Visa version
Visa
< föregående
|
nästa >
Jämför
< föregående
|
nästa >
Kursanalys
Kursanalys: DD1390 och DD1391 Programsammanhållande kurs i datateknik, prosam15 och prosam15s
Kursen är obligatorisk för D i årskurs 1-3. DD1390 går alla tre åren medan DD1391 är till för den som antas i högre årskurs och därför saknar första året.
Kursdata per 1 juli 2018
Tid: augusti 2015-juni 2018, dvs tre hela läsår
Antal högskolepoäng: 6 (varav 2 i årskurs 1, 3 i årskurs 2 och 1 i årskurs 3)
12 reflektionsseminarier, ett etikmoment och en datorhistoriauppsats ingick i kursen.
Kursledare: Viggo Kann
Mentorer: Mads Dam, Johan Karlander, Stefan Nilsson, Douglas Wikström, Viggo Kann, Linda Kann, Karl Meinke (2015/2016), Olle Bälter (2016-2018), Carina Edlund (2015-2017), Örjan Ekeberg, Jens Lagergren (2015-2017), Christian Smith, Monika Lundell, Marcus Dicander (2017/2018), Dena Hussain (2017/2018).
Övriga medverkande i kursen: Alicja Lissenko (valinfo), Niklas Möller (etik), Nina Wormbs (datorhistoria), Magnus Boman (gästföreläsare datalogihistoria).
DD1390 prosam15 | DD1391 prosam15s | totalt | |
antal registrerade (kvinnor) | 191 (27) | 23 (2) | 214 (29) |
prestationsgrad (kvinnor) | 73% (79%) | 69% (50%) | 73% (77%) |
examinationsgrad (kvinnor) | 61% (70%) | 57% (50%) | 61% (69%) |
Eftersom kursen går över tre år och många slutar under sitt första år blir prestations- och examinationsgraderna konstlat låga. Intressantare är att titta på momenten som är ett per årskurs:
STATISTIK efter kursens slut, 1 juli 2018 Moment Antal Betygsfördelning Medelbetyg UPP1 164 UPP2 171 0 x E 13 x D 54 x C 60 x B 44 x A 3,8 UPP3 142 skötsamhetsbetyg 1 x E 0 x D 1 x C 9 x B 119 x A 4,9 slutbetyg 130 0 x E 1 x D 4 x C 48 x B 77 x A 4,5
alumnföreläsning i årskurs 1 103
alumnföreläsning i årskurs 1 103
Det var 178 aktiva studenter på slutet av kursen (som deltog i något av vårens seminarier). Av dom 48 som inte är klara med kursen än är det 17 som bara har en uppsats kvar att göra och 12 som bara har två uppsatser kvar.
Några delar av kursen var frivilliga. Deltagarantalet för dessa (från prosam15 och prosam15s) var för alumnföreläsningarna 103 (årskurs 1 med Alexey Ovsyannikov från Microsoft Development Center), 111 (årskurs 2 med Johnny Bigert), 58 (årskurs 3 med Donald Knuth). Det var 79 stycken som deltog i det frivilliga studiebesöket i årskurs 3.
Ändringar införda till kursomgången prosam15
- Ett nytt seminarietema har införts: ergonomi (som delar tema med studentinflytande).
- Flera mentorer har börjat variera seminarieformen och till exempel genomföra gåseminarier och seminariediskussioner i mindre grupper som sedan redovisas i helgrupp.
- SNO och PAS på D-programmet kollar sedan hösten 2015 på seminarieuppgifterna innan dom publiceras.
- Studiebesök införs för årskurs 3 från 2016.
- Maxordgränsen för reflektionerna höjdes 2016.
- Några mentorer har slutat och andra har tillkommit.
- Etikmomentet har ny föreläsare från 2015.
