Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Nyhetsflöde

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).

Februari 2018
Lärare Linda Kann skrev inlägget 30 augusti 2016
Lärare Linda Kann korrigerade 2 februari 2018

Saknar du labbkompis? Maila mig på lk@kth.se så försöker jag para ihop dig med någon.

 
Februari 2017
under HT 2016 tildah16

Linda Kann skapade sidan 12 juli 2016

Lärare Linda Kann ändrade rättigheterna 12 juli 2016

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Lärare Linda Kann ändrade rättigheterna 15 augusti 2016

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
kommenterade 2 september 2016

Hej!
Skulle det vara okej att redovisa en labb på redovisningstillfället veckan innan den är tänkt om jag vet i förväg att jag kommer vara borta? Räknas den som i tid i så fall?

Lärare kommenterade 3 september 2016

Ja, det går bra! Boka två redovisningstider så att vi hinner ta bägge labbarna.

kommenterade 8 september 2016

Går det även att redovisa laborationer på allmänhandledningen? Och, kommer det finnas något uppsamlingstillfälle för restlabbar i slutet eller under kursen?

Lärare kommenterade 8 september 2016

Nej, det går inte att redovisa på allmänhandledningen - den är bara till för hjälp.

Ja, det kommer att finnas uppsamlingstillfälle för restlabbar.

kommenterade 5 december 2016

Finns det något datum för när uppsamlingstillfället för restlabbar kommer äga rum?

Lärare kommenterade 5 december 2016

Det finns uppsamlingstider på måndagar, se restlabbssidan

kommenterade 23 februari 2017

Hej!

På laboration 6 överlappas de flesta artistnamn med varandra. jag löste detta genom att sätta en lista för varje nyckelord och sätta objekten i listan. jag vet dock inte ifall det är tillåtet.

Lärare kommenterade 23 februari 2017

@Iskander: Jag tror att du är på fel kursomgång, se Laborationer tildav17

 
November 2016
under HT 2016 tildah16

Linda Kann skapade sidan 12 juli 2016

Lärare Linda Kann ändrade rättigheterna 12 juli 2016

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Lärare Linda Kann ändrade rättigheterna 7 oktober 2016

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
kommenterade 7 november 2016

Är det ett krav att programmet behåller funktionaliteten för felmeddelanden från förra labben? T.ex. "felaktig gruppstart vid radslutet..." och "för litet tal vid radslutet..."

Lärare kommenterade 8 november 2016

Ja! Bygg vidare på programmet från labb 9 så kommer det med automatiskt.

kommenterade 10 november 2016

Hur ska trädet se ut om det blir ett felmeddelande? Ska allt fram tills felet fortfarande ritas upp, eller ska man inte rita upp något träd alls?

kommenterade 14 november 2016

För att beräkna molekylvikten, måste vi utgå från periodiska systemet eller något liknande?

kommenterade 14 november 2016

@Joel: Det finns en lista med atomer och dess vikter i filen hashtest.py från Lab 7

kommenterade 14 november 2016

@Thony Tack!

Lärare kommenterade 15 november 2016

@Holly: Om det blir syntaxfel ska du inte rita upp något träd alls.

kommenterade 15 november 2016

Ska man lagra alla atomer i hashtabellen som hashtable.put(namn, float(vikt)) eller hashtable.put(namn,nyAtom(namn,vikt))? Spelar det någon jättestor roll om man endast använder den för att summera vikten?

Lärare kommenterade 15 november 2016

@Josefine:

Jag skulle vilja svara att det inte spelar någon roll hur ni gör. Men jag ser att ditt första förslag hashtable.put(namn, float(vikt)) kan ge problem med krockhanteringen.

Lärare kommenterade 15 november 2016

Alltså: hur ni gör för att få fram vikten för en viss atom spelar ingen roll, bara det blir rätt vikt.

kommenterade 15 november 2016

finns det någon extra hjälp idag på allmänhandelningen eller imorgon? Vi förstår inte labinstruktionen och har inte lyckats rita ut något än, som bäst kommer en ruta med vikt men inga atomer, känner inte att vi kmr klara dethär på egen hand hur länge vi än sitter idag och imorgon och försöker själva, står redan många i kö för tilda i stayawhile idag och vet inte om han Christian är insatt i vår kurs.

Lärare kommenterade 15 november 2016

Det är bara två i kö för tilda i stay-a-while. Christian är en av labbassarna på tilda-kursen.

 
under HT 2016 tildah16

Linda Kann skapade sidan 12 juli 2016

Lärare Linda Kann ändrade rättigheterna 12 juli 2016

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Lärare Linda Kann ändrade rättigheterna 7 oktober 2016

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 5 november 2016

Hej Linda!

