Olof Bälter
Professor
Detaljer
Forskare
Om mig
Professor i datalogi, docent i människa-datorinteraktion, med fokus pålärandeteknik (pedagogisk ingenjörskonst). Grundare av forskningsgruppen för Teknikförstärkt lärande.
Snabbaste sättet att kontakta Olle är att skicka e-brev till ob1 på kth.se. Om du av någon anledning inte kan det, så går det bra att ringa KTHs växel 08-790 6000 och be dom göra det. Sista utvägen är att ringa. Mottagning efter överenskommelse.
Har du någon gång skippat en föreläsning för att istället jobba med en inlämning? Då har du intuitivt insett det som den pedagogiska forskningen har vetat länge: man lär sig bäst genom att jobba med problem, inte genom att först studera teorin. Som en konsekvens av detta har Olle med kollegor utvecklat en effektiv metod för lärande med digitalstöd: rent frågebaserat lärande. Det kan ses som en digitaliserad version av Sokratisk undervisning, där studenterna först aktiverar sig genom att svara på frågor och därefter lär sig av den återkoppling de får på sina svar. Med hjälp av klickdata som samlas in kan lärare se på gruppnivå hur klassen tagit till sig de olika lärandemålen och anpassa sin undervisning efter detta. Efter kursen används samma data för att avgöra vilka delar av kursen som fungerar bra för lärandet och vilka som fungerar sämre och därmed behöver förbättras.
En fördel med detta rent frågebaserade lärande är att generativ AI kan användas för att skapa kursmaterial på ett väldigt tidseffektivt sätt, tidsbesparingen blir över 90%, vilket gör att det går enkelt att skapa anpassat kursmaterial. Forskningsstudier visar att studenterna uppskattar de AI-genererade frågorna med återkoppling väldigt mycket och skulle vilja se det i fler kurser.
Det pågår flera projekt med rent frågebaserat kursmaterial: Vi utvecklar kursmaterial till KTH-kurser och tillsammans med Region Stockholm och Stockholms universitet utvecklar vi en frågebaserad kurs i Kognitiv beteendeterapi (KBT) som ska fungera som en självhjälpskurs i stor skala. De som har milda psykiska problem idag får just KBT som en behandlingsform. Genom att erbjuda en onlinekurs skulle den kunna avlasta psykiatrivården genom att ge människor verktyg att hantera de utmaningar som de står inför, som t ex milda fobier, depressioner, ätstörningar. Tillsammans med Promobilia och Begripsam undersöker vi även hur det rent frågebaserade lärandet fungerar för personer med uppmärksamhetsutmaningar, som t ex ADHD. Vi har redan fått spontana kommentarer från studenter med dessa utmaningar att det rent frågebaserade lärmaterialet fungerar mycket bättre för dem än traditionell undervisning.
Ett genomgående tema för Olles forskning genom åren har varit att effektivisera världen: genom bättre e-posthantering, användarvänliga webbenkäter och hälsobefrämjande promenadseminarier. Med hjälp av frågebaserat lärande kan undervisningen på olika nivåer och inom olika ämnen i olika länder effektiviseras för både studenter och lärare!
Kurser
Datorintroduktion (DD1301), assistent | Kurswebb
Datorspelsdesign (DH2650), examinator | Kurswebb
Examensarbete i datalogi och datateknik med inriktning mot industriell ekonomi, avancerad nivå (DA235X), examinator | Kurswebb
Examensarbete i datalogi och datateknik med inriktning mot interaktiv medieteknik, avancerad nivå (DA232X), examinator | Kurswebb
Examensarbete i datalogi och datateknik med inriktning mot maskininlärning, avancerad nivå (DA233X), examinator | Kurswebb
Examensarbete i datalogi och datateknik med inriktning mot media management, avancerad nivå (DA234X), examinator | Kurswebb
Examensarbete i datalogi och datateknik med inriktning mot systemteknik och robotik, avancerad nivå (DA236X), examinator | Kurswebb
Examensarbete i datalogi och datateknik, avancerad nivå (DA231X), examinator | Kurswebb
Examensarbete i datalogi och datateknik, avancerad nivå (DA239X), examinator | Kurswebb
Examensarbete inom datalogi och datateknik med inriktning mot ICT innovation, avancerad nivå (DA256X), examinator | Kurswebb
Examensarbete inom datalogi och datateknik med inriktning mot ICT innovation, avancerad nivå (DA258X), examinator | Kurswebb
Examensarbete inom datateknik, avancerad nivå (DA250X), examinator | Kurswebb
Examensarbete inom medieteknik, grundnivå (DM128X), examinator | Kurswebb
Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå (LT200X), lärare | Kurswebb
Introduktion till programmering och datorkunskap (DD1010), examinator, kursansvarig | Kurswebb
Mänsklig perception för informationsteknik (DM2350), lärare | Kurswebb
Programintegrerande kurs i medieteknik (DM1578), lärare | Kurswebb
Programmeringsteknik (DD1310), examinator, kursansvarig, assistent, lärare | Kurswebb
Programmeringsteknik (DD1317), assistent | Kurswebb
Programmeringsteknik och tekniska beräkningar (DD1318), assistent | Kurswebb
Programsammanhållande kurs i datateknik (DD1390), assistent | Kurswebb
Programsammanhållande kurs i datateknik (DD1391), assistent | Kurswebb
Programutveckling för interaktiva medier (DM1595), lärare | Kurswebb
Programvarusäkerhet (DD2460), lärare | Kurswebb
Teknikförstärkt lärande (DM2730), lärare | Kurswebb
Tillämpad datalogi (DD1320), assistent | Kurswebb
Tillämpad kryptografi (DD2520), assistent | Kurswebb
Tillämpad programmering och datalogi (DD1321), lärare | Kurswebb