Ändringar mellan två versioner
Här visas ändringar i "Kursanalys prosam21" mellan 2024-08-03 19:03 av Viggo Kann och 2024-08-12 11:38 av Viggo Kann.
Visa < föregående | nästa > ändring.
Kursanalys prosam21
Kursanalys för DD1390 och DD1391 Programsammanhållande kurs i datateknik, prosam21 och prosam21s Kursen är obligatorisk för D i årskurs 1-3. DD1390 går alla tre åren medan DD1391 är till för den som antas i högre årskurs och därför saknar första året.
Kursdata per 1 juli 2024 Tid: augusti 2021-juni 2024, dvs tre hela läsår (för DD1391 augusti 2022-juni 2024)Antal högskolepoäng: 6, varav 2 i årskurs 1, 3 i årskurs 2 och 1 i årskurs 3 (för DD1391 4 poäng, varav 3 i årskurs 2 och 1 i årskurs 3) 12 reflektionsseminarier, ett etikmoment och ett datorhistoriaprojekt ingick i kursen. Kursledare och examinator: Viggo Kann (som även har skrivit denna kursanalys)Mentorer: Johan Karlander, Stefan Nilsson (2021-2023), Viggo Kann, Linda Kann, Olle Bälter, Mårten Björkman, Christian Smith (2021-2022), Monika Lundell, Marcus Dicander, Dena Hussain, Pawel Herman, Daniel Bosk, Alexander Baltatzis, Linda Söderlindh (2022-2024), Karl Palmkvist (2023-2024). Övriga medverkande i kursen: Annika Parswald och Bianca Lanciai (SVL-info), Pawel Herman (kexjobbsinfo och programkollegier), Per Wikman-Svahn och Jesper Jerkert (etik), Nina Wormbs, Klara Müller, Erik Ljungberg och Arne Kaijser (datorhistoria), Björn Thuresson (studiebesökskoordinator), Anna Hamilton och Fredrik Liljeblad (konstvisningar). Korta gästspel på informationstillfällena av Johan Boye, Monika Lundell, Yoko Takau Drobin, Akiko Shirabe och Björn Kjellgren. Dessutom har en alumnföreläsning hållits varje år, av i tur och ordning Michelle Jagelid, Sara Wallebo och Shayan Effati från Spotify (2022), Lisa Li och Nils Streijffert från Netlight (2023), samt entreprenören Alexander Wallestam (2024).
Eftersom kursen går över tre år och många slutar under sitt första år blir prestations- och examinationsgraderna konstlat låga. Här är statistiken för 199 stycken prosam21 (DD1390 kull HT21) och 27 stycken prosam21s (DD1391 kull HT22) uppdelad per momenten som är ett per årskurs:
STATISTIK efter kursens slut (DD1390+DD1391), 1 juli 2024 Moment Antal Betygsfördelning Medelbetyg SEM1 149 SEM2 1467+24 SEM3 137+21 betyg 2+1 x E 0+0 x D 2+0 x C 3+2 x B 1212+19 x A 4,9 Prestationsgrad 73% för prosam21 och 86% för prosam21s.Examinationsgrad 645% för prosam21 och 81% för prosam21s.
Medelbetyget är samma som förra året.
Några delar av kursen var frivilliga. Deltagarantalet för dessa (från prosam21 och prosam21s) var för alumnföreläsningarna 83 (årskurs 1 med Spotify), 93 (årskurs 2 med Netlight), 36 (årskurs 3 med Alexander Wallestam). Det var 76 stycken som deltog i det frivilliga studiebesöket i årskurs 3 och 15 som deltog i den frivilliga konstvisningen
Ändringar införda till kursomgången prosam21 Seminarierna
* Sedan 2022 genomförs seminarierna i första hand som promenadseminarier. När Zoomseminarier anordnas är dessa endast till för den som på grund av sjukdom, skada eller liknande inte kan delta i promenadseminariet.
* Förberedelsematerialet och reflektionsfrågorna till seminariet ergonomi och psykisk hälsa (hösten 2021) har modifierats och temat breddats med aspekter på hållbart leverne.
* Temat kursmål, programmål, betygskriterier och examination har slagits ihop med temat CDIO och generella färdigheter (gavs i period 2 2022).
* Temat plugga och jobba utomlands (i period 2 2023) har breddats genom att arbete i internationella projektgrupper tas upp.
* Ett nytt tema om förkunskaper och progression har införs (gavs första gången i period 4 2023).
* Seminariet minoriteter och likabehandling (i period 3 2024) koordinerades med JML-moment i Orka-kursen.
Information
* Länkar till uppgiftssidorna för seminarier och uppsatser läggs sedan 2021 in i kursöversikten så att det ska bli lättare att hitta dessa sidor.
* Skötsamhetspoäng bytte 2021 namn till betygspoäng.
