Skip to main content
Back to KTH start page

Consumer and occupant pro-environmental choice and behaviour in the Swedish and Australia housing markets

Consumer and occupant pro-environmental choice and behaviour in the Swedish and Australia housing markets 

Governments have put effort into encouraging, supporting and stimulating low-energy and low-carbon building construction. However, the development of a sustainable residential market has yet to reach an exponential curve. The relatively slow growth may be related to a gap between customers’ and occupants’ environmental awareness and display of pro-environmental behaviour.

The proposed research aims to identify and understand the factors affecting customers’ pro-environmental decisions and behaviour in the housing market. The first aimis to use the theories of bounded rationality, prospect theory and information bias to explain the gap between environmental awareness and the display of pro-environmental behaviour by customers in the housing market. I will also study customers’ risk perception. The second aim is to explore the difference between the stated and the revealed behaviour among occupants. I intend, together with SSE and UTS, to design and performan experiment through which we can study whether the sustainable features of buildings encourage and support behavioural change.

The results of this study will have an effect on the scope and extent of building regulations and on policy-making in respect of information about expected and measured energy consumption. The results may affect real estate valuation models and mortgage requirements by shedding light on the relationship between risk perception and building energy and environmental performance. 

Kundens och boendes miljövänliga val och beteende på bostadsmarknaden i Sverige och Australia

Nationella och lokala institutioner har uppmuntrat byggande av energisnåla hus och byggnader med lågt koldioxidutsläpp. Emellertid har utvecklingen av en hållbar bostadsmarknad ännu inte nått den exponentiella kurvan. Den relativt långsamma utvecklingen kan vara relaterad till skillnaden mellan kunders och de boendes miljö kunskap och medvetenhet, och den verkliga miljöbeteende.

Forskningsprojektet syftar till att identifiera och förstå faktorer som påverkar kundens och de boendes miljövänliga beslut och beteende. Det första målet är att använda teorier ombegränsad rationalitet, prospect theory och informations bias för att förklara skillnaden mellan medvetenhet och framträdande av miljöbeteende bland kunder på bostadsmarknaden. Jag ska också undersöka kundernas riskuppfattning av hållbara byggnader och hur det påverkar deras investeringsbeslut. Det andra syftet är att tillämpa dessa teorier för att studera den angivna och avslöjade beteendet bland de boende samt undersöka ombyggnadernas hållbara komponenter kan påverka de boendes beteende.

Detta projekt är ett samarbete mellan Handelshögskolan (HHS) University of Technology Sydney (UTS) och Kungliga Tekniska Högskolan.

Det förväntas att resultaten från denna studie kommer att ha en effekt på byggregler, när det gäller information omförväntat och uppmätt energianvändning. Resultaten kan påverka fastighetsvärderingsmodeller genomatt kasta ljus över förhållandet mellan riskuppfattning och byggnadens energi- och miljöprestanda.

Project funded by Formas. 

Research group include: Richard Wahlund, Stockholm School of Economics & Sara Wilkinson University Technology Sydney

Publications:

Wilkinson, S., Zalejska Jonsson, A., 2021. Student accommodation, environmental behaviour and lessons for property managers. Prop. Manag. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/PM-09-2020-0055

Chapter (in Swedish): Zalejska-Jonsson A. 2020 Klimat(o)smart – alla behöver en liten puff på vägen i Dedicated to efficiency, red Granath- Hansson A. och Kopsch F. Lunds Tekniska Högskola