Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

Patricia Diaz

Profilbild av Patricia Diaz

Doktorand, Pedagogisk utvecklare

Detaljer

Arbetar vid

DIGITALT LÄRANDE

Adress
BRINELLVÄGEN 68

Forskare

Forskar-ID

Om mig

Patricia arbetar sedan 2020 som heltidsdoktorand på enheten för Digitalt lärande på KTH. Inriktningen för hennes doktorandtjänst är att studera hur digitala verktyg används inom lärarutbildningen för att stödja lärarstudenters lärande och utveckla deras digitala kompetens. Hon är till exempel intresserad av hur digitala responssystem kan främja deltagande inom ramen för lärarutbildningen. På ett mer generellt plan ligger hennes forskningsintressen inom digital kompetens, deltagande och användningen av digitala verktyg.

Hon har sedan 2017 varit anställd som pedagogisk utvecklare på KTH och har där främst arbetat inom MOOC-teamet (edX) och i arbetsgruppen för digitala examinationer men är just nu tjänstledig för doktorandstudier. Hon är i grunden gymnasielärare i engelska och spanska (examinerad 2010) och har alltid haft ett stort intresse för språk, lärande och digital kompetens. Under cirka tio år som lärare på olika gymnasieskolor i Stockholmsområdet har hon alltid strävat efter att utveckla användandet av digitala verktyg på ett sätt som stöttar elevernas lärande på olika sätt. Hon har även skrivit många böcker om hur digitala verktyg kan användas för lärande.


Kurser

Digitalt lärande i högre utbildning (LH238V), lärare | Kurswebb

Digitalt lärande i högre utbildning (LH238U), lärare | Kurswebb

Examensarbete i ämnesdidaktik, avancerad nivå (LT201X), assistent | Kurswebb

Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå (LT200X), lärare | Kurswebb

Kommunikation, ledarskap och design av lärande (LT1016), lärare | Kurswebb

Programintegrerande kurs (LT1040), lärare | Kurswebb

Ämnesdidaktik (LT1017), lärare | Kurswebb