Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Viggo Kann 2024-07-15 22:48

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Kursanalys prosam19

Kursanalys för DD1390 och DD1391 Programsammanhållande kurs i datateknik, prosam19 och prosam19s

Kursen är obligatorisk för D i årskurs 1-3. DD1390 går alla tre åren medan DD1391 är till för den som antas i högre årskurs och därför saknar första året.

Kursdata per 1 juli 2022

Tid: augusti 2019-juni 2022, dvs tre hela läsår (för DD1391 augusti 2020-juni 2022)
Antal högskolepoäng: 6, varav 2 i årskurs 1, 3 i årskurs 2 och 1 i årskurs 3 (för DD1391 4 poäng, varav 3 i årskurs 2 och 1 i årskurs 3) 
12 reflektionsseminarier, ett etikmoment och ett datorhistoriaprojekt ingick i kursen. 
Kursledare och examinator: Viggo Kann (som även har skrivit denna kursanalys)
Mentorer: Johan Karlander, Stefan Nilsson, Douglas Wikström (2019), Viggo Kann, Linda Kann, Olle Bälter, Mårten Björkman, Christian Smith, Monika Lundell, Marcus Dicander, Dena Hussain, Pawel Herman, Erik Fransén (2019-2021), Per Austrin (2020), Frida Svelander (2020), Daniel Bosk (2021-2022), Alexander Baltatzis (2021-2022). 
Övriga medverkande i kursen: Helen Lindkvist, Annika Parswald och Bianca Lanciai (SVL-info), Pawel Herman (kexjobbsinfo och programkollegier), Per Wikman-Svahn och Jesper Jerkert (etik), Nina Wormbs (datorhistoria), Björn Thuresson (studiebesökskoordinator). Korta gästspel på informationstillfällena av Johan Boye, Monika Lundell och Yoko Takau Drobin. Dessutom har en alumnföreläsning hållits varje år, av i tur och ordning Cecilia Roes (inställt 2020 pga sjukdom), Sima Baymani (2021) samt Michelle Jagelid, Sara Wallebo och Shayan Effati från Spotify (2022).

Eftersom kursen går över tre år och många slutar under sitt första år blir prestations- och examinationsgraderna konstlat låga. Här är statistiken för 2021/2022 uppdelad per momenten som är ett per årskurs:

STATISTIK efter kursens slut (DD1390+DD1391), 1 juli 2022

Moment   Antal   Betygsfördelning                              Medelbetyg
SEM1      144
SEM2      141+29  
SEM3      132+26
betyg            0 x E   1+1 x D  0+1 x C  5+1 x B  121+23 x A    4,9

Medelbetyget är samma som förra året.

Av dom aktiva studenterna på slutet av kursen (som deltog i något av vårens seminarier) är endast 12 inte klara med momentet SEM3 i kursen, och 7 av dessa har bara en eller två uppsatser/seminarier kvar att göra.

Några delar av kursen var frivilliga. Deltagarantalet för dessa (från prosam19 och prosam19s) var för alumnföreläsningarna 126 (årskurs 2 med Sima Baymani) och 17 (årskurs 3 med Spotify). Det var 58 stycken som deltog i det frivilliga studiebesöket i årskurs 3.

Ändringar införda till kursomgången prosam19

  • Sedan 2019 informeras vid terminsstart om när instruktionerna publiceras och om alla kända inlämningsdatum.
  • Tillfälligt byte av seminariegrupp hanteras sedan 2019 på ett nytt och mer strukturerat sätt.
  • Mentorerna informerades inför HT 2019 om alla studenttips på seminarieupplägg som lämnades i prosamenkäten i maj 2019.
  • Förberedelsematerialet och reflektionsfrågorna till seminarierna minoriteter och likabehandling reviderades (våren 2021) .
  • Temat om studentinflytande har flyttats till seminariet om kvalitet i utbildningen (våren 2021).
  • Förberedelsematerialet och reflektionsfrågorna till seminariet ergonomi och psykisk hälsa (hösten 2021) har modifierats och temat breddats med aspekter på hållbart leverne.
  • Uppsatsernas maxordgräns har ökats till 1000 ord för årskurs 1 och 1200 ord för årskurs 2-3 2020.
  • Seminarierna gavs som promenadseminarier eller Zoomseminarier från och med period 4 2020, när Coronaepidemin startade.
  • Kursrummet i Canvas fick ny struktur 2020, utarbetad efter synpunkter som lämnats av studenterna i prosamenkäten våren 2020. Länkar till uppgiftssidorna för seminarier och uppsatser läggs sedan 2021 in i kursöversikten så att det ska bli lättare att hitta dessa sidor.
  • Skötsamhetspoäng bytte 2021 namn till betygspoäng.
  • Ersättningsuppgifter för missade seminarier hanteras sedan 2021 samlat i juni och januari.
  • Några mentorer har slutat och andra har tillkommit.

