Till KTH:s startsida

RoboEthic: Att möta utmaningarna med Industri 5.0 genom tvärvetenskaplig utbildning

Handslag med robothand och mänsklig hand
Publicerad 2024-08-29

Detta såddfinansierade projekt, ett samarbete mellan fyra Unite!-partneruniversitet, syftar till att förbereda nästa generations yrkesverksamma med en robust, tvärvetenskaplig utbildning för att möta utmaningarna i Industri 5.0.

Pågående framsteg inom artificiell intelligens (AI), maskininlärning (ML) och sakernas internet (IoT) omformar samhället och driver fram nya affärsmodeller med fokus på människocentrerade tillvägagångssätt, kända som Industri 5.0. Samtidigt framträder ett anmärkningsvärt kompetensgap: ingenjörsstudenter saknar ofta socioteknologiska färdigheter och affärsutvecklingsfärdigheter, medan samhällsvetenskaps- och ekonomistudenter ofta saknar teknisk förståelse. För att fullt ut förstå de sociotekniska konsekvenserna och förnya framtida system är ett tvärvetenskapligt tillvägagångssätt avgörande.

Det såddfinansierade ”RoboEthic”-projektet med teammedlemmar från TU Graz, Aalto-universitetet, Grenoble INP-UGA och Politecnico di Torino syftar till att underlätta kunskapsöverföring mellan olika områden bland studenter inom samhällsvetenskap, teknik och ekonomi genom en hybrid inlärningsmodell. Projektets läroplan kommer att omfatta kursmoduler som fokuserar på sociotekniska konsekvenser, tillförlitlighet, innovationshantering och industrialisering. Detta omfattande tillvägagångssätt kombinerar interaktiva undervisningsmetoder, workshops och utvärderingar i simulerade industrimiljöer.

Läs mer om RoboEthic-projektet på Unite!s webbplats  (på engelska)