Linus Salö
Om mig
Projekt Making Universities Matter
Publikationer: alla typer under tiden vid KTH, 2017–2022
2022
- Salö, L., Runefelt, L., & Petrov, K., Borgland, J.W. & Johansson, C. 2022. Humaniorastrategier i Sverige. Lund: Humtank. (38 ss.)
-
Salö, L. & Karlander, D. 2022. The travels of semilingualism: Itineraries of ire, impact, and infamy. In Williams, Q., Deumert, A. & Milani, T. (Eds.) Struggles for Multilingualism and Linguistic Citizenship, 121–139. Clevedon: Multilingual Matters.
- Salö, L., Karlander, D. Leppänen, S. & Westinen, E. (Eds.) 2022.Spaces of upset in the Nordic region: Sociolinguistics beyond consensus and stability in Denmark, Finland, and Sweden. Special topics issue in International Journal of the Sociology of Language 275: 1–159.
- Salö, L., Karlander, D., Leppänen, S., Westinen, E. & Møller, J.S. 2022. Introduction: Spaces of upset in the Nordic region.International Journal of the Sociology of Language 275:1–19.
- Salö, L. 2022. Broadcasting the skeptron: The upset of sociolinguistic closure in Swedish public service television.International Journal of the Sociology of Language275: 43–64.
- Salö, L.2020.The spatial logic of linguistic practice: Bourdieusian inroads into language and internationalization in academe.Language in Society,51(1):119–141.
- Salö, L., Holmes, L. & Hanell, L. 2022. Language assets, scientific prestige, and academic power: The efficacy of national linguistic capital in internationalizing career trajectories. In: Apelgren, B.M., Eriksson, A.M. & Strömberg Jämsvi, S. (Eds.),Language Matters in Higher Education Contexts – Policy and Practice, 112–129. Leiden: Brill.
2021
- Salö, L., Benner, M., Bjare, B., Hylmö, A., Larsen, K. & Perez Vico, E. 2021. A philosophy of yes: Eulogies of a one-man think tank. In Wormbs, N., Kaijser, A., Höhler, S., Benner, M. :& Armiero, M. (Eds.),In His Own Environment, 80–87. Stockholm: KTH Royal Institute of Technology.
- Salö, L. (ed.) 2021.Humanvetenskapernas verkningar: Kunskap, samverkan, genomslag. Stockholm: Dialogos.
- Salö, L., Sörlin, S. & Benner, M. 2021.Humanvetenskapernas kunskapspolitik: en inledning. I: Salö, L. (ed.)Humanvetenskapernas verkningar: Kunskap, samverkan, genomslag. Stockholm: Dialogos.
- Salö, L. 2021. De nyvunna synsättens inympning: Modersmålsundervisningens tillblivelse i Invandrarutredningen 1968–1974. I: Salö, L. (red.)Humanvetenskapernas verkningar: Kunskap, samverkan, genomslag. Stockholm: Dialogos.
- Salö, L. & Karlander, D. 2021.Semilingualism: The life and afterlife of a sociolinguistic idea. In Yamamoto, M. (Ed.)Contemporary Studies in Bilingualism and Multilingualism vol. II, 287–304. Thousand Oaks: SAGE.
- Salö, L., Hyltenstam, K. Karlander, D. & Stroud, C. 2021.Två- och flerspråkighet: Ett samtal om forskningsinriktningens uppkomst och konsolidering i Sverige.Språk och stil1:13–43
- Müller, K.,Salö, L. & Sörlin, S. 2021. Trends in publishing. In: Jonsson, S. & Sörlin, S. (Eds.)Integrative Humanities: Biennial Report 2019–2020, 28–35. Stockholm: Division of History of Science, Technology and Environment, KTH.
- Salö, L. & Dodou, K. 2021.Språkpolitik bortom svenska och engelska.Lingua2:10–13.
- Salö, L. 2021.Humanioras muntergökar och olyckskorpar.Humtank perspektiv, March 19.
- Benner, M., Bjare, U., Hylmö, A., Mattsson, P., Perez Vico, E.,Salö, L. Sörlin, S., Wise, E. & Wormbs, N. 2021. Fel av utredningen att främst fokusera på kommersialisering.Universitetsläraren 8 februari.
2020
- Fejes, A., Nylander, E. &Salö, L. 2020.English as language of teaching and research. In David, M.E & Amey, M.J. (Eds.)SAGE Encyclopedia of Higher Education,448-451.London: SAGE.
- Ganuza, N., Karlander, D. &Salö, L. 2020.A weave of symbolic violence: Dominance and complicity in sociolinguistic research on multilingualism.Multilingua39(4): 451-473
- Salö, L. 2020.Invandrarutredningen och 1970-talets språkideologiska omvälvningar: Till frågan om modersmålsundervisningens kunskapssociologi. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi 62. Uppsala universitet.