Publikationer om kursen
Kursen har studerats i ett forskningsprojekt Effects of a Program Integrating Course for Students of Computer Science and Engineering, som har redovisats i en konferensartikel med samma namn (V. Kann och A-K. Högfeldt; 47th ACM Technical Symposium on Computing Science Education, Memphis, USA, sid. 510-515, Mars 2016; tillgänglig via Diva). I ett annat projekt har kursen jämförts med motsvarande kurser på medieteknikprogrammet och på Linköpings universitet (En jämförelse mellan programsammanhållande kurser vid KTH och LiU; F. Heintz, A. Berglund, B. Hedin, V. Kann; 5:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, Uppsala, November 2015; PDF) och med andra kurser på KTH (Experiences from different program integrating courses; V. Kann, K. Almgren, M. Bengtsson, Scholarship of Teaching and Learning 2015, KTH, 2015; Abstract)
Sammanställning av kursenkäten i maj 2018
Kursenkäten genomfördes parallellt i årskurs 1, 2 och 3 i samband med seminariet i period 4. Dom flesta frågorna var påståenden som skulle besvaras på en skala mellan 1 och 7, där
1 = nej, jag tar helt avstånd från påståendet
4 = jag varken instämmer eller tar avstånd från påståendet
7 = ja, jag instämmer helt i påståendet
Det fanns också ett alternativ X = jag kan av något skäl inte ta ställning till påståendet, som mycket få svarande valde. I tabellen nedan anges medelsvaret (där alternativet X inte räknats in) per årskurs och totalt. Vissa frågor var inte med för alla årskurser.
Påstående | åk 1 | åk 2 | åk 3 | totalt |
antal svarande | 142 | 162 | 172 | 513 |
Jag tycker att den inledande föreläsningen har varit givande | 4,7 | |||
Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande | 5,2 | |||
Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande | 4,9 | 5,2 | 5,1 | |
Jag tycker att temat plugga och jobba utomlands för reflektionsseminariet i period 2 var givande | 4,6 | 4,6 | 4,5 | 4,6 |
Jag tycker att temat minoriteter och likabehandling för reflektionsseminariet i period 3 var givande | 4,3 | 5,2 | 4,1 | 5,2 |
Jag tycker att temat kvalitet i utbildningen - vad är det? för reflektionsseminariet i period 4 var givande | 4,2 | 4,0 | 4,1 | 4,3 |
Jag känner till syftena med seminarierna och aktiviteterna i prosam | 5,7 | 5,8 | ||
Min kunskap om utbildningen har ökat betydligt genom prosamkursen | 4,3 | 5,3 | ||
Jag upplever att reflektionsuppgifterna bedöms på ett korrekt sätt av mentorn i min grupp | 5,9 | 6,0 | ||
Jag upplever att reflektionsuppgifterna bedöms på ett korrekt sätt i andra grupper | 4,6 | 4,6 | ||
Det är motiverande för mig att reflektionsuppgifterna bedöms på en flergradig skala | 4,0 | 4,6 | ||
Det är motiverande för mig att deltagandet vid seminarierna bedöms på en flergradig skala | 3,9 | 3,8 | ||
Det har varit intressant och givande att få höra studenter från andra årskurser vid seminarierna | 5,9 | 5,8 | 5,9 | 5,8 |
Jag upplever att jag är bättre på att skriva reflektioner nu än när jag började på D-programmet | 3,8 | 4,2 | 4,8 | 4,6 |
Jag har förtroende för att Prosam ger mig tillräckligt med stöd för att jag ska kunna göra ett informerat master- och kursval 15 maj | 5,2 | |||
Jag har kunnat tillämpa kunskaperna från prosamkursens etikmoment i andra kurser eller i kexjobbet | 3,3 | |||
Som helhet har Prosamkursen varit givande | 4,8 | 4,6 | 5,0 | 4,9 |
Jag tycker att det är viktigt att frågor om jämställdhet, mångfald och likabehandling tas upp i utbildningen | 4,7 | |||
Jag tycker att medvetande om etik är viktigt för en datateknikingenjör | 5,5 | |||
I etikmomentet i höstas gav de två föreläsningarna en bra förberedelse för etikessän och gruppövningen | 4,3 | |||
Det var tydligt vad som krävdes för att få godkänt på etikessän | 4,3 | |||
Etikmomentet var givande för mig | 4,2 |
Vilka tre teman tycker du som helhet varit mest givande? Kryssa i exakt tre teman. (endast åk 3)
Masterprogram | 53% |
Studiemotivation och studieteknik | 51% |
Prokrastinering | 40% |
Min framtida roll som D-civilingenjör | 36% |
Generella färdigheter och livslångt lärande | 27% |
Plugga och jobba utomlands | 26% |
Minoriteter och likabehandling | 26% |
Plagiering och eget ansvar | 18% |
Studentinflytande och ergonomi | 14% |
Mål och examination | 10% |
Kvalitet i utbildningen - vad är det? | 5% |
Hur upplever du att dina kunskaper om jämställdhet, mångfald och likabehandling har påverkats av prosamkursen?
skalintervall | åk 1 | åk 2 | åk 3 | totalt |
0-10 "Inte alls" | 25% | 27% | ||
11-21 | 18% | 19% | ||
22-32 | 13% | 9% | ||
33-43 | 9% | 11% | ||
44-54 | 11% | 11% | ||
55-65 | 9% | 10% | ||
66-76 | 8% | 6% | ||
77-87 | 6% | 3% | ||
88-98 | 0% | 1% | ||
99-100 "i hög grad" | 3% | 4% | ||
Medelvärde | 34 | 33 |
Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor?
