Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Viggo Kann 2015-02-11 11:17

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Kursanalys

Kursanalys för DD1352 Algoritmer datastrukturer och komplexitet, hösten 2014. Kursen är obligatorisk för D3.

Kursdata per 10 februari 2015

Tid: period 1-period 2 läsåret 2014/2015 dvs september 2014-januari 2015
Högskolepoängantal KTH: 9 (varav 3 på labb, 3 på mästarprov, 3 på tenta)
Tenta: ordinarietenta sista dagen i läsperiod 2
Föreläsningar: 36 timmar.
Övningar: 24 timmar.
Kursledare och föreläsare: Viggo Kann
Övningsassistenter: Marcus Dicander, Tonima Afroze, Anton Grensjö (teknologer).
Antal förstagångsregistrerade teknologer: 186 varav 165 från D, 29 från IT, 4 från CL, 2 från Media, 1 från I, 3 från kandidatprogrammet i simuleringsteknik, 11 från högskoleingenjörsprogrammet i datateknik, 3 från högskoleingenjörsprogrammet teknik och ekonomi, 11 från olika masterprogram och en utbytesstudent. Av dessa har 26 inte något enda godkänt Ladokresultat på kursen.

Dessa har räknats bort i nedanstående genomströmningsstatistik, som alltså baseras på 204 stycken förstagångsregistrerade (166 föregående år).
Prestationsgrad förstagångsregistrerade KTH: 87% (78% 2012 och 2013)
Prestationsgrad totalt KTH: 83% (81% vid samma tid 2013)
Examinationsgrad förstagångsregistrerade KTH: 71% (59% 2012 och 2013)

STATISTIK efter ordinarietentan (från Rapp, dvs inte bara förstagångsregisterade)
Det är 257 personer som har något som helst resultat (godkänt eller underkänt) på något delmoment av adk14. LABBSTATISTIK Labb nr 1: 222, 2: 235, 3: 199, 4: 199 Hela labbkursen: 191 st (jfr 127 st år 2013) MÄSTARPROV, TEORITENTA OCH MUNTA Prov Antal inl Betygsfördelning Medelbetyg mas1 217 31 x F 80 x E 7 x D 62 x C 2 x B 35 x A 2,1 (2,2 2013) mas2 203 40 x F 83 x E 13 x D 39 x C 5 x B 23 x A 1,8 (2,3 2013) tenta 203 12 x F 18 x E 82 x D 91 x C - - 2,2 (2,2 2013) x-labb4 36 - - - - 8 x B 28 x A 4,8 (4,8 2013)
ommas1 3 x F 20 x E
ommas2 17 x F 19 x E munta1 14 8 x F - - 2 x C 2 x B 2 x A
munta2 19 5 x F - - 4 x C - 10 x A
muntahög 8 4 x F - - - 2 x B 2 x A SLUTBETYG 88 x E 13 x D 31 x C 3 x B 20 x A medelbetyg: 2,1 (jfr 2,6 år 2013, 2,3 år 2012, 2,9 år 2011, 2,1 år 2010, 2,8 år 2009 och 2,2 år 2008)

Lärandemål

Efter kursen ska studenten kunna

  • utveckla och implementera algoritmer med datastrukturer och analysera dem med avseende på korrekthet och effektivitet,
  • jämföra alternativa algoritmer och datastrukturer med hänsyn till effektivitet och pålitlighet,
  • definiera och översätta begreppen P, NP, NP-fullständighet och oavgörbarhet,
  • jämföra problem med hänsyn till komplexitet med hjälp av reduktioner,
  • förklara hur man kan hantera problem med hög komplexitet

för att

  • självständigt kunna konstruera datorprogram som effektivt utnyttjar tid och minne,
  • i yrkeslivet kunna identifiera och angripa problem som är orealistiskt resurskrävande eller inte alls går att lösa med dator.

Förändringar inför denna kursomgång

Förändringarna som planerades i föregående års kursanalys har genomförts:

  • Föreläsningarnas upplägg kommer ännu tydligare att bygga på färgfrågorna.
  • Lärandemålet om begreppsdefinitioner kommer att utökas med översättningsförmåga.
  • Tentans uppgifter kommer att specificeras med betygsnivå och bonuspoängen kommer att räknas till E-uppgifterna.
  • Övningsuppgifter som tränar val mellan komplexitetsanalys med enhetskostnad och bitkostnad kommer att läggas till.
  • Indatabegränsningarna i labblydelserna kommer att ses över.

Dessutom har betygskriterierna för nivå B modifierats en aning för att stämma överens helt med mästarprovens bedömning.

Sammanfattning

Det var 230 förstagångsregistrerade på kursen i år, jämfört med 186 förra året. Kursen har alltså blivit märkbart större. Det innebar att många salar fick bokas om och extra labbhandledare kallas in. Genomströmningen på kursen, både prestations- och examinationsgrad, har förbättrats märkbart; däremot har medelbetyget sjunkit en aning. Det är i absoluta tal lika många som får höga betyg som tidigare år. Det tycks som att de tillkommande grupperna av elever på kursen klarar kursen bra men får inte överbetyg.

I år har bara en didaktisk forskningsstudier gjorts i kursen, nämligen en inledande studie om den agila metoden parprogrammering. Tidigare studier i kursen har påverkat tre svåra delar till det bättre: dynamisk programmering, NP-fullständighet och psedudokod och korrekthetsresonemang. Förbättringarna och deras resultat finns beskrivna i en forskningsrapport.

Kursen har fungerat bra, trots det stora elevantalet.

Faktiskt innehåll i kursen

Kursen följde det planerade innehållet.

Elevernas synpunkter

Inga studenter anmälde sig till att vara kursansvariga studenter i år, tyvärr.

Jag la upp en kursutvärdering på webben efter teoritentan men före muntan. Den besvarades bara av 54 elever, vilket bara är en fjärdedel av dom aktiva förstagångsregistrerade kursdeltagarna, men det är ändå fler än förra året. För första gången provades KTHs nya LEQ-enkätfrågor, som fokuserar på lärmiljön snarare än kursens olika delar. Därför går det inte att jämföra enkätsvaren med tidigare år. LEQ-frågorna kompletterades med några inledande frågor om parprogrammering.

Här följer en sammanfattning av enkätsvaren med mina kommentarer.

Anpassning till andra kurser

Kursen samordnades med Diskret matematik för D3 som lästes parallellt. Det har fungerat bra. Tidpunkter för inlämningar och redovisningar har samordnats med alla övriga kurser som D3 läser på hösten.

Fortsättningskurserna (Avancerade algoritmer, Kryptografins grunder, Seminariekurs i teoretisk datalogi, Algoritmisk bioinformatik, Komplexitetsteori och Problemlösning och programmering under press) är planerade att passa ihop med ADK.

Planerade förändringar

    • Möjligheten att höja varje delbetyg (med munta, extralabb eller plussning i senare kursomgång) ska göras tydligare, så att ingen tror att loppet är kört för högre betyg efter ett lågt betyg på första mästarprovet.
    • Jag kommer att inför mästarproven informera mer i detalj om vilka krav som ställs vid bedömningen och att kraven är olika för olika uppgifter.
    • Betygskriterierna modifieras lite. Särskilt ändras kriterierna för analys av korrekthet så att det blir en total samstämmighet med bedömningarna som görs av mästarproven.