Ändringar mellan två versioner
Här visas ändringar i "Kursanalys prosam20" mellan 2023-08-11 15:38 av Viggo Kann och 2023-08-11 16:07 av Viggo Kann.
Visa < föregående | nästa > ändring.
Kursanalys prosam20
Kursanalys för DD1390 och DD1391 Programsammanhållande kurs i datateknik, prosam20 och prosam20s Kursen är obligatorisk för D i årskurs 1-3. DD1390 går alla tre åren medan DD1391 är till för den som antas i högre årskurs och därför saknar första året.
Kursdata per 1 juli 2023 Tid: augusti 2020-juni 2023, dvs tre hela läsår (för DD1391 augusti 2021-juni 2023)Antal högskolepoäng: 6, varav 2 i årskurs 1, 3 i årskurs 2 och 1 i årskurs 3 (för DD1391 4 poäng, varav 3 i årskurs 2 och 1 i årskurs 3) 12 reflektionsseminarier, ett etikmoment och ett datorhistoriaprojekt ingick i kursen. Kursledare och examinator: Viggo Kann (som även har skrivit denna kursanalys)Mentorer: Johan Karlander, Stefan Nilsson, Viggo Kann, Linda Kann, Olle Bälter, Mårten Björkman, Christian Smith (2020-2022), Monika Lundell, Marcus Dicander, Dena Hussain, Pawel Herman, Erik Fransén (2020-2021), Per Austrin (2020), Frida Svelander (2020), Daniel Bosk (2021-2023), Alexander Baltatzis (2021-2023), Linda Söderlindh (2022-2023). Övriga medverkande i kursen: Annika Parswald och Bianca Lanciai (SVL-info), Pawel Herman (kexjobbsinfo och programkollegier), Per Wikman-Svahn och Jesper Jerkert (etik), Nina Wormbs (datorhistoria), Björn Thuresson (studiebesökskoordinator). Korta gästspel på informationstillfällena av Johan Boye, Monika Lundell och Yoko Takau Drobin. Dessutom har en alumnföreläsning hållits varje år, av i tur och ordning Sima Baymani (2021), Michelle Jagelid, Sara Wallebo och Shayan Effati från Spotify (2022), samt Lisa Li och Nils Streijffert från Netlight (2023).
Eftersom kursen går över tre år och många slutar under sitt första år blir prestations- och examinationsgraderna konstlat låga. Här är statistiken för 2021/2022 uppdelad per momenten som är ett per årskurs:
STATISTIK efter kursens slut (DD1390+DD1391), 1 juli 2023 Moment Antal Betygsfördelning Medelbetyg SEM1 150 SEM2 140+10 SEM3 125+9 betyg 1+0 x E 0+0 x D 0+3 x C 4+2 x B 118+7 x A 4,9 Medelbetyget är samma som förra året.
Av dom aktiva studenterna på slutet av kursen (som deltog i något av vårens seminarier) är endast 8 inte klara med momentet SEM3 i kursen, och 7 av dessa har bara en uppsats/seminarium kvar.
Några delar av kursen var frivilliga. Deltagarantalet för dessa (från prosam19 och prosam19s) var för alumnföreläsningarna 87 (årskurs 1 med Sima Baymani), 59 (årskurs 2 med Spotify), 20 (årskurs 3 med Netlight). Det var 25 stycken som deltog i det frivilliga studiebesöket i årskurs 3.
Ändringar införda till kursomgången prosam20
* Förberedelsematerialet och reflektionsfrågorna till seminarierna minoriteter och likabehandling reviderades (våren 2021) .
* Temat om studentinflytande har flyttats till seminariet om kvalitet i utbildningen (våren 2021).
* Förberedelsematerialet och reflektionsfrågorna till seminariet ergonomi och psykisk hälsa (hösten 2021) har modifierats och temat breddats med aspekter på hållbart leverne.
* Temat kursmål, programmål, betygskriterier och examination har slagits ihop med temat CDIO och generella färdigheter (gavs i period 2 2022).
* Ett nytt tema om förkunskaper och progression har införs (gavs första gången i period 4 2023).
* Uppsatsernas maxordgräns har ökats till 1000 ord för årskurs 1 och 1200 ord för årskurs 2-3 2020.
* Seminarierna gavs som promenadseminarier eller Zoomseminarier från och med period 4 2020, när Coronaepidemin startade. Från 2022 genomfördes seminarierna i första hand som promenadseminarier. När Zoomseminarier anordnades var dessa endast till för den som på grund av sjukdom, skada eller liknande inte kunde delta i promenadseminariet.
* Kursrummet i Canvas fick ny struktur 2020, utarbetad efter synpunkter som lämnats av studenterna i prosamenkäten våren 2020. Länkar till uppgiftssidorna för seminarier och uppsatser läggs sedan 2021 in i kursöversikten så att det ska bli lättare att hitta dessa sidor. Kursgrafen har sedan 2022 lagts på en egen sida i kursrummet så att den är lätt att hitta.
