Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Viggo Kann 2015-03-04 10:42

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

4. Kvalitet i utbildningen UNDER ARBETE

Kvalitet i utbildningen - vad är det?, reflektionsseminarium period 3 2014/2015

Förberedelse inför reflektionen

Läs föreläsningsbilderna om kvalitet i utbildningen. Läs sedan om skolans kvalitetsarbete och speciellt om systematiskt kvalitetsarbete. Välj slutligen ut en kurs som du gått eller går just nu och titta på kursens senaste kursanalys. (Bara CSC-kurser finns med i dessa listor. Om du vill se kursanalysen för en kurs som ges av en annan skola är det inte säkert att den går att få tag på på webben. Försök att söka efter den med Google.)

Skriftlig reflektion för årskurs 1 (prosam14)

Skriv en reflekterande text på 500-600 ord (drygt en sida) där du reflekterar kring nedanstående frågor.

  • Vi börjar med seminarietitelns fråga. Bild 2 av föreläsningsbilderna ovan är en lista med 10 exempel på egenskaper som en utbildning med god kvalitet ska ha. Vilka egenskaper tycker du är viktiga/mindre viktiga på listan? Vill du komplettera listan med något? Är till exempel studenternas egenskaper relevanta för utbildningskvaliteten? Reflektera!

  • Välj en kurs som du läst detta läsår och bedöm den utifrån egenskap 1-5 på listan. Bedöm D-programmet och din studiemiljö utifrån egenskap 6-10 på listan. Bedöm också egenskaperna som du (kanske) la till i första punkten.

  • Reflektera över kursanalysen som du just läste och hur kursen var i år. Har kursledarens förslag till ändringar genomförts? Har något annat ändrats? Tror du att eleverna kommer att ha samma synpunkter på kursen i år som förra gången?

  • Teknologernas återkoppling är mycket viktig i kvalitetsarbetet. Men för individen leder det ofta inte till någon förbättring eftersom ändringarna normalt sker först för nästa årskurs. Å andra sidan hade inte utbildningen nått dagens kvalitet om inte tidigare årskursers teknologer gett återkoppling. Reflektera kort över detta förhållande!

Skriftlig reflektion för årskurs 2 och 3 (prosam13, prosam13s, prosam12, prosam12s)

Skriv en reflekterande text på 600-800 ord där du reflekterar över . Du kan finna inspiration i frågorna för årskurs 1 ovan. Reflektera också kurserna i period 2 och hur dom passar in i D-programmet.

Tänk på att reflektionen i vissa delar måste nå upp till nivå 3-4 för att VG ska kunna ges. Läs igenom beskrivningen av reflektionsnivåerna innan du börjar skriva! Ta gärna ut svängarna i reflektionen och visa att du verkligen har åsikter och motiveringar till åsikterna.

Lämna in den skriftliga reflektionen

Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet! Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida. Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf

Senast den 14 april 2015 klockan 13.00 ska du lägga upp din skriftliga reflektion på gruppens katalog på skolans Unixdatorer

/info/prosam14/seminarier-1415/period-4/grupp-x

där x är ditt gruppnummer. Noggrannare instruktioner om kopieringen finns på första seminariets webbsida. Att kunna lägga upp sin reflektion på rätt katalog med rätt namn ingår i skötsamhetsbedömningen.

Kolla upp tid och plats för din grupps reflektionsseminarium

Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan (gruppnumret står i Rapp om du glömt bort det). Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas. Det är antingen den 17 eller 24 april 2015. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid!

tid 1537 4523 1625 523 CVAP F0 TMH
17 apr kl 8.15 12 33 27 18
17 apr kl 9.30 3 10 31 25 16
17 apr kl 11.00 1 9 32 6 17
17 apr kl 13.00 24 7 36 4
17 apr kl 14.30 22 30 34 15
17 apr kl 16.00 28 13
24 apr kl 13.00 35 29 21 26 39
24 apr kl 14.30 2 23 19 14 37
24 apr kl 16.00 11 8 20 5 38

Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under menyalternativet Lokaler.

Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet

Läs igenom alla dokument på din grupps katalog ovan. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig.

Gå på reflektionsseminariet och var aktiv

Under reflektionsseminariet bör alla i gruppen vara aktiva och komma till tals.

Uppgifter för den som inte kan närvara vid seminariet

Den som inte kan gå på seminariet ska göra en ersättningsuppgift, se den allmänna seminariesidan.