åk 1 | åk 2 | åk 3 | totalt | |
Ja, i hög grad | 5% | 5% | 6% | 8% |
Ja, i viss grad | 62% | 69% | 61% | 71% |
Nej, inte alls | 28% | 22% | 26% | 17% |
Vet inte | 5% | 5% | 6% | 4% |
Vad gäller D-programmet: Hur tycker du att kurserna hänger ihop och bygger på varandra?
åk 1 | åk 2 | åk 3 | totalt | |
Mycket bra | 17% | 18% | 26% | 18% |
Ganska bra | 62% | 64% | 59% | 63% |
Varken bra eller dåligt | 15% | 9% | 9% | 12% |
Ganska dåligt | 6% | 9% | 4% | 6% |
Mycket dåligt | 0% | 0% | 1% | 0% |
Vet inte | 0% | 1% | 1% | 1% |
Har du planer på att studera utomlands inom D-utbildningen?
åk 1 | åk 2 | åk 3 | totalt | |
Ja, har redan gjort det/gör det just nu | 0% | 1% | 6% | 1% |
Ja, det ingår (läser språkprofil) | 0% | 5% | 5% | 5% |
Ja, mycket troligt | 19% | 15% | 16% | 15% |
Ja, ganska troligt | 18% | 15% | 7% | 15% |
Det är en möjlighet som jag överväger | 40% | 31% | 23% | 34% |
Nej | 15% | 27% | 40% | 24% |
Vet inte | 9% | 6% | 3% | 7% |
Hur ofta deltar du i den schemalagda undervisningen?
åk 1 | åk 2 | åk 3 | totalt | |
Jag går på i princip allt som är schemalagt | 14% | |||
Jag går på dom flesta schemalagda aktiviteterna | 25% | |||
Jag går bara på ett fåtal aktiviteter utöver det som är obligatoriskt | 47% | |||
Jag går bara på det som är obligatoriskt | 14% | |||
Något annat/kan inte svara | 0% |
Om du ibland inte deltar i schemalagda aktiviteter, vad är anledningen/anledningarna till att du inte deltar?
åk 1 | åk 2 | åk 3 | totalt | |
Tidsbrist | 49% | |||
Det beror på lärarna och deras engagemang | 42% | |||
Det beror på innehållet | 44% | |||
Det beror på upplägget | 37% | |||
Det är för lätt | 12% | |||
Det är för svårt | 7% | |||
Något annat (ange i kommentar) | 19% |
Hur ofta känner du dig stressad över dina studier?
åk 1 | åk 2 | åk 3 | totalt | |
Aldrig | 6% | |||
Någon gång i månaden | 19% | |||
Någon gång i veckan | 47% | |||
I stort sett varje dag | 29% |
Om du känner dig stressad över dina studier, vad anser du att det beror på?
