Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "Betyg och examination" mellan 2015-09-02 09:10 av Mona Wennberg Hasselskog och 2015-09-02 09:12 av Mona Wennberg Hasselskog.

Visa < föregående | nästa > ändring.

Betyg och examination

Kursen innehåller två moment; ÖVN1 (övningar, 2hp, P/F) och RAP1 (skriftlig rapport och opponering, 2.5hp, A-F). För godkänt kursbetyg krävs betyget godkänt på båda momenten. ÖVN1 omfattar några kortare skrivuppgifter och deltagande på övningar. RAP1 omfattar en större litteraturstudie som består av ett antal delinlämningar. För godkänt RAP1 krävs lägst betyget E. Det slutliga kursbetyget blir detsamma som betyget för RAP1 under förutsättning att studenten har fått godkänt (P) på ÖVN1. Läs betygskriterierna noga så ser du vad som krävs för de olika momenten och betygsstegen!

Komplettering Student som har fått Fx har möjlighet att komplettera under januari 2016. Student som har fått F kan inte komplettera utan måste omregistrera sig och läsa om det aktuella momentet.

Närvarokrav Kursens övningar har ett närvarokrav på 80%. Detta motsvarar 10 av de 12 övningarna.

Resultatrapportering Din lärare bedömer löpande dina inlämnade skriftliga uppgifter och lägger in resultat i Rapp. Slutbetyget samt momentbetyg för ÖVN1 och RAP1 meddelas efter kursens slut i Rapp. Obligatoriska inlämningar Kursen innehåller flera inlämningar (se sida om inlämningar för vidare information om respektive uppgift). Följande inlämningar är obligatoriska (lämnas de inte in under kursens gång kan inte godkänt betyg erhållas):


* Inlämning 1: PM (individuell, ÖVN1)
* Inlämning 2: Analys av vetenskaplig text (gruppinlämning, ÖVN1)
* Inlämning 3: Teoribakgrund (individuell, ÖVN1)
* Inlämning 4: Version 1 av rapport (individuell, ÖVN1)
* Inlämning 6: Skriftlig opponering (individuell, RAP1)
* Inlämning 7: Slutrapport (individuell, RAP1)
Inlämning 5, version 2 av rapporten, är alltså frivillig (men poänggrundande enligt nedan).

Betygskriterier för RAP1

Betyget på RAP1, som till största delen avgörs av den längre skrivuppgiften (vetenskaplig rapport), är en sammanvägning av betyg på de olika delmomenten:


* Innehåll (innehållet i slutrapporten)
* Språk (språket i slutrapporten)
* Form (formgivningen av slutrapporten)
* Opponering (kvalitén i opponeringen på version 2 av en annan students rapport)
* Process (bonusdel enligt det poängsystem som beskrivs nedan)
De olika delarna (Innehåll, Språk, Form, Opponering) väger olika tungt i bedömningen och ges också olika betyg.

1-2 bonuspoäng kan ges för processdelen. Delarnas sammanvägning fungerar på följande sätt:

Del 1-4 ovan omvandlas till tal – E=1, D=2, C=3, B=4, A=5. Respektive moments betygstal multipliceras sedan med momentets vikt (se nedan). De olika delarnas viktade betyg adderas sedan och slutsumman avgör slutbetyget. Nedanstående uppställning visar intervallen för de olika rapportbetygen:

A: 35-40B: 29-34C: 20-28D: 13-19E: 8-12

Observera att alla fyra delar måste godkännas med lägst betyg E för att godkänt rapportbetyg skall ges. Om någon del inte blir godkänd ges rest om studenten bedöms kunna hjälpa upp nivån till godkänd med några dagars arbetsinsats (se avsnitt om komplettering ovan).

Tre exempel:

Innehåll B 3 x 4 = 12 Språk C 2 x 3 = 6 Form D 1 x 2 = 2 Opponering A 2 x 5 = 10 Summa 30 = betyg B

Innehåll D 3 x 2 = 6 Språk A 2 x 5 = 10 Form C 1 x 3 =3 Opponering C 2 x 3 = 6 Summa 25 = betyg C

Innehåll C 3 x 3 = 9 Språk D 2 x 2 = 4 Form E 1 x 1 = 1 Opponering C 2 x 3 = 6 Summa 20 = betyg C

Till detta kommer alltså eventuella bonuspoäng för processen (se nedan).

Nedan följer kriterierna för betygen i varje moment. Notera att D och B går att få även om de inte finns med i uppställningen nedan. Man får t ex betyg B på ett moment om man uppfyller kriterierna för nivå C och dessutom några från nivå A.