* Skötsamhetspoäng bytte 2021 namn till betygspoäng.
* Ersättningsuppgifter för missade seminarier hanteras sedan 2021 samlat i juni och januari.
* Seminarieinstruktionerna har sedan 2022 publicerats tidigare, normalt första eller andra dagen i varje period, förutom för första seminariet i årskurs 1 som publicerades när gruppindelningen var klar.
* Några mentorer har slutat och andra har tillkommit.
Publikationer om kursen
* Kursen har studerats i forskningsprojektet Effects of a Program Integrating Course for Students of Computer Science and Engineering, som har redovisats i en konferensartikel med samma namn (V. Kann och A-K. Högfeldt; 47th ACM Technical Symposium on Computing Science Education, Memphis, USA, sid. 510-515, mars 2016; tillgänglig via Diva).
* I ett annat projekt har kursen jämförts med motsvarande kurser på medieteknikprogrammet och på Linköpings universitet (En jämförelse mellan programsammanhållande kurser vid KTH och LiU; F. Heintz, A. Berglund, B. Hedin, V. Kann; 5:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, Uppsala, November 2015; PDF) och med andra kurser på KTH (Experiences from different program integrating courses; V. Kann, K. Almgren, M. Bengtsson, Scholarship of Teaching and Learning 2015, KTH, 2015; Abstract).
* Kursens programutvecklande egenskaper har studerats i Student Based Program Development (V. Kann och Ö. Ekeberg; 23rd ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Larnaca, Cypern, juli 2018; Poster) samt ytterligare i Studentinflytande för alla programmets studenter - civilingenjör i datateknik på KTH (V. Kann, Pawel Herman och Sara Videfors; NU2022, Det akademiska lärarskapet, Stockholm, juni 2022; presentation)
* Stresstudien som genomfördes i kursen 2018 redovisades i Studenters stress studeras och skärskådas (V. Kann och E. Lundkvist; Scholarship of Teaching and Learning 2019, KTH, 2019; Abstract, Poster).
* Resultat av intervjuer och enkäter med kursdeltagare och mentorer 2018 redovisades i Programme Integrating Courses Fighting to Get Engineers to Reflect on Non-technical Topics (E. Riese, E., O. Bälter, B. Hedin, V. Kann; 24th ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Aberdeen, Skottland, sid. 133-139, juli 2019; tillgänglig via ACM).
* Seminariet minoriteter och likabehandling analyserades i konferensartikeln Att ta upp jämställdhet, mångfald och likabehandling med datateknikstudenter på KTH 2015-2021 (V. Kann; 8:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, Karlstad, November 2021; PDF)
* En sammanfattande beskrivning av kursen och alla studier som gjorts om den publicerades 1 augusti 2019 i Programme Integrating Courses Making Engineering Students Reflect (V. Kann; Theorizing STEM Education in the 21st Century [Online First], IntechOpen 2019; bokkapitel).
Kursen presenteras på KTH:s intranät som en mönsterkurs för programsammanhållande kurser, som andra kan ta efter.
Viggo fick i december 2020 KTH:s jämställdhets- och mångfaldspris för utvecklandet av seminariet minoriteter och likabehandling.
Utvärdering av kursen Prosamkursen är speciell eftersom den har utvärdering inbyggd i kursen, som ett lärandemål. Det är "såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen" som ska utvärderas. Detta görs skriftligt som en del av uppsatsen till varje seminarium, muntligt vid varje seminarium och i den obligatoriska omfattande utvärderingsenkäten som varje student fyller i i slutet av varje läsår, dvs tre gånger under DD1390 och två gånger under DD1391. På grund av detta görs ingen ytterligare LEQ-kursenkät vid kursens slut och kursen har heller inget kursmöte eller kursrepresentanter. Det är varje årskurs årskursrepresentanter tillsammans med PAS och SNO som fungerar som kursrepresentanter. Prosamkursen tas upp vid varje länkmöte på datateknikprogrammet och för varje årskurs, vilket innebär 12 gånger per år. Datorhistoriagrupprojektarbetet utvärderas speciellt genom avslutande gruppreflektioner och individuella reflektioner.
Sammanställning av kursenkäten i maj 2023 Kursenkäten genomfördes parallellt i årskurs 1, 2 och 3 i samband med seminariet i period 4 och var obligatorisk. Dom flesta frågorna var påståenden som skulle besvaras på en skala mellan 1 och 7, där
1 = nej, jag tar helt avstånd från påståendet4 = jag varken instämmer eller tar avstånd från påståendet7 = ja, jag instämmer helt i påståendetDet fanns också ett alternativ X = jag kan av något skäl inte ta ställning till påståendet, som mycket få svarande valde. I tabellen nedan anges medelsvaret (där alternativet X inte räknats in) per årskurs och totalt. Vissa frågor var inte med för alla årskurser.
