Detta är inte senaste versionen av kurs-PM. Visa (senaste versionen).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2023
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Föreläsningar om hur människor bedömer information samt hur olika kognitiva bias och tankefällor påverkar dessa bedömningar.
Genomgång av centrala begrepp om hur människors tolkning av information påverkas av sociala kontext, förförståelse och tidigare erfarenheter.
Öva på att identifiera bias och tankefällor när vi tolkar nyhetsflöden, rapporter och forskning.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Förklara centrala psykologiska begrepp kopplat till hur människor bedömer information samt förstå hur kognitiva bias och tankefällor påverkar dessa bedömningar.
Analysera bakomliggande teorier kring hur människor validerar och bedömer olika typer av information, samt förstå hur olika kontext kan påverkar dessa bedömningar.
Redogöra för och analysera strategier som används vid marknadsföring, nyhetsförmedling och opinionsbildning utifrån ett psykologiskt perspektiv samt kunna tillämpa grundläggande strategier för att bemöta sådana kommunikationsstrategier.
The psychology of fake news: Accepting, sharing and correcting misinformation av Rainer Greifeneder, Mariela E. Jaffé, Eryn J. Newman, and Norbert Schwarz. ISBN 9780367271831 Boken finns tillgänglig gratis via google books och KTH biblioteket
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INLA - Inlämningsuppgift A, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
INLB - Inlämningsuppgift B, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.