10. Mål och examination
Mål och examination, reflektionsseminarium period 2 2016/2017
Förberedelse inför reflektionen (alla)
Läs texten Kursmål, programmål, betygskriterier och examination.
Läs i självvärderingen av datateknikutbildningen 2012 motiveringen av varför D-programmet uppfyller ett av målen i examensordningen (välj själv vilket av de sex målen du läser om; första målet börjar på sida 9 i texten).
Skriftlig reflektion för årskurs 1 (prosam16)
Skriv en reflekterande text på 500-900 ord som besvarar nedanstående frågor.
- Vilket av målen för D-programmet har du starkast åsikter om, positivt eller negativt? Motivera och reflektera!
- Välj en av kurserna som började i period 1 eller 2 och slå upp kursmålen. Vilka av examensordningens mål (alltså inte programmålen!) bidrar kursen till att uppfylla? Förklara och reflektera!
- Reflektera över examinationen i kurserna som du läst i period 1. Har det varit tydligt vad som krävs för olika betyg? Har examinationen varit målrelaterad, det vill säga har det varit målen eller något annat som examinerats?
- I första reflektionsseminariet valde du att pröva någon studieteknik/studievana. Hur har det fungerat och vad tror du att det gett för resultat? Reflektera över kurserna och din studieteknik!
Skriftlig reflektion för årskurs 2 och 3 (prosam15, prosam15s, prosam14, prosam14s)
Gör en skriftlig reflektion på 600-1000 ord där du reflekterar kring nedanstående frågor. Tänk på att reflektionen i vissa delar ska nå upp till nivå 3-4 (beskrivning av reflektionsnivåer) för att VG ska kunna ges. Ta gärna ut svängarna i reflektionen och visa att du verkligen har åsikter och motiveringar till åsikterna.
- Reflektera över examensordningen, lärandemål, examination och betygskriterier. Alla dessa fyra ord ska ingå i reflektionen. Utgå från texterna och ta gärna inspiration från frågorna för årskurs 1 ovan.
- Reflektera över dina studier i period 1 och över höstens kurser. (Om du går prosam15s ska du reflektera över den studieteknik/studievana du valde att pröva vid studieteknikseminariet i period 1.)
Lämna in den skriftliga reflektionen
Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet! Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida. Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf
Senast den 11 november 2016 klockan 13.00 ska du lägga upp din skriftliga reflektion på gruppens katalog på skolans Ubuntudatorer
/info/prosam16/seminarier-1617/period-2/grupp-x
där x är ditt gruppnummer. Noggrannare instruktioner om kopieringen finns på första seminariets webbsida. Att kunna lägga upp sin reflektion på rätt katalog med rätt namn ingår i skötsamhetsbedömningen.
Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet
Läs igenom alla dokument på din grupps katalog ovan. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig. Ta med understrykningarna eller noterade meningarna på papper till seminariet, för denna gång samlar vi in dessa! Skriv därför ditt namn överst på papperet (eller bunten med reflektioner med understrykningar).
Gå på reflektionsseminariet och var aktiv
Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan. Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas den 17 eller 22 november 2016. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid.
tid | 1625 | 4523 | 4618 | 523 Cvap/RPL |
F0 TMH |
17 november kl 8.15 | 7 | 31 | 25 | 10 | |
17 november kl 9.30 | 8 | 32 | 26 | 11 | |
17 november kl 11.00 | 9 (ändrad tid!) | 28 | 33 | 4 | 12 |
17 november kl 13.00 | 16 | 29 | 34 (ändrad tid!) | 5 | 37 |
17 november kl 14.30 | 17 | 1 | 13 | 38 | |
17 november kl 16.00 | 18 | 2 | 14 | ||
22 november kl 13.00 | 36 | 3 | 22 | 6 | 19 |
22 november kl 14.30 | 39 | 30 | 23 | 27 | 20 |
22 november kl 16.00 | 35 (ändrad tid!) | 15 | 24 | 21 |
Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under menyalternativet Lokaler till vänster.
Mer att läsa
Texterna innehåller fotnoter och länkar till fördjupad information.
Det finns nationell information för högskolelärare om hur man ska skriva lärandemål och utforma examination på webbplatsen kursutveckling.se.