Påstående åk 1 åk 2 åk 3 totalt antal svarande 174 178 152 504 Jag tycker att den inledande föreläsningen har varit givande 5,4 5,0 5,4 5,3 Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande 5,1 5,1 Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande 5,2 5,7 5,4 Jag tycker att temat kursmål, programmål, betygskriterier och examination för reflektionsseminariet i period 2 var givande 4,3 4,5 4,3 4,4 Jag tycker att temat plagiering och eget ansvar för reflektionsseminariet i period 3 var givande 4,7 4,8 4,8 4,7 Jag tycker att temat förkunskaper och progression för reflektionsseminariet i period 4 var givande 4,2 4,1 4,1 4,1 Jag förstår syftena med seminarierna och aktiviteterna i prosam 5,9 5,8 5,9 5,9 Min kunskap om utbildningen har ökat betydligt genom prosamkursen 5,1 5,1 Det har varit intressant och givande att få höra studenter från andra årskurser vid seminarierna 6,0 6,0 5,8 5,9 Jag upplever att jag är bättre på att skriva reflektioner nu än när jag började på D-programmet 4,9 4,9 Jag har förtroende för att Prosam ger mig tillräckligt med stöd för att jag ska kunna göra ett informerat masterval 5,3 5,3 Jag har kunnat tillämpa kunskaperna från prosamkursens etikmoment i andra kurser eller i kexjobbet 3,6 3,6 Det har gått bra att hitta den information jag behövt om prosamkursen i kursrummet i Canvas 5,1 5,1 5,5 5,3 Som helhet har Prosamkursen varit givande 4,8 4,7 5,0 4,8 I etikmomentet i höstas gav de två föreläsningarna en bra förberedelse för etikessän och gruppövningen 4,4 4,4 Etikmomentets gruppövning (seminariet) var givande 3,9 3,9 Det var tydligt vad som krävdes för att få godkänt på etikessän 4,7 4,7 Etikmomentet var givande för mig 4,1 4,1 Den sociala miljön på KTH, såsom jag ser den, är inkluderande 5,5 5,4 5,3 5,4 Jag tycker att det är viktigt att frågor om jämställdhet, mångfald och likabehandling tas upp i utbildningen. 4,3 4,8 5,3 4,8 Vilka tre seminarieteman i hela prosamkursen tycker du har varit mest givande? Kryssa i exakt tre teman. (endast årskurs 3) Masterprogram 58% Studiemotivation och studieteknik (ingick inte i DD1391) 45% Plugga och jobba utomlands (ingick inte i DD1391) 32% Minoriteter och likabehandling (ingick inte i DD1391) 24% Studentinflytande och utbildningskvalitet (ingick inte i DD1391) 11% Ergonomi, stress och psykisk hälsa 50% Prokrastinering 41% Yrkesrollen och livslångt lärande 18% Kursmål, programmål, betygskriterier och examination 9% Plagiering och eget ansvar 12% Förkunskaper och progression 9% Hur tycker du att seminarierna borde ges? åk 1 åk 2 åk 3 totalt Promenadseminarier med Zoomalternativ såsom detta läsår 81% 93% 97% 90% Enbart Zoomseminarier 8% 2% 1% 4% I salar på KTH 5% 2% 1% 2% Vet inte 6% 3% 1% 4% Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor? åk 1 åk 2 åk 3 totalt Ja, i hög grad 7% 10% 7% 8% Ja, i viss grad 61% 57% 63% 60% Nej, inte alls 28% 30% 23% 27% Vet inte 4% 4% 7% 5% Vad gäller D-programmet: Hur tycker du att kurserna hänger ihop och bygger på varandra? åk 1 åk 2 åk 3 totalt Mycket bra 21% 10% 17% 18% Ganska bra 61% 64% 63% 63% Varken bra eller dåligt 7% 16% 13% 12% Ganska dåligt 2% 7% 6% 5% Mycket dåligt 1% 1% 1% 1% Vet inte 2% 2% 1% 2% Vilka kurser i D-programmet har du haft nytta av (använt kunskaper eller färdigheter från) i arbetet med kandidatexjobbet? Kryssa i alla kurser som du har haft nytta av. (endast årskurs 3) (5 mest använda kurserna i fetstil)
Kurs Haft nytta av åk 1 Prosam 15% Ingenjörsmässigt skrivande 61% Matematik baskurs med diskret matematik 9% Programmering 55% Algoritmer och datastrukturer 42% Parallellprogrammering 17% Projektuppgift i introduktion till datalogi 23% Människa-datorinteraktion 10% Algebra och geometri 22% Envariabelanalys 18% Numeriska metoder 12% åk 2 Logik 5% Databasteknik 5% Datorteknik och komponenter 14% Organisation och kunskapsintensivt arbete 3% Programvarukonstruktion i projektform 28% Programmeringsparadigm 19% Sannolikhetsteori och statistik 31% Flervariabelanalys 16% Modeller och simulering 5% åk 3 Diskret matematik 10% Algoritmer, datastrukturer och komplexitet 36% Operativsystem 5% Hållbar utveckling för datateknik 11% Har du planer på att studera utomlands inom D-utbildningen? åk 1 åk 2 åk 3 totalt Ja, har redan gjort det/gör det just nu 1% 1% 1% 1% Ja, det ingår (läser språkprofil) 2% 0% 2% 1% Ja, mycket troligt 19% 20% 15% 18% Ja, ganska troligt 21% 21% 6% 16% Det är en möjlighet som jag överväger 38% 36% 27% 34% Nej 30% 28% 35% 31% Vet inte 5% 6% 4% 5% Jag har upplevt mobbning eller diskriminering (av mig själv eller andra) på KTH. åk 1 åk 2 åk 3 totalt Ja 3% 10% 10% 8% Nej 97% 90% 90% 92% Det gjordes många fritextkommentarer. Här är ett litet urval av i första hand konstruktiva kommentarer som gjorts på prosamrelaterade frågor: CITATEN NEDAN ÄR INTE UPPDATERADE MED 2023 ÅRS ENKÄT ÄNNU. Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande (endast åk 1) Väldigt passande att placera detta i första perioden. Får en att tänka till om ens studieteknik innan man får alltför mycket arbete.¶ Studieteknik är bland det viktigaste en student bör fokusera på, utan en bra sådan går det knappt att ta sig igenom studier på denna nivå. Att få fundera över hur min studieteknik såg ut, samt få tips på tekniker att pröva har varit väldigt givande. Det var nog enligt mig det bästa momentet i prosamkursen.¶ Det var en bra början för att planera sina studier men det var ytterst svårt att följa de instruktionerna i det formatet vi studerar på just nu.¶ Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande (endast åk 2 och 3) Jag tycker att den var givande eftersom man tvingades läsa på lite om de olika masterprogrammen och börja fundera kring dem, något jag vet med mig att jag annars hade skjutit på till sista sekund. (åk 2)¶ Extremt givande! (åk 3)¶ Det hade varit kul om det gick att få mer input från elever som läser dessa masterprogram, exempelvis genom att de fick hålla en snabb presentation om vad de arbetar med etc. (åk 3)¶ Jag hade önskat mig mer information om själva programmen. Vad gör studenterna? Ni får gärna ta med en kort text där några elever beskriver vad deras masterprogram innehåller och vad de tycker är bra och dåligt. Delen om olika definitioner av masterprogram kan kortas ned, det är inte så intressant. (åk 3)¶ Jag tycker att temat plugga och jobba utomlands för reflektionsseminariet i period 2 var givande Väldigt intressant, men samtidigt är det så långt bort för en student i ettan att det blir lite svårt att se sig själv i en sådan sits, även om det vore intressant! Jag uppskattade samtidigt väldigt mycket att vi fick läsa om tidigare studenters erfarenheter, det var oerhört inspirerande och man fick en bild av det hela. (åk 1)¶ På grund av Covid-19 kändes det inte särskilt relevant men jag förstår att det blir det när vår nuvarande samhällssituation blir bättre. (åk 2)¶ Det var nog nyttigt att reflektera kring det, men jag ändrade inte riktigt åsikt och "fick inte ut någonting" av det mer än att få öva på mitt skrivande - något som förvisso är roligt, det med. (åk 2)¶ Tycker det var ett superbra tema! Definitivt något som är bra att fundera på och diskutera för alla, och bra att göra det tidigt så att man hinner ansöka i tid om att plugga utomlands. (åk 2)¶ Om det inte vore för det reflektionsseminariet hade jag inte sökt och blivit antagen till utbytesstudier. (åk 3)¶ Detta var tyvärr inte särskilt givande för oss som inte är intresserade av att studera eller jobba utomlands. Jag förstår idén med att ha ett sådant seminarium, men det vore bättre om det handlade om olika studie- och karriärsalternativ, där utlandsstudier/-arbete är ett av flera. (åk 3)¶ Jag tycker att temat minoriteter och likabehandling i period 3 var givande Det var några få personer som avskydde detta och protesterade väldigt mkt och bråkade i klasschatten och skrev väldigt otäcka grejer i sina texter, men dessa få är nog ändå inte målgruppen. För den stora majoriteten lärde sig något nytt och tog till sig. Jag tror att detta gör en enormt stor skillnad och ärligt talat tycker jag att de bör finnas inbakat i alla kurser. Vi har extremt mkt makt som dataingenjörer och vi bör tränas i att inte missbruka den. (åk 1)¶ Nog blev det lite problematiska situationer och kommentarer från vissa studenter i upptakten till seminariet, men i helhet tycker jag det var väldigt givande att ha en lugn diskussion kring det hela under seminariet, och resonera kring ämnena i uppsatsen. (åk 1)¶ Jag tycker mig vara väldigt mån om att andra inte ska känna sig dåligt behandlade eller dylikt i min omgivning, men trots det finns det ändå saker man glömmer bort eller inte tänker på. Jag tror därför att det var (och är!) väldigt givande att ha sådana här seminarium; man påminns ofta om att tänka till en extra gång. Dessutom är det intressant att gå igenom statistik kring olika frågor och få en bättre bild av