Skip to main content
Till KTH:s startsida

On this page, you can track the course's development over time. Once the course analysis is published, data for each course offering is displayed, including the number of registered students, course results, and planned improvements for the next session. All course syllabuses and course memos are shown on the page Archive.

The information can help prospective, current, and former students with course selection, or to follow up on their own participation. Teachers, course coordinators, examiners, program directors, and others can use the page as a resource for course development.

2025

grudatt25 2025-61481 ( Startdatum 2025-01-14, Svenska )

Changes planned for the next course offering

På övergripande nivå rekommenderar HK att ytterligare samordna datalogidelen (modul A-C) av DD1328 med Fysiks kurs DD1327. Kurserna har studenter med mycket liknande förkunskaper, och båda kurserna syftar till att ge en grund inför fortsättningskurser i datalogi. Samordning kan ske både ifråga om organisation och lärandeaktiviteter och ifråga om examination. HK överlåter till kommande kursledare att bestämma detaljer tillsammans med Emma Enström. Rekommenderade förändringar i organisation och lärandeaktiviteter Organisation: HK rekommenderar en ensning av modul A-C med DD1327, se ovan. Innehåll: HK rekommenderar en ensning av modul A-C med DD1327, se ovan. Föreläsningar: HK tror att ytterligare inriktning av undervisningen mot frågebaserat lärande4 skulle passa bra i denna kurs där studenterna har vitt skilda förkunskaper och behöver olika stöd, och rekommenderar en omformulering av föreläsningarna i linje med detta, gärna i dialog med Ric Glassey. Övningar och handledning: HK rekommenderar varmt att behålla årets duktiga assistenter och handledare i möjligaste mån, och rekrytera fler från denna årskurs till nästa år. Det är också såklart bra att samordna assistent- och handledarpoolen med DD1327. Rekommenderade förändringar i examination Examinationsinnehåll: HK rekommenderar en ensning av modul A-C med DD1327, se ovan, men om det är för mycket jobb kan man förstås också fortsätta med årets examinationsmodell ett år till. Programmeringsuppgifterna i de båda kurserna är ganska lika men en ensning som kan göras på olika nivå kan tex innefatta att gå igenom de båda kursernas labbar och ev låna över de bästa uppgifterna från den andra kursens labbar. Man kan också fundera på hur teori bäst redovisas - skriftligt som i DD1328 eller muntligt vid obligatoriska övningar som i DD1327? Regler för betygssättning och komplettering: HK rekommenderar en ensning av modul A-C med DD1327, se ovan, men om det är för mycket jobb kan man förstås också fortsätta med årets examinationsmodell ett år till. Det mest kritiska problemet att lösa är att göra betygssättningen mer robust för små misstag i studenternas inlämningar. En enkel lösning är att ändra så att varje hemuppgift har två obligatoriska och fem valfria uppgifter. Det finns då utrymme för att missa en valfri uppgift och ändå få A: fyra eller fem valfria ger A, tre valfria ger B, två valfria C, en valfri D och bara de obligatoriska ger E. Automaträttning för egen återkoppling: HK rekommenderar att användningen av Kattis utökas. Detta är i linje med utvecklingen mot frågebaserat lärande.
Coordinator
Hedvig Kjellström
Examiners
Hedvig Kjellström
Students
69
Course memo
No course memo added
Compulsory within programme
CTMAT
Results on course
Total number
53
A
16
B
23
C
6
D
3
E
5
FX
0
F
0

2024

grudatt24 ( Startdatum 2024-01-16, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Hedvig Kjellström
Examiners
Hedvig Kjellström
Students
63
Course memo
No course memo added
Compulsory within programme
CTMAT
Changes introduced for this course offering
N/A (kursen gick för första gången)
Examination grade
82.5%