Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Viggo Kann 2024-07-28 19:40

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Kursanalys prosam21

Kursanalys för DD1390 och DD1391 Programsammanhållande kurs i datateknik, prosam21 och prosam21s

Kursen är obligatorisk för D i årskurs 1-3. DD1390 går alla tre åren medan DD1391 är till för den som antas i högre årskurs och därför saknar första året.

Kursdata per 1 juli 2024

Tid: augusti 2021-juni 2024, dvs tre hela läsår (för DD1391 augusti 2022-juni 2024)
Antal högskolepoäng: 6, varav 2 i årskurs 1, 3 i årskurs 2 och 1 i årskurs 3 (för DD1391 4 poäng, varav 3 i årskurs 2 och 1 i årskurs 3) 
12 reflektionsseminarier, ett etikmoment och ett datorhistoriaprojekt ingick i kursen. 
Kursledare och examinator: Viggo Kann (som även har skrivit denna kursanalys)
Mentorer: Johan Karlander, Stefan Nilsson (2021-2023), Viggo Kann, Linda Kann, Olle Bälter, Mårten Björkman, Christian Smith (2021-2022), Monika Lundell, Marcus Dicander, Dena Hussain, Pawel Herman, Daniel Bosk, Alexander Baltatzis, Linda Söderlindh (2022-2024), Karl Palmkvist (2023-2024). 
Övriga medverkande i kursen: Annika Parswald och Bianca Lanciai (SVL-info), Pawel Herman (kexjobbsinfo och programkollegier), Per Wikman-Svahn och Jesper Jerkert (etik), Nina Wormbs, Klara Müller, Erik Ljungberg och Arne Kaijser (datorhistoria), Björn Thuresson (studiebesökskoordinator), Anna Hamilton och Fredrik Liljeblad (konstvisningar). Korta gästspel på informationstillfällena av Johan Boye, Monika Lundell, Yoko Takau Drobin, Akiko Shirabe och Björn Kjellgren. Dessutom har en alumnföreläsning hållits varje år, av i tur och ordning Michelle Jagelid, Sara Wallebo och Shayan Effati från Spotify (2022), Lisa Li och Nils Streijffert från Netlight (2023), samt entreprenören Alexander Wallestam (2024).

Eftersom kursen går över tre år och många slutar under sitt första år blir prestations- och examinationsgraderna konstlat låga. Här är statistiken för 199 stycken prosam21 (DD1390 kull HT21) och 27 stycken prosam21s (DD1391 kull HT22) uppdelad per momenten som är ett per årskurs:

STATISTIK efter kursens slut (DD1390+DD1391), 1 juli 2024

Moment   Antal   Betygsfördelning                              Medelbetyg
SEM1      149
SEM2      146+24  
SEM3      137+21
betyg            2+1 x E   0+0 x D  2+0 x C  3+2 x B  121+19 x A    4,9

Prestationsgrad 73% för prosam21 och 86% för prosam21s.
Examinationsgrad 64% för prosam21 och 81% för prosam21s.

Medelbetyget är samma som förra året.

Några delar av kursen var frivilliga. Deltagarantalet för dessa (från prosam21 och prosam21s) var för alumnföreläsningarna 83 (årskurs 1 med Spotify),  93 (årskurs 2 med Netlight), 36 (årskurs 3 med Alexander Wallestam). Det var 76 stycken som deltog i det frivilliga studiebesöket i årskurs 3 och 15 som deltog i den frivilliga konstvisningen

Ändringar införda till kursomgången prosam21

Seminarierna

  • Sedan 2022 genomförs seminarierna i första hand som promenadseminarier. När Zoomseminarier anordnas är dessa endast till för den som på grund av sjukdom, skada eller liknande inte kan delta i promenadseminariet.
  • Förberedelsematerialet och reflektionsfrågorna till seminariet ergonomi och psykisk hälsa (hösten 2021) har modifierats och temat breddats med aspekter på hållbart leverne.
  • Temat kursmål, programmål, betygskriterier och examination har slagits ihop med temat CDIO och generella färdigheter (gavs i period 2 2022).
  • Temat plugga och jobba utomlands (i period 2 2023) har breddats genom att arbete i internationella projektgrupper tas upp.
  • Ett nytt tema om förkunskaper och progression har införs (gavs första gången i period 4 2023).
  • Seminariet minoriteter och likabehandling (i period 3 2024) koordinerades med JML-moment i Orka-kursen.