* Kursgrafen har sedan 2022 lagts på en egen sida i kursrummet så att den är lätt att hitta.
* Seminarieinstruktionerna har sedan 2022 publicerats tidigare, normalt första eller andra dagen i varje period, förutom för första seminariet i årskurs 1 som publicerades när gruppindelningen var klar.
* Sjukanmälan tas sedan 2023 upp på den inledande föreläsningen.
* KTH:s mastermässa aviserades tydligare i prosam våren 2024 för att ingen i årskurs 2 eller 3 ska missa att den är.
Övrigt
* En frivillig konstvandring på KTH har anordnats (i period 4 2024) och gav en betygspoäng.
* Några mentorer har slutat och andra har tillkommit.
Publikationer om kursen
* Kursen har studerats i forskningsprojektet Effects of a Program Integrating Course for Students of Computer Science and Engineering, som har redovisats i en konferensartikel med samma namn (V. Kann och A-K. Högfeldt; 47th ACM Technical Symposium on Computing Science Education, Memphis, USA, sid. 510-515, mars 2016; tillgänglig via Diva).
* I ett annat projekt har kursen jämförts med motsvarande kurser på medieteknikprogrammet och på Linköpings universitet (En jämförelse mellan programsammanhållande kurser vid KTH och LiU; F. Heintz, A. Berglund, B. Hedin, V. Kann; 5:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, Uppsala, November 2015; PDF) och med andra kurser på KTH (Experiences from different program integrating courses; V. Kann, K. Almgren, M. Bengtsson, Scholarship of Teaching and Learning 2015, KTH, 2015; Abstract).
* Kursens programutvecklande egenskaper har studerats i Student Based Program Development (V. Kann och Ö. Ekeberg; 23rd ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Larnaca, Cypern, juli 2018; Poster) samt ytterligare i Studentinflytande för alla programmets studenter - civilingenjör i datateknik på KTH (V. Kann, Pawel Herman och Sara Videfors; NU2022, Det akademiska lärarskapet, Stockholm, juni 2022; presentation)
* Resultat av intervjuer och enkäter med kursdeltagare och mentorer 2018 redovisades i Programme Integrating Courses Fighting to Get Engineers to Reflect on Non-technical Topics (E. Riese, E., O. Bälter, B. Hedin, V. Kann; 24th ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Aberdeen, Skottland, sid. 133-139, juli 2019; tillgänglig via ACM).
* Seminariet minoriteter och likabehandling analyserades i konferensartikeln Att ta upp jämställdhet, mångfald och likabehandling med datateknikstudenter på KTH 2015-2021 (V. Kann; 8:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, Karlstad, November 2021; PDF)
* En sammanfattande beskrivning av kursen och alla studier som gjorts om den publicerades 1 augusti 2019 i Programme Integrating Courses Making Engineering Students Reflect (V. Kann; Theorizing STEM Education in the 21st Century [Online First], IntechOpen 2019; bokkapitel).
Kursen presenteras på KTH:s intranät som en mönsterkurs för programsammanhållande kurser, som andra kan ta efter.
Viggo fick i december 2020 KTH:s jämställdhets- och mångfaldspris för utvecklandet av seminariet minoriteter och likabehandling.
Utvärdering av kursen Prosamkursen är speciell eftersom den har utvärdering inbyggd i kursen, som ett lärandemål. Det är "såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen" som ska utvärderas. Detta görs skriftligt som en del av uppsatsen till varje seminarium, muntligt vid varje seminarium och i den obligatoriska omfattande utvärderingsenkäten som varje student fyller i i slutet av varje läsår, dvs tre gånger under DD1390 och två gånger under DD1391. På grund av detta görs ingen ytterligare LEQ-kursenkät vid kursens slut och kursen har heller inget kursmöte eller kursrepresentanter. Det är varje årskurs årskursrepresentanter tillsammans med PAS och SNO som fungerar som kursrepresentanter. Prosamkursen tas upp vid varje länkmöte på datateknikprogrammet och för varje årskurs, vilket innebär 12 gånger per år. Datorhistoriagrupprojektarbetet utvärderas speciellt genom avslutande gruppreflektioner och individuella reflektioner.
Sammanställning av kursenkäten i maj 2024 Kursenkäten genomfördes parallellt i årskurs 1, 2 och 3 i samband med seminariet i period 4 och var obligatorisk. Dom flesta frågorna var påståenden som skulle besvaras på en skala mellan 1 och 7, där
1 = nej, jag tar helt avstånd från påståendet4 = jag varken instämmer eller tar avstånd från påståendet7 = ja, jag instämmer helt i påståendetDet fanns också ett alternativ X = jag kan av något skäl inte ta ställning till påståendet, som mycket få svarande valde. I tabellen nedan anges medelsvaret (där alternativet X inte räknats in) per årskurs och totalt. Vissa frågor var inte med för alla årskurser.
