Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Resultat av enkätfrågor om studieteknik

Här är resultatet för dom tre frågorna om studieteknik som ställdes till hela årskurs 1 inför prosamseminariet om studieteknik 2 oktober 2014.

  • Resultat för frågan Är du nöjd med din studieteknik?
  • Resultat för frågan om förändring av studietekniken
    Följande studietekniker angavs i det fria fältet:
    Repetera föreläsningars innehåll mha kurslitteraturen
    Plugga ihop med andra
    Refektera
    Ställa "dumma" frågor. Ärligt talat så borde vissa lärare vara mer
        pedagogiska.
    Göra klart inlämningar i början av vecka så att aktiviteter som man behöver
        plugga in har man tid för resten av hela veckan.
    Set tangible goals
    Att börja med uppgifter direkt dagen de lämnas ut
    Ha en kalender eller liknande som visar deadlines m.m.
    Bara studera i skolan, hemma ska det vara studiefritt.
    Reflektera i grupp
    Kalender på väggen
    Använda direkt belöning, helst färre men längre/större
  • Resultat för frågan om tre största riskerna till brister i studietekniken
    Följande risker angavs i det fria fältet:
    Uttråkande material leder till lågt intresse och därmed låg studiemotivering.
    Prokrastination
    Vågar inte ställa "dumma" frågor.
    Svårt att veta exakt vad man behöver lära sig
    Hittar på något annat istället för att studera
    Det jobbiga att förändra så mycket.
    Ensamhet
    Förvirring av att jag läser andra kurser än andra, att jag inte får reda på
        uppgifter i tid, och liknande försvårande moment.
    Personliga svårigheter
    Dåligt självförtroende
    Dålig dygnsrytm
    Svårighet att komma igång
    Att jag inte studierna inte har högsta prioritet för mig.
    Humöret och familj
    Motivation
    Tidsdistribution

Stort tack till alla som svarade på enkäten!