Information

  • Länkar till uppgiftssidorna för seminarier och uppsatser läggs sedan 2021 in i kursöversikten så att det ska bli lättare att hitta dessa sidor.
  • Skötsamhetspoäng bytte 2021 namn till betygspoäng.
  • Kursgrafen har sedan 2022 lagts på en egen sida i kursrummet så att den är lätt att hitta.
  • Seminarieinstruktionerna har sedan 2022 publicerats tidigare, normalt första eller andra dagen i varje period, förutom för första seminariet i årskurs 1 som publicerades när gruppindelningen var klar.
  • Sjukanmälan tas sedan 2023 upp på den inledande föreläsningen.
  • KTH:s mastermässa aviserades tydligare i prosam våren 2024 för att ingen i årskurs 2 eller 3 ska missa att den är.

Övrigt

  • En frivillig konstvandring på KTH har anordnats (i period 4 2024) och gav en betygspoäng.
  • Några mentorer har slutat och andra har tillkommit.

Publikationer om kursen

  • Kursen har studerats i forskningsprojektet Effects of a Program Integrating Course for Students of Computer Science and Engineering, som har redovisats i en konferensartikel med samma namn (V. Kann och A-K. Högfeldt; 47th ACM Technical Symposium on Computing Science Education, Memphis, USA, sid. 510-515, mars 2016; tillgänglig via Diva).
  • I ett annat projekt har kursen jämförts med motsvarande kurser på medieteknikprogrammet och på Linköpings universitet (En jämförelse mellan programsammanhållande kurser vid KTH och LiUF. Heintz, A. Berglund, B. Hedin, V. Kann; 5:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, Uppsala, November 2015; PDF) och med andra kurser på KTH (Experiences from different program integrating courses; V. Kann, K. Almgren, M. Bengtsson, Scholarship of Teaching and Learning 2015, KTH, 2015; Abstract).
  • Kursens programutvecklande egenskaper har studerats i Student Based Program Development (V. Kann och Ö. Ekeberg; 23rd ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Larnaca, Cypern, juli 2018; Poster) samt ytterligare i Studentinflytande för alla programmets studenter - civilingenjör i datateknik på KTH (V. Kann, Pawel Herman och Sara Videfors; NU2022, Det akademiska lärarskapet, Stockholm, juni 2022; presentation)
  • Resultat av intervjuer och enkäter med kursdeltagare och mentorer 2018 redovisades i Programme Integrating Courses Fighting to Get Engineers to Reflect on Non-technical Topics (E. Riese, E., O. Bälter, B. Hedin, V. Kann; 24th ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Aberdeen, Skottland, sid. 133-139, juli 2019; tillgänglig via ACM).
  • Seminariet minoriteter och likabehandling analyserades i konferensartikeln Att ta upp jämställdhet, mångfald och likabehandling med datateknikstudenter på KTH 2015-2021 (V. Kann; 8:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, Karlstad, November 2021; PDF)
  • En sammanfattande beskrivning av kursen och alla studier som gjorts om den publicerades 1 augusti 2019 i Programme Integrating Courses Making Engineering Students Reflect (V. Kann; Theorizing STEM Education in the 21st Century [Online First], IntechOpen 2019; bokkapitel).

Kursen presenteras på KTH:s intranät som en mönsterkurs för programsammanhållande kurser, som andra kan ta efter.

Viggo fick i december 2020 KTH:s jämställdhets- och mångfaldspris för utvecklandet av seminariet minoriteter och likabehandling.