Påstående åk 1 åk 2 åk 3 totalt antal svarande 192 176 176 544 Jag tycker att den inledande föreläsningen har varit givande 5,1 5,0 5,1 5,1 Jag tycker att alumnföreläsningen med Alexander Wallestam var givande 4,6 4,6 4,3 4,5 Jag tycker att visningen av konsten på KTH var givande. 4,9 4,9 4,4 4,8 Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande 4,9 4,9 Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande 5,2 5,7 5,5 Jag tycker att temat plugga och jobba utomlands och i internationella projektgrupper i period 2 var givande 4,7 4,8 4,9 4,8 Jag tycker att temat minoriteter och likabehandling i period 3 var givande 4,0 4,3 4,7 4,3 Jag tycker att temat studentinflytande och utbildningskvalitet i period 4 var givande 4,6 4,6 4,7 4,6 Jag förstår syftena med seminarierna och aktiviteterna i prosam 5,6 5,8 6,1 5,9 Min kunskap om utbildningen har ökat betydligt genom prosamkursen 5,2 5,2 Det har varit intressant och givande att få höra studenter från andra årskurser vid seminarierna 5,7 5,8 6,0 5,8 Jag upplever att jag är bättre på att skriva reflektioner nu än när jag började på D-programmet 4,8 4,8 Jag har förtroende för att Prosam ger mig tillräckligt med stöd för att jag ska kunna göra ett informerat masterval 5,3 5,3 Jag har kunnat tillämpa kunskaperna från prosamkursens etikmoment i andra kurser eller i kexjobbet 3,8 3,8 Det har gått bra att hitta den information jag behövt om prosamkursen i kursrummet i Canvas 4,8 4,9 5,4 5,0 Som helhet har Prosamkursen varit givande 4,5 4,5 5,3 4,8 I etikmomentet i höstas gav de två föreläsningarna en bra förberedelse för etikessän och gruppövningen 4,4 4,4 Etikmomentets gruppövning (seminariet) var givande 3,9 3,9 Det var tydligt vad som krävdes för att få godkänt på etikessän 4,8 4,8 Etikmomentet var givande för mig 3,8 3,8 Den sociala miljön på KTH, såsom jag ser den, är inkluderande 5,6 5,4 5,3 5,4 Jag tycker att det är viktigt att frågor om jämställdhet, mångfald och likabehandling tas upp i utbildningen. 4,8 4,9 5,3 5,0 Vilka tre seminarieteman i hela prosamkursen tycker du har varit mest givande? Kryssa i exakt tre teman. (endast årskurs 3) Masterprogram 64% Studiemotivation och studieteknik (ingick inte i DD1391) 40% Plugga och jobba utomlands och i internationella projektgrupper 31% Minoriteter och likabehandling 24% Studentinflytande och utbildningskvalitet 16% Ergonomi, stress och psykisk hälsa (ingick inte i DD1391) 31% Prokrastinering (ingick inte i DD1391) 36% Yrkesrollen och livslångt lärande (ingick inte i DD1391) 16% Kursmål, programmål, betygskriterier och examination 15% Plagiering och eget ansvar 20% Förkunskaper och progression 20% Hur tycker du att seminarierna borde ges? åk 1 åk 2 åk 3 totalt Promenadseminarier med Zoomalternativ såsom detta läsår 79% 80% 96% 85% Enbart Zoomseminarier 4% 9% 2% 5% I salar på KTH 10% 6% 2% 6% Vet inte 7% 6% 0% 4% Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor? åk 1 åk 2 åk 3 totalt Ja, i hög grad 4% 5% 7% 5% Ja, i viss grad 63% 56% 64% 61% Nej, inte alls 27% 34% 23% 28% Vet inte 6% 5% 7% 6% Vad gäller D-programmet: Hur tycker du att kurserna hänger ihop och bygger på varandra? åk 1 åk 2 åk 3 totalt Mycket bra 43% 19% 15% 26% Ganska bra 47% 52% 66% 55% Varken bra eller dåligt 6% 15% 14% 12% Ganska dåligt 2% 7% 5% 5% Mycket dåligt 1% 3% 0% 1% Vet inte 2% 3% 1% 2% Vilka kurser i D-programmet har du haft nytta av (använt kunskaper eller färdigheter från) i arbetet med kandidatexjobbet? Kryssa i alla kurser som du har haft nytta av. (endast årskurs 3) (5 mest använda kurserna i fetstil)
Kurs Haft nytta av åk 1 Prosam 16% Ingenjörsmässigt skrivande 46% Matematik baskurs med diskret matematik 13% Programmering 57% Algoritmer och datastrukturer 42% Parallellprogrammering 15% Projektuppgift i introduktion till datalogi 28% Människa-datorinteraktion 10% Algebra och geometri 24% Envariabelanalys 19% Numeriska metoder 20% åk 2 Logik 6% Databasteknik 11% Datorteknik och komponenter 23% Organisation och kunskapsintensivt arbete 6% Programvarukonstruktion i projektform 28% Programmeringsparadigm 16% Sannolikhetsteori och statistik 33% Flervariabelanalys 16% Modeller och simulering 4% åk 3 Diskret matematik 13% Algoritmer, datastrukturer och komplexitet 38% Operativsystem 9% Hållbar utveckling för datateknik 9% Har du planer på att studera utomlands inom D-utbildningen? åk 1 åk 2 åk 3 totalt Ja, har redan gjort det/gör det just nu 0% 0% 0% 0% Ja, det ingår (läser språkprofil) 0% 2% 1% 1% Ja, mycket troligt 18% 14% 20% 17% Ja, ganska troligt 19% 14% 9% 14% Det är en möjlighet som jag överväger 31% 31% 19% 27% Nej 23% 31% 46% 33% Vet inte 8% 9% 5% 7% Jag har upplevt mobbning eller diskriminering (av mig själv eller andra) på KTH. åk 1 åk 2 åk 3 totalt Ja 3% 7% 9% 6% Nej 97% 93% 92% 94% Det gjordes många fritextkommentarer. Här är ett litet urval av i första hand konstruktiva kommentarer som gjorts på prosamrelaterade frågor: Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande (endast åk 1)
* Detta var nog det bästa momentet. Smart att ha det i början också.
