Detta är inte senaste versionen av kurs-PM. Visa (senaste versionen).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Fördjupning av den grundläggande spanska grammatiken. Träning av hörförtåelse och muntlig kommunikation. Läsförståelseövningar av texter med allmänt och tekniskt innehåll. Skrivövningar. Realiainslag om spansktalande länders kultur, samhällen och tekniska utveckling.
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger på nivå A2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
• använda språket muntligt och skriftligt i vardagliga situationer och enkla arbetssituationer (A2) • förstå och urskilja huvudinnehållet i tydligt standardtal om välkända ämnesområden (A2) • identifiera och redogöra på svenska för fakta ur enkla autentiska texter med fackspråklig anknytning (A2) • hålla en kortare, individuellt utarbetad presentation (A2)
Läraktiviteter
Kursen består av två perioder.
Period 1 startar tisdag den 31 augusti kl 17:00 och slutar den 12 oktober.
Period 2 startar tisdag den 2 november kl 17:00 och slutar den 7 december.
Inledning
Kursen är utformad för studenter med grundläggande förkunskaper i språket.
Förkunskapskrav
Grundläggande högskolebehörighet. Genomgången och godkänd Spanska A1 för ingenjörer, motsvarande äldre kurs, eller motsvarande kunskaper visade genom ett obligatoriskt placeringstest.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas inför kursstart.
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända 75 % närvarokrav
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.