Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

KTH Innovation Launch

KTH Innovation Launch

KTH Innovation Launch (tidigare förinkubatorprogrammet) är ett program för ambitiösa team som vill ta sitt startup-projekt till nästa nivå.

I KTH Innovation Launch får du det stöd du behöver för att skapa en produkt eller tjänst som är redo att visa upp och för att hitta dina första kunder.

Se hur långt du kan komma med ett erfaret team och ett kreativt community bakom dig!

Porträtt av Felix och Paula

Rebaba

"KTH Innovations stöd var avgörande för oss i vår tidiga utveckling. KTH Innovation är mer än en inkubator med bra coacher och smarta människor - det är också en community av likasinnade visionärer som vill skapa något nytt."

- Paula Runsten & Felix Kruse, grundare av Rebaba

Rebaba återbrukar elbilsbatterier till säkra och kostnadseffektiva ”Battery Energy Storage Systems” (BESS).

Hur det funkar

Tillsammans med 10-15 andra lovande team grundade av studenter, forskare och anställda på KTH arbetar ni för att nå era mål genom mot- och medgångar. 

För att gå med i KTH Innovation Launch bör du ha en första prototyp, ett team på minst två personer, och ambitionen att lägga ned er tid och energi under 6-12 månader vid sidan av era studier eller er forskning*. 

För att hjälpa er nå era mål har ni KTH Innovations samlade erfarenhet av att ha stöttat tusentals startup-projekt, ett globalt nätverk, och full tillgång till KTH Innovations lokaler på Teknikringen 1. 

*Om ni inte kommit långt nog ännu, ta kontakt med oss så hjälper vi er att bli redo

Du får:

  • En tydlig väg att följa. Programmet inleds med sex månaders fokuserat arbete med workshops varje vecka, följt av sex månaders utveckling anpassat till behoven bland teamen i programmet. 
  • Tillgång till KTH Innovations coworking space, makerspace och produktionsstudio på Teknikringen 1.
  • Skräddarsydda workshops varje vecka.
  • En stor grupp människor som tror på er och vill att ni lyckas.
  • Inbjudningar till communityaktiviteter och tillgång till erbjudanden från våra partners.
  • Tillgång till makerspace och produktionsstudio.
  • Möjlighet att få en mentor med erfarenhet från näringslivet.
  • Möjlighet att pitcha för en investering från KTH Holding  och att delta i KTH Innovation Demo Day.
  • Tillgång till vårt fulla stöd inom coaching, patent och avtal, finansiering, rekrytering och mycket mer.

Teamen i programmet 

Marco Moletta & Sára Nožková

”När du har en startup kommer du att göra 1000 misstag. Det är bra att ha en grupp människor och en coach som kan guida dig och ställa rätt frågor. Du kommer inte att ångra att du försökte!”

- Sára Nožková & Marco Moletta, grundare av Flox Robotics

Baserat på forskning från KTH har Flox Robotics utvecklat en AI-baserad tjänst för att skapa en värld där människor och vilda djur kan samexistera.

Om programmet

Bra att veta

Programmets längd: 6-12 månader, med start i början av höstterminen eller vårterminen.

Kostnad: Programmet är kostnadsfritt. Vi tar inte heller något ägande i din startup. 

Programmets innehåll: Workshops varje onsdag eller torsdag 12.00-13.00 under de första 6 månaderna. De sista 6 månaderna skräddarsys beroende på behoven bland teamen i programmet. 

Ansökningsperiod: Vi välkomnar 10-15 nya projekt två gånger per år, med ansökningsperioder i oktober/november och maj/juni. Ungefär 10% av alla team KTH Innovation stöttar går KTH Innovation Launch.

Vem kan söka? Team där minst 30% av medlemmarna är studenter, forskare eller anställda vid KTH. 

Efter programmet: Efter programmet kommer du ha tagit stora steg i utvecklingen av ditt startup-projekt. Målet är att hitta din första kund och lansera din första produkt eller tjänst. Du kommer att ha ökat dina kunskaper om affärsutveckling och kommersialisering och har byggt upp ditt eget nätverk.

En tydlig väg att följa

I KTH Innovation Launch får du det stöd du behöver för att lansera din startup på ett år eller mindre. Du kommer att få tydliga steg att följa när du går igenom tre olika utvecklingsfaser.

Fas 1:

I den första fasen fokuserar ni på era framtida kunder och användare. Ni undersöker behovet av er lösning och förbereder en kundpitch. Workshops och coachning varje vecka hjälper er att nå era mål. 

Fas 2:

I den andra fasen fokuserar ni på att utveckla er tekniska lösning, affärsmodell och ert team. Ni förbereder en 10 minuter lång investerarpitch och avslutar den första halvan av programmet med ett pitch-event för inbjudna gäster. Skräddarsydda veckovisa workshops och coachning hjälper er att växa.

Fas 3:

Den sista fasen av programmet baseras de deltagande teamens behov när ni arbetar för att säkra era första kunder eller pilotkunder och att lansera era lösningar. 

Vanliga frågor 

Hur långt ska jag ha utvecklat min idé?

För att delta i programmet bör du ha en prototyp, ett första team på plats och ambitionen att avsätta tid och energi i 6-12 månader vid sidan av dina studier eller din forskning.

Jag är forskare på KTH. Kan jag söka?

Ja, det kan du! Det finns många forskare som gått programmet. 

Behöver jag ha ett bolag för att söka?

Nej, du behöver inte ha startat ett bolag. 

Hur mycket tid måste vi lägga ned? 

Teamen i programmen träffas under lunch en timma i veckan antingen fysiskt i KTH Innovations lokaler eller på Zoom. Mellan varje möte får ni uppgifter som hjälper er att utveckla er idé mot marknaden. Hur mycket tid ni lägger ned utöver det är upp till er.

Måste alla i teamet vara KTH:are? 

Nej, vi välkomnar team med externa medlemmar, men runt 30% av medlemmarna behöver vara aktiva som studenter, forskare eller anställda vid KTH.

Vad händer om vi inte blir utvalda till programmet?

Då kan ni alltid söka igen! Alla som söker till programmet och är berättigade till stöd kommer ändå in i KTH Innovations grundläggande process där ni får stöd att utveckla er idé med hjälp av en affärsutvecklingscoach. Vi hjälper er att komma framåt så har ni en bättre chans att komma in i nästa batch.