hur saker och ting faktiskt är samt hur man kan dra (möjliga) kopplingar mellan dem. (åk 2)¶ Kunde varit mer informativt. Kändes mycket som repetition av jämställdshetsrapporten vi skrivit i me1010, strax innan. (åk 2)¶ Det finns en hel del nötter på data som verkar fått för sig att ett seminarium om att behandla andra människor rättvist handlar om ideologisk hjärntvätt, så tycker det är bra att ledningen inte viker sig för dem. Seminariet belyste att det är mycket jag inte vet om hur man kan göra för att inkludera personer med funktionshinder, skulle vara intressant att se mer om det. (åk 3)¶ Jag tycker det är bra att Data lägger fokus på detta, men oftast känns det som att det är på endast vissa aspeketer. Det är mest fokus på kvinnor och LGBT (vilket är självklart bra) men som minoritet med utländsk bakgrund känns det inte som att man nämns alls, eller att KTH inte försöker inkludera dessa mer. (åk 3)¶ Värdelöst. Materialet var för partiskt (åk 3)¶ Bra att prata om. Ibland svårt att prata om. Ibland viss obalans och mycket rädsla – vi lär oss. (åk 3)¶ Ett extremt viktigt ämne som borde få mer uppmärksamhet. (åk 3)¶ Ett helt moment som baserades på pseudovetenskap är verkligen inte ett bra moment.JML är helt värdelöst på ingenjörsutbildningen och existerar bara som ett sätt för stt fylla värdelösa positioner och fortsätta att trycka på en efterbliven samhällssyn. (åk 3)¶ Jag tycker att temat studentinflytande och utbildningskvalitet för reflektionsseminariet i period 4 var givande Man lär sig mycket om kursutvärderingarnas mening och KTH:s system för oss att förbättra utbildningen. Kanske bättre om man hade denna tidigare, efter studieteknik momentet, så flera blir motiverade till att fylla i utvärderingarna för alla kurser. Dessutom blir man nog mer engagerad av detta moment. (åk 1)¶ Temat i sig var väl något givande, men mängden frågor som första års studenterna behövde svara på gjorde så att det knappt fanns plats att reflektera djupare, och gjorde även att många uppsatser blev mycket snarlika i innehåll. (åk 1)¶ Viktigt att få studenter intresserade om detta även om det kan vara svårt. (åk 1)¶ Absolut! Temat kom som en frisk fläkt såhär i period 4 när motivationen håller på att ta slut och vi har klagat över så många kurser under årets gång. Jag var jätteglad över att få läsa om det utvecklingsarbete som görs inom programmet och att själv få reflektera (och läsa andras reflektioner) kring detta. (åk 2)¶ Väldigt intressant och givande! Jag har fått en helt ny inblick i hur enkätsvar används. Jag kan tyvärr vara ganska slarvig med kursenkäter, men kommer absolut lägga mer tid på dem efter detta! (åk 2)¶ Det är nog många som behöver träna på hur de uttrycker kritik, och dessutom fick det mig att inse att jag kanske borde svara på lite fler kursenkäter. Allt som allt, ett roligt och nyttigt ämne att reflektera om (även om vissa av texterna var lite väl byråkratiska och "sega" (skrivet som en anmärkning, inte nödvändigtvis kritik)). (åk 2)¶ Kanske det ämnet som engagerat mig mest i skrivandet av text. (åk 3)Jag tycker de andra ämnena var mer givande, men jag tycker ändå att detta var ett viktigt ämne eftersom hur en som student kan påverka utbildningen och vad KTH faktiskt gör för att öka kvaliteten på utbildningen tas upp. (åk 3)¶ Min kunskap om utbildningen har ökat betydligt genom prosamkursen Väldigt informerande! Uppskattar verkligen möjligheten att få prata med studenter från andra år, då får man reda på hur studenterna upplever de olika kurserna. (åk 1)¶ De viktigaste delarna var information om hur kurserna höll ihop, examenskrav, mål osv. Praktiska saker så säga. (åk 1)¶ Asså de är givande, men jag känner ändå att jag vet vad utbildningen är. Tycker mer att prosam är ett bra ankare, som binder ihop allt (åk 2)¶ Både då man "tvingas" läsa om olika saker men också genom just seminarium. Det känns som att man får fler insikter och möjlighet att förbereda sig på nästkommande terminer och kurser. Det har på vissa sätt hjälpt mig också med mitt upplägg av studier. (åk 2)¶ Mest av allt genom att få prata med andra elever i andra årskurser! Absolut det bästa med kursen. (åk 3)¶ Tror det är mycket vi tar för givet som kanske inte alls hade varit lika tydligt om inte prosam påminde oss om det regelbundet. (åk 3)¶ Materialet presenterat till reflektionerna (som vi är mer eller mindre tvungna att läsa) har lärt mig saker som jag troligen inte skulle gjort