När robottekniken blir personlig

Publicerad 2014-11-14

Ibland när tiden inte räcker till och middag ska lagas, tvätt ska tvättas och läxor ska göras, då kan det hända att man önskar att man kunde ropa på hjälp. Snart kan du det. Läs om Furhat Robotics, robothuvudet som förstår dina känslor och ansiktsuttryck.

Vi har under en längre tid vant oss vid hur robotar styr båtar, bygger bilar och till och med kör dem, och för något som var framtidsutvecklande, nyskapande och spännande förr, är numera något vi tar för givet i vår vardag. Men att komma hem till en robot som lyssnar på dig, någon som förstår dina känslor eller hjälper dina barn med läxorna, känns kanske inte riktigt verkligt. Än. Men det är en tidsfråga innan robotar pratar ditt språk och förstår vad du säger och agerar på det, i alla fall om vi ser till innovationen Furhat Robotics, som tagit tekniken ännu längre och går i bräschen med sitt prisvinnande och personliga robothuvud.

Furhat Robotics utvecklar och erbjuder ett interaktivt robothuvud som är ledande när det kommer till design och dess funktion gentemot vad marknaden erbjuder idag. Vad som gör hårdvarans design så unik är hur de använder verkliga ansiktsanimationer, för att på ett realistiskt och humant sätt, reagera och agera med naturliga ansiktsuttryck, rörelser och hur den pratar. Vid sidan av utvecklingen av robothuvudet utvecklar Furhat Robotics även mjukvara för att utveckla olika applikationer som röstigenkänning och utvecklandet av ansiktsuttryck, allt för att personifiera robothuvudet så mycket som möjligt.

- Vi utforskar en marknad som inte funnits tidigare, och har som avsikt att kunna ta fram teknologier som kan möjliggöra integrationen av personliga robotar i människors dagliga liv, säger Samer Al Moubayed, medgrundare av Furhat Robotics.

När Samer Al Moubayed doktorerade på KTH spenderade han och några till fredagarna med att avrunda fredagsfikat med något de kallade för ”fredagshack”. De hade högt i tak och spelade ut varandras olika idéer och brainstormade öppet kring teknologier som de använde i sin forskning och vad man kunde göra annorlunda kring dem. De började laborera med teknologier de använt för ett EU projekt och insåg ganska snabbt att det här var något de borde ta vidare och inte bara leka med på ett fredagshack. Det var då resan började. Furhat Robotics startades av de tre grundarna bakom teknologin, Jonas Beskow, Gabriel Skantze och Samer Al Moubayed, alla från KTH. Framtagandet av en interaktiv robot är något som kräver en bredd av expertiser och teamet kompletterar varandra väl. Idag ingår också Preben Wik i teamet, en KTH alumn med breda erfarenheter från chatbot teknologi.

Bolaget har den senaste tiden arbetat flitigt med pilotkunder som verifierat teknologin och har även etablerat sitt namn inom den rådande och framgångsrika startupmiljön i Sverige, vilket i sin tur tog Furhats teknologi hela vägen till Disney Researchs laboratorium i Pittsburgh, USA.

- Disney Research var intresserad av vår forskning men också över vad som kommer från KTH överlag, vi försöker nu tillsammans utveckla interaktions applikationer med barn via historieberättande, säger Samer Al Moubayed.

Samer Al Moubayed var nominerad under Mentor4Research under torsdagen den 13 November. Han vann folkets röst och kvällens bästa pitch. Fr. V. Mentor Sven Hammar, Samer Al Moubayed, Preben Wik och Tom Magnergård.

Tom Magnergård arbetar som affärscoach på KTH Innovation och har under en längre tid stöttat och följt utvecklingen för Furhat Robotics. Han understryker att det är viktigt för entreprenörer att redan i tidig fas, att våga tro på sin idé och vision om framtiden.

- Med begränsade resurser måste man fokusera på rätt saker och vara uthållig, vilket också varit en utmaning för Furhat som i sin tur är pionjärer inom social robotics.

Marknaden inom social robotics väntas växa betydande  inom de närmaste åren. Tom Magnergård som följer teamet ser dock att robothuvudet har en god chans att etablera sig som en aktör med tillämpningar inom många av de områden där social robotics kan få stor betydelse.

- Det är en fröjd att uppleva den kraft som skapas utifrån en passion och vilja att vara med och påverka och förändra, säger han.

Även Samer Al Moubayed ser ljust på Furhat Robotics framtid.

- Vårt mål just nu är att förbereda teknologin för ytterligare utveckling och vi ser gärna att fler kompetenta forskningsteam utvecklar potentialen för Furhat tillsammans med oss.

På lördag invigs utställningen ”Forskning Pågår” på Tekniska Muséet där Furhat Robotics stället ut. läs mer om det här!

Vill du veta mer om Furhat? Besök deras hemsida här!

Har du en idé du vill diskutera med oss? Tveka inte att höra av dig till innovation@kth.se