Vi har fastnat på test 3/4 i Kattis. Vi har provat väldigt många olika typer av både fel och svåra molekyler som skall bli rätt, och allt fungerar som det ska.

Kan du kolla på ID:1489279 om du har något tips på hur vi kan komma vidare?

Lärare kommenterade 6 november 2016

(Om någon undrar så löste Sebastian problemet själv och blev godkänd av Kattis en timme senare.)

kommenterade 6 november 2016

Hej! 

Vi har också kört fast på test 3/4 och har svårt att veta vad det är som inte funkar. 

Skulle du kunna kolla på inlämnings ID: 1494799

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar,

Erik och Jakob

Lärare kommenterade 6 november 2016

"Felaktig andra bokstav" är inte ett giltigt felmeddelande, se Sample Output i lydelsen

kommenterade 6 november 2016

Hej, 

Jag får fel på test 2/4 i Kattis. ID: 1495289. Jag har testat med all testdata från uppgiften och det funkar så vet inte var felet ligger.

Tacksam för hjälp!

Hälsningar, 

Kajsa

Lärare kommenterade 6 november 2016

@Kajsa Ledsen, jag kan inte se din inskickning - gissar att du inte har anslutit dig till tildah16 i Kattis.

kommenterade 6 november 2016

Tack för hjälpen Linda!

kommenterade 6 november 2016

Hej Linda, 

Jag tror inte jag var med i gruppen. Testa om det funkar nu med ID 1495706

Tack!!

Lärare kommenterade 6 november 2016

@Kajsa: Kolla stavningen av utskrifterna (kopiera gärna från Sample Output i lydelsen)

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 8 november 2016

Test case 3/4: Wrong Answer

Mitt program ger perfekt svar på båda samples.  Ingen aning.

En användare har tagit bort sin kommentar
Lärare kommenterade 8 november 2016

@Daniel:

Om du vill att jag ska titta på din inlämning måste du ansluta dig till kursen tildah16 på Kattis.

kommenterade 8 november 2016

Hej Linda!

Vi fastnar på test case 3/4 och undrar om du kan titta på vår kod, tack! 1499265

/Oscar

kommenterade 8 november 2016

Ansluten!

Lärare kommenterade 8 november 2016

@Daniel: Jämför er funktion num med vad som står i syntaxen. Vilka tal accepterar syntaxen?

kommenterade 8 november 2016

Tack så mycket, Linda.

kommenterade 9 november 2016

Hej Linda
Jag fastnar också på test case 3/4, vore supertacksam om du vill ge lite vägledning. ID 1500738. Tack på förhand
/Hampus 

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 9 november 2016

Hej! Även vi fastnar på case 3 trots att vi testat alla inputs samt ovan givna förslag på lösningar. Skulle du vilja ta en kik och ge lite vägledning? ID 1500801

Tack på förhand! 

//Amanda o Sara

Lärare kommenterade 9 november 2016

@Hampus:

peek() på en tom kö fungerar inte

Lärare kommenterade 9 november 2016

@Amanda: Jag har inte rätt att se 1500801. Är det Sara som skickat in?

kommenterade 9 november 2016

Märkligt, det är jag som skickat in. Detta ID kanske fungerar 1500776

Lärare kommenterade 9 november 2016

@Amanda: Den kan jag se!

Titta på kontrollen av giltiga atomer.

kommenterade 9 november 2016

Hej Linda, 

vi fastnar också på 3/4,  ID 1501398

//Jennie och Catja

Lärare kommenterade 9 november 2016

@Jennie: Ni är nästan klara med tredje testallet! Prova komplicerade formler av olika slag, flera parentesnivåer inuti och efter varann.

kommenterade 9 november 2016

Hej Linda,

Jag har också fastnat på det tredje testet men fattar inte vad som är fel, ID1501493.

//Emil

kommenterade 9 november 2016

Hej Linda

Får fel på första testet fast sample 1 och 2 fungerar. ID: 1501557

Mvh

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 9 november 2016

Hej Linda,

Jag får också fel på tredje testet och jag kan inte se vad jag gör för fel. ID: 1502302

Mvh,

Joel Thunander

En användare har tagit bort sin kommentar
Lärare kommenterade 9 november 2016

@Emil @Adin @Joel Ni är inte anslutna till tildah16 i Kattis så jag kan inte se era inlämningar.

kommenterade 9 november 2016

Nu är jag registrerad.

