KTH partner i stor satsning på energiinnovation

Publicerad 2018-03-21

KTH ska bidra till omställningen till framtidens energi. Som ett av åtta initiativ får KTH, lett av KTH Innovation, i samarbete med Sting och InnoEnergy finansiering från Energimyndigheten för att bidra till att fler energiinnovationer når ut på marknaden.

Syftet är att kraftsamla för att snabba på omställningen av energisystemet, och att ta tillvara på den innovationskraft som finns i Sverige.

Ett hållbart och konkurrenskraftigt Sverige

KTH Innovation får varje år in över 300 idéer från forskare och studenter på KTH, och har redan stöttat ett antal projekt inom området. Förhoppningen är nu att den nya satsningen ska skapa ännu fler möjligheter.

- KTH Innovation arbetar i tidig fas för att idéer sprungna ut KTH:s verksamhet ska nå marknaden och kommersialiseras. Vår förhoppning är vi, tillsammans med våra partners som tar vid i senare fas, kan bidra till en snabbare omställning av energisystemet och på så vis skapa ett hållbart och konkurrenskraftigt Sverige, säger Lisa Ericsson, avdelningschef på KTH Innovation.

KTH, Sting och InnoEnergy har redan etablerade samarbeten inom andra områden, men välkomnar Energimyndighetens satsning.

- Vi är oerhört glada för förtroendet från Energimyndigheten att leda den här satsningen i Stockholmsområdet. Eftersom ett av KTH:s ledord är hållbar utveckling är initiativet extra aktuellt, fortsätter Lisa Ericsson.

Skapa ökade förutsättningar

Satsningen har som mål att skapa en ökad kommersialisering av forskningsresultat och innovationer med energirelevans och öka kapitalförsörjning och affärsutveckling i bolag i olika utvecklingsfaser.

– Vi vill skapa fler förutsättningar för företag med energiinnovationer att kunna kommersialisera sina lösningar. En satsning som denna där vi får en tydlig förankring i det regionala och lokala innovationssystemet gör att vi får både en kraftsamling, men också samarbetspartners där vi kan genomföra konkreta insatser för att nya energiinnovationer ska nå marknaden och därmed bidra till omställningen av energisystemet, säger Sasan Shaba, affärsutvecklare på Energimyndigheten.

Satsningen startar som pilot på ett år med ytterligare två år som förlängning. Samarbetet ska leda till få ut fler lösningar med energirelevans på marknaden genom konkret affärsutveckling och insatser av relevans för bolagen.

Pengarna kommer att användas för att stötta innovationsbolagen med affärsutveckling för energiinnovationer. Fokus kommer att ligga på affärsutveckling, utbildningsinsatser i bland annat kommersialisering samt matchning av energiinnovationer med investerare och storbolag.

Läs Energimyndighetns pressmeddelande här