Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Viggo Kann 2020-09-10 14:02

Visa < föregående
Jämför < föregående

12. Yrkesrollen

Hur ser jag min framtida roll som D-civilingenjör och hur når jag dit? Reflektionsseminarium period 4 2016/2017

Förberedelse inför reflektionen

  • Alumnföreläsning onsdag den 19 april kl 16.15-17.00 i sal D1.
    Titel: När mjukvaruföretag misslyckas - några observationer från industrin.
    Johnny Bigert som tog examen från D år 2000 och sedan har doktorerat i språkteknologi på CSC och arbetat med programvaruutveckling på Ericsson, Skype, Microsoft, Edgeware och Glue berättar och svarar på frågor.
    Den som lyssnar på alumnföreläsningen får dels en skötsamhetspoäng och dels material att reflektera över till seminariet. Deltagande är frivilligt.
  • KTH gör regelbundet så kallade karriärenkäter som skickas till alla som senaste åren examinerats från KTH. För att du ska få en bättre förståelse för din framtida yrkesroll ska du studera resultaten för den senaste karriärenkäten som gjordes 2014:
  1. Karriärenkäten sammanfattas och analyseras i rapporten Karriäruppföljning 2015. Läs åtminstone följande delar i rapporten: Metod (sida 4-6), Arbetsliv (sida 7-23), Utbildningens relevans i arbetet (sida 24-25), vilka företag datateknikalumnerna i undersökningen var anställda på (programkoderna CDATE, sida 44, och D, sida 48-49).
  2. Öppna kalkylarket med programvisa resultat från karriärenkäten 2014 (här är samma data som PDF). Jämför svaren från examinerade från datateknik med examinerade från andra civilingenjörsprogram på några frågor som du anser är intressanta. Titta speciellt på frågorna 1, 2, 3, 9, 19, 21:01-04, 26.

Om du vill ha en mer cynisk bild av yrkeslivet kan du läsa Dilbert.

Skriftlig reflektion för årskurs 1 (prosam16)

Skriv en reflekterande text på 500-900 ord (ungefär en sida) som besvarar följande frågor:

  • Vilka är de vanligaste företag civilingenjörer från datateknik är anställda på? Reflektera!
  • Hur fick examinerade från datateknik 2010-2012 i allmänhet kontakt med sitt första arbete? Jämför med övriga program och reflektera!
  • Slå upp någon annan fråga som intressererar dig i karriärenkäten. Reflektera!
  • Vad har du själv för (olika alternativa) idéer om vilket första arbete du vill ha efter examen?
  • Hur tänker du dig att fortsätta i karriären, säg 10 år efter examen? Har du tankar på att starta eget någon gång? Reflektera!
  • Hur tänker du välja kurser och masterprogram för att få rätt kunskaper inför ditt yrkesval?
  • Hur har vårens kurser fungerat hittills, rent praktiskt? Har du haft studietekniken och motivationen att hänga med i takten i alla kurser?

Skriftlig reflektion för årskurs 2 och 3 (prosam15, prosam15s, prosam14, prosam14s)

Skriv en reflekterande text på 600-1000 ord som besvarar nedanstående frågor. Tänk på att reflektionen i vissa delar måste nå upp till nivå 3-4 för att VG ska kunna ges. Läs igenom beskrivningen av reflektionsnivåerna innan du börjar skriva! Ta gärna ut svängarna i reflektionen och visa att du verkligen har åsikter och motiveringar till åsikterna.

  • Reflektera över D-civilingenjörems yrkesroll, vad du själv har för planer efter examen och hur du tänker välja i dina studier för att vara bäst förberedd för det. Relatera till karriärenkäten och tänk på att du i vissa delar ska nå upp till reflektionsnivå 3-4. Du kan dessutom få inspiration av årskurs 1-frågorna ovan, alumnföredraget 19 april och det frivilliga studiebesöket för årskurs 3 i oktober-november 2016.
  • Reflektera över kurserna och dina studier och studieteknik i period 3 och 4.

Fyll i årets prosamenkät

Du kommer att få en länk till årets prosamenkät via e-post omkring den 30 april. Enkäten är obligatorisk och ska fyllas i senast 11 maj.

Enkäten har dels frågor om prosamkursen och dels frågor om datateknikprogrammet. Du kommer bland annat att få ta ställning till ett antal förbättringsförslag som kom in vid förra årets prosamenkät, då vi bad att få in förslag på hur D-programmet skulle utvecklas. Svaren används också i ett pågående didaktiskt forskningsprojekt. Enkäten är anonyma, men enkätsystemet håller reda på om du svarat, så vi kommer att kontrollera att alla svarar.

Sammanställningar av enkätsvaren kommer att läggas upp i kursanalysen för prosam.

Lämna in den skriftliga reflektionen

Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet! Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida. Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf

Senast den 28 april 2017 klockan 13.00 ska du lägga upp din skriftliga reflektion på gruppens katalog på skolans Ubuntudatorer

/afs/nada.kth.se/info/prosam14/seminarier-1617/period-4/grupp-x

där x är ditt gruppnummer. Noggrannare instruktioner om kopieringen finns på första seminariets webbsida. Att kunna lägga upp sin reflektion på rätt katalog med rätt namn ingår i skötsamhetsbedömningen.

Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet

Läs igenom alla dokument på din grupps katalog ovan. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig. Denna gång behöver du inte lämna in dina understrykningar.

Gå på reflektionsseminariet och var aktiv

Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan. Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas den 4 eller 11 maj 2017. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid.

tid 4523 4618 1625 523 F0 (TMH)
4 maj kl 8.15 3

33

4 maj kl 9.30 1 36 12 27 18
4 maj kl 11.00 15 34 10 25 16
4 maj kl 13.00 30 35 31 6 39
4 maj kl 14.30 28 24 9 4 37
4 maj kl 16.00 13 22 7
11 maj kl 13.00
14 23 21 5 17
11 maj kl 14.30 8 32 19 26 38
11 maj kl 16.00 2 11 20 29

Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under menyalternativet Lokaler till vänster.

Valinformation och individuella kvartssamtal

19, 20 eller 21 april (beroende på årskurs) håller Viggo och studievägledningen en entimmes information om nästa årskurs och vilka valmöjligheter som finns och vad man behöver tänka på inför valet. I schemat står när valinformationen är för din årskurs.

Den 21 april kl 10-12 i sal D1 är årskurs 2 och 3 välkomna att vara med när alla masterprogram som är möjliga att välja presenteras av sina programansvariga. Statistik från senaste mastervalen finns på sidan Valstatistik i menyn till vänster.

Du som går i årskurs 3 har möjlighet att få ett individuellt kvartssamtal med din prosammentor inför mastervalet. Vid samtalet kan du diskutera dina tankar om vad du vill inrikta dig mot och vilken yrkesbana du tänker dig med din mentor. Eftermiddagen 26 april är schemalagd för kvartssamtalen, men vissa mentorer är borta då och kommer att ändra till en annan dag. Du kommer att bli kontaktad av din mentor och få din kvartssamtalstid.