Ny och okonventionella flygplan för framtida flyg
Tid: On 2024-06-12 kl 13.00
Plats: Munin, Teknikringen 8
Medverkande: Rafaello Mariani
Sammanfattning: Flyget står för 2,5 % av de globala CO2-utsläppen – med 10 % av världens befolkning som flyger – och ett mål att uppnå netto-noll-flyg har satts upp för 2050 vilket kräver att gränserna för flygforskning flyttas bortom de accepterade parametrarna.
Följaktligen slutfördes en förstudie i slutet av 2019, som visade på behovet av ett multidisciplinärt förhållningssätt till utvecklingen av framtida flyg som omfattar flera discipliner inom teknikutvecklingsområdet. Den preliminära studien visade att konventionella rör-och-vingkonstruktioner var ineffektiva för att mildra begränsningarna i effekt och energitäthet hos elektriska och vätebränslecellsframdrivningssystem jämfört med traditionella förbränningsmotorer, och att nya och ofta okonventionella konstruktioner med hög aerodynamisk verkningsgrad var nödvändiga.
En holistisk sammanfattning av forskning och utveckling, och deras kopplingar till utbildning, inom området framtida flygplan ur perspektivet aerodynamisk effektivitet och konfigurationsdesign kommer att diskuteras.