Till KTH:s startsida

Region Stockholm

Vägbro i förgrunden framför Kista Science Tower
Publicerad 2024-09-04

I kursen Kollektivtrafiksystem, bussar och spårtrafik på KTH bidrar Region Stockholm med bland annat projektuppdrag och föreläsningar. Regionens engagemang ger studenterna kunskaper som de har nytta av i kommande arbetsliv.

– Samarbetet med Trafikförvaltningen i Region Stockholm gör att vi bättre kan säkerställa att kursen tar upp områden och frågor där det finns kompetensbehov i branschen. Genom att personer från Trafikförvaltningen föreläser om sina specialområden får studenterna en aktuell och initierad insyn i hur saker ser ut och görs i praktiken, säger Erik Jenelius som är kursansvarig för kursen Kollektivtrafiksystem, bussar och spårtrafik  och har samarbetat med Trafikförvaltningen i Region Stockholm i många år.

Porträtt kvinna
Siri Brolén, framkomlighetsstrateg på Region Stockholm

Siri Brolén är framkomlighetsstrateg på Region Stockholm och har föreläst i kursen. Hon tycker att det är roligt att träffa studenter och berätta om hur Region Stockholm Trafikförvaltningen arbetar och varför.

– Studenterna är oftast väldigt engagerade och nyfikna, dessutom är de ju troligtvis framtida kollegor och/eller samarbetspartners. Jag kommer också ihåg hur värdefullt jag tyckte att det var när någon från arbetslivet kom och höll föreläsningar, så nu är det min tur att ge tillbaka, säger Siri som läste civilingenjör samhällsbyggnad med inriktning mot trafikteknik på KTH mellan 2007-2012.

Verkliga utmaningar ökar intresse

Kursen innehåller föreläsningar och övningar, men också en större projektuppgift där studenterna får träna i strategisk planering för kollektivtrafik och använda ett viktigt planeringsverktyg, Visum.

– Studenterna får själva välja vilket område de vill arbeta med och utforma förslag på utbyggnader eller förändringar i trafikutbudet. Projektet innefattar användningen av en enkel samhällsekonomisk analys för jämförelse av alternativens resultat, berättar Erik. Strategiska planerare från Trafikförvaltningen ger återkoppling på studenternas förslag under kursen och på resultaten av analyserna i slutet av kursen.

Porträtt man
Erik Jenelius, kursansvarig Kollektivtrafiksystem, bussar och spårtrafik

– Från vår sida är samarbetet med regionen ett jättebra sätt att se till att projektet och övrigt innehåll i kursen är relevant, och känns relevant, för studenterna för deras framtida yrkesliv, säger Erik. Han fortsätter:

Genom projektet får studenterna praktiskt övning i metoder och verktyg för strategisk kollektivtrafikplanering. De får lära sig att se ett problem från flera perspektiv och väga nyttor mot kostnader för olika lösningar. Det är värdefulla kunskaper för ett framtida arbete inom stads- och trafikplanering, oavsett om det är i en region eller kommun, som konsult eller hos ett trafikföretag, säger Erik.

Vad betyder det för studenterna att få jobba med verkliga utmaningar?

– Jag tror att det ökar intresset hos studenterna att arbeta med kollektivtrafikplanering i framtiden. För att lyckas ställa om till ett hållbart transportsystem är det viktigt att vi har människor med både intresset och kunskaperna som krävs för att arbeta åt rätt håll, säger Erik.

Vad krävs det av er som extern organisation att engagera er i kursen?

– Det krävs lite tid och lite engagemang, tänka igenom vad som är relevant för dem i det läget de är i sin utbildning och fundera på vad som då borde lyftas, men det är det värt. Det är framför allt roligt att få föreläsa för studenter, avslutar Siri.

Text: Malin Nordin Bartlett