Kursanalys
Kursanalys: Programsammanhållande kurs i datateknik, prosam14
Av personliga skäl gjorde kursledaren bara en enkel kursanalys 2017 för prosam14 och prosam14s. Dock finns all enkätdata nedan och länkar till forskningsrapporter som analyserar kursen.
Kursdata per 13 juli 2017
Tid: augusti 2014-juni 2017, dvs tre hela läsår (för DD1391 augusti 2015-juni 2017)
Antal högskolepoäng: 6, varav 2 i årskurs 1, 3 i årskurs 2 och 1 i årskurs 3 (för DD1391 4 poäng, varav 3 i årskurs 2 och 1 i årskurs 3)
12 reflektionsseminarier, ett etikmoment och ett datorhistoriaprojekt ingick i kursen.
Kursledare och examinator: Viggo Kann
Mentorer: Mads Dam, Johan Karlander, Stefan Nilsson, Douglas Wikström, Viggo Kann, Linda Kann, Olle Bälter, Carina Edlund, Örjan Ekeberg, Jens Lagergren, Mårten Björkman, Christian Smith, Monika Lundell, Per Austrin, Hedvig Kjellström, Karl Meinke, Petter Ögren.
Övriga medverkande i kursen: Alicja Lissenko, Örjan Ekeberg (kexjobbsinfo och programkollegier), Niklas Möller och Jesper Jerkert (etik), Nina Wormbs (datorhistoria).
DD1390 prosam14 | DD1391 prosam14s | totalt | |
antal registrerade (varav kvinnor) | 177 (26) | 24 (5) | 201 |
prestationsgrad | 74% | 66% | 73% |
examinationsgrad | 60% | 54% | 59% |
Eftersom kursen går över tre år och många slutar under sitt första år blir prestations- och examinationsgraderna konstlat låga.
Enkätsammanställningar
- kursenkät våren 2017 för årskurs 1 (prosam16)
- kursenkät våren 2017 för årskurs 2 (prosam15)
- kursenkät våren 2017 för årskurs 3 (prosam14)
- kursenkät våren 2016 för årskurs 2 (prosam14)
- kursenkät våren 2015 för årskurs 1 (prosam14)
- enkät om datorhistoriamomentet våren 2016 för prosam14
Konferensbidrag om prosam
Här är en artikel om prosamkursen, presenterad i november 2013 vid fjärde utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar. Vidare har kursen studerats i ett forskningsprojekt Effects of a Program Integrating Course for Students of Computer Science and Engineering som har redovisats i en konferensartikel med samma namn (V. Kann och A-K. Högfeldt; 47th ACM Technical Symposium on Computing Science Education, Memphis, USA, sid. 510-515, Mars 2016; tillgänglig via Diva).
I ett annat projekt har kursen jämförts med motsvarande kurser på medieteknikprogrammet och på Linköpings universitet (En jämförelse mellan programsammanhållande kurser vid KTH och LiU; F. Heintz, A. Berglund, B. Hedin, V. Kann; 5:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, Uppsala, November 2015; PDF) och med andra kurser på KTH (Experiences from different program integrating courses; V. Kann, K. Almgren, M. Bengtsson, Scholarship of Teaching and Learning 2015, KTH, 2015; Abstract)
Planerade förändringar till nästa år (det vill säga 2017/2018)
- Använd Canvas för kursinformation och resultatrapportering.
- Uppmuntra mentorerna att variera formen för seminarierna mer.