Publikationer om kursen

  • Kursen har studerats i forskningsprojektet Effects of a Program Integrating Course for Students of Computer Science and Engineering, som har redovisats i en konferensartikel med samma namn (V. Kann och A-K. Högfeldt; 47th ACM Technical Symposium on Computing Science Education, Memphis, USA, sid. 510-515, mars 2016; tillgänglig via Diva).
  • I ett annat projekt har kursen jämförts med motsvarande kurser på medieteknikprogrammet och på Linköpings universitet (En jämförelse mellan programsammanhållande kurser vid KTH och LiUF. Heintz, A. Berglund, B. Hedin, V. Kann; 5:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, Uppsala, November 2015; PDF) och med andra kurser på KTH (Experiences from different program integrating courses; V. Kann, K. Almgren, M. Bengtsson, Scholarship of Teaching and Learning 2015, KTH, 2015; Abstract).
  • Kursens programutvecklande egenskaper har studerats i Student Based Program Development (V. Kann och Ö. Ekeberg; 23rd ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Larnaca, Cypern, juli 2018; Poster) samt ytterligare i Studentinflytande för alla programmets studenter - civilingenjör i datateknik på KTH (V. Kann, Pawel Herman och Sara Videfors; NU2022, Det akademiska lärarskapet, Stockholm, juni 2022; presentation)
  • Stresstudien som genomfördes i kursen 2018 redovisades i Studenters stress studeras och skärskådas (V. Kann och E. Lundkvist; Scholarship of Teaching and Learning 2019, KTH, 2019; AbstractPoster).
  • Resultat av intervjuer och enkäter med kursdeltagare och mentorer 2018 redovisades i Programme Integrating Courses Fighting to Get Engineers to Reflect on Non-technical Topics (E. Riese, E., O. Bälter, B. Hedin, V. Kann; 24th ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Aberdeen, Skottland, sid. 133-139, juli 2019; tillgänglig via ACM).
  • Seminariet minoriteter och likabehandling analyserades i konferensartikeln Att ta upp jämställdhet, mångfald och likabehandling med datateknikstudenter på KTH 2015-2021 (V. Kann; 8:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, Karlstad, November 2021; abstract)
  • En sammanfattande beskrivning av kursen och alla studier som gjorts om den publicerades 1 augusti 2019 i Programme Integrating Courses Making Engineering Students Reflect (V. Kann; Theorizing STEM Education in the 21st Century [Online First], IntechOpen 2019; bokkapitel).

Kursen presenteras på KTH:s intranät som en mönsterkurs för programsammanhållande kurser, som andra kan ta efter.

Viggo fick i december 2020 KTH:s jämställdhets- och mångfaldspris för utvecklandet av seminariet minoriteter och likabehandling.

Utvärdering av kursen

Prosamkursen är speciell eftersom den har utvärdering inbyggd i kursen, som ett lärandemål. Det är "såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen" som ska utvärderas. Detta görs skriftligt som en del av uppsatsen till varje seminarium, muntligt vid varje seminarium och i den obligatoriska omfattande utvärderingsenkäten som varje student fyller i i slutet av varje läsår, dvs tre gånger under DD1390 och två gånger under DD1391. På grund av detta görs ingen ytterligare LEQ-kursenkät vid kursens slut och kursen har heller inget kursmöte eller kursrepresentanter. Det är varje årskurs årskursrepresentanter tillsammans med PAS och SNO som fungerar som kursrepresentanter. Prosamkursen tas upp vid varje länkmöte på datateknikprogrammet och för varje årskurs, vilket innebär 12 gånger per år. Datorhistoriagrupprojektarbetet utvärderas speciellt genom avslutande gruppreflektioner och individuella reflektioner. 