Lärare kommenterade 9 november 2016

@Joel:

Gär raise SyntaxError så fort du ser att det är fel. Plocka inte ut nåt ur kön (för då får man ut mindre information om vad som är fel).

kommenterade 9 november 2016

Jag förstår inte, för jag trodde mitt program redan gjorde raise SyntaxError så fort det blev fel. Måste man inte plocka ut ett tecken ur kön för att sedan kunna kolla på nästa?

Mvh,

Joel

En användare har tagit bort sin kommentar
Lärare kommenterade 9 november 2016

@Joel:

Jo, men jag ser i din kod att du gör dequeue direkt följt av raise SyntaxErrror.

kommenterade 9 november 2016

Är registrerad nu

//Adin

Lärare kommenterade 9 november 2016

@Adin:

Kolla att utmatningen för Sample Input 1 blir exakt det som står i rutan Sample Output 1

kommenterade 9 november 2016

Hur blir det med labbredovisningen imorgon (10/11) om en eller båda inte kan komma in och redovisa sin labb pga vädret?

Lärare kommenterade 9 november 2016

Då får ni höra av er imorgon!

 
Lärare Linda Kann skrev inlägget 4 november 2016
Lärare kommenterade 7 november 2016

Nytt besked - scanning av tentorna kan göras först nästa vecka, alltså måndag 14 november. Jag ber om ursäkt för förseningen.

 
Oktober 2016
under HT 2016 tildah16

Linda Kann skapade sidan 12 juli 2016

Lärare Linda Kann ändrade rättigheterna 12 juli 2016

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Lärare Linda Kann ändrade rättigheterna 3 oktober 2016

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
kommenterade 27 oktober 2016

Alltså, vad vill vi egentligen få för utskrift i denna labb? För om vi ska använda unittest så kan vi inte ha med try-except eftersom att unittest inte då uppfattar att det blir ett Syntaxfel (eftersom vi behandlar det). Så ska vi då skriva funktionerna så unittest fungerar, eller så det blir liknande utskrift som ovan, eller båda på något sätt..?

Lärare kommenterade 31 oktober 2016

Nu har jag lagt till en länk till syntaxföreläsningen med ett exempel på hur man kan göra.

 
under HT 2016 tildah16

Linda Kann skapade sidan 12 juli 2016

kommenterade 23 oktober 2016

Hej! Ordet "directory" dyker upp i flera lösningsförslag. Kan inte finna detta i något föreläsningsmaterial, är det samma sak som en dictionary? 

Lärare kommenterade 23 oktober 2016

Directory är samma sak som katalog, se google translate

 
Sida Tenta
under HT 2016 tildah16

Linda Kann skapade sidan 12 juli 2016

kommenterade 21 oktober 2016

Hej!

I ett par tentor står det om Vektorer i list-sammanhang. Vad menas med det? Är det Pythons datatyp "list", "array" eller nånting annat?

Tack :)

Lärare kommenterade 21 oktober 2016

Det är en array, med fix storlek och index för varje element:

         

               0                                1                                   2                                3                               4

En länkad lista (som ni använde i andra delen av labb 2) är mer flexibel när det gäller att lägga till och ta bort element men har inte index, så det innebär mer arbete att nå ett visst element.

kommenterade 23 oktober 2016

Hej Linda,

Kan A4at som en får skriva vara datorskrivet, eller måste det vara handskrivet. Egenhändigt är svårtolkat.

Tack!

Lärare kommenterade 23 oktober 2016

Vad bra att du frågar!

Det ska vara skrivet på egen hand dvs inte i samarbete med någon annan. Datorskrivet går bra.

 
under HT 2016 tildah16

Linda Kann skapade sidan 12 juli 2016

kommenterade 20 oktober 2016

Hej,

Kikade på en gammal tenta (oturstentan, tal 7) som handlade om krockhantering. 

I lösningsförslaget på tentan verkar det som att kvadratisk probning görs med index som summan av kvadraten och alla tidigare kvadrater. Alltså index i ordningen 1^2, 1^2+2^2, 1^2 + 2^2 + 3^2 ... 

Men i föreläsningsanteckningarna ovan står "Om hashfunktionen gav värdet h tittar man i ordning på platserna: h+1, h+4, h+9, ... ."

Vilket är det som gäller?

Tack :)

Lärare kommenterade 20 oktober 2016

Du har rätt - den normala sekvensen vid kvadratisk probning är
h
h+1²
h+2²
h+3²
osv.

Förslaget på tentan 151023 är riggat för att det ska gå riktigt dåligt att hasha in värdena.

 
Lärare Linda Kann skrev inlägget 20 oktober 2016