Kursinformation: Aktuell kursinformation och kursmaterial finns på KTH canvas kurshemsidor för EI1220. Föreläsaren kontaktas enklast vid lektionstillfället eller per email.
Videos: De från 2020 inspelade lektioner tillsammans med motsvarande föreläsnings-slides kommer att läggas upp, veckovis, på canvas-sidan så det går utmärkt att lyssna på dem digitalt. Kursens material 2021 motsvaras av materialet 2020 i läsanvisningar av materialet. Mindre ändringar i struktureringen av undervisningen görs.
Att göra före start: En kort repetition av vektoranalys finns i kap 2 i Cheng, se även formelsamlingen i slutet av Gunnar Peterssons studiehäfte. Det är nyttigt att repetera vektoranalysen innan kursen startar, då beräknandet av elektromagnetismens storheter använder bl.a. integraler över vektorstorheter, nabla, rotation och kryssprodukter mm.
Läs: Kap 1-3.3 i Cheng. Samt kap 1 i Gunnar Peterssons studiehäfte, inklusive appendix till kap. 1.
Registrering: För att du skall få delta i kursen måste du registrera dig till den. Registrering sker elektroniskt via mina sidor. Om den inte finns där kan du kontakta Servicecentret.
Upplägg: Kursen presenteras via (möjligen digitala) föreläsningar och övningar, se KTH's schema. Det finns även räknestugor. Vi jobbar med kontinuerligt lärande av faktermer och vanliga begrepp i Hemuppgifterna. Examination av tre läromoment Elektrostatik, Magnetostatik och Dynamik sker löpande efter vardera del. Det finns också en slutexamen och en omtentamen.
Kursen följer studiehäftet där de flesta kursmoment gås igenom, här finns förberedelseavsnitt med viss kortfattad teori och förberedelseuppgifter. En mappning av lektioner till Cheng-kapitel hittar du i dokumentet med läsinstruktioner på canvas. På CD-ROM skivan “EMIL” finns enklare uppgifter som ska underlätta förståelsen av teorin. På övningarna räknas ett antal uppgifter ofta från studiehäftet, som exemplifierar hur teorin kan användas i enklare situationer. Med enkla i detta sammanhang avses problem, som kan lösas med analytiska metoder på begränsad tid. Räknestugorna är för egenräkning, där lärare finns att fråga.
Föreläsningar
Föreläsningarna behandlar i huvudsak samma stoff som kurslitteraturen men framställningssättet är ibland annorlunda. Stor vikt läggs på förståelsen av den fysikaliska bakgrunden. Som student förväntas du ha läst anvisat kapitel före lektionens början, då endast kapitlets kritiska huvudpunkter kommer att diskuteras under föreläsningen. De övriga koncepten förväntas studenten arbeta in på egen hand.
Föreläsningarna innehåller koncept frågor (polls) att lösas under lektionen, dessa är viktiga då de försöker hjälpa till att förmedla en fysikalisk förståelse för de fenomen som diskuteras. För att kunna lösa koncept frågor är det nödvändigt att läsa motsvarande avsnitt i boken före lektionen. Detta kommer också att underlätta förståelsen av materialet som avhandlas på lektionen. Till detta kommer hemuppgifterna som ska lösas på angiven tid.
Notera: Föreläsningarna håller ett relativt högt tempo. Därför rekommenderas att inför varje föreläsning noggrant läsa igenom relevanta avsnitt i kursboken och studiehäftet, samt börja lösa förberedelse- och övnings-tal motsvarande det aktuella kapitlet.
Hemuppgifter: På canvas finns hemuppgifter (i form av Quizes) för elektrostatik (HEM-E 1,2,3) och magnetostatik (HEM-M 1,2,3). Respektive del i HEM-W x (x=1,2,3; W=E,M) är öppen en vecka, och det maximala antalet poäng räknas till veckans bidrag. Om summan av alla HEM-E x är 90% eller mer av poängen ger detta ett bonus bidrag med 1p till motsvarande läromoment (på samma sätt för HEM-M). HEM-E och HEM-M är oberoende av varandra, dvs man kan klara av HEM-M och fallera HEM-E eller tvärt om. Poängen bidrar endast till motsvarande del på slut-tentan. HEM-E/HEM-M finns för både EI1220 och EI1228 på respektive Canvas-sida. Notera, eventuella poäng från Hemuppgifter håller jag reda på fram till och med första omtentan under samma läsår, där efter försvinner poängen.
Notera: Hemuppgifterna har som mål att introducera studenten till termer och begrepp samt öva för att undvika vanliga missuppfattningar. Hemuppgifterna har inte som mål att öva på att lösa tentamens-liknande problem. Syftet med hemuppgifter är främst att främja kontinuerligt läsande i kurslitteraturen, och att öva på begrepp och grundläggande formler.
OBS! Det kan inte nog understrykas, att för att man ska kunna tillgodogöra sig kursen krävs en aktiv insats i form av att man självständigt löser ett stort antal problem i studiehäftet, Cheng och gamla tentor. För rekommenderade tal, se Kursöversikt på Canvas.