Kursen består av ett flertal olika moment, där varje moment kan ge ett visst antal kurspoäng (ej detsamma som hp). Det totala antalet kurspoäng som du uppnår ger dig ditt betyg (se betygstabellen längre ned). ”K” på ett kursmoment innebär att momentet måste kompletteras innan kurspoäng ges. Ett eller två kurspoäng innebär att momentet är underkänt. Således krävs det att Du har minst tre poäng på varje kursmoment. Alla kursmoment måste vara godkända för att kursen skall vara godkänd. Det är en projektkurs, under kursens gång erbjuds kompletteringsmöjlighet, men om kursen inte är klar i samband med kursavslut finns begränsad möjlighet till komplettering. En halvfärdig kurs kan inte kompletteras utan får läsas om kommande år.
Poänggivande moment i kursen:
Kursmoment
|
Beskrivning
|
Kurspoäng
|
Närvaro
|
Aktivt deltagande i presentationer och vid seminarer
|
[3 kurspoäng]
|
Prototyp
|
Redovisning av prototyper
|
[3 kurspoäng]
|
Projektplan
|
Planering av kursens genomförande, projektplan
|
[3, 4 eller 5 kurspoäng]
|
Projektuppföljning
|
Statusrapport och slutrapport
|
[3, 4 eller 5 kurspoäng]
|
Teknisk rapport
|
Skriftlig presentation av uppgiften i en teknisk rapport. Obs! Ej samma som slutrapport
|
Språk & struktur
[3, 4 eller 5 kurspoäng]
Innehåll
[3, 4 eller 5 kurspoäng]
|
Kamratgranskning av teknisk rapport
|
Granskning och feedback av en annan grupps tekniska rapport.
Obs! Individuellt moment
|
[3, 4 eller 5 kurspoäng]
|
Video
|
Videopresentation av projektet
|
[3, 4 eller 5 kurspoäng]
|
Muntlig redovisning
|
Muntlig presentation av projektet
|
[3, 4 eller 5 kurspoäng]
|
Robotvisning
|
Uppvisning av roboten och projektet inför publik
|
[3, 4 eller 5 kurspoäng]
|
Närvaro
Fullständig närvaro på seminarier/gästföreläsningar ger 3 kurspoäng. Man kan missa en föreläsning utan poängavdrag. Varje missad föreläsning efter det drar av 1 kurspoäng, med max 3 kurspoäng som kan dras av på detta sätt. Med fullständig närvaro avses att man inte kommer sent och är med hela passet. Tänk på att fusk med närvarolistan ses som fusk på tentamen eftersom föreläsningar är ett betygsgrundande moment i kursen.
Prototyp
För 3 kurspoäng krävs en sammanfattning av vilket vardagsproblem gruppen valt att arbeta med, samt pre- sentation av prototyper på minst två olika robotkoncept som adresserar problemet. Funktionalitet och tek- niskt angreppssätt skall framgå av prototypen.
Projektplan
För 3 kurspoäng krävs att projektplanen är korrekt utförd, skriftligt redovisad och inlämnad i tid. För att uppnå 4 kurspoäng skall projektplanen vara så utförligt beskriven att det är utom allt tvivel för en utomstående betraktare hur projektet är planerat, vilka delmål som finns, vilka strategier projektgruppen har för att nå dem etc. 5 kurspoäng är ett överbetyg som i sällsynta fall ges till de projektplaner som har en proaktiv struktur och visar hur potentiella problem ska förebyggas.
Projektuppföljning (status- och slutrapport)
För 3 kurspoäng krävs att statusrapport och slutrapport är korrekt utförda, skriftligt redovisade och inlämnade i tid. För 4 poäng krävs att dessa är så utförligt beskrivna att de förmedlar erfarenheter som kan komma till nytta för ett senare projekt. 5 kurspoäng ges i de fall statusrapport och slutrapport är utförda på ett föredömligt sätt och förutom kravet för 4 kurspoäng innehåller en omfattande analys och reflektion av projektarbetet. Betyget baseras huvudsakligen på slutrapporten, men i det fall slutrapporten väger mellan två betygssteg kom- mer statusrapporten att avgöra.
Teknisk rapport
Den tekniska rapporten bedöms i två avseenden, som poängsätts separat. Den första delen, språk och struk- tur, bedöms på följande sätt: 3 kurspoäng erhålls för en godkänd rapport som är skriven på korrekt svenska, med en förståelig struktur och inlämnad i tid (detta är ett grundkrav på alla rapporter i kursen). För att uppnå 4 kurspoäng skall rapporten följa den struktur som lärs ut i kursen eller den struktur som projekthandleda- ren/uppdragsgivaren förespråkar. Rapporten skall även vara välskriven avseende både språk och innehåll. 5 kurspoäng kan endast uppnås då rapportens struktur är mycket tydlig, samt rapporten är lättläst och har tydliga förklaringar av den teori och den praktik som projektet omfattat.
Den andra delen, innehåll, bedöms på följande sätt: 3 kurspoäng ges om rapporten innehåller det som är nödvändigt för att en utomstående betraktare skall kunna förstå vad projektet handlade om. 4 kurspoäng kan erhållas om rapporten med modeller, bilder och förklarande text på ett tydligt sätt beskriver teorin bakom projektet och den eventuella labbuppställningen/lösningen som projektet kommit fram till. 5 kurspoäng kom- mer att delas ut till de projektgrupper som utöver kraven för 4 poäng med egna reflektioner samt analyser visat på en större förståelse av uppgiften än den som behövs för att bara genomföra projektet.