* Momentet fick mig att reflektera själv över hur jag pluggar som bäst som möjligt och jag känner verkligen att jag nu prokrastinerar mindre och upprätthåller en hållbar och en framgångsrik rutin gällande mina studier.
* Gav nya perspektiv vilket var givande. Speciellt inom matematiken där det var många intressanta studiesätt.
* Väldigt givande! Föreläsningen var också väldigt bra. Ett av de viktigaste momenten för mina studier det senaste läsåret.
Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande (endast åk 2 och 3) Bra att få reflektera tidigt gällande master (åk 2)
Som student i åk 2 kändes master-valet så långt bort att det blev svårt att ta in den information som fanns i det seminariet.Jag tycker också att man hellre ha en obligatorisk mässa där det finns folk från alla master-program som man kan prata med om master-valet. (åk 2)
Bra att man tvingas få upp ögonen för det en bra bit innan valet ska göras. (åk 3)
Främjar att fundera mer över vad man vill göra med sina studier i framtiden. Kul att få fundera lite på det! (åk 3)
Jag tycker att temat plugga och jobba utomlands och i internationella projektgrupper för reflektionsseminariet i period 2 var givande Väldigt givande. Har bestämt mig för att göra utbytesstudier i Japan, och ska börja ta språkkurser. I stor del på grund av detta moment. (åk 1)
Vill plugga utomlands och det var intressant att höra mer från olika studenter (åk 2)
Alltid kul. Önskar de gjorde mer reklam om studier utomlands över sommaren! (åk 3)
Det var delvis givande att läsa om reseberättelserna, och få läsa om hur det är bra med förståelse för andra kulturer när det kommer till att ha lyckade internationella projektgrupper. Men inte mer än så. (åk 3)
Jag tycker att temat minoriteter och likabehandling i period 3 var givande Viktiga punkter som dras upp däribland saker som är specifika till Kth, till skillnad från generella saker som man hör oftare. (åk 1)
Jag tycker att det är ett jätteviktigt moment och att det borde vara kvar. Det som inte var så givande för mig var att mycket av det var självklarheter men eftersom inte alla har samma utgångspunkt som mig är det nog väldigt givande för vissa. Samtidigt lärde jag mig vissa saker, vilket var bra. (åk 1)
Detta är igen ett ämne som man har gjort om och om igen i hela livet, men det som var skillnaden med det här momentet i PROSAM:en och tidigare gånger jag gjort detta var hur det skulle korrelera med arbetslivet och hur man ska tänka på det då. Dessutom det som handlade om varför mångfaldiga projektgrupper var bra/inte bra var också väldigt givande. (åk 1)
Om inget annat så får personer som blir obekväma eller ogillar det bli lite utsatta för faktiska upplevelser andra haft. (åk 2)
läste några halvdana uppsatser så vissa kanske behöver lite mer kunskap inom ämnet (åk 2)
Kunde undvika gissningsleken med att veta vilken minoritet man skrev om (åk 2)
Jag tyckte momentet var malplacerat i en datatekniksutbildning. (åk 2)
Ja, men upplägget hade kunnat vara bättre. Att gissa en grupp baserat på någon annans beskrivning kändes inte alls lämpligt. Skulle ha varit bättre om man fick träna på sina implicita bias. (åk 3)
Jag läste gamla instruktionerna från 2017? och jag tycker frågorna har blivit enormt mycket bättre sedan dess. Jag är också biased för jag gillar faktiskt detta ämne, men jag tycker det är intressant och viktigt. Om något så var momentet på ORKA:n i högre djup. (åk 3)
Jag tycker ämnet är jätteviktigt men själva seminariet var inte så givande. Det var givande och viktigt att få läsa, i boken Algorithms of Opression, om hur vetenskap och teknik inte alltid konstrueras med objektiva och neutrala perspektiv. (åk 3)
Jag tycker att temat studentinflytande och utbildningskvalitet för reflektionsseminariet i period 4 var givande Viktigt moment eftersom det är viktigt att man som student är dels medveten om sina rättigheter till inflytande, men också var man inte har rätt till inflytande. (åk 1)
Jag tycker att det inte var givande för att vi fick lära oss hur vi studenter har inflytande i teorin eftersom det verkar som att vi faktiskt inte har något inflytande. Vi tar upp klagomål där många av dessa har förbättringsförslag, men det blir ändå ingen skillnad. Vad som gör allt ännu mer tragiskt är när man pratar med äldre studenter som säger att det (problemet) har varit så i flera år och att förbättringsförslag ignoreras. (åk 2)
Viktigt att ge mer till studenterna om hur de kan influera. Kursreppar, dÅke, Studienämnden… (åk 2)
Väldigt nyttigt då studentinflytande är viktigt för att utbildningen ska hållas relevant och så att studenterna kan utnyttja den fullt ut. (åk 3)
Det skulle jag gärna haft mycket tidigare i kursen! Jag går i trean och hade ingen aning om det mesta av det. Som att det vi skriver om kurser i varje uppsats är något som läses, jag har bara tolkat det som en reflektion för egen del om hur väl man gör ifrån sig! (åk 3)
Kanske ett av de bästa seminarierna genom hela min tid i prosamkursen. (åk 3)
Kan väl diskuteras men diskutionen kommer inte leda någon vart. Man hinner ju gå ut kth innan något förändras. (åk 3)
Jag tycker att alumnföreläsningen med Alexander Wallestam den 7 februari var givande Roligt med lite andra karriärval än just ingenjörer! Man har hört så mycket från andra ingenjörer liksom. (åk 1)
Han skröt om sig själv i 90min och det var inte givande. (åk 1)
Bästa föreläsningen och föreläsaren jag har haft någonsin. Mycket rolig människa hoppas han får återkomma igen och presentera!!! (åk 2)
Den hade intressanta viss inslag men han sa väldigt mycket saker jag inte håller med om och han framstod som ganska självgod (åk 2)
Han var väldigt utmanande mot det typiska perspektivet av att datastudenter inte är utåtriktade eller intresserade av annat än datalogi. (åk 2)
Jag tycker att visningen av konsten på KTH 16-17 maj var givande En konstvandring för någon annan del av campus nästa år? (åk 1)
Super intressant och rolig fakta som jag aldrig hade kunnat tänka mig. Konsten på KTH är djupare och mer betydelsefull än vad man kanske anar. Borde definitivt upprepas. (åk 1)
Ett av de mest givande momenten i kursen hittills! Otroligt intressant att lära sig om konsten på KTH och lite historia om KTH (åk 2)
Lärde mig om konstverk som jag inte ens tänkte på fanns på KTH, såsom historian om figurerna på utsidan av hörnen vid ingången. Även najs att få vara uppe och se från radiotornet. (åk 2)
Min kunskap om utbildningen har ökat betydligt genom prosamkursen (endast åk 3) Det som har hjälpt mest om att förstå utbildningen är när Viggo har gått igenom kursgrafen.