(Flera svarsalternativ är möjliga)
åk 1 | åk 2 | åk 3 | totalt | |
Jag känner mig inte stressad | 5% | |||
Pendling | 5% | |||
Bostadssituation | 7% | |||
Jag känner mig utanför i kurserna | 14% | |||
Det är för höga kunskapsmål och krav | 10% | |||
Jag förstår inte lärandemål, krav eller betygsättning | 7% | |||
Jag är orolig för att inte uppfylla kraven för att bli antagen till mastern | 18% | |||
Jag vet inte vart jag ska vända mig om jag undrar något om min utbildning | 4% | |||
Lärare/studievägledare är inte tillgänglig(a) när jag undrar saker om min utbildning | 5% | |||
Jag har höga krav på studieresultat | 36% | |||
Brist på fritid (pluggar mer än 44 timmar per vecka) | 20% | |||
Jag prioriterar fritidsaktiviteter framför studier | 32% | |||
Det är ojämn fördelning av arbetet i grupparbeten | 16% | |||
Jag känner mig inte motiverad för mina studier | 30% | |||
Jag är nervös inför tentorna | 35% | |||
Jag känner att jag inte kan påverka min utbildning | 4% | |||
Jag vet inte hur jag ska studera på bästa sätt (studieteknik) | 18% | |||
Jag ligger efter med högskolepoäng | 24% | |||
Jag läser kurser utöver normal studietakt | 20% | |||
Jag behöver ta hand om barn eller familj | 2% | |||
Jag arbetar vid sidan av mina studier | 23% | |||
Jag har svårt att hitta studieplatser | 11% | |||
Jag har problem med svenska språket | 1% | |||
Jag har problem med engelska språket | 1% | |||
Jag har fysiska problem som hindrar mina studier | 2% | |||
Jag har psykiska problem som hindrar mina studier | 18% | |||
Jag har upplevt diskriminering på KTH | 1% | |||
Jag har upplevt trakasserier eller mobbning på KTH | 1% | |||
Annan anledning, ange gärna nedan | 15% |
I vilken grad anser du att stress är ett problem/hinder för dig i dina studier?
skalintervall | åk 1 | åk 2 | åk 3 | totalt |
0-18 "Inte alls" | 20% | |||
19-27 | 14% | |||
28-36 | 11% | |||
37-45 | 13% | |||
46-54 | 13% | |||
55-63 | 5% | |||
64-72 | 8% | |||
73-81 | 5% | |||
82-90 | 11% | |||
91-100 "i hög grad" | 0% | |||
Medelvärde | 43 |
Det gjordes många fritextkommentarer. Här är ett litet urval:
Jag tycker att den inledande föreläsningen har varit givande (åk 3)
Givande föreläsning. Den ger också ett trevligt välkomnande inför det nya läsåret.
Det skulle vara ännu mer givande om också varje kursansvarige för läsåret kom och presenterade sin kurs.
Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande (åk 1)
En väldigt viktig fråga och bra att de togs upp tidigt så att man fick en bra studieteknik redan från början. (åk 1)
Bra med tips från alla. Dessutom så var det bra komma igång med studieteknik efter två år utan studier. (åk 1)
Läste igenom boken och tyckte det var en väldigt bra introduktion för mina studier på högskolan. Tyvärr kändes det som att seminariet/kursen inte belös de viktiga punkter jag lärde mig i den boken. (åk 1)
Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande (åk 2 och 3)
Då jag snart ska börja söka masterprogram tycker jag att det var givande att få diskutera valet i period 1. Jag var osäker på vad jag vile välja eller vad jag ens kunde välja och fick därför en bra inblick. Nu vet jag! (åk 2)
Mycket viktigt tema. Utan all information om masterprogram som givits skulle det vara ännu svårare att välja. (åk 3)
Tråkigt att det har varit så mycket förändringar senaste tre åren i masterprogrammen att man knappt hade en aning om strukturen som skulle komma. Framförallt då de som vill åka på utbyte i höst i praktiken var tvungen att välja masterprogram i januari innan alla program ens va klara? (åk 3)
Jag tycker att temat studentinflytande och ergonomi för reflektionsseminariet i period 2 var givande
Jag tycker att delen om ergonomi är väldigt viktig och borde få mer utrymme (i allmänhet i programmet)Jag hade förmodligen inte kollat på studentinflytandet om det inte vore för prosam. (åk 1)
Det var bra att uppmärksamma riskerna för RSI då vi är i riskzonen. Jag personligen har oftast inga åsikter om en kurs. Jag går den för att lära mig och har då ingen kritik att ge. Studentinflytande är däremot också bra att uppmärksamma då några kanske känner att de behöver lyfta fram åsikter om en kurs. (åk 2)
Jag tycker att alla ettor bör ha ergonomi delen i sitt första seminarium. I förebyggande syfte. (åk 3)
Jag tycker att temat prokrastinering för reflektionsseminariet i period 3 var givande
Det här var mest intressant! Alla hade så olika prokastieringsmetoder och hur man skulle bli av med det. (åk 1)