på egen hand (åk 3)¶ Det har varit intressant och givande att få höra studenter från andra årskurser vid seminarierna Det är interessant att prata med dem som läser kurserna som jag ska läsa nästa år. Man får en inblick i hur det är och de har ofta mycket bra tankar om frågorna på seminarierna. (åk 1)¶ I synnerhet är det givande att höra de äldre studenterna prata om saker som ligger i framtiden för en själv. (åk 2)¶ Absolut, men jag hade önskat fler äldre studenter i min grupp. Och gärna master stundenter. (åk 2)¶ Mestadels från "äldre" studenter där de berättar om kurser som kommer. Men även "yngre" där man får höra hur det är och att man kan relatera till dem. (åk 3)¶ Vill höra ännu mer från dem. Jag tycker vi borde fått mer tid i ettan och tvåan att prata med de äldre. Promenadseminarium var bäst för detta (åk 3)¶ Jag önskar att det skulle finnas mer utrymme i seminarierna att diskutera kurser. Speciellt eftersom det ofta är det mest intressanta att höra om. (åk 3)¶ Jag upplever att jag är bättre på att skriva reflektioner nu än när jag började på D-programmet (åk 3) Verkligen, detta har hjälpt mig i en valbar jag läser nu! (Teknikens historia)¶ Lite grann, men snälla, snälla, snälla, sluta med reflektionsnivåerna! De är dagisaktiga, och hjälper inte i skrivandet. Dessutom, varför är det så viktigt att vi studenter alltid ska reflektera kring samhällsaspekter? Det gör vi så mycket annars ändå. Det vore trevligt om åtminstone några av prosams moment lät studenterna fokusera helt på sig själva och sina egna studier i förhållande till något ämne (typ livslångt lärande), och hur dessa ska bli bättre.¶ Är det något tema du skulle vilja ändra på eller något nytt tema du skulle vilja införa i kursen? (åk 3) Ta gärna med mer information om psykisk /o/hälsa i seminariet om ergonomi, stress och psykisk hälsa. Många personer jag pratade med i anslutning till seminariet kämpade med psykisk ohälsa, och det hade nog varit bra med lite mer information om hur psykisk ohälsa kan påverka ens studier och tips för att hantera det.¶ Jag skulle vilja ändra på plugga och jobba utomlands eftersom alla inte kommer göra utbytesstudier.¶ "Hållbart levande" – eller något liknande tema som kan innefatta reflektion kring hur man lever ett hållbart liv. Hur mycket tid lägger man på studier/jobb, hur viktigt är det att vila, hur prioriterar man mellan livets olika delar och varför? Hur kan man tänka?¶ Jag hade också gärna sett att Minoritet och Likabehandlingsmomentet var lite större, alltså mer likt etikmomentet från åk1. På många sätt känns JML-frågor i den här branchen nästan ännu mer relevant och direkt applicerbart än etikfrågor ¶ Vad var det bästa med kursen? (åk 3) Varje läsår håller Viggo en inledande föreläsning om årets kurser.Jag tycker att den inledande föreläsningen har varit givande. Kan inte tänka mig andra linjer som inte har prosam. Känns inte alls som att man skulle veta vad som pågår och gäller annars. (åk 3)¶
* Möjligheten att diskutera studier med andra studenter
* Att läsa och kommentera andras reflektioner, och läsa responserna till ens egna reflektion
* Promenadseminarierna
* Informationen om programmet. Alternativet hade varit att jag själv behövt söka upp allt. Utan prosam skulle det mer känts som att vi inte gick ett program utan separata kurser med liknande teman.
* Det är en liten paus från de andra, mer krävande, kurserna. Jag tycker egentligen inte om att skriva, men att reflektera ett par sidor då och då är ändå okej. Det har ändå lärt mig effektiva sätt för hur jag ska tackla skrivuppgifter.
* Vissa vanor i.o.m. studieteknik har jag bibehållit delvis tack vare prosam. Har definitivt analyserat mycket mer än vad jag hade gjort utan prosam, det är lätt att man bara flyger igenom kurserna utan att faktiskt fundera över det man lär sig osv, här fyller prosam en viktig funktion.
Vad skulle kunna förbättras med kursen? (åk 3)
*
Vilket råd skulle du vilja ge till framtida kursdeltagare? (åk 3)
* Ta reflektionerna seriöst och försöka utveckla sig själv.
* Gå på promenadseminarier snarare än distans om möjligt!
* Prata med studenter från olika årskurser.
* Gör också förberedelsematerialet även om du inte tycker att det är nödvändigt för texten.
* Det finns ofta något intressant och tankeväckande där som hjälper dig med texten och att reflektera i allmänhet.
* Ha kul med reflektionen, så att det blir roligare för en själv att skriva och för andra att läsa.