Det har varit intressant och givande att få höra studenter från andra årskurser vid seminarierna Väldigt givande att få insikt i hur de kommande åren kommer se ut. (åk 1)
Det är intressant, ett problem är dock att man nästan enbart hör om det som är negativt och inte så mycket om det som är bra. Jag har hört flera klagomål om DD1366, DD1351, DD2350, AL1504, DA1600 och enbart några få objektivt bra saker om IS1500 - med "objektivt bra saker" syftar jag på saker som: kursensupplägg, tydliga föreläsningar osv i jämförelse med "subjektiva bra saker" som "kursen är fet chill", "föreläsaren suger" mm. (åk 2)
Tycker att detta är bland det bästa med kursen eftersom man får höra andras reflektioner och tankar kring kurser som man själv ska läsa. (åk 2)
Det har varit väldigt bra att kunna få tips från äldre studenter, och bli lite 'förvarnad' om vad som väntar en. Jag uppskattar också att själv få dela med mig av sådant nu när jag går i trean. (åk 3)
Prosamseminarierna har detta läsår varit promenadseminarier med möjlighet till Zoomseminarium för den som är sjuk eller inte kan promenera. Hur tycker du att seminarierna borde ges? Kul att komma ut i naturen som man gör alldeles för lite nu för tiden. Zoom ger också mer flexibilitet vilket uppskattas. (åk 1)
KTH har ett mycket fint campus så detta fungerar väl (åk 1)
Jag tycker om promenadseminarier! Dock kan det vara lite trevligare om man kan sitta inomhus när det t.ex. är jättekallt ute eller det regnar. Gärna med lite fika. :) (åk 1)
Promenaderna är 100% det bästa sättet. Zoom är hemskt och borde avskaffas. (åk 2)
Faktumet att det är promenader gör det lite roligare och engagerande. (åk 2)
Zoomalternativ för när man är sjuk. Men om man kan borde man verkligen vara på plats, promenadseminarium är trevliga! (åk 3)
Promenadseminarier är en jättetrevlig avvikelse från de vanliga momenten på programmet och är ett väldigt trevligt sätt att reflektera över kurser. Att ha zoommöjlighet tycker jag är nästintill obligatoriskt i och med att folk kan bli sjuka, vilket inte går att motverka direkt. (åk 3)
Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor? Ja, jag har fått en bättre bild av hur jag studerar själv och hur studierna inte bara ska vara en syssla utan något som man också tycker är kul att hålla på med. Jag tar mina studier på större allvar och ser att de blir mer relevanta och intressanta för mig själv. (åk 1)
Jag har blivit påmind igen om att jag borde ta tag i mina studievanor men jag har inte gjort det. (åk 1)
Reflekterar även utanför prosam, men det kanske är syftet med kursen ;) (åk 2)
Prosam får en att stanna upp och reflektera över sina studier, vilket jag tycker är nyttigt. (åk 2)
Jag upplever att jag är bättre på att skriva reflektioner nu än när jag började på D-programmet (åk 3) Reflektionsnivåerna har varit givande. Det är ju jätteenkelt att reflektera när man vet vad man behöver reflerktera om.
I egna projekt och initiativ har jag börjat göra liknande reflektioner och har funnit att de är ett jättegivande sätt att resonera samt koppla samman vad jag lärt mig.
Är det något tema du skulle vilja ändra på eller något nytt tema du skulle vilja införa i kursen? (åk 3) Ett tema som specifikt rör etiska aspekter av att jobba inom databranschen, utöver det formella etikmomentet. Exempelvis problematiken att jobba inom vapenindustri, hazardspelindustri, eller jobba på företag som bedriver samarbete/utför uppdrag åt icke-demokratiska länder.