Väldigt givande moment. Efter att vi diskuterade frågan kändes det som om det faktiskt var något som man kunde ta tag i relativt enkelt. (åk 1)
Jag hade hamnat i en liten period med dåliga dygnsrytm, temat prokrastinering fick mig att komma igång igen. (åk 1)
Redan medveten om att jag prokrastinerar, oklart om det faktiskt gav någonting. Dock märker jag att det är bra och reflektera över sina egna vanor! (åk 1)
Jag tycker att diskussionerna som fördes under reflektionsseminaiet var väldigt givande och har följt med mig sedan dess. (åk 2)
Jag tycker att temat generella färdigheter och livslångt lärande för reflektionsseminariet i period 4 var givande
Hade behövt en mycket högre gräns för maximalt antal ord. (åk 1)
Detta seminarie var utan tvekan det mest intressena att skriva om just för mig. Det var väldigt roliga frågor, särskilt den med påstående från gamla alumner. (åk 1)
Det har varit intressant och givande att få höra studenter från andra årskurser vid seminarierna
Detta har varit det jag har gillat mest med kursen hittills, det har varit väldet lärorikt att träffa äldre studenter och fått hör deras synpunkter om utbildningen samt gett tips och allmänna råd. (åk 1)
I vår grupp är det en specifik elev som alltid pratar väldigt länge och inte så intressant, vore bra med lite mer styrning och avbrytande från mentor. (åk 2)
Det här anser jag vara prosams absolut största styrka. Det är väldigt givande att höra från andra årskurser, både under och över en själv. (åk 3)
Bra för kommunikation mellan årskurserna och få höra perspektiv och att feedback som man lämnat har gjort det bättre för studenter i de yngre årskurserna. (åk 3)
Jag upplever att jag är bättre på att skriva reflektioner nu än när jag började på D-programmet
Inte för att denna aspekt är dålig på något sätt, men reflektioner har jag gjort sedan grundskolan. Detta känns inte som något nytt. (åk 1)
Har blivit bättre helt enkelt genom att behöva skriva mer och tänka på hur man reflekterar på "högre nivåer". (åk 3)
Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor?
Ja, och jag försöker vara mer seriös i studierna tack vare att denna kurs fick mig att reflektera över det. (åk 1)
Ja det har varit värt att prata om studietekniska förbättringar och motivaiton, men upplevde kursen opersonlig med för lite feedback på inlämningarna. (åk 1)
Ergonomidelen fick mig att sitta mindre genom att investera i ett höj och sänkbart skrivbord samt att ta fler pauser. Detta var något som jag missat helt eftersom att jag ej haft problem, men har förstått att det kan komma i framtiden. (åk 2)
Prosam har ibland varit en liten sticka i fingret som man inte får ut, men ibland har det varit väldigt givande. Jag har tagit mig tiden att verkligen tänka på min studiemetod och förbättrat den något! :) (åk 2)
Är det något tema du skulle vilja ändra på eller något nytt tema du skulle vilja införa i kursen? (åk 3)
Jag tycker ett seminarium om stress, stresshantering och psykisk hälsa bör vara med. Många elever känner sig stressade pga. arbetsbelastningen men också de höga förväntningar de lägger på sig själva. Detta är något som påverkar alla delar av livet, inklusive studier.
Grupparbete - Report failures before success
Skrota hållbar utveckling och släng in den som ett mindre moment i prosam. Annars hade det vart trevligt att ta bort ett seminarium och byta ut det mot något studiebesök på kth. Det vore intressant att se vad som faktiskt forskades om här på skolan. Personligen känner jag att det saknas länkar mellan forskningen och utbildningen jag gått.
Vad var det bästa med kursen? (åk 3)
När någon har reflekterat och delar med sig av en intelligent åsikt man inte själv har tänkt på.
Diskussioner om utbildningen i allmänhet. Jag hoppas att vi har möjlighet att påverka.
Att sitta och diskutera viktiga ämnen och kunna påverka kurser och framföra kritik.
Att få höra från andra årskursers elever. Det är kul att höra att respons som givits till kurser tagits till och att förändringar implementerats. Samtidigt är det kul att höra om kurserna man snart själv ska läsa.
Man får väldigt mycket info om programmet som man annars inte skulle få, vilket jag tycker är bra
Att stoppa studierna och reflektera över dem istället! Väldigt avslappnande (i efterhand åtminstone). Att skriva reflektioner är en förmåga jag värderar högt!
Det känns som att studenternas åsikter blir hörda av skolan.
Seminarierna. Intressanta ämnen, som ibland kanske kändes jobbiga när de kom mitt under plugget, men som samtidigt ändå lät eleverna "branch out" när man pluggade alla tekniska ämnen.