Utvärdering av kursen

Prosamkursen är speciell eftersom den har utvärdering inbyggd i kursen, som ett lärandemål. Det är "såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen" som ska utvärderas. Detta görs skriftligt som en del av uppsatsen till varje seminarium, muntligt vid varje seminarium och i den obligatoriska omfattande utvärderingsenkäten som varje student fyller i i slutet av varje läsår, dvs tre gånger under DD1390 och två gånger under DD1391. På grund av detta görs ingen ytterligare LEQ-kursenkät vid kursens slut och kursen har heller inget kursmöte eller kursrepresentanter. Det är varje årskurs årskursrepresentanter tillsammans med PAS och SNO som fungerar som kursrepresentanter. Prosamkursen tas upp vid varje länkmöte på datateknikprogrammet och för varje årskurs, vilket innebär 12 gånger per år. Datorhistoriagrupprojektarbetet utvärderas speciellt genom avslutande gruppreflektioner och individuella reflektioner. 

Sammanställning av kursenkäten i maj 2024

Kursenkäten genomfördes parallellt i årskurs 1, 2 och 3 i samband med seminariet i period 4 och var obligatorisk. Dom flesta frågorna var påståenden som skulle besvaras på en skala mellan 1 och 7, där

1 = nej, jag tar helt avstånd från påståendet
4 = jag varken instämmer eller tar avstånd från påståendet
7 = ja, jag instämmer helt i påståendet
Det fanns också ett alternativ X = jag kan av något skäl inte ta ställning till påståendet, som mycket få svarande valde. I tabellen nedan anges medelsvaret (där alternativet X inte räknats in) per årskurs och totalt. Vissa frågor var inte med för alla årskurser.

Påstående åk 1 åk 2 åk 3 totalt
antal svarande 192 176 176 544
Jag tycker att den inledande föreläsningen har varit givande 5,1 5,0 5,1 5,1
Jag tycker att alumnföreläsningen med Alexander Wallestam var givande 4,6 4,6 4,3 4,5
Jag tycker att visningen av konsten på KTH var givande. 4,9 4,9 4,4 4,8
Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande 4,9 4,9
Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande 5,2 5,7 5,5
Jag tycker att temat plugga och jobba utomlands och i internationella projektgrupper i period 2 var givande 4,7 4,8 4,9 4,8
Jag tycker att temat minoriteter och likabehandling i period 3 var givande 4,0 4,3 4,7 4,3
Jag tycker att temat studentinflytande och utbildningskvalitet i period 4 var givande 4,6 4,6 4,7 4,6
Jag förstår syftena med seminarierna och aktiviteterna i prosam 5,6 5,8 6,1 5,9
Min kunskap om utbildningen har ökat betydligt genom prosamkursen 5,2 5,2
Det har varit intressant och givande att få höra studenter från andra årskurser vid seminarierna 5,7 5,8 6,0 5,8
Jag upplever att jag är bättre på att skriva reflektioner nu än när jag började på D-programmet 4,8 4,8
Jag har förtroende för att Prosam ger mig tillräckligt med stöd för att jag ska kunna göra ett informerat masterval 5,3 5,3
Jag har kunnat tillämpa kunskaperna från prosamkursens etikmoment i andra kurser eller i kexjobbet 3,8 3,8
Det har gått bra att hitta den information jag behövt om prosamkursen i kursrummet i Canvas 4,8 4,9 5,4 5,0
Som helhet har Prosamkursen varit givande 4,5 4,5 5,3 4,8
I etikmomentet i höstas gav de två föreläsningarna en bra förberedelse för etikessän och gruppövningen 4,4 4,4
Etikmomentets gruppövning (seminariet) var givande 3,9 3,9
Det var tydligt vad som krävdes för att få godkänt på etikessän 4,8 4,8
Etikmomentet var givande för mig 3,8 3,8
Den sociala miljön på KTH, såsom jag ser den, är inkluderande 5,6 5,4 5,3 5,4
Jag tycker att det är viktigt att frågor om jämställdhet, mångfald och likabehandling tas upp i utbildningen. 4,8 4,9 5,3 5,0