Hur man söker sommarJobb/praktikant positioner.
Borde vara en text om AI och hur det kan/får användas på bästa sätt i utbildningen,
Etikmomentet var givande för mig (endast åk 1) För den som inte har filosoferat tidigare i sitt liv var det en väldigt svår uppgift. För de studenter som verkligen försöker skriva den själv utan att ta hjälp av andra eller AI så var uppgiften väldigt svår att skriva. Jag tycker att bedömningen för essän borde vara lite mildare.
Vissa delar av momentet var mer givande än andra. Jag tycker att uppsatsen där man skulle analysera ett exempel var ganska givande.
På vårat gymnasie i alla fall hade vi ett extensivt etikmoment under religionskursen så nästan alla information var upprepad. Det var dock bra under delen vi fick applicera etiken på ingengörsrollen.
Prosam i år har bland annat innehållit masterprogramseminarium, valinfo och individuellt kvartssamtal med mentorn.Jag har förtroende för att prosam ger mig tillräckligt med stöd för att jag ska kunna (har kunnat) göra ett informerat masterval. (endast åk 3) Hade varit trevligt med siffror över hur många valbara poäng de olika spåren och delspåren i datalogimastern har. Kunde ha gett mer information om att vissa av kurserna på hösten i årskurs3 var spärrkurser till många master med få tillfällen att kompletera. t.ex diskmatten.
Det har gått bra att hitta den information jag behövt om prosamkursen i kursrummet i Canvas (tänk på det upplägg av kursrummet som har använts innevarande läsår) Otydliga deadlines. Det "svåra" i en kurs ska inte vara att veta när saker ska göras. (åk 1)
Deadlines för olika uppgifter var tydligt skriva på Canvas och tydliga att förstå, men det är inte alltid man håller sig uppdaterad om kursrummet. Det skulle vara bra med fler anslag, t.ex. när en specifik deadline börjar närma sig så att man inte förlorar poäng av misstag. (åk 1)
Skulle vara bra med fler aviseringar om uppgifter (åk 1)
Information of datahistoriamomentet har varit lite svårare att hitta (åk 2)
Finner det bra att det finns flera olika sätt att nå en uppgift. T.ex från uppgifter, från anslag. Om det fanns en "nuvarande uppgift" låda i startsidan skulle det har varit ännu bättre (åk 2)
Prosamenkäten borde ligga uppe som en uppgift, varför är den inte det? (åk 2)
Canvas är nog fel verktyg för en kurs med såpass komplicerad struktur som denna. Så svårigheterna har inte varit pga dåligt upplägg, utan att Canvas inte tillåter bra upplägg för en kurs som denna. (åk 2)
Lite svårt att hitta när information om skriv uppgiften och sen tillhörande promenad seminarium ligger på väldigt olika ställen (åk 3)
Det är sant, men ibland kan man glömma bort prosam när man har fullt upp på annat, jag vet att det händer vissa andra också men generellt så är det inte ett problem, bara eget ansvar. (åk 3)
Övergången från peergrade till feedbackfruits tycker jag varit väldigt bra! Tycker feedbackfruits funkar mycket bättre än peergrade. (åk 3)
Vad var det bästa med kursen? (åk 3)
* Det bästa har varit förståelsen jag fått för programmet. Hur allt hänger ihop och varför utbildningen är utformad som den är. Vilket jag tycker resulterat i större motivation för studierna.
