Visa version
Visa
< föregående
|
nästa >
Jämför
< föregående
|
nästa >
4. Kvalitet i utbildningen - vad är det?
Reflektionsseminarium period 3 2014/2015
Förberedelse inför reflektionen
Kvalitet i utbildning är viktigt, men vad är det egentligen? Universitetskanslersämbetet, UKÄ, har nyligen beslutat att civilingenjörsutbildningen i Datateknik vid KTH håller hög kvalitet (se länk till beslutet sist på denna sida). Det UKÄ bedömt är om det går att i examensarbeten se bevis för att examensordningens utbildningsmål är uppfyllda. Nyligen kom regeringens förslag till vad som ska utvärderas av UKÄ i nästa kvalitetsutvärdering. Nu är det istället utbildningens kvalitetsarbete som ska utvärderas (länk till förslaget finns sist på sidan).
- Kvalitetsarbete behövs både på kursnivå och programnivå. Läs om skolans systematiska kvalitetsarbete.
KTH har tagit fram ett pedagogiskt program, som just nu håller på att beslutas. Det har antagits av utbildningsutskottet och ska beslutas av fakultetsrådet i april och därefter fastställas av rektor. Där kan man se vad KTH strävar efter att nå för kvalitet i utbildningen.
- Läs sida 3-11 (Förutsättningar för studenters lärande och Utveckling av utbildningen) i den aktuella (men ännu inte fastställda) versionen av KTH:s pedagogiska program!
Utbildningskvalitet ur studentens synvinkel är inte nödvändigtvis samma som kvalitet ur regeringens, UKÄs, KTHs eller CSCs synvinkel. Här är förslag på 10 kriterier på god kvalitet i utbildningen, som tagits fram vid ett motsvarande seminarium i prosamkursen för tre år sedan:
- Kunniga och engagerade lärare
- Bra kursupplägg och litteratur
- Studentaktiverande undervisning
- Lärande examination
- Bra information och kursadministration
- Kurser som passar bra ihop
- Bra fysisk studiemiljö
- Relevanta kurser för utbildningen, plats för valfrihet
- Bra stöd för den som behöver
- Bra studiekamrater
- Välj ut en kurs som du gått eller går just nu och titta på kursens senaste kursanalys. (Ofta finns kursanalysen på kurswebben. Ibland finns den på någon annan plats på webben (Googla!) och ibland finns den tyvärr inte alls.)
Det genomförs också två enkäter inom ramen för detta seminarium, se nedan.
Skriftlig reflektion för årskurs 1 (prosam14)
Skriv en reflekterande text på 500-600 ord (drygt en sida) där du reflekterar kring nedanstående frågor.
-
Vi börjar med seminarietitelns fråga. Vilka av kriterierna i listan ovan tycker du är viktiga/mindre viktiga? Vill du komplettera listan med något? Är till exempel studenternas egenskaper relevanta för utbildningskvaliteten? Varför finns det olika syn på utbildningskvalitet? Reflektera!
-
I pedagogiska programmet finns en kolumn med studentens roll. Stämmer det överens med din egen bild av studentens roll i utbildningen?
-
Välj en kurs som du läst detta läsår och bedöm den utifrån kriterium 1-5 på listan. Bedöm D-programmet och din studiemiljö utifrån kriterium 6-10 på listan. Bedöm också kriterierna som du (eventuellt) la till i första punkten.
-
Reflektera över kursanalysen som du just läste och hur kursen var i år. Har kursledarens förslag till ändringar genomförts? Har något annat ändrats? Tror du att eleverna kommer att ha samma synpunkter på kursen i år som förra gången?
- Reflektera över (de övriga) kurserna som du läser just nu och kvaliteten i dessa.
Skriftlig reflektion för årskurs 2 och 3 (prosam13, prosam13s, prosam12, prosam12s)
Skriv en reflekterande text på 600-800 ord där du reflekterar över olika syn på och upplevelser av kvalitet i utbildningen. Du kan finna inspiration i frågorna för årskurs 1 ovan. Begreppen utbildningsmålen, pedagogiska programmet, kursanalys och studenten måste finnas med i din reflektion.
Endast för årskurs 2: Reflektera över kurserna som du läser just nu och kvaliteten i dessa.
Endast för årskurs 3: Gå tillbaka och läs ditt eget första reflektionsdokument som du skrev i prosamkursen hösten 2012. Det ligger i din grupps katalog under /afs/nada.kth.se/misc/info/prosam12/seminarier-1213/period-1/
(Om du går i prosam12s och började kursen 2013 ligger din första reflektion under /afs/nada.kth.se/misc/info/prosam13/seminarier-1314/period-1/ istället.)
Jämför hur du skrev och reflekterade då med hur du gör nu. Märker du att du utvecklats? Reflektera över ditt lärande!
