Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Mentorprogram för forskare på KTH

Få en mentor från näringslivet

Din mentor guidar dig på vägen från forskning till impact genom kommersialisering.

Om programmet

I KTH Innovations mentornätverk finns nästan hundra personer som vill hjälpa idéer och forskning från KTH att nå en marknad och skapa nytta för fler människor. I det här programmet får du chansen att få en mentor som kan guida dig på vägen från forskning till impact genom kommersialisering.

KTH Innovations mentorprogram syftar till att hjälpa fler forskare på KTH att skapa nytta med sin forskning genom kommersialisering. 

Bra att veta

Programmet ges: två gånger per år, en gång per termin

Programmet pågår: Sex månader med start i januari och september.

Kostnad: Programmet är kostnadsfritt.

Vem kan ansöka? Forskare, doktorander och anställda vid KTH (både individuellt och i team) med idéer och konkreta forskningsresultat som har potential att skapa nytta och värde på marknaden. Team som går KTH Innovations förinkubatorsprogram kan också söka till programmet. Du ska vara beredd att lägga ned tid och engagemang på att utveckla ditt kommersialiseringsprojekt tillsammans med en mentor.

Efter programmet: kommer du ha utvecklat ditt nyttiggörandeprojekt, ökat ditt kontaktnät inom näringslivet och dina kunskaper inom impact och kommersialisering.

Ansökningsperiod: Ansökningsperioden är öppen. Ansök nu!

Så fungerar Mentorprogrammet

Vi matchar dig med en handplockad mentor som har erfarenhet från näringsliv eller att ha startat bolag.

Din mentor delar med sig av sin kunskap, hjälper till att öppna dörrar och kan bidra med nya perspektiv på din idé, så att den kan nå en marknad och skapa nytta för fler människor. Ni träffas vid sex individuella möten.

Du får också stöd av din affärsutvecklingscoach på KTH Innovation, som stöttat hundratals idéer från KTH. Kombinationen gör att du kommer framåt med ditt nyttiggörandeprojekt och lär dig mer på vägen.

Du får också tillfälle att nätverka med andra forskare på KTH som är intresserade av impact, nyttiggörande och kommersialisering.

Alla deltagare startar och avslutar programmet gemensamt vid en träff i KTH Innovations lokaler på Teknikringen 1, KTH:s mötesplats för innovation.

Vem ska söka till programmet?

Du är en forskare eller doktorand på KTH. Du har en idé om hur din forskning skulle kunna skapa nytta på marknaden eller driver ett kommersialiseringsprojekt. Du har börjat ta steg för att utveckla din idé och vill få ett extra bollplank på vägen framåt.

Programmet är också öppet för team i fas två i KTH Innovations förinkubatorprogram.

Hör från mentorer och deltagare 

Porträtt av Lina Tjerneld

"Att få en mentor är en unik möjlighet att börja skapa ett nätverk och lära sig från någon som har erfarenhet av någonting du själv behöver utvecklas inom. Tänk att få prata högt om något som intresserar dig i en timma med någon som bara är där för att hjälpa dig framåt, utan egen vinning."

- Lina Tjerneld, expert på sälj och marknadsföring och grundare av flera företag

Lauren McKee and Amparo Jimenez Quero

"Båda våra mentorer har gjort resan från att vara forskare på heltid till att driva företag. Att se hur någon annan lyckats med kommersialisering gör att du börjar se nya möjligheter för din egen karriär. Det ger ett nytt perspektiv på framtiden.

"Om så bara en procent av din hjärna känner att det kan vara ett alternativ att starta företag så kan du lära dig massor. Vi rekommenderar programmet till 100%!"

- Amparo Jimenez Quero och Lauren McKee, forskare vid Avdelningen för Glykokemi vid KTH.

Mohamad Takwa

"KTH Innovations mentorprogram var välstrukturerat och trevligt att vara med i. Det fyller en viktig funktion att ge forskare möjligheten att få kontakt och lära sig från entreprenörer och innovatörer som har gjort en liknande resa. Som KTH-alumn var jag också glad att se mångfalden av innovationer."

Mohamad Takwa, forskare, entreprenör och investerare. Mentor till Lauren McKee

Varför ska du ha en mentor?

Få nya perspektiv

Få nya perspektiv på din idé, forskning och vägen till marknaden.

Få nya kunskaper

Ta del av erfarna personers insikter och kunskaper. 

Utöka ditt nätverk

Lär känna människor från olika bakgrund som har erfarenhet utanför den akademiska kontexten.