Till KTH:s startsida

Om Järnvägsgruppen

Järnvägsgruppens syfte är att bidra till utveckling och ökad konkurrenskraft för järnvägen och svensk järnvägsindustri genom att skapa kunskap och utvecklingsmöjligheter inom järnvägsrelaterade ämnen.

Järnvägsgruppens styrka är att vi kan genomföra stora forskningsprogram i samarbete med våra partners, som inte bara omfattar tekniska aspekter i systemet fordon och bana utan även trafikeringsfrågor samt resenärers och godskunders perspektiv.

Genom åren har Järnvägsgruppen strävat efter att förbättra järnvägen och har varit delaktig i omfattande forskningsprogram som Shift2Rail och konceptstudier, som t.ex. Gröna Tåget. Alla dessa projekt syftar till att effektivisera järnvägstransporterna och öka järnvägens kapacitet och attraktivitet jämfört med andra transportmedel.

Idag är Järnvägsgruppen aktiv i ett flertal Excellensområden (Trafikverkets finansiering) och EU-projekt inom Europe’s Rail där vi samarbetar i princip med alla aktörer inom järnvägen såsom fordonstillverkare, infrastrukturhållare, operatörer, högskolor, forskningsinstitut och konsulter. Vi har vetenskapligt utbyte med många högskolor i Europa, USA, Kina, Indien, Australien, Thailand och Indonesien.

Vid frågor kontakta föreståndare Oskar Fröidh eller Ellen Bergseth, KTH: railwaygroup@kth.se