Blixtsnabb tillämpning av ex-jobb om smart laddning av elbilar
För två år sedan gjorde den australiensiske masterstudenten Jacob Dalton ett examensarbete på KTH med en smart lösning för hur privata elbilar kan användas för att reglera frekvensen i elnätet. I sommar blev det klart att det svensknorska elbolaget Tibber, där han nu jobbar, har fått godkänt av Svenska kraftnät att använda tjänsten.
Det är första gången i världen som privata hushålls elbilsladdare används kommersiellt för att reglera frekvensen i elnätet i den här skalan, enligt Lars Herre , forskare inom elkraftteknik på KTH. Han var Jacob Daltons handledare när han gjorde sitt examensarbete 2018, som resulterade i en masteruppsats där en teori för smart laddning av elbilar för att stabilisera elnätet presenteras . En masteruppsats Jacob Dalton gjorde tillsammans med elbolaget Tibber och där han anställdes efter examen för att göra verklighet av teorin.
– Det är inte så ofta man kan utveckla en teori och sedan få den att fungera i praktiken. Jag är oerhört tacksam mot Tibber för den här möjligheten. Det har varit en härlig resa, säger Jacob Dalton.
Att kunna reglera frekvensen i elnätet är oerhört viktigt. Inte minst med tanke att Vattenfall räknar med att det krävs omkring en miljon elbilar i Sverige för att nå målet med 70 procent minskade utsläpp i transportsektorn till år 2030. Ska alla de bilarna laddas samtidigt på kvällen kommer det att ställa elnätets kapacitet på stora prov.
Skjuter upp laddningen till senare på kvällen
I elkraftsystemet måste det råda en balans mellan tillgång och efterfrågan. Idag följer systemet kundernas efterfrågan och det är tillgången på el som kontrolleras. Men förnybar energi som sol och vind kan ju, till skillnad från fossila bränslen, inte stängas av och kontrolleras på samma sätt.
– Då måste man börja kontrollera efterfrågan istället. Och det är just det vi gör med vår teknik och den tjänst vi erbjuder.
I enkla termer går den tekniska lösning han har varit med att utveckla ut på att elbilarnas batterier laddas när frekvensen i elnätet är hög, det vill säga när tillgången på el är hög. När frekvensen och därmed tillgången på el är låg stängs laddningen av.
Det här konceptet för smart laddning av elbilar på detta sätt passade som hand i handske för Tibber. Företaget är en uppstickare på elmarknaden med en tjänst där de hjälper kunderna att minska sin elkonsumtion.
– Genom att skjuta upp laddningen av bilarna till exempelvis klockan 11 på kvällen, när elförbrukningen är lägre och elen billigare, minskar laddningskostnaden med 10–20 procent.
En nyckel till 100 procent förnybar energi
För närvarande är det omkring 1 000 elkunders billaddare i mellersta Sverige som används samtidigt för att balansera elnätet. Men laddningskostnaden kan bli ännu lägre ju fler elbilar som ansluts.
– Laddningen slås av och på automatiskt på ett optimerat och orkestrerat sätt för att stabilisera elnätet. Det här en nyckelbit i pusslet för att åstadkomma 100 procent förnybar energi. Om vi ska nå dit måste vi göra just detta, kontrollera flexibel förbrukning.
Innan Jacob Dalton började på Tibber jobbade han som forskningsingenjör på KTH i ett halvår. Tillsammans med sin handledare Lars Herre och med Lennart Söder , professor i elkraftteknik, skrev han en forskningsartikel med utgångspunkt i den masteruppsats han gjort. Artikeln vann Best Paper Award på konferensen PowerTech i Milano 2019.
Det masterprogram, SELECT – Environomical Pathways for Sustainable Energy Systems , Jacob Dalton läste var inom EIT InnoEnergy , ett EU-konsortium för hållbar energi i Europa där KTH är huvudpartner. Det första året läste han på Politecnica de Catalonia i Barcelona. År två stod valet mellan Lissabon IST, Eindhoven, Aalto Finland och KTH. Han är väldigt glad att han valde KTH.
– Rankingposition och anseende jämfört med de andra universiteten fällde avgörandet. KTH är det främsta universitetet inom InnoEnergy. I alla fall när det gäller mitt program.
Håkan Soold