Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2015
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Mekanik: Kraft, moment, rörelsemängd, rörelsemängdsmoment inom statik och partiklars dynamik. Inledning till fluidmekaniken. Tillämpningar inom bioteknikområdet.
Elektrostatik: Elektrisk kraft, fältstyrka och potential, Gauss' sats, elektriskt fält och elektrisk potential i metaller och dielektrika, principen för kondensatorn, elektrostatisk energi. Tillämpningar inom bioteknikområdet.
Magnetfält: Uppkomst, magnetisk kraft, magnetiska material och kretsar, magnetisk energi. Elektromagnetisk induktion. Växelfälts inverkan på kroppen. Tillämpningar inom bioteknikområdet.
Grundläggande vågbegrepp: Mekaniska vågor och akustik med tillämpning på gaser och vätskor. Elektromagnetiska vågors alstring, egenskaper för ljus, brytningslagen, polarisation, interferens och diffraktion. Koherens. Lasern. Tillämpningar inom bioteknikområdet.
Atomfysik: Spektroskopiska mätmetoder.
Generellt: Moderna fysikaliska metoder med tillämpningar inom bioteknikområdet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska teknologen kunna:
förstå frågeställningar och lösa tekniska problem relevanta för sitt program som har samband med mekanik, speciellt fluidmekanik, elektriska och magnetiska fält, spektroskopi, samt mekaniska och elektromagnetiska vågor.
förstå och förklara fysikaliska problemställningar, villkor och begränsningar samt tillämpningar för både tekniskt och icke-tekniskt utbildade samarbetspartners.
göra storleksordnings- och rimlighetsuppskattningar i anknytning till fysikaliska frågeställningar.
använda och förstå begränsningarna i fysikaliska mätmetoder och instrument, och ha insikt om dess roll i samhället och tillämpa tekniken med samhällsansvar.
i text och diagram, enskilt och i grupp, utvärdera och redovisa fysikaliska mätningar.
Med ”fysikaliska” avses ovan den del av fysiken som ingår i kursinnehållet nedan.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INL1 - Inlämningsuppgifter, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
LAB1 - Laborationer, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
TEN1 - Skriftlig tentamen, 6,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
• INL1 – Inlämningsuppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F
• LAB1 – Laborationer, 2,0 hp, betygsskala: P, F
• TEN1 – Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Möjlighet till plussning
Ja
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.