Innehåll Målgrupp, källkritik, vetenskapligt resonemang, disposition, problemformulering och avgränsning Vikt 3

A Texten är utmärkt tydligt anpassad till målgrupp och visar en mycket hög medvetenhet om källors betydelse och dessa behandlas med nyanserad kritik. Det vetenskapliga resonemanget är i det närmaste oklanderligt och dispositionen är utmärkt överskådlig. Problemformuleringen och avgränsningen är utmärkt tydliga och synnerligen väl anpassade till uppgiftens omfattning och natur. Eventuella illustrationer/tabeller samspelar med texten på ett utmärkt sätt.

C Texten är tydligt anpassad till målgrupp och den visar medvetenhet om källors betydelse och dessa behandlas relativt kritiskt. Det vetenskapliga resonemanget är väl komponerat och dispositionen är överskådlig. Problemformuleringen och avgränsningen är tydliga och väl anpassade till uppgiftens omfattning och natur. Eventuella illustrationer/tabeller samspelar med texten på ett tydligt sätt.

E Texten är bitvis anpassad till målgrupp och den visar ansatser till medvetenhet om källors betydelse och det finns försök till att behandla dessa kritiskt. Det vetenskapliga resonemanget är acceptabelt komponerat och dispositionen är någorlunda överskådlig. Problemformulering ochavgränsning är något så när tydliga och anpassade till uppgiftens omfattning och natur. Eventuella illustrationer/tabeller samspelar med texten på ett fungerande sätt.

Språk Logik och sammanhang; grammatik och meningsbyggnad; stilnivå. Vikt 2

A Texten är utomordentligt logiskt och sammanhängande komponerad, och strukturen är utmärkt lätt att följa. Rent språkliga kvaliteter såsom grammatik, meningsbyggnad, ordval och stil håller en utmärkt hög nivå. C Texten är logiskt och sammanhängande komponerad, och strukturen är lätt att följa. Rent språkliga kvaliteter såsom grammatik, meningsbyggnad, ordval och stil håller en hög nivå. E Texten är bitvis logiskt och sammanhängande komponerad, och strukturen är möjlig att följa. Rent språkliga kvaliteter såsom grammatik, meningsbyggnad, ordval och stilnivå håller en acceptabel klass. Form (C-E) Typografi; rubriker; referenser, källor och övrig formalia – se den utdelade formatmallen Vikt 1 C Textens utformning är konsekvent och tydlig med avseende på typografi och rubriker. Förekommande referenser, fotnoter, referenslista och övrig formalia är utformade på ett korrekt sätt.

E Textens utformning är acceptabel med avseende på typografi och rubriker. Förekommande referenser, fotnoter, referenslista och övrig formalia är utformade på ett fungerande sätt. Opponering Analys av en annan students rapportutkast Vikt 2 A Studenten visar utmärkt förmåga att analysera och självständigt kommentera texten, enligt givna instruktioner. Opponeringstexten är tydligt formulerad, konstruktiv och utmärkt reflekterande. C Studenten visar god förmåga att analysera och självständigt kommentera texten, enligt givna instruktioner. Opponeringstexten är tydligt formulerad, konstruktiv och reflekterande. E Studenten visar viss förmåga att analysera och självständigt kommentera texten, enligt givna instruktioner. Opponeringstexten är någorlunda tydligt formulerad och konstruktiv och bitvis reflekterande. Process Betyget på processdelen beräknas utifrån en mängd olika parametrar under kursens gång. Alla studenter börjar på 0p och ökar sedan sin poängsumma successivt genom att uppfylla olika delmål (observera att minuspoäng aldrig ges!). Följande parametrar är poänggivande: • De fem frivilliga quizzar som kan fyllas i på Bilda efter varje föreläsning - Varje quiz innehåller fem frågor som ger 20p/styck. De läggs upp efter respektive föreläsning och stängs efterföljande söndag. Max 500p kan denna del ge.

• Närvaro på föreläsningarna - Närvaro på föreläsningarna är frivillig, men vi vill uppmuntra deltagande genom att ge 100p per föreläsning. Max 500p kan denna del ge.

• Närvaro på övningarna - 80% närvaro är obligatoriskt, men de som deltar på fler än de obligatoriska 10 tillfällena erhåller 150p per övning. Max 300p kan denna del ge.

• Inlämning i tid - Kursen har totalt 7 inlämningar, varav 1 (version 2 av rapporten), är frivillig, men alla inlämningar som görs i tid ger 100p. Man tjänar alltså på att lämna in även version 2. Max 700p kan denna del ge.

Maxsumman som processmomentet kan ge blir alltså 2000 poäng. Detta omräknas till bonuspoäng, som läggs till betygsberäkningen, enligt följande tabell: 1000-1700 poäng ger 1 bonuspoäng 1700-2000 poäng ger 2 bonuspoäng En riktigt hög poäng på processmomentet kan alltså påverka slutbetyget positivt! :)

Ladda ned Betyg och Examination som pdf fil.¶