The displayed memo is not the latest version. Show (latest version).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Elstatik: fältstyrka och potential, Gauss' sats, metaller och dielektrika, kondensatorn, elektrostatisk energi.
Magnetfält: Uppkomst, kraftverkan, magnetiska material och kretsar, magnetisk energi. Tekniska tillämpningar. Elektromagnetisk induktion. Grundläggande vågbegrepp. Något om mekaniska vågor och akustik.
lösa tekniska problem relevanta för sitt program som har samband med elektriska och magnetiska fält, mekaniska och elektromagnetiska vågor, samt bedöma lösningens rimlighet.
använda fysikaliska mätmetoder och instrument, utvärdera mätdata samt redovisa resultat och utvärdera begränsningar.
Läraktiviteter
Kursens läraktiviteter är föreläsningar, räkneövningar och laborationer.
Detaljplanering
Kursen är uppdelad på två delar: en mindre del med arbetsnamn experiemntell metodik som går under hösten i period 1 och huvuddelen av kursen som på våren i period 4. Just nu är det svårt att förutsäga läget för period 4, så information om den delen av kursen kommer senare.
Höstens läraktiviteter består av tre föreläsningar (förinspelade på distans) samt tre labtillfällen. Man arbetar i labgrupper om tre personer och på samma labuppställning vid alla tre tillfällen. Därefter skriver gruppen en gemensam rapport.
Den kursinfo som går ut under kursens gång läggs i Anslag i Canvas. För att få informationen i tid måste du därför välja ett av följande alternativ:
Alternativ 1: Gå in på Canvas varje vardag och kolla anslagen.
Alternativ 2: Ställ in Canvas så att du får aviseringar till din mail varje gång det kommer ett nytt anslag. Gå till "Konto" i den grå menyn till vänster. Välj "Aviseringar". En bit ned på sidan finns "Anslag". Se till att den är förbockad med en grön bock (längst till vänster bland alternativen). Då skickas avisering till dig för varje anslag.
Kurslitteratur
"University Physics with Modern Physics" av H.D. Young och R.A. Freedman, upplaga 15, t.ex. med ISBN 9781292314730. Upplaga 14 eller 13 går också bra, det är inte så stor skillnad. Upplaga 12 börjar bli gammal, använd bara i nödfall.
Till höstens moment används endast utdelat material, dvs kursboken behövs inte förrän i mars.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INL1 - Inlämningsuppgifter, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
LAB1 - Laborationer, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
LAB2 - Laborationer, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
TEN1 - Tentamen, 5,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Inlämningsuppgifter ( INL1 )
Inlämningsuppgifterna görs under våren.
Laborationer ( LAB1 )
Höstens laborationer examineras genom aktiv närvaro vid labtillfällena (se kursens läraktiviteter ovan) samt genom godkänd labrapport.
Laborationer ( LAB2 )
Vårens labortioner examineras genom aktiv närvaro vid labtillfällena (se kursens läraktiviteter ovan) samt genom labmunta med kursansvarig. Vid muntatillfället slumpas en lab fram för redovisning. Om labgruppen gjort alla laborationer tillsammans, ska hela gruppen anmäla sig på samma muntatid. Den som gjort en eller flera labbar med någon annan grupp muntar ensam.
Kursmål 1 (kopplat till tentamen och inlämningsuppgifter):
(Fx) nästan uppfyllt kraven för (E)
(E) till större del lösa grundläggande problem inom några av kursens områden samt bedöma lösningarnas rimlighet
(D) lösa grundläggande problem inom några av kursens områden samt bedöma lösningarnas rimlighet
(C) lösa grundläggande och avancerade problem inom några av kursens områden samt bedöma lösningarnas rimlighet
(B) uppfyllt kraven för (C) och delvis för (A)
(A) lösa grundläggande och avancerade problem inom många av kursens områden samt bedöma lösningarnas rimlighet
Kursmål 2 (kopplat till laborationer):
(P) genomföra alla laborationer och genomföra godkänd labmunta
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ändringar inför denna kursomgång
Då vi fortfarande påverkas av corona och därför ska kunna hålla avstånd i lablokalerna har antalet studenter per labtillfälle minskat. För att få ett fungerande schema har därför lantal labtillfällen per student minskats från tre till två. istället finns en inspelad föreläsning/demo som ska ersätta första labtillfället.
Exakt hur vårens unervisning påverkas av smittläget avgörs senare.