Vilka tre seminarieteman i hela prosamkursen tycker du har varit mest givande? Kryssa i exakt tre teman. (endast årskurs 3)

Masterprogram 64%
Studiemotivation och studieteknik (ingick inte i DD1391) 40%
Plugga och jobba utomlands och i internationella projektgrupper 31%
Minoriteter och likabehandling 24%
Studentinflytande och utbildningskvalitet  16%
Ergonomi, stress och psykisk hälsa (ingick inte i DD1391) 31%
Prokrastinering (ingick inte i DD1391) 36%
Yrkesrollen och livslångt lärande (ingick inte i DD1391) 16%
Kursmål, programmål, betygskriterier och examination 15%
Plagiering och eget ansvar 20%
Förkunskaper och progression 20%

Hur tycker du att seminarierna borde ges?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Promenadseminarier med Zoomalternativ såsom detta läsår 79% 80% 96% 85%
Enbart Zoomseminarier 4% 9% 2% 5%
I salar på KTH 10% 6% 2% 6%
Vet inte 7% 6% 0% 4%

Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Ja, i hög grad 4% 5% 7% 5%
Ja, i viss grad 63% 56% 64% 61%
Nej, inte alls 27% 34% 23% 28%
Vet inte 6% 5% 7% 6%

Vad gäller D-programmet: Hur tycker du att kurserna hänger ihop och bygger på varandra?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Mycket bra 43% 19% 15% 26%
Ganska bra 47% 52% 66% 55%
Varken bra eller dåligt 6% 15% 14% 12%
Ganska dåligt 2% 7% 5% 5%
Mycket dåligt 1% 3% 0% 1%
Vet inte 2% 3% 1% 2%

Vilka kurser i D-programmet har du haft nytta av (använt kunskaper eller färdigheter från) i arbetet med kandidatexjobbet? Kryssa i alla kurser som du har haft nytta av. (endast årskurs 3)

(5 mest använda kurserna i fetstil)

Kurs Haft nytta av
åk 1
Prosam 16%
Ingenjörsmässigt skrivande 46%
Matematik baskurs med diskret matematik 13%
Programmering 57%
Algoritmer och datastrukturer 42%
Parallellprogrammering 15%
Projektuppgift i introduktion till datalogi 28%
Människa-datorinteraktion 10%
Algebra och geometri 24%
Envariabelanalys 19%
Numeriska metoder 20%
åk 2
Logik 6%
Databasteknik 11%
Datorteknik och komponenter 23%
Organisation och kunskapsintensivt arbete 6%
Programvarukonstruktion i projektform 28%
Programmeringsparadigm 16%
Sannolikhetsteori och statistik 33%
Flervariabelanalys 16%
Modeller och simulering 4%
åk 3
Diskret matematik 13%
Algoritmer, datastrukturer och komplexitet 38%
Operativsystem 9%
Hållbar utveckling för datateknik 9%

Har du planer på att studera utomlands inom D-utbildningen?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Ja, har redan gjort det/gör det just nu 0% 0% 0% 0%
Ja, det ingår (läser språkprofil) 0% 2% 1% 1%
Ja, mycket troligt  18% 14% 20% 17%
Ja, ganska troligt 19% 14% 9% 14%
Det är en möjlighet som jag överväger 31% 31% 19% 27%
Nej 23% 31% 46% 33%
Vet inte 8% 9% 5% 7%

Jag har upplevt mobbning eller diskriminering (av mig själv eller andra) på KTH.