* Reflektionsuppgifterna
* Information om kurserna och förläsningar och prosemiariet.
* Att få snacka med sin mentor om vad man har för kritik i andra kurser och känna sig hörd, och att få höra om ens framtida kurser från de äldre studenterna. Dena är också en superbra mentor!
* Promenadseminarier med ämnen som bjuder in till mycket diskussioner, dvs ämnen som studenter bryr sig om.
* Allt var givande och lärorikt så att man trivdes bättre i programmet. Från att kunna få råd från sin mentor, kunna reflektera om programmet, till att få träffa kurskamrater från andra årskurser.
* Att höra vilka upplevelser studenterna i andra årskurser förtillfället har. Kommentarer från äldre studenter hintar till hur ens kommande år kommer se ut; kommentarer från yngre studenter informerar en om hur programmet utvecklas.
* Möjligheten att reflektera över ämnen som man annars inte hade tänkt på särskilt djupt
* Att regelbundet lyfta blicken från vad man nu håller på med, det behövs då och då för att påminna sig själv om varför man går utbildningen.
* Att det är ett avbrott från vanliga studier, att ansvariga kan få feedback från studenterna och att träffa sin gamla nollegrupp!
* Konstvandring, promenadseminarier
* Det har varit väldigt givande att få reflektera kring sina egna studier under studietiden, vad man ska göra i framtiden etc.. Det har också varit givande att få läsa om hur andra resonerar
* Att få veta hur sina framtida kurser har sett ut
* Kopplingen med mentor och andra elever i olika årskurser. Det är en kurs likt ingen annan och jag upskattade variationen och strukturen mycket.
* Lärarna och kontrasten till de andra kurserna vi läser samtidigt.
* Etikmomentet + Att lära mig reflektera över min studie- och livssituation på bättre sätt.
Vad skulle kunna förbättras med kursen? (åk 3)
* Vet ej, tycker kursen har fungerat väldigt bra. Har sett fram emot den i början på varje period!
* Mer koppling till arbetslivet, t.ex. mer studiebesök, i syfte att hitta sommarjobb eller skaffa kontakter. Alternativt, mer inblick inom datalogi forskning i KTH.
* Ha mer fokus på hur man ska bete sig i exempelvis grupparbeten, ha typ en obligatorisk gästföreläsning innan ämnet "minoriteter och likabehandling" då jag uppfattade det som att folk inte tog det ämnet på allvar eller förstod vikten av det.
* Som tjej tycker jag det är viktigt att tidigt på datateknik upplysa den ojämställdhet det är och visa att man jobbar för att göra en förändring. För att göra denna förändring måste folk vara medvetna och villiga till att förbättras.
* Att få vara inomhus när det regnar under promenadseminarierna
* Att studenterna kan under promenadseminariet prata utan att mentorn är med för att kunna ta upp saker som är känsliga eller där exempelvis mentorn är lärare i en kurs som studenterna har
* Tvångsuppdelning under promenadseminarierna så man inte bara hamnar med sina vänner
* Göra så man ser deadlines tydligare i canvas. Så man inte råkar missa en uppsats eller kommentarer
* Kanske lite mindre moment/deadlines gällande kommentarer och kommentar på kommentar osv. Blir onödigt jobbigt att hålla alla deadlines om man vill ha poäng för seminariumet.
* Historiamomentet borde flyttas från slutet av p4 till början av p4. Slutet av p4 i tvåan är väldigt intensiv och att historiamomentet har deadline samtidigt är ganska ohållbart.
* Möjligtvis något mer specifika ämnet att resonera omkring, och inte bara att resonera kring området i helhet. Om alla fick något specifikt som fortfarande krävde att man tänkte på de olika delar ni tycker borde vara med hade det varit en uppgradering.
* Mer konkret information syftet med kursen och texterna. Exempelvis vad det kan användas till.
