Studera utomlands från ditt hem med Unite!:s Virtual Exchange Credit Programme

Publicerad 2024-06-24

Att studera utomlands utan att lämna hemmet kan verka paradoxalt, men är möjligt tack vare Unite's Virtual Exchange Credit Programme (VECP).

VECP-initiativet lanserades i juli 2020 som ett svar på den globala pandemin. Syftet var att skapa nya möjligheter för studenter att fortsätta sin akademiska resa trots de mobilitetsutmaningar som covid-19 medförde.

Programmet gör det möjligt för studenter att välja onlinekurser som erbjuds av Unite!:s partneruniversitet och få poäng för dessa, vilket gör högre utbildning mer flexibel och tillgänglig.

För närvarande erbjuder Unite! VECP-kurser inom energiområdet samt inom mångkultur och flerspråkighet.

Etablerat och samarbetsinriktat

VECP är ett av de äldsta samarbetsprojekten inom Unite!-alliansen. Programmet har väletablerade processer och riktlinjer och stöds av ramavtalet för Unite! Flexible Education Offerings och Multilateral Agreement for Unite! Virtual Exchange Credit Programme. Dessa avtal säkerställer att studenterna sömlöst kan ta virtuella kurser från andra universitet inom alliansen.

Läs mer om VECP på Unite!:s webbplats (på engelska)