Detta är inte senaste versionen av kurs-PM. Visa (senaste versionen).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2023
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Planering och genomförande av en komplex mätning, för att mäta exponering för luftföroreningar samt mäta för att ge underlag för diskussion om åtgärder.
Metoder för mätning av luftföroreningar, inklusive exponeringsmätningar och mätningar med direktvisande instrument.
Hur olika mätmetoder och mätstrategier kan kombineras.
Arbetsmiljöregler inom området och deras betydelse för genomförande av mätningar.
Denna kurs utgår från att studenterna har kunskaper om hälsorisker med luftföroreningar och vissa insikter i åtgärder för att minska exponeringen för luftföroreningar.
Kursen genomförs till stor del som distansundervisning med inspelade videoföreläsningar och videolektioner (Zoom) med demonstrationer av instrument och seminarier (webbinarier) med diskussion av video- och skriftligt material som studerats inför seminarierna.
Studenterna ska göra två inlämningsuppgifter, vilka utgör underlag för projektarbetet. Den ena inlämningsuppgiften handlar om att ta fram mätmetoder, den andra handlar om att lägga upp en mätstrategi för att mäta exponering respektive att ta fram underlag för att diskutera åtgärder.
Studenterna ska genomföra ett projektarbete. I projektarbetet ingår att utveckla en mätstrategi, välja mätmetod och tillämpa dessa vid mätningen. Projektarbetet redovisas skriftligt och muntligt (Zoom).
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge studenten fördjupad kunskap om mät- och analysteknik avseende luftföroreningar samt hur mät- och analysteknik kan väljas och anpassas efter syftet med mätningen och vilket eller vilka ämnen som ska mätas. Ytterligare mål är att kunna utforma mätstrategier utgående från olika syften med mätningarna och att kunna planera mätningar på ett sådant sätt att mätresultaten kan tolkas och motsvara syftet med mätningen.
Efter avslutad kurs skall varje student kunna:
Ta fram mät- och analysmetod för ämnen på Arbetsmiljöverkets föreskrifter om hygieniska gränsvärden inklusive basfakta om metodernas begränsningar och tillförlitlighet.
Utveckla, beskriva och motivera valet av mätstrategi i relation till syftet med mätningen: i detta ingår val av mät- och analysmetod, val av antal och placering av mätpunkter samt mättid.
Planera och utföra mätningar och riskbedömningar av luftföroreningar i olika verksamheter.
Kunna tolka och dra slutsatser utifrån mätresultaten, samt värdera och diskutera mätningens tillförlitlighet.
Beskriva det svenska och europeiska regelverket om hygieniska gränsvärden och reflektera över bakgrunden till hur aktuella gränsnivåer har satts och om det finns tillfällen då en lägre risknivå bör tillämpas.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Kurslitteraturen består av rapporter från forskningsprojekt som innefattar komplexa mätningar. IVL-rapporterna finns tillgängliga på nätet (ww.ivl.se - se under publikationer)
Kurslitteraturen visar exempel på hur mätningar kan göras, utgående från olika syften med mätningarna: Christensson Bengt, Antonsson Ann-Beth, Bloom Erica. (2015) Effektiva åtgärder mot spridning av skärvätskedimma och luftvägsproblem från skärvätskor. IVL-rapport B 2224. Christensson B, Östlund G, Alvarez E, Antonsson A-B. (2012) Effektiva åtgärder mot damm på byggarbetsplatser. Etapp 2. IVL-rapport B 2057 Antonsson Ann-Beth, Sahlberg Bo (2019) Referensmätningar för kvartsexponering vid ROT-arbeten inom byggindustrin. IVL-rapport B2364 Antonsson Ann-Beth, Sahlberg Bo(2020) Rekommendationer om mätning av mikroorganismer i arbetsmiljön vid förbehandlings- och samrötningsanläggningar. IVL-Rapport B2404 Extralitteratur (frivillig) Detta kompendium har varit kurslitteratur i kursen om kemiska arbetsmiljörisker inom programmet Teknik, hälsa om arbetsmiljöutveckling OHlearning, kompendium STUDENT MANUAL Measurement of Hazardous Substances February 2009 (finns tillgänglig för nedladdning på www.ohlearning.com)
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INL1 - Inlämningsuppgifter, 0,5 hp, Betygsskala: P, F
PRO1 - Projektarbete, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
SEM1 - Seminarium, 0,5 hp, Betygsskala: P, F
TEN1 - Hemtentamen, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Lärandemål 1 examineras i delmomentet (Inlämningsuppgift1), RED1 och TEN1.
Lärandemål 2 examineras i delmomentet (Inlämningsuppgift2), PRO1 och TEN1
Lärandemål 3 examineras i delmomentet PRO1, och TEN1.
Lärandemål 4 examineras i delmomentet PRO1, och TEN1
Lärandemål 5 examineras i delmomentet PRO1, och TEN1
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
INL1 - Inlämningsuppgifter, 0,5 hp
PRO1 - Projektarbete, 1,5 hp
SEM1 - Seminarium, 0,5 hp
TEN1 - Hemtentamen, 1,5 hp
Examination innefattar obligatoriska uppgifter och en avslutande tentamen. Tentamen genomförs som en hemtentamen uppdelad i två delar (faktadel och problemlösningsdel). Samarbete med kurskamrater är tillåtet och ska redovisas. Kurslitteratur mm får användas. Gränsen för godkänt har höjts från ordinarie 50 % till 75 % för faktadelen och 60 % för problemlösningsdelen.
Övriga krav för slutbetyg
Obligatorisk närvaro på minst 70 % av de digitala föreläsningarna och seminarierna. Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i övningar och laborationer samt godkänd tentamen. Betyget på kursen utfärdas när samtliga kursmoment är godkända.
Möjlighet till komplettering
FX-komplettering används inte i kursen. (FX-komplettering innebär att den som inte klarat tentan men ligger nära gränsen, kan göra en komplettringsuppgift och därefter få godkänt på tentan, när kompletteringsuppgiften är godkänd.)
Möjlighet till plussning
Plussning (dvs. att tentera om för att höja betyget på kursen) är inte möjligt, eftersom betyget på kursen är godkänd/icke godkänd.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Övriga föreskrifter
Villkor
För genomförande av kursen krävs minst tio antagna studenter