Sammanställning av kursenkäten i maj 2022

Kursenkäten genomfördes parallellt i årskurs 1, 2 och 3 i samband med seminariet i period 4 och var obligatorisk. Dom flesta frågorna var påståenden som skulle besvaras på en skala mellan 1 och 7, där

1 = nej, jag tar helt avstånd från påståendet
4 = jag varken instämmer eller tar avstånd från påståendet
7 = ja, jag instämmer helt i påståendet
Det fanns också ett alternativ X = jag kan av något skäl inte ta ställning till påståendet, som mycket få svarande valde. I tabellen nedan anges medelsvaret (där alternativet X inte räknats in) per årskurs och totalt. Vissa frågor var inte med för alla årskurser.

Påstående åk 1 åk 2 åk 3 totalt
antal svarande 151 160 171 482
Jag tycker att den inledande föreläsningen har varit givande 5,2 5,3 5,1 5,2
Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande 5,2 5,2
Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande 5,2 5,4 5,3
Jag tycker att temat ergonomi, stress och psykisk hälsa för reflektionsseminariet i period 2 var givande 4,9 5,3 5,4 5,2
Jag tycker att temat prokrastinering för reflektionsseminariet i period 3 var givande 5,1 5,0 5,0 5,1
Jag tycker att temat yrkesrollen och livslångt lärande för reflektionsseminariet i period 4 var givande 4,7 4,2 4,4 4,5
Jag förstår syftena med seminarierna och aktiviteterna i prosam 5,9 5,8 5,9 5,9
Min kunskap om utbildningen har ökat betydligt genom prosamkursen 4,7 4,7 5,0 4,8
Det har varit intressant och givande att få höra studenter från andra årskurser vid seminarierna 6,1 5,7 5,6 5,8
Jag upplever att jag är bättre på att skriva reflektioner nu än när jag började på D-programmet 5,0 5,0
Jag har förtroende för att Prosam ger mig tillräckligt med stöd för att jag ska kunna göra ett informerat masterval 5,4 5,4
Jag har kunnat tillämpa kunskaperna från prosamkursens etikmoment i andra kurser eller i kexjobbet 3,3 3,3
Det har gått bra att hitta den information jag behövt om prosamkursen i kursrummet i Canvas 5,2 5,2
Som helhet har Prosamkursen varit givande 5,0 4,7 5,0 4,9
I etikmomentet i höstas gav de två föreläsningarna en bra förberedelse för etikessän och gruppövningen 4,9 4,9
Etikmomentets gruppövning (seminariet) var givande 3,7 3,7
Det var tydligt vad som krävdes för att få godkänt på etikessän 4,5 4,5
Etikmomentet var givande för mig 3,9 3,9
Den sociala miljön på KTH, såsom jag ser den, är inkluderande 5,7 5,2 5,3 5,4
Jag tycker att det är viktigt att frågor om jämställdhet, mångfald och likabehandling tas upp i utbildningen. 4,8 5,3 5,3 5,1

Vilka tre seminarieteman i hela prosamkursen tycker du har varit mest givande? Kryssa i exakt tre teman. (endast årskurs 3)

Mest givande teman i ordning:

Masterprogram 61%
Studiemotivation och studieteknik (ingick inte i DD1391) 35%
Kursmål, programmål, betygskriterier och examination (ingick inte i DD1391) 9%
Plagiering och eget ansvar(ingick inte i DD1391) 8%
CDIO och generella färdigheter (ingick inte i DD1391) 6%
Minoriteter och likabehadling 18%
Studentinflytande och utbildningskvalitet 21%
Ergonomi, stress och psykisk hälsa 56%
Prokrastinering  39%
Yrkesrollen och livslångt lärande 19%


Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor?

åk 3
Ja, i hög grad 8%
Ja, i viss grad 65%
Nej, inte alls 23%
Vet inte 5%

Vad gäller D-programmet: Hur tycker du att kurserna hänger ihop och bygger på varandra?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Mycket bra 19% 19% 17% 18%
Ganska bra 63% 61% 60% 61%
Varken bra eller dåligt 9% 11% 14% 11%
Ganska dåligt 6% 7% 5% 6%
Mycket dåligt 0% 0% 1% 0%
Vet inte 3% 1% 3% 3%

Vilka kurser i D-programmet har du haft nytta av (använt kunskaper eller färdigheter från) i arbetet med kandidatexjobbet? Kryssa i alla kurser som du har haft nytta av. (endast årskurs 3)

(5 mest använda kurserna i fetstil)