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Ja  3% 7% 9% 6%
Nej 97% 93% 92% 94%

Det gjordes många fritextkommentarer. Här är ett litet urval av i första hand konstruktiva kommentarer som gjorts på prosamrelaterade frågor:

FRITEXTKOMMENTARERNA ÄR ÄNNU INTE UPPDATERADE

Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande (endast åk 1)

Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande (endast åk 2 och 3)

Bra att man tvingas få upp ögonen för det en bra bit innan valet ska göras. (åk 3)

Främjar att fundera mer över vad man vill göra med sina studier i framtiden. Kul att få fundera lite på det! (åk 3)

Jag tycker att temat plugga och jobba utomlands och i internationella projektgrupper för reflektionsseminariet i period 2 var givande

Alltid kul. Önskar de gjorde mer reklam om studier utomlands över sommaren! (åk 3)

Det var delvis givande att läsa om reseberättelserna, och få läsa om hur det är bra med förståelse för andra kulturer när det kommer till att ha lyckade internationella projektgrupper. Men inte mer än så. (åk 3)

Jag tycker att temat minoriteter och likabehandling i period 3 var givande

Ja, men upplägget hade kunnat vara bättre. Att gissa en grupp baserat på någon annans beskrivning kändes inte alls lämpligt. Skulle ha varit bättre om man fick träna på sina implicita bias. (åk 3)

Jag läste gamla instruktionerna från 2017? och jag tycker frågorna har blivit enormt mycket bättre sedan dess. Jag är också biased för jag gillar faktiskt detta ämne, men jag tycker det är intressant och viktigt. Om något så var momentet på ORKA:n i högre djup. (åk 3)

Jag tycker ämnet är jätteviktigt men själva seminariet var inte så givande. Det var givande och viktigt att få läsa, i boken Algorithms of Opression, om hur vetenskap och teknik inte alltid konstrueras med objektiva och neutrala perspektiv. (åk 3)

Jag tycker att temat studentinflytande och utbildningskvalitet för reflektionsseminariet i period 4 var givande

Väldigt nyttigt då studentinflytande är viktigt för att utbildningen ska hållas relevant och så att studenterna kan utnyttja den fullt ut. (åk 3)

Det skulle jag gärna haft mycket tidigare i kursen! Jag går i trean och hade ingen aning om det mesta av det. Som att det vi skriver om kurser i varje uppsats är något som läses, jag har bara tolkat det som en reflektion för egen del om hur väl man gör ifrån sig! (åk 3)

Kanske ett av de bästa seminarierna genom hela min tid i prosamkursen. (åk 3)

Kan väl diskuteras men diskutionen kommer inte leda någon vart. Man hinner ju gå ut kth innan något förändras. (åk 3)

Min kunskap om utbildningen har ökat betydligt genom prosamkursen

Det som har hjälpt mest om att förstå utbildningen är när Viggo har gått igenom kursgrafen. (åk 3)

Det har varit intressant och givande att få höra studenter från andra årskurser vid seminarierna

Det har varit väldigt bra att kunna få tips från äldre studenter, och bli lite 'förvarnad' om vad som väntar en. Jag uppskattar också att själv få dela med mig av sådant nu när jag går i trean. (åk 3)

Prosamseminarierna har detta läsår varit promenadseminarier med möjlighet till Zoomseminarium för den som är sjuk eller inte kan promenera. Hur tycker du att seminarierna borde ges?

Zoomalternativ för när man är sjuk. Men om man kan borde man verkligen vara på plats, promenadseminarium är trevliga! (åk 3)

Promenadseminarier är en jättetrevlig avvikelse från de vanliga momenten på programmet och är ett väldigt trevligt sätt att reflektera över kurser. Att ha zoommöjlighet tycker jag är nästintill obligatoriskt i och med att folk kan bli sjuka, vilket inte går att motverka direkt. (åk 3)

Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor?

Jag upplever att jag är bättre på att skriva reflektioner nu än när jag började på D-programmet (åk 3)

Reflektionsnivåerna har varit givande. Det är ju jätteenkelt att reflektera när man vet vad man behöver reflerktera om.

I egna projekt och initiativ har jag börjat göra liknande reflektioner och har funnit att de är ett jättegivande sätt att resonera samt koppla samman vad jag lärt mig.

Är det något tema du skulle vilja ändra på eller något nytt tema du skulle vilja införa i kursen? (åk 3)

Ett tema som specifikt rör etiska aspekter av att jobba inom databranschen, utöver det formella etikmomentet. Exempelvis problematiken att jobba inom vapenindustri, hazardspelindustri, eller jobba på företag som bedriver samarbete/utför uppdrag åt icke-demokratiska länder.