- Salö, L.Holmes, L. & Hanell, L. 2020. National languages matter in academic career trajectories. Working Papers in Urban Language and Literacies 270. King’s College London.
- Salö, L. 2020.Kan svenskan användas som vetenskapsspråk? Språkpolitikbloggen, Språkrådet/Institutet för språk och folkminnen.
- Salö, L. 2020.Min bok! Om att flärpa sin läsning.Curie – en tidning från Vetenskapsrådet.April 27.
- Salö, L. 2020.Böcker vi låtsas ha läst.Curie – en tidning från Vetenskapsrådet.March 30.
- Salö, L. 2020.Fjuttig engelska eller mossig svenska?Curie – en tidning från Vetenskapsrådet.March 9.
- Salö, L. 2020.Rusta studenter med användbart språk.Curie – en tidning från Vetenskapsrådet.Feb 11.
- Salö, L. 2020.Leve ordet avnämare!Curie – en tidning från Vetenskapsrådet.Jan. 20.
2019
- Salö, L. 2019.Thinking about language with Bourdieu. Pointers for social theory in the language sciences.Sociolinguistic Studies 12(3/4): 523-543.
- Salö, L. 2019.A linguist among historians. In Sörlin, S. ed.Defining Humanities. Report 2017–2018. Division of History of Science, Technology and Environment, KTH, 60–61.
- Salö, L. 2019.Forskningspolitikens kroppsbyggare.Curie – en tidning från Vetenskapsrådet,December 2.
- Salö, L. 2019.Making universities matter. In Sörlin, S. ed.Defining Humanities. Report 2017–2018. Division of History of Science, Technology and Environment, KTH, 55–56.
- Salö, L. 2019.Publications 2017–2018: Diversity, reach, and impact. In Sörlin, S. ed.Defining Humanities. Report 2017–2018. Division of History of Science, Technology and Environment, KTH, 36–42.
- Salö, L. 2019.The knowledge-production of research centres. In Abrahamsson, N. (Ed).Centre for Research on Bilingualism: Biennal report 2017–2018. Stockholm University. 12–13.
- Salö, L. 2019.Forskningspolitikens kroppsbyggare.Curie – en tidning från Vetenskapsrådet,December 2.
- Salö, L. 2019.Universiteten borde betyda mer.Curie – en tidning från Vetenskapsrådet,November 5.
- Salö, L. & Bertilsson, F. 2019.The creep and leap of knowledge: On “source criticism” and “semilingualism” as impactful ideas of the human sciences.Transformative Humanities,9 december.
2018
- Salö, L. & Karlander, D. 2018.Semilingualism: The life and afterlife of a sociolinguistic idea.Urban Language & Literacies 247: 1-14.
- Salö, L. 2018.Seeing the point from which you see what you see: Epistemic reflexivity and language research.Multilingual Margins 5(1): 24-39.
- Salö, L., Ganuza, N., Hedman, C & Karrebæk, M. 2018.Mother tongue instruction in Sweden and Denmark Language policy, cross-field effects, and linguistic exchange rates.Language Policy17 (4):591-610.
- Salö, L. 2018.Universities, their responsibilities, and the matter of language. On supplementary-language summaries in internationalizing academia.Language & Education32(6): 548-562.
- Salö, L. 2018.For language or for knowledge – varför sammanfatta forskning på svenska?Transformative Humanities,March 28.
2017
- Salö, L. 2017.Regimenting academic discourse: Additional-language summaries as an equivocal remedy for Anglophone science.Working Papers in Urban Language and Literacies231.
- Airey, J., Lauridsen, K., Räsänen, A.Salö, L & Schwach, V. 2017.The Expansion of English-medium Instruction in the Nordic Countries. Can Top-down University Language Policies Encourage Bottom-up Disciplinary Literacy Goals?Higher Education 73(4), 561-576.
- Hanell, L. &Salö, L. 2017.Nine months of entextualizations: Discourse and knowledge in an online discussion forum thread for expecting parents. In: Kerfoot, C. & Hyltenstam, K. (eds.)Entangled Discourses: South-North Orders of Visibility. London/New York: Routledge. 154–170.
- Salö, L.2017.The Sociolinguistics of Academic Publishing. Language and the Practices of Homo Academicus. New York: Palgrave Macmillan.
- Salö, L.2017.Är engelska vår tids latin? Om publiceringsspråk och nygamla stridigheter.Folkbildning & Forskning Årsbok 2017, 27–41.
- Salö, L. 2017.Sociolinguistics and epistemic reflexivity.Working Papers in Urban Language and Literacies206:1–20.
- Salö, L.2017.Vad händer med den akademiska svenskan?CiennceJune29.