Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Arbetsmetoder, densitet, krafter och jämvikt, kraftmoment, tryck, Arkimedes’ princip, energi, arbete, effekt, Ideala Gaslagen, termodynamik, elektrisk laddning, elektrisk energi, spänning, ström, linjebunden rörelse, kraft och rörelse, rörelsemängd och impuls.
Laborationer
Lärandemål
Övergripande mål
Kursen skall främja ett naturvetenskapligt synsätt och ge en förståelse för grundläggande fysikaliska begrepp och samband samt ge en god grund för vidare studier inom fysik och tekniska ämnen som ingår i högskole- och civilingenjörsutbildningarna.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Genomföra, beskriva, analysera och redovisa experiment för att undersöka i kursen berörda fysikaliska fenomen.
Tillämpa grundläggande fysikaliska modeller och begrepp för att identifiera, analysera och lösa fysikaliska problem, inom ramen för kursens innehåll, samt redovisa lösningarna på ett strukturerat sätt.
TENA - Skriftlig tentamen, 7,5 fup, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Laborationer ( LAB1 )
Skriftlig tentamen ( TENA )
Övriga krav för slutbetyg
Det kan krävas godkända redovisningar muntligt och / eller skriftligt av valda uppgifter under kursen.
För slutbetyg krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.