Nyttigaste att reflektera, men roligast med datorhistoriaarbetet.
Väldigt intressant att höra vad tidigare studenter har för erfarenheter och vad de tycker om saker. Det har varit väldigt lärorikt.
Den gjorde det lätt att lyfta fram frågor och förbättringar med programmet. Det kändes som att man fick sin röst hörd.
Att hitta tid för reflektion.
Vad skulle kunna förbättras med kursen? (åk 3)
Mer fokus på diskussion och att man försöker angagera alla deltagar, annars blir det liste slöseri med tid.
Mindre press på att alla måste prata för att skapa en lungnare miljö.
Att fler var tvungna att deltaga i diskussionerna.
Ändra minoritets-seminariet till något vettigare och relevant för programmet.
Ibland har man fått mail som påminner om inlämningar inför seminariumen, det vore bra om de alltid kom, jag kollar sällan schemat mer än 1-2 dagar framåt och då är det för sent att skriva sin prosam.
Det skriftliga materialet inför varje seminarium. Det finns betydligt bättre material där ute. Det kanske är aktuellt med en förslagsbrevlåda där studenter kan lämna in förslag på material.
Tydligare återkoppling ifall det som sägs på mötet går vidare till berörda parter.
Mer reflektion kring ens studier. Koppla vissa teman mer åt datateknik, till exempel open source/closed source/olika mjukvarulicenser går ju att prata hur mycket som helst om (om man är intresserad!)
Mer praktiska moment under seminarierna (fråga Carina, hon brukar ha såna!)
Gåseminarier till alla.
Studiebesök hade varit en rolig grej. Har hört att vissa utbildningar har detta.
Under seminarierna är det mycket diskussioner, vilket är bra. Dock önskar jag att vi gjorde "lekar" i utbildningssyfte - ibland lär man sig mer av praktiska moment än att bara läsa teori.
Att prosam deadline läggs in i KTH-schemat. Påminnelse mailen för inlämning är underbara och har räddat mig flera gånger. Exempel reflektioner hade varit mysigt att kunna kolla på i början av kursen.
Väldigt nöjd med upplägget som det är nu. Om något skulle jag göra den övre gränsen på reflektionerna något högre. Att hålla refelktionskvalitén hög har ett visst värde, men eftersom det här är en av de säkraste platserna för insyn i studenternas tankar så känns det dumt att begränsa dem.
Vilket råd skulle du vilja ge till framtida kursdeltagare? (åk 3)
Offra lite tid till prosam så kommer den vara lärorik, för dig och för andra.
Fråga äldre elever om man har frågor eller vill ha tips om kurser.
Att verkligen se till att reflektera över de ämnena som tas upp och inte bara skriva en inlämning för att man måste.
Ge det en chans!
Öppna munnen på seminarierna, det är värt det.
Skriv verkligen vad ni tycker och tänker i reflektionerna, det är mer givande både för er och andra läsare.
Var aktiv i diskussionerna. Väldigt lätt sätt att få din åsikt hörd och vidarebefodrad till rätt människa.
För att få ut något av Prosam måste man ha en positiv inställning till det, blir meningslöst annars. Tror det är ni som dömer ut det som faktiskt behöver det mest.
Seminarierna är ett gyllene tillfälle att få information om framtida kurser och vad som kan vara bra att tänka på. Utnyttja tillfällena!
Vissa teman är givande och värda att sätta sig in i ordentligt.
Att verkligen ta den här chansen att just fundera och reflektera över sin utbildning och sitt lärande.
Gör uppgifterna och ha kul!
Sluta se på kursen som "flummig"! Det finns mycket att lära!
Det du bidrar med gör utbildningen i sin helhet bättre.
Se det som en chans att få perspektiv på din utbildning, tänk på att andra studeneters nedkrankande på andra kurser inte är fakta utan deras personliga åsikter.
Underskatta inte kursens värde.
Det mesta av materielet är givande och intressant, läs det!
Ta chansen att prata om det som är bra/dåligt i era kurser. Är en chans att vara med och förändra och kanske höra vad som ligger bakom de beslut som fattats.
Lyssna och läs igenom andras kommentarer. Det är väldigt insiktsfullt och kommer att ge en annan syn på utbildningen.
Ta reflektionerna på allvar, speciellt vad gäller din studieteknik så kommer åren på KTH bli mycket lättare.