Kurs Haft nytta av
åk 1
Prosam 18%
Ingenjörsmässigt skrivande 54%
Matematik baskurs med diskret matematik 16%
Programmering 52%
Algoritmer och datastrukturer 37%
Parallellprogrammering 12%
Projektuppgift i introduktion till datalogi 18%
Människa-datorinteraktion 14%
Algebra och geometri 22%
Envariabelanalys 19%
Numeriska metoder 15%
åk 2
Logik 9%
Databasteknik 8%
Datorteknik och komponenter 14%
Organisation och kunskapsintensivt arbete 5%
Programvarukonstruktion i projektform 18%
Programmeringsparadigm 12%
Sannolikhetsteori och statistik 35%
Flervariabelanalys 15%
Modeller och simulering 6%
åk 3
Diskret matematik 10%
Algoritmer, datastrukturer och komplexitet 23%
Operativsystem 6%
Hållbar utveckling för datateknik 9%

Har du planer på att studera utomlands inom D-utbildningen?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Ja, har redan gjort det/gör det just nu 0% 0% 1% 0%
Ja, det ingår (läser språkprofil) 2% 3% 0% 2%
Ja, mycket troligt  16% 12% 15% 14%
Ja, ganska troligt 16% 13% 8% 12%
Det är en möjlighet som jag överväger 39% 41% 31% 37%
Nej 22% 24% 37% 28%
Vet inte 5% 8% 7% 7%

Jag har upplevt mobbning eller diskriminering (av mig själv eller andra) på KTH.

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Ja  4% 10% 9% 8%
Nej 96% 90% 91% 92%

Det gjordes många fritextkommentarer. Här är ett litet urval av i första hand konstruktiva kommentarer som gjorts på prosamrelaterade frågor:

CITATEN NEDAN KOMMER FRÅN 2021 OCH ÄR INTE UPPDATERADE MED 2022 ÅRS ENKÄT ÄNNU. 

Jag tycker att alumnföreläsningen med Michelle Jagelid, Sara Wallebo och Shayan Effati från Spotify den 28 april var givande.

Jag blev väldigt motiverad under föreläsningen då dessa personen har gått på samma program samt högskola som jag. Jag älskar att få höra alumners liv efter examen då det personligen motiverar mig till att plugga ännu mer. (åk 1)

Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande (endast åk 1)

Jag fick massor av tips från mina klasskompisar och även personer från åk 2 om hur jag skulle kunna förbättra mina studier, vilket hjälpte mig enormt mycket. Det var även ”skönt” att få höra att andra i klasen även inte hade hittat sin rätta studieteknik ännu, vilket till en början kändes som att jag var ensam i detta.

Jag tycker att det var väldigt bra att temat var placerat i just period ett. Detta för att jag tycker att det var något som var väldigt relevant då. Dock hade det kunnat fungera även nu i period fyra, men då skulle det bli mer av en tillbakablick på året.

Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande (endast åk 2 och 3)

Väldigt bra att vi får gå igenom det såhär tidigt, man är redan fundersam över sitt val trots att det är ca 1 år kvar till valet. (åk 2)
Japp. Hade svårt att riktigt förstå mig på masters innan när det kom till valprocess och vad som var rätt att välja. Med seminariet fick jag mer (åk 2)

Jag tycker att temat ergonomi, stress och psykisk hälsa för reflektionsseminariet i period 2 var givande.

skitbra att få reda på olika risker med att jobba som utvecklare (åk 1)

RSI och Etiken var bland det värdefullaste jag kommer att komma ihåg från denna kursen. (åk 1)

Bra att reflektera över sin egen hälsa! (åk 2)

Tycker stress och psykisk hälsa är något som borde jobbas ännu mer med! Det har varit givande i den utsträckning att ämnet faktiskt behandlas, men jag önskar att vi mer kontinuerligt kunde jobba med det. (åk 2)

Det var väldigt givande! Även om jag inte hade så mycket problem i period två började jag få problem i period 3 och 4 (med ergonomi och stress) och då hade jag redan läst om det. Dessutom var det spännande att diskutera med andra. (åk 3)

Jag tycker att temat prokrastinering i period 3 var givande

Man fick mycket bra insikter och råd om hantering av prokrastinering och liknande (åk 1)

Jag har ADHD och kände mig oerhört förminskad. Det handlar inte alltid om prokrastinering för folk, det kan vara neuropsykiatriska funktionsvariationer, kroniska sjukdomar och smärtor osv. Prokrastinering förminskar alla icke-normal-fungerande och sårar oerhört. (åk 2)

Prokrastinering är nog ett av de större problemen studenter tampas med. Bra att det tas upp och diskuteras. (åk 2)

