”Uber för skräddare” vinner Sustainable Fashion Challenge
Amanda Jonsson stoppar ned ett par trasiga skor i en påse. Om en vecka ska de vara tillbaka, lagade och klara. Efter en halvtimmas intervju har Pastisch, ett ”Uber för skräddare” säkrat sin första kund.
Inspireras av Tiptapp och Uber
Teamet bakom Pastisch inspireras av lösningar som Uber och Tiptapp, med målet är att göra det enklare att laga kläder och skor i stället för att köpa nytt. Du tar en bild av det du vill laga, laddar upp den på hemsidan, och får erbjudanden från skräddare nära dig. Plaggen hämtas upp i ditt hem, och kommer tillbaka hela och rena i en snygg låda.
- Hållbarhet är viktigt för oss, säger Axel Andersson. Att laga saker är oerhört resurseffektivt, och om man har ett plagg som man älskar så vill man ju gärna behålla det så länge det går.
Ville laga favoritskorna
Det var när Eric Bojs ville laga sina ett år gamla sneakers som redan fått hål på tårna som han fick idén. Men innan han hittade någon som ville laga hans favoritskor fick han fråga flera olika skomakare. Erik, som pluggar Industriell Ekonomi på KTH, tänkte att det borde finnas ett bättre sätt än att besöka fysiska lokaler och slog sig ihop med Axel Andersson, en annan Indek-student. Tillsammans kom de till KTH Innovation i höstas, där de fick träffa affärsutvecklingscoachen Tom Magnergård. Sedan kom tentor och annat i vägen, och de lade idén på is.
Teamet bildas
Några månader senare besökte Leone Lee och Amanda Jonsson, som båda pluggar Modevetenskap på Stockholms Universitet, Sustainable Fashion Day, ett event som KTH Innovation anordnade för att inspirera fler KTH:are att utveckla idéer för en mer hållbar modeindustri. De började prata med Tom Magnergård om sin idé för att göra det enklare att anlita skräddare. Tom kopplade ihop de två grupperna, och så föddes teamet bakom Pastisch.
- Problemet vi ville lösa är att vi tyckte det var så jobbigt att laga sina saker, berättar Leona Lee. Jag kan sy själv, men jag har ändå en påse med trasiga kläder i garderoben. Många köper nya kläder i stället för att laga och slänger de gamla.
Vann Sustainable Fashion Challenge
I förra veckan blev det klart att de vunnit Sustainable Fashion Challenge, KTH Innovations senaste idétävling. Teamet får 50 000 i finansiering för att utveckla sin idé och får också delta i vissa aktiviteter kring H&M Foundations Global Change Award, världens största innovationsutmaning för modeinnovation, där KTH är en partner.
- Det kändes helt sjukt att vinna. Så roligt! Vi är superglada, säger Amanda Jonsson.
- Det är den första bekräftelsen på att det funkar, och att det inte bara är vi som tycker att det är en bra idé, fortsätter Eric Bojs. Det är en jättebra motivation att fortsätta.
Steg 1: säkra en första kund
På frågan om vad planen för framtiden är svaret enstämmigt: att säkra en första kund. När jag visar hålen på tårna på mina egna favoritsneakers kommer förslaget direkt:
- Vi kan ta dem! Skicka med oss dina skor så löser vi det.
Skorna försvinner ned i en brun papperspåse och teamet lämnar Teknikringen 1. En vecka senare möts vi igen. Skorna ligger i en låda inslagna i silverfärgat silkespapper – av hålen på tårna syns knappt ett spår.
Text: Lisa Bäckman