The displayed memo is not the latest version. Show (latest version).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2022
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursens syfte är att ge en introduktion till skolans organisation och styrning, inkluderat lagar och förordningar, samt normer och värderingar. Kursen behandlar detta ur ett historiskt och nutida perspektiv. Skolans roll i relation till utbildning, demokrati och fostran diskuteras och hur detta förändrats över tid. Vidare tas läraruppdraget och lärarens roll i relation till skolans organisation och styrning upp. Kursen behandlar även läroplansteori och belyser hur man i samhället väljer ut kunskaper samt hur principer för detta urval och bedömning har skiftat över tid.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
1. redogöra för den svenska skolans framväxt
2. förstå och kunna redogöra för principerna för skolans styrning och diskutera hur politisk styrning av skolan hänger samman med pedagogisk praktik
3. jämföra hur synen på barn och ungdom förändrats genom tiderna och hur dessa förändringar påverkat skolans verksamhet
4. reflektera över skolans uppdrag vad gäller utbildning och fostran i relation till demokratiska värderingar, deklarationen om mänskliga rättigheter och konventionen om barnens rättigheter
5. jämföra läraruppdraget förr och nu, samt reflektera över läraryrkets förändring över tid
6. analysera, med hjälp av relevanta teorier och begrepp, lärarens roll i relation till skolans organisation och styrning
7. analysera urvalet av kunskaper i skolan ur ett läroplansteoretiskt perspektiv
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INLA - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
INLB - Inlämningsuppgift, 4,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.