Är det något du vill tillägga?
Prosamkursen är väldigt viktig trots att en del studenter kan tycka att den är jobbig. Kör på med Prosam! (åk 1)
Snabbare utveckling av programmet, ta in mer företagsaktiva för föreläsningar och inspiration. (åk 2)
ProSam is a proper engaging course! Keep it up! (åk 2)
Prosamkursen för mig kändes som en flummkurs innan start men har visat sig vara väldigt nödvändig! (åk 2)
Enkätsammanställningar
- kursenkät våren 2016 för årskurs 3 (prosam13)
- kursenkät våren 2016 för årskurs 2 (prosam14)
- kursenkät våren 2016 för årskurs 1 (prosam15)
- kursenkät våren 2015 för årskurs 2 (prosam13)
- enkät om datorhistoriamomentet våren 2015 för prosam13
- enkät om datorhistoriamomentet våren 2016 för prosam14
Kursledarens (Viggos) analys
Enkätsvaren visar att kursen till största delen fungerar bra och uppskattas av det stora flertalet elever. Temana är uppskattade och diskussionen om kurser är mycket uppskattad. Det finns dock en grupp som är negativt inställda till kursen, vilket jag tror gör att dom inte utnyttjar reflektionernas och seminariernas potential. Genom att göra uppgifterna intressanta och berätta om vad tidigare elever säger sig fått ut av kursen hoppas jag kunna göra den negativt inställda gruppen mindre.
Seminarier som inte bara består av helgruppsdiskussioner är ofta uppskattade. Därför vill jag uppmuntra mentorerna att variera seminarieformerna. Mentorernas påminnelsebrev inför seminarierna är också mycket uppskattade, och det ställer till problem när någon mentor missar att påminna. Därför ska jag påminna mentorerna ännu tydligare om att skicka ut påminnelsebrev.
Många klagade vid seminariet i period 4 på att maxgränsen för antalet ord i reflektionsdokumentet var för låg eftersom det var så många frågor som behövde besvaras. Jag ska göra frågorna färre och bredare för årskurs 2 och 3 och höja maxgränsen till 1000 ord.
I prosammkursen för masterprogrammet i datalogi genomförs studiebesök i period 2. I masterprosammenkäten säger många att man skulle velat ha studiebesök tidigare i utbildningen. Det förslaget finns också bland förbättringsförslagen prosamenkäten för årskurs 3 ovan. Jag vill ge studenterna i årskurs 3 möjlighet att gå på något av dessa studiebesök i period 2. Det skulle inte vara obligatoriskt men ge en poäng i kursen.
Enstaka elever efterfrågade inblickar i aktuella forskningsprojekt. Det kommer från och med hösten 2016 att anordnas forskningspresentationer för studenter av CSC i samarbete med D-sektionen. Detta ligger utanför prosam.
Alumnföreläsningar är förvånansvärt nog det minst populära inslaget i kursen. Jag kommer inte att öka antalet alumnföreläsningar men ha kvar möjligheten att lägga in högst en alumnföreläsning varje vår.
Planer finns på att tillsammans med den motsvarande programintegrerande kursen på medieteknikprogrammet införa ett verktyg där kursreflektioner kan samlas. Det skulle ge en mer strukturerad återkoppling från seminarierna till programansvarig, studierektorer och kursledare.
Datorhistoriamomentets popularitet har minskat 2015 och ännu mer 2016. Därför kommer upplägget att modifieras nästa gång. Bland annat ska föreläsningarna revideras och kamratgranskning bli obligatoriskt.
Förändringar till nästa år (det vill säga 2016/2017)
- Uppmuntra mentorerna att variera formerna för seminarierna ännu mer (gåseminarier, diskussioner i delgrupper, mm).
- Påminn mentorerna om att alltid påminna grupperna om att det är dags för nytt seminarium.
- Inför valinformationsföreläsning på hösten i årskurs 2 inför mattekursvalet.
- Ge årskurs 3 möjlighet att gå på studiebesök i period 2, tillsammans med prosamm för datalogimastern.
- Ge större frihet i reflektionsfrågorna för årskurs 2 och 3 och öka övre ordgränsen för reflektionsdokumenten.
- Förmedla råden till framtida kursdeltagare till framtida kursdeltagare.
- Olle Bälter kommer tillbaka som mentor och Karl Meinke slutar som mentor.
- Modifiera upplägget för datorhistoriaprojektet.