Bra på det sätt att man fick reda på att i princip alla har samma problem med prokrastinering, så att man fick se att man inte var ensam. (åk 2)

Jag tycker att temat yrkesrollen och livslångt lärande för reflektionsseminariet i period 4 var givande

Genom att läsa mina klasskompisars texter fick jag tips på vad för kul jag skulle kunna syssla med efter examen. Utöver detta så kändes det skönt att samtliga program på KTH ger jobb ( förutsatt att man klarar programmet givetvis). Det gav mig extra mycket motivation att kämpa mig igenom de kurerna vi har på mitt program! Därför anser jag att temat yrkesroller och livslångt lärande var givande. (åk 1)

Mycket intressant att läsa enkäten och att få höra andra elevers tankar kring yrkeslivet! (åk 2)

Min kunskap om utbildningen har ökat betydligt genom prosamkursen

En av de mest givande sakerna under åren var att som etta/tvåa få höra andra studenters upplevelser. Tycker också att infopass om valfria kurser/master/utbyte ger mycket, speciellt när man inte har bra koll/vet vart man ska hitta info. När man inte har bra koll på vissa utbildningsrelaterade saker är det verkligen bra med uppgifterna för där finns det alltid länkar och sånt som man kan hitta information med. (åk 3)

Jag får reda på massa bra saker och tips framförallt genom att läsa de andra studenternas texter. (åk 3)

Ett tillfälle att fråga kring allt möjligt. Det har man inte alltid annars. (åk 3)

Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor?

Vissa vanor i.o.m. studieteknik har jag bibehållit delvis tack vare prosam. Har definitivt analyserat mycket mer än vad jag hade gjort utan prosam, det är lätt att man bara flyger igenom kurserna utan att faktiskt fundera över det man lär sig osv, här fyller prosam en viktig funktion. (åk 2)

Etikmomentet var givande för mig (endast åk 1)

Etikmomentet var väldigt givande när jag tittar tillbaka på det. Trots att det från början verkade jobbigt och i vägen, så tvingade det mig att läsa på de olika moraliska teorin och förstå hur de faktiskt definieras och appliceras. Fick mig att reflektera över vilka moraliska teorier jag själv förhåller mig till (omedvetet, men numera medvetet).

Vad var det bästa med kursen? (endast åk 3)

  • De är en liten paus från de andra, mer krävande, kurserna. Jag tycker egentligen inte om att skriva, men att reflektera ett par sidor då och då är ändå okej. Det har ändå lärt mig effektiva sätt för hur jag ska tackla skrivuppgifter.
  • Sammanhanget och det större perspektivet på utbildningen som fås genom utbyten med andra årskurser och mentorer.
  • Den överblick som kursen ger över de tre första åren i datateknik masterprogrammet. Metaforiskt har prosam varit som en välbehövd ledstäng vad gäller studievanor, arbetsmetoder, kurs och masterval för att nämna ett par områden.
  • Majoriteten av ämnena behandlade i kursen har varit intressanta och nyttiga för utbildningen men även värdefulla för livet efter utbildningen.
  • Jag tycker att reflekterandet under skrivandet av reflektionerna har varit rätt givande och utvecklande.
  • Möjligheten att diskutera studier med andra studenter
  • Min mentor
  • Man blir bättre på att skriva
  • Informationen om programmet. Alternativet hade varit att jag själv behövt söka upp allt. Som namnet antyder håller kursen samman programmet, utan den skulle det mer känts som att vi inte gick ett program utan separata kurser med liknande teman.
  • Att läsa och kommentera andras reflektioner, och läsa responerna till ens egna reflektion
  • Promenadseminarierna kändes som en trevlig liten paus från allt plugg, och det var ett väldigt bra tillfälle att kunna ställa mer generella frågor om KTH och D-programmet som man inte hade vetat var man skulle kunna ställa annars
  • Temat 'Minoriteter och likabehandling'

Vad skulle kunna förbättras med kursen? (åk 3)

Vilket råd skulle du vilja ge till framtida kursdeltagare? (åk 3)

  • Ta reflektionerna seriöst och försöka utveckla sig själv.
  • Gå på promenadseminarier snarare än distans om möjligt!
  • Prata med studenter från olika årskurser.
  • Gör också förberedelsematerialet även om du inte tycker att det är nödvändigt för texten.
  • Det finns ofta något intressant och tankeväckande där som hjälper dig med texten och att reflektera i allmänhet.
  • Ha kul med reflektionen, så att det blir roligare för en själv att skriva och för andra att läsa.

