Externa uppdrag i projektkursen Fordonsdynamik

Lastbil
Scania 40 R BEV electric truck Foto: Scania/Dan Boman
Publicerad 2024-05-29

Scania och andra företag har länge engagerat sig i projektkursen Fordonsdynamik på KTH. Mikael Nybacka som är kursansvarig ser att det ger fördelar för både studenter, forskare och industri.

Att ha en kontakt med företag redan i projektkursen ger studenterna en efterlängtad kontakt till arbetslivet och industrin som de snart ska söka arbete på. För kursen så skapar projekt från industrin ett verkligt nuvarande problem att lösa och utmaning att analysera. Det skapar ett driv hos studenterna och ger på så sätt en bättre förutsättning för studenter att implementera och testa teorin de lärt sig på verkliga problem och hur de ska arbeta i ett team effektivt, säger Mikael Nybacka, universitetslektor inom Fordonsdynamik .

Porträttbild man
Mikael Nybacka, universitetslektor

- Det skapar också en kontaktyta mellan forskare och student samt industri och student där många av projekten också fortsätter som ett eller flera examensarbeten. Så studenterna får tidigare koppling till industri och forskningsprojekt och industri och forskare får tidigare kontakt med kommande examensarbetare, fortsätter Mikael Nybacka.

Nya perspektiv och vidgade vyer

Beatrice Svedberg, Future Competence Strategist på Scania, menar att projektkurser och case är ett bra sätt att bygga relation med studenter övre längre tid och få ett djupare engagemang i Scanias utmaningar.

- Vi har dessutom mängder av spännande utredningar och analyser som vi skulle behöva få lite nya perspektiv på, och då tycker vi att projektkurser och case är ett utmärkt verktyg. Våra anställda som handleder eller är med på andra sätt i kurserna utvecklas också i samarbetet och får vidgade vyer, säger Beatrice Svedberg.

Mer motivation och bättre kvalitet

- Projektförslag direkt från industrin och från forskningsprojekt blir skarpa och verkliga vilket ger en större motivation och verklighetsanknytning för studenterna. Detta medför också att projekten blir mer så som man kan tänkas arbeta efter studierna och ökar kvalitén på kursen, säger Mikael Nybacka.

Studenterna har exempelvis fått göra dynamiska analyser av femte hjulet på Scania fordon, arbetat med utvärdering av säkerhet kring styrning av elektriska maskiner på en personbil, utvärdera status på järnvägens beskaffenhet och hjulupphängningar genom algoritmutveckling, skapat ett varningssystem för fyrhjulingar (ATVer) mot tippning, utvecklat lastbärande cyklar, utvecklat regleralgoritmer, hjulupphängning och aerodynamik för KTH Formula Student fordonet med mera.​

Företag kan komma in med projektförslag under våren innan sommarsemestern för projektstart i september.

Text: Malin Nordin Bartlett