Vilket råd skulle du vilja ge till framtida kursdeltagare? (åk 3)
* Att reflektera ordentligt över de kurser man läser. Jag tycker att prosam är ett bra tillfälle för att få tips och råd från äldre studenter.
* Läs allt förberedelsematerial, det är givande
* skriv upp deadlines för kursen i en extern kalender
* Var inte tråkig. Skriv texter med roliga/meme-iga formateringar, det är jättekul att få läsa dem
* Gå på D-Dagen
* Skriv klart ett första utkast med allt du skulle kunna tänka dig reflektera om så fort som möjligt. Halva arbetet är då redan färdigt om du av någon anledning skulle få för dig att prokrastinera reflektionen tills dagen innan :)
* Prosam ger en tillfället att prata med äldre studenter om utbildningen, ställ frågor om saker som kommer för att göra dig själv bättre förberedd.
* Delta på alla aktiviteter. Komplettering är onödigt
* Se inte reflektionsuppgifterna som något skräckinjagande utan se det som en möjlighet till att förbättra din skriftliga förmåga
* Tänk på att ha god studieteknik för det gynnar en på sikt, plugga tillsammans med andra då man kan hjälpa varandra
* Skriv mer personliga reflektioner, tänk på att andra ska läsa dom och att det är din chans att säga något.
* Vill du hellre ge återkoppling till sex identiska intetsägande punktlistor, eller en genuin reflektion? Både studenter och mentorer drar fördel av mer personliga texter — gör någonting roligt av prosam.
* Skriv texterna när de kommer ut så slipper du sjukt mycket stress.
* Snacka på under promenadseminarierna, det är skitkul!
* Ta allt med en nypa salt. Mycket klagomål från äldre kursare är överdrivet, även om det är bra att vara medveten om
* Passa på att snacka när man ses, det blir som en rolig vänskap med folk du inte annars träffar
* Ta vara på seminariumet för att fråga andra studenter om tips som funkat för deras studier
* Försök faktiskt gå igenom andras uppsatser och ta till er det. Det är väldigt givande att se andras perspektiv på kurser och programmet i helhet.
* Försök att vara med på promenaderna. De är mycket roligare än zoom-seminarierna.
Enkätsammanställningar
* kursenkät våren 2024 för årskurs 1 (prosam23)
* kursenkät våren 2024 för årskurs 2 (prosam22)
* kursenkät våren 2024 för årskurs 3 (prosam21)
* kursenkät våren 2023 för årskurs 2 (prosam21)
* kursenkät våren 2022 för årskurs 1 (prosam21)
Kursledarens (Viggos) analys Det är en enorm mängd enkätsvar och det är omöjligt att kommentera allt som tagits upp. Här analyseras bara enkätsvar som gäller prosamkursen.
Enkätsvaren visar att kursen till största delen fungerar bra och uppskattas av det stora flertalet elever. Nästan alla teman är uppskattade, och högst ligger temana masterprogram, ergonomi, stress och psykisk hälsa, studiemotivation och studieteknik samt prokrastinering. Temat förkunskaper och progression som infördes våren 2023 anses för smalt och kommer att breddas till nästa gång det kommer i kursen, våren 2026. Diskussionen om kurser är mycket uppskattad. För nästan alla påståenden om prosam i enkäten ökar instämmandegraden i högre årskurser. Det är uppenbart att många lär sig uppskatta kursen under kursens gång. I stort sett alla ingredienser i kursen tas upp i enkätsvaren från årskurs 3 som "det bästa i kursen". Det finns dock en liten grupp som är negativt inställda till kursen, vilket jag tror gör att dessa studenter inte utnyttjar reflektionernas och seminariernas potential. Det är en förkrossande majoritet av studenterna som vill att seminarierna ska genomföras som promenadseminarier, så det kommer vi att fortsätta med.
Idén om att ha en konstvandring på KTH inom ramen för prosamkursen är mycket intressant och kommer att testas våren 2024.
Enkätsvaren om etikmomentet och datorhistoriaprojektet skickas till den den som är ansvarig för respektive moment för reflektion och eventuell åtgärd.
Förändringar till nästa omgång (det vill säga läsåren 2024/2025, 2025/2026 och 2026/2027)
Seminarierna
* Seminariet förkunskaper och progression (i period 4 2026) kommer att breddas och ta upp någon ytterligare aspekt, till exempel progression mot yrkeslivet.
Information¶ * Uppgiften i seminariet minoriteter och likabehandling (i period 3 2027) om att skriva om en minoritet och låta andra gissa vilken kommer att ersättas.
* Den avslutande enkäten kommer att ha en egen Canvasuppgift med deadline så att den inte kan missas.
*
Information¶
* Den avslutande enkäten kommer att ha en egen Canvasuppgift med deadline så att den inte kan missas.
Datorhistoriamomentet¶
* Datorhistoriamomentet tidigareläggs ungefär en månad för att inte krocka med projektredovisningar i sannstat och PVK.