Den sociala miljön på KTH, såsom jag ser den, är inkluderande Vi har egentligen bara studerat på distans så jag vet inget om den sociala miljön. (åk 1)¶ Nej, alla toaletter är inte tillgängliga för transpersoner. Neutrala toaletter krävs, särskilt i D byggnaden, arbetet med detta går för långsamt. Skyddsnät mot trakasserier och hatbrott har inte uppmärksammats. (åk 1)¶ Jag kan tycka att den inte är exkluderande men att nu under covid tider så har den inte varit jätteinkluderande då det har varit svårt att involvera sig med andra studenter utöver ens kurskamrater. (åk 2)¶ Jag ser väldigt sällan öppen racism, sexism eller diskriminering. Däremot tror jag att det är väldigt många som har svårt att skaffa vänner och är extremt ensamma. (åk 2)¶ Överlag ja, men särskilt inom D är det väldigt lätt att hamna i bisarra situationer. Jag har ställts inför människor som argumenterat för att grova/sexuella skämt och bilder är okej därför att de lagts i en dedikerad "not safe for work"-kanal som det var frivilligt att delta i, fastän det var i forum som ska vara öppna och trygga för alla i klassen. Människor som alltså inte köper att skolan är vår arbetsplats och att relationen till klasskamrater som inte är ens personliga vänner överhuvudtaget inte borde ha några inslag som är "not safe for work". Denna typ av slående social oförmåga gör sig påmind emellanåt. (åk 3)¶ Den öppna och synliga miljön är inkluderande, men bakom kulisserna döljer det sig mycket sexism och väldigt mycket nybörjarförakt. (åk 3)¶ Studenterna är generellt sätt trevliga och öppna mot varandra. (åk 3)¶ Tyvärr finns det en elitgrupp på KTH som försöker tvinga sina värderingar på andra utan att ta hänsyn till deras perspektiv. Dessa individer tenderar att ha starka offerskomplex och har även tyvärr idag på grund av det politiska klimatet alldeles för mycket makt över studenter som inte håller med dem om deras åsikter. (åk 3)
Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande (endast åk 1) ¶
Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande (endast åk 2 och 3) Tvingade en att läsa på ytterligare, var dessutom ett bra sätt att hitta info eftersom mycket var samlat på samma ställe. (åk 3)¶
Jag tycker att temat kursmål, programmål, betygskriterier och examination för reflektionsseminariet i period 2 var givande Väldigt viktigt ämne. Lärarna bör dock ta åt sig mer av detta. (åk 3)¶
Var nice att skriva om hur dåliga många av examinationsformerna är. (åk 3)¶
Jag tycker att temat plagiering och eget ansvar i period 3 var givande Superaktuellt med ChatGPT-explosionen (åk 3)¶
Väldigt bra! Alltid intressant att få se hur andra ser på saken, samt läsa statistik och dyl. (åk 3)¶
Jag skulle väldigt gärna se att framtida årskurser kan diskutera ChatGPT och ha lite mera konkreta svar på om när man får använda det.¶
Får man be den skriva om texter i KEX:et? Får man be den om råd till ens mästarprov, även om man inte ger själva uppgiften? (åk 3)¶
Jag tycker att temat förkunskaper och progression för reflektionsseminariet i period 4 var givande Hade varit mer givande om det gjordes 2 år tidigare då man hade kunnat motivera mer än tidigare. (åk 3)¶
Min kunskap om utbildningen har ökat betydligt genom prosamkursen Ett väldigt bra sätt att få information, och få diskutera, programmet i sin helhet. Att gå enskilda kurser kan ibland få en att uppleva sin situation som lite spretig, men genom prosam får man ett bredare perspektiv. (åk 3)¶
Det har varit intressant och givande att få höra studenter från andra årskurser vid seminarierna Jag gillar att få höra andra studenters syn på kurserna. Intressant att få höra att problem kvarstår i enskilda kurser, eller om de blivit åtgärdade. (åk 3)¶
Jag tyckte att det var väldigt intressant när jag gick i ettan och tvåan men inte lika mycket nu i trean. Lite kul att höra hur kurser utvecklas. (åk 3)¶
Prosamseminarierna har detta läsår varit promenadseminarier med möjlighet till Zoomseminarium för den som är sjuk eller inte kan promenera. Hur tycker du att seminarierna borde ges? Det bör krävas en giltig motivation om man vill delta på Zoom. (åk 3)¶
Zoomalternativ bör ges som alternativ oavsett orsak till att man inte kan delta på promenadseminariet (åk 3)¶
Tycker väldigt mycket om promenaderna! (åk 3)¶
Jag upplever att jag är bättre på att skriva reflektioner nu än när jag började på D-programmet (åk 3) Ja, mycket bättre men jag är också extremt trött på det.¶
Reflektionsnivåerna tycker jag delvis har hjälpt mig att skriva djupare och bredare reflektioner.¶
Är det något tema du skulle vilja ändra på eller något nytt tema du skulle vilja införa i kursen? (åk 3) Likabehandling var extremt givande och viktigt. Mer av det snälla. Fler moment om funktionsskillnader, hbtq+ osv, Tack (åk 3)¶
