period 1) ska publiceras i början på perioden så att den som vill göra arbetet tidigt ska kunna göra det. Kommenteringsfasen måste dock av praktiska skäl göras när andras reflektioner är inskickade.

Enkätsvaren om etikmomentet och datorhistoriaprojektet skickas till den den som är ansvarig för respektive moment för reflektion och eventuell åtgärd.

Förändringar till nästa år (det vill säga 2019/2020)

  • Modifiera förberedelsematerialet och reflektionsfrågorna till seminariet om minoriteter och likabehandling (som ges nästa gång våren 2021) och ergonomi (som ges hösten 2021).
  • Flytta temat om studentinflytande till seminariet om kvalitet i utbildningen (våren 2021).
  • Informera i kurs-PM och vid introföreläsningen vid terminstart om när seminarieinstruktionerna kommer att publiceras och när inlämningarna ska göras, så att uppgifterna inte kommer som överraskningar.
  • Publicera om möjligt seminarieinstruktionerna i början på perioden (utom för årskurs 1 i period 1). 
  • Informera i instruktionerna om möjligheten att reflektera på högre nivå redan i årskurs 1.
  • Låt studieteknikseminariet vara valfritt för den som går DD1391.
  • Ta upp betygshets vid studieteknikseminariet.
  • Samla råden om seminarieupplägg från enkäten och informera mentorerna om dessa.
  • Ändra betygskalan för datorhistoriaprojektet från våren 2020 från graderat till ograderat betyg.
  • Två mentorer slutar och ersätts av andra lärare.