Tänk på att reflektionen i vissa delar måste nå upp till nivå 3-4 för att VG ska kunna ges. Läs igenom beskrivningen av reflektionsnivåerna innan du börjar skriva! Ta gärna ut svängarna i reflektionen och visa att du verkligen har åsikter och motiveringar till åsikterna.
Lämna in den skriftliga reflektionen
Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet! Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida. Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf
Senast den 14 april 2015 klockan 13.00 ska du lägga upp din skriftliga reflektion på gruppens katalog på skolans Unixdatorer
/info/prosam14/seminarier-1415/period-4/grupp-x
där x är ditt gruppnummer. Noggrannare instruktioner om kopieringen finns på första seminariets webbsida. Att kunna lägga upp sin reflektion på rätt katalog med rätt namn ingår i skötsamhetsbedömningen.
Två enkäter: prosamutvärdering och studiestrategienkät
Ett av prosamkursens lärandemål är att du ska kunna kritiskt granska och reflektera över såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen. För att träna och delexaminera det målet ges varje år i period 4 en obligatorisk enkät. I år är enkäten uppdelad i två enkäter, en som behandlar prosamkursen och D-utbildningen och en som behandlar dina studiestrategier och ingenjörsrollen, där du kommer att få reda på din egen studiestrategiprofil. Anledningen till att enkäten är delad i två är att utvärderingsenkäten ska vara helt anonym medan vi behöver kunna koppla studiestrategisvaren till person för att kunna skicka ut resultatet (den personliga studiestrategiprofilen) med e-post när enkäten är avslutad. Efter utskicket av studiestrategiprofiler kommer dock också den andra enkäten att avidentifieras. Du kommer därför att få två e-brev med länkar till enkäterna. Det är alltså två olika enkäter i två olika system, och du måste besvara båda enkäterna senast 14 april (klockan 24). Studiestrategienkäten kan du fylla i direkt, men prosamutvärderingen bör du vänta med tills du har skrivit reflektionsdokumentet.
Kolla upp tid och plats för din grupps reflektionsseminarium
Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan (gruppnumret står i Rapp om du glömt bort det). Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas. Det är antingen den 17 eller 24 april 2015. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid!
tid | 1537 | 4523 | 1625 | 523 CVAP | F0 TMH |
17 apr kl 8.15 | 12 | 33 | 27 | 18 | |
17 apr kl 9.30 | 3 | 10 | 31 | 25 | 16 |
17 apr kl 11.00 | 1 | 9 | 32 | 6 | 17 |
17 apr kl 13.00 | 24 | 7 | 36 | 4 | |
17 apr kl 14.30 | 22 | 30 | 34 | 15 | |
17 apr kl 16.00 | 28 | 13 | |||
24 apr kl 13.00 | 35 | 29 | 21 | 26 | 39 |
24 apr kl 14.30 | 2 | 23 | 19 | 14 | 37 |
24 apr kl 16.00 | 11 | 8 | 20 | 5 | 38 |
Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under menyalternativet Lokaler.
Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet
Läs igenom alla dokument på din grupps katalog ovan. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig. Var beredd att redogöra för dessa understrukna meningar på seminariet.
Gå på reflektionsseminariet och var aktiv
Under reflektionsseminariet bör alla i gruppen vara aktiva och komma till tals.
Uppgifter för den som inte kan närvara vid seminariet
Den som inte kan gå på seminariet ska göra en ersättningsuppgift, se den allmänna seminariesidan.
Valinformation och individuella kvartssamtal
I slutet av april håller Viggo och studievägledningen en entimmes information om nästa årskurs och vilka valmöjligheter som finns. I schemat står när valinformationen är för din årskurs.
Den 28 april kl 10-12 i sal E1 är årskurs 2 och 3 välkomna att vara med när alla masterprogram som är möjliga att välja presenteras av sina programansvariga.
Du som går i årskurs 3 har möjlighet att få ett individuellt kvartssamtal med din prosammentor inför mastervalet. Vid samtalet kan du diskutera dina tankar om vad du vill inrikta dig mot och vilken yrkesbana du tänker dig med din mentor. Eftermiddagen 4 maj är schemalagd för kvartssamtalen. Du kommer att få din kvartssamtalstid av mentorn i samband med prosamseminariet.
För den som vill veta mer
- Regeringens förslag till nytt kvalitetsutvärderingssystem för universitetsutbildningarna från mars 2015.
- Det gamla kvalitetsutvärderingssystemet: Högskoleverkets system för kvalitetsutvärdering 2011-2014
- Universitetskanslersämbetets beslut att datateknikprogrammet håller hög kvalitet från mars 2015.
- Beskrivning av kvalitet i utbildningen vid CSC: Ansökan 2009 om att utses till Framstående utbildningsmiljö av Högskoleverket. CSC fick sedan denna utmärkelse.