Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

Vi söker 2 IT-supporttekniker till KTH

Kungliga Tekniska högskolan, Verksamhetsstödet vid KTH

Verksamhetsstödets uppgift är att stödja universitetets utbildning och forskning. KTH:s verksamhetsstöd är inne i en spännande fas där vi tillsammans arbetar med utveckling av våra arbetsformer. Som medarbetare inom verksamhetsstödet bidrar du till KTH:s uppdrag att forska, utbilda och skapa samhällsnytta och får samtidigt möjlighet till egen professionell utveckling.

IT-avdelningen på KTH

KTH:s IT-avdelning ingår i KTH:s verksamhetsstöd och består av runt 150 anställda. Vi utvecklar och förvaltar IT miljö inom utbildning, forskning och den administrativa plattformen på KTH, en IT miljö som är både komplex och mångfacetterad. Avdelningens ambition är att vara en attraktiv arbetsplats med god arbetsmiljö präglad av öppenhet och med goda förutsättningar till utveckling för alla medarbetare oavsett identitetsuttryck, bakgrund eller ålder.
IT-avdelningens enhet för Användarstöd erbjuder audio/video-, tele- och IT-relaterat användarstöd till såväl anställda som studenter på KTH. Användarstödet erbjuds via telefon, e-post, besök vid mottagningsdisken och på plats hos användarna.

Centralt IT-stöd är en av fem organisatoriska grupper inom enheten Användarstöd och erbjuder  support via ärendehanteringssystem, telefon och via mottagningsdisk. Gruppen tillhandahåller till största del 1:a linjen support till studenter och medarbetare på KTH, där de flesta ärenden försöker lösas vid första kontakt. Inom gruppen finns även 2:a linje E-lärande support för KTH:s LMS.

Till vårt centrala IT-stöd söker vi 2 nya kollegor som är samarbetsvilliga, engagerade och serviceinriktade IT-supporttekniker.

Arbetsuppgifter

Vi söker 2 engagerade och sociala IT-supporttekniker till vår 1:a linje inom KTH IT-Support.
Du kommer att utföra arbetsuppgifter som innefattar support via telefon, via ärendehanteringssystem samt att ta emot besökare i vår mottagningsdisk i KTH Entré.

Support sker genom att på ett pedagogiskt sätt guida användare mot en lösning via telefon eller e-post, samt genom fjärruppkoppling till deras datorer eller vid ett möte över disk i KTH Entré.

Man har även ansvar för att hålla dokumentation uppdaterad som stöd för felsökning eller administration i system.

Då KTH har mycket internationella studenter och forskare är det viktigt att man uttrycker sig väl på både svenska och engelska i både tal och skrift.

Vi erbjuder

  • En anställning på ett ledande tekniskt universitet som skapar kunskap och kompetens för en hållbar framtid.
  • Engagerade och ambitiösa kollegor samt en kreativ, internationell och dynamisk miljö.
  • En statlig anställning med goda arbetsvillkor.
  • Goda möjligheter till kompetensutveckling.
  • Balans mellan jobb och fritid.
  • Stort eget ansvar i din yrkesroll.
  • Möjlighet till distansarbete till viss del.

Läs mer om hur det är att arbeta på KTH.

Kvalifikationer

Krav

  • Gymnasieutbildning
  • God vana att jobba i en Servicedesk och utföra självständigt arbete
  • Erfarenhet av att jobba med ärendehanteringssystem
  • Erfarenhet av att arbeta med telefonsupport
  • Hög servicekänsla
  • God social och teknisk kompetens
  • Minst 2-årig dokumenterad erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
  • God kunskap om PC och Mac
  • God kunskap om Outlook samt andra mejlklienter
  • Flytande i svenska och engelska i tal och skrift  krävs i den dagliga verksamheten
  • Vana av att läsa och skriva dokumentation

Meriterande

  • Utbildning som IT-Supporttekniker
  • Erfarenhet från centralt administrerade datormiljöer
  • Erfarenhet av att jobba med IT-support inom akademiska miljöer
  • Erfarenhet av komplexa IT-miljöer

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper såsom hög servicekänsla, god social och teknisk kompetens, god organisationsförmåga och ambition att lära sig nytt.

Fackliga representanter

Kontaktuppgifter till fackliga representanter.

Ansökan

Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (CentralEuropean Time/Central European Summer Time).

Om anställningen 

Anställningen gäller tillsvidare enligt avtal.
Anställningen inleds med sex månaders provanställning.

Övrigt

Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund

För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering.

Om anställningen är placerad i säkerhetsklass, krävs en godkänd säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585) för att bli behörig. Information om tjänsten är placerad i säkerhetsklass ges i samband med rekryteringsprocessen.

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

 

Om KTH

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. Läs mer här

Sök jobbet
Anställningsform

Tillsvidare med provanställning

Anställningens omfattning

Heltid

Sysselsättningsgrad

100%

Tillträde

Efter överenskommelse, 6 månaders provanställning tillämpas

Löneform

Månadslön

Antal lediga befattningar

2

Arbetsort

Stockholm

Län

Stockholms län

Land

Sverige

Referensnummer

VP-2024-0281

Publicerat

2024-08-30

Sista ansökningsdag

2024-09-30

Kontakt
Jerry Pal, Gruppchef, jerryp@kth.se
087906030