Kamratgranskning av teknisk rapport
För godkänt med 3 poäng krävs att kamratgranskningen är genomförd i enlighet med instruktionerna. För godkänt med 5 poäng krävs att granskningen är komplett och relevant (att det finns kommentarer om alla tydliga styrkor och svagheter med rapporten) och att feedbacken är hjälpsam (att den är lätt att förstå, till exempel genom att den innehåller både sammanfattande förklaringar och specifika konkreta exempel). God- känt med 4 poäng ges till granskningar som endast delvis uppfyller kraven för 5 poäng (till exempel om delar av feedbacken är tydlig och hjälpsam, samtidigt som granskningen missat vissa viktiga utvecklingspunkter).
Muntlig redovisning
För att erhålla 3 kurspoäng krävs en godkänd muntlig redovisning, detta innebär ett acceptabelt presentat- ionsmaterial och en genomförd muntlig framställning. 4 kurspoäng erhålls om gruppen utöver kraven för 3 kurspoäng genomför en muntlig presentation med genomtänkt struktur och pedagogiskt väl utformat pre- sentationsmaterial (genomtänkt användning av tavlan, PowerPoint, demo, etc.). 5 kurspoäng ges i de fall den muntliga redovisningen genomförts föredömligt på alla sätt (dvs. strukturen, pedagogiken, exempel, framfö- rande).
Video
För att erhålla 3 kurspoäng krävs att gruppen redovisar en storyboard vid det första handledningstillfället, samt lämnar in en video som uppfyller de krav som specificeras i uppgiftsbeskrivningen. Högre betyg ges till filmer som därutöver 1) har ett högt tekniskt genomförande, t ex kvalitén på det filmade/inspelade/fotade materialet och valet av utsnitt/vinklar, 2) har en story med en röd tråd och en tydlig dramaturgi, samt 3) beskriver problemet, lösningen och utförandet på ett sätt som målgruppen kan förstå. För 5 poäng krävs att alla dessa aspekter är genomförda på ett föredömligt sätt.
Robotvisning
3 kurspoäng erhålls om hela gruppen närvarar och presenterar en fungerande robot. Högre betyg ges till grupper som därutöver 1) har utgått från ett relevant vardagsproblem, 2) använt en lämplig teknisk lösning samt 3) interagerar med och väcker intresse hos publiken. För 5 poäng krävs att alla dessa aspekter är genom- förda på ett föredömligt sätt.
Betygstabell
Kurspoäng
|
Betyg
|
30-32
|
E
|
33-35
|
D
|
36-39
|
C
|
40-42
|
B
|
43-46
|
A
|
Observera !
- En förutsättning för att kunna erhålla ett högre betyg än E i kursen är att alla inlämningsuppgifterna är inlämnade i tid!
- För sent inlämnade uppgifter kommer att rättas efter omtentaperioden i augusti
- Inlämningsuppgifter lämnas in i pdf-format via Canvas. Pdf-filer kan skapas med programmet Adobe Acrobat, som tyvärr inte är Det finns dock flera gratistjänster på Internet som kan konvertera från word- till pdf-filer, t.ex. http://www.pdfonline.com/convert_pdf.asp (skickar pdf-fil till mail) http://site4.pdf995.com/download.html (mjukvara man laddar ner) http://www.fastpdf.com/ (skickar pdf-fil till mail)
Om medlemmarna i projektgruppen har olika ambitionsnivå eller olika möjlighet att lägga ner arbete i projektet så går det att fördela om enstaka poäng. En förutsättning för att vi skall tillåta detta är en noggrann planering och diskussion med den som bedömer den aktuella kursdelen, samt en skriftlig överenskommelse inom gruppen. Denna överenskommelse måste ni ha klar med den som skall rätta uppgiften innan ni lämnar in den aktuella uppgiften, i efterhand kan vi inte göra något. Om en person inte deltar i arbetet så skall inte denna persons namn finnas med på inlämningen. Är alla gruppmedlemmars namn med på en inlämning kan kursledningen inte göra något åt detta i efterhand.
Gruppens engagemang i projektet
Det är för projektets genomförande och dess resultat väldigt viktigt att alla gruppmedlemmar engagerar sig i arbetet. Ett bristande engagemang kommer att påverka gruppens resultat och därmed betyget.
Om du därför av något skäl inte kan engagera dig tillräckligt i projektet under den tid som kursen ges är det därför MYCKET VIKTIGT att du meddelar detta till gruppens medlemmar samt examinator i förtid så att vi kanske kan hitta en lösning för din del. Därutöver är det naturligtvis upp till gruppen att planera sitt arbete och då finns ett stort mått av flexibilitet. Om någon ändå ”faller ur” sitt projekt kommer kursens samordnare att ha möjlighet att underkänna vederbörande som då får gå kursen nästa läsår. Detta gäller även de fall då en projektmedlem inte håller sina åtaganden enligt projektplanen, t.ex. inte lämnar in delar av uppgiften i tid.