Den sociala miljön på KTH, såsom jag ser den, är inkluderande

Vi har egentligen bara studerat på distans så jag vet inget om den sociala miljön. (åk 1)

Nej, alla toaletter är inte tillgängliga för transpersoner. Neutrala toaletter krävs, särskilt i D byggnaden, arbetet med detta går för långsamt. Skyddsnät mot trakasserier och hatbrott har inte uppmärksammats. (åk 1)

Jag kan tycka att den inte är exkluderande men att nu under covid tider så har den inte varit jätteinkluderande då det har varit svårt att involvera sig med andra studenter utöver ens kurskamrater. (åk 2)

Jag ser väldigt sällan öppen racism, sexism eller diskriminering. Däremot tror jag att det är väldigt många som har svårt att skaffa vänner och är extremt ensamma. (åk 2)

Överlag ja, men särskilt inom D är det väldigt lätt att hamna i bisarra situationer. Jag har ställts inför människor som argumenterat för att grova/sexuella skämt och bilder är okej därför att de lagts i en dedikerad "not safe for work"-kanal som det var frivilligt att delta i, fastän det var i forum som ska vara öppna och trygga för alla i klassen. Människor som alltså inte köper att skolan är vår arbetsplats och att relationen till klasskamrater som inte är ens personliga vänner överhuvudtaget inte borde ha några inslag som är "not safe for work". Denna typ av slående social oförmåga gör sig påmind emellanåt. (åk 3)

Den öppna och synliga miljön är inkluderande, men bakom kulisserna döljer det sig mycket sexism och väldigt mycket nybörjarförakt. (åk 3)

Studenterna är generellt sätt trevliga och öppna mot varandra. (åk 3)

Tyvärr finns det en elitgrupp på KTH som försöker tvinga sina värderingar på andra utan att ta hänsyn till deras perspektiv. Dessa individer tenderar att ha starka offerskomplex och har även tyvärr idag på grund av det politiska klimatet alldeles för mycket makt över studenter som inte håller med dem om deras åsikter. (åk 3)

Enkätsammanställningar

Kursledarens (Viggos) analys

Det är en enorm mängd enkätsvar och det är omöjligt att kommentera allt som tagits upp. Här analyseras bara enkätsvar som gäller prosamkursen.

Enkätsvaren visar att kursen till största delen fungerar bra och uppskattas av det stora flertalet elever. Nästan alla teman är uppskattade, och högst ligger temana i årskurs 1 samt temat masterprogam. Diskussionen om kurser är mycket uppskattad. För nästan alla påståenden om prosam i enkäten ökar instämmandegraden i högre årskurser. Det är uppenbart att många lär sig uppskatta kursen under kursens gång. I stort sett alla ingredienser i kursen tas upp i enkätsvaren från årskurs 3 som "det bästa i kursen". Det finns dock en liten grupp som är negativt inställda till kursen, vilket jag tror gör att dessa inte utnyttjar reflektionernas och seminariernas potential.

Enkätsvaren om etikmomentet och datorhistoriaprojektet skickas till den den som är ansvarig för respektive moment för reflektion och eventuell åtgärd. 

Förändringar till nästa omgång (det vill säga läsåren 2022/2023, 2023/2024 och 2024/2025)

Kursrummet

  • Kursgrafen läggs på en egen sida i kursrummet så att den är lätt att hitta.

Seminarierna

  • Seminarieinstruktionerna publiceras tidigare, normalt första eller andra dagen i varje period, förutom för första seminariet i årskurs 1 som publiceras när gruppindelningen är klar.
  • Seminarierna genomförs i första hand som promenadseminarier. När Zoomseminarier anordnas är dessa endast till för den som på grund av sjukdom, skada eller liknande inte kan delta i promenadseminariet.
  • Temat kursmål, programmål, betygskriterier och examination slås ihop med temat CDIO och generella färdigheter (som ges nästa gång i period 2 2022).
  • Ett nytt tema om förkunskaper och progression införs (ges första gången i period 4 2023).
  • Temat plugga och jobba utomlands (som i period 2 2023) breddas genom att arbete i internationella projektgrupper tas upp.
  • Seminariet minoriteter och likabehandling kommer att koordineras med JML-moment i andra kurser, såsom Orka, så att olika aspekter tas upp i olika kurser.

Mentorer

  • Christian Smith slutar som mentor och ersätts av Linda Söderlindh.