Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
I kursen behandlas numeriska metoder för olika typer av linjära ekvationssystem (fulla, triangulära, bandade), minstakvadratmetoden för överbestämda system, ickelinjära ekvationer (skalära och system), egenvärdesproblem, integration, derivering, interpolation samt begynnelse- och randvärdesproblem för ODE. Kursen går igenom grundläggande tekniker för numeriska metoder, som iteration, linjärisering, diskretisering och extrapolation, samt teoretiska begrepp som noggrannhetsordning, konvergenshastighet, komplexitet, kondition och stabilitet.
Lärandemål
Ett övergripande mål med kursen är att ge studenten insikt om att numeriska metoder och programmeringsteknik behövs för att göra tillförlitliga och effektiva simuleringar av tekniska och naturvetenskapliga processer baserade på matematiska modeller.
För en allmän formulering av ett tekniskt eller naturvetenskapligt problem, kunna identifiera och klassificera de matematiska delproblem som behöver lösas, samt skriva om dessa på en form som är lämplig för numerisk behandling
Kunna välja, tillämpa och implementera numeriska metoder för att producera en lösning till ett givet problem.
Med hjälp av begrepp och koncept inom numerisk analys kunna beskriva, karaktärisera och analysera numeriska metoder och uppskatta tillförlitligheten hos numeriska resultat.
Kunna presentera problemställningar, tillvägagångssätt vid lösning av problem och resultat på ett tydligt sätt.
SF1672 Linjär algebra och SF1674 Flervariabelanalys.
Kurslitteratur
Kursbok är Timothy Sauer, Numerical Analysis. Denna bok finns tillgänglig på KTH:s kårbokhandel, och är sammansatt av Numerical Analysis: Second Edition,samt några extra sidor av Olof Runborg.
Utöver detta används flera andra kompendium listad i hemsidan.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
I denna kurs tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.sci.kth.se/institutioner/math/avd/na/utbildning/hederskodex-for-studenter-och-larare-vid-kurser-pa-avdelningen-for-numerisk-analys-1.357185
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Laboration ( LABA )
Laboration ( LABB )
Tentamen ( TEN1 )
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.