Hur man söker sommarJobb/praktikant positioner.

Borde vara en text om AI och hur det kan/får användas på bästa sätt i utbildningen,

Etikmomentet var givande för mig (endast åk 1)

Prosam i år har bland annat innehållit masterprogramseminarium, valinfo och individuellt kvartssamtal med mentorn.
Jag har förtroende för att prosam ger mig tillräckligt med stöd för att jag ska kunna (har kunnat) göra ett informerat masterval. (endast åk 3)

Hade varit trevligt med siffror över hur många valbara poäng de olika spåren och delspåren i datalogimastern har. Kunde ha gett mer information om att vissa av kurserna på hösten i årskurs3 var spärrkurser till många master med få tillfällen att kompletera. t.ex diskmatten.

Det har gått bra att hitta den information jag behövt om prosamkursen i kursrummet i Canvas (tänk på det upplägg av kursrummet som har använts innevarande läsår)

Lite svårt att hitta när information om skriv uppgiften och sen tillhörande promenad seminarium ligger på väldigt olika ställen (åk 3)

Det är sant, men ibland kan man glömma bort prosam när man har fullt upp på annat, jag vet att det händer vissa andra också men generellt så är det inte ett problem, bara eget ansvar. (åk 3)

Övergången från peergrade till feedbackfruits tycker jag varit väldigt bra! Tycker feedbackfruits funkar mycket bättre än peergrade. (åk 3)

Vad var det bästa med kursen? (åk 3)

Vad skulle kunna förbättras med kursen? (åk 3)

Vilket råd skulle du vilja ge till framtida kursdeltagare? (åk 3)

Enkätsammanställningar

Kursledarens (Viggos) analys

Det är en enorm mängd enkätsvar och det är omöjligt att kommentera allt som tagits upp. Här analyseras bara enkätsvar som gäller prosamkursen.

Enkätsvaren visar att kursen till största delen fungerar bra och uppskattas av det stora flertalet elever. Nästan alla teman är uppskattade, och högst ligger temana masterprogram, ergonomi, stress och psykisk hälsa, studiemotivation och studieteknik samt prokrastinering. Temat förkunskaper och progression som infördes våren 2023 anses för smalt och kommer att breddas till nästa gång det kommer i kursen, våren 2026. Diskussionen om kurser är mycket uppskattad. För nästan alla påståenden om prosam i enkäten ökar instämmandegraden i högre årskurser. Det är uppenbart att många lär sig uppskatta kursen under kursens gång. I stort sett alla ingredienser i kursen tas upp i enkätsvaren från årskurs 3 som "det bästa i kursen". Det finns dock en liten grupp som är negativt inställda till kursen, vilket jag tror gör att dessa studenter inte utnyttjar reflektionernas och seminariernas potential. Det är en förkrossande majoritet av studenterna som vill att seminarierna ska genomföras som promenadseminarier, så det kommer vi att fortsätta med. 

Idén om att ha en konstvandring på KTH inom ramen för prosamkursen är mycket intressant och kommer att testas våren 2024.

Enkätsvaren om etikmomentet och datorhistoriaprojektet skickas till den den som är ansvarig för respektive moment för reflektion och eventuell åtgärd. 

Förändringar till nästa omgång (det vill säga läsåren 2024/2025, 2025/2026 och 2026/2027)

Seminarierna

  • Temat plugga och jobba utomlands (i period 2 2023) breddas genom att arbete i internationella projektgrupper tas upp.
  • Seminariet minoriteter och likabehandling (i period 3 2024) kommer att koordineras med JML-moment i andra kurser, såsom Orka, så att olika aspekter tas upp i olika kurser.
  • Seminariet förkunskaper och progression (i period 4 2026) kommer att breddas och ta upp någon ytterligare aspekt, till exempel progression mot yrkeslivet.

Information

  • Den avslutande enkäten kommer att ha en egen Canvasuppgift med deadline så att den inte kan missas.