I så fall skulle jag verkligen ändra Minoriteter och likabehandling då jag anser att ämnet har blivit för kontroversiellt för att vara ett lämpligt tema i denna kurs. Det riskerar även att göra KTHs utbildningar mer eller mindre värdelösa om de inte hanteras på rätt sätt. (åk 3)¶
Prosam i år har bland annat innehållit masterprogramseminarium, valinfo och individuellt kvartssamtal med mentorn.Jag har förtroende för att prosam ger mig tillräckligt med stöd för att jag ska kunna (har kunnat) göra ett informerat masterval. Hade önskat en guide kring hur man söker! Var inte direkt svårt, men det är ett stort val så man vill ju vara 100% på att man gjort helt rätt. (åk 3)¶
Missade mastermässan och om jag hade gått på den så hade jag nog känt mer förtroende. Det vore bra ifall antingen prosam eller kexet kursen gjorde ett anslag om det eller ifall vi fick massvis av mails om det, jag fick höra att de på andra program hade fått jätte mycket mail om när den va och påminelser men vi fick ingeting, precis som när vi skulle ha internationelstudie info träff. (åk 3)¶
Jag tror prosam kan hjälpa till och förmedla resurser för studenter att göra ett val men samtidigt kan det vara väldigt individuellt. Det kan alltså finnas aspekter som prosamkursen missar (vilket är rimligt). (åk 3)¶
Det har gått bra att hitta den information jag behövt om prosamkursen i kursrummet i Canvas (tänk på det upplägg av kursrummet som har använts innevarande läsår) Informationen om gällande läsår är helt okej att hitta, jag önskar dock att man på något sätt kunde få med sig betygspoängen in i aktuella prosamrummet istället för att behöva besöka tidigare års rum (åk 3)¶
Finns vissa mindre problem, till exempel att det tar otroligt många klick att komma fram till specifik information om reflektioner och seminarium. (åk 3)¶
Vad var det bästa med kursen? (åk 3)
*
Vad skulle kunna förbättras med kursen? (åk 3)
*
Vilket råd skulle du vilja ge till framtida kursdeltagare? (åk 3)
*
Den sociala miljön på KTH, såsom jag ser den, är inkluderande
Enkätsammanställningar
* kursenkät våren 2023 för årskurs 1 (prosam22)
* kursenkät våren 2023 för årskurs 2 (prosam21)
* kursenkät våren 2023 för årskurs 3 (prosam20)
* kursenkät våren 2021 för årskurs 2 (prosam19)2 för årskurs 2 (prosam20)
* kursenkät våren 2020 för årskurs 1 (prosam19
* kursenkät våren 2021 för årskurs 1 (prosam20)
Kursledarens (Viggos) analys Det är en enorm mängd enkätsvar och det är omöjligt att kommentera allt som tagits upp. Här analyseras bara enkätsvar som gäller prosamkursen.
Enkätsvaren visar att kursen till största delen fungerar bra och uppskattas av det stora flertalet elever. Nästan alla teman är uppskattade, och högst ligger temana masterprogram, ergonomi, stress och psykisk hälsa, stuidemotivation och studieteknik samt prokrastinering. Temat förkunskaper och progression som infördes våren 2023 anses för smalt och kommer att breddas till nästa gång det kommer i kursen, våren 2026. Diskussionen om kurser är mycket uppskattad. För nästan alla påståenden om prosam i enkäten ökar instämmandegraden i högre årskurser. Det är uppenbart att många lär sig uppskatta kursen under kursens gång. I stort sett alla ingredienser i kursen tas upp i enkätsvaren från årskurs 3 som "det bästa i kursen". Det finns dock en liten grupp som är negativt inställda till kursen, vilket jag tror gör att dessa studenter inte utnyttjar reflektionernas och seminariernas potential. Det är en förkrossande majoritet av studenterna som vill att seminarierna ska genomföras som promenadseminarier, så det kommer vi att fortsätta med.
Idén om att ha en konstvandring på KTH inom ramen för prosamkursen är mycket intressant och kommer att testas våren 2024.
Enkätsvaren om etikmomentet och datorhistoriaprojektet skickas till den den som är ansvarig för respektive moment för reflektion och eventuell åtgärd.
Förändringar till nästa omgång (det vill säga läsåren 2023/2024, 2024/2025 och 2025/2026) Ny frivillig aktivitet
* En konstvandring på KTH kommer att anordnas och ge en betygspoäng.
Seminarierna
* Temat plugga och jobba utomlands (i period 2 2023) breddas genom att arbete i internationella projektgrupper tas upp.
* Seminariet minoriteter och likabehandling (i period 3 2024) kommer att koordineras med JML-moment i andra kurser, såsom Orka, så att olika aspekter tas upp i olika kurser.
* Seminariet förkunskaper och progression (i period 4 2026) kommer att breddas och ta upp något ytterligare tema.
Mentorer
* Stefan Nilsson slutar som mentor och ersätts av Karl Palmskog.