Kursinnehåll
Kursens ökar studentens kunskaper om det industriella företagets arbetsorganisation och samspelet mellan dess olika funktioner såsom produktion, underhåll, utveckling, marknad, inköp, mm., med ett speciellt fokus på ledarskap.
Kurs-PM VT 2023-60094
Version 2 – 2023-01-17 12:58:59
TIIPS (Startdatum 2023-01-17, Svenska)
Svenska
ITM/Industriell produktutveckling
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2019
Kursens ökar studentens kunskaper om det industriella företagets arbetsorganisation och samspelet mellan dess olika funktioner såsom produktion, underhåll, utveckling, marknad, inköp, mm., med ett speciellt fokus på ledarskap.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kursen börjar med en föreläsningsserie som behandlar områdena verksamhetsstyrning, arbetsorganisation, ledarskap och gruppdynamik. Innehållet i föreläsningarna och den kopplade kurslitteraturen examineras i huvudsak via tentamen. Studenterna kan inte räkna med att deltagande på föreläsningarna räcker för att klara tentamen. Självstudier av kurslitteraturen kommer krävas. I föreläsningarna tas huvudbegreppen inom respektive område upp och förklaras.
Moment två är en seminarieserie där vi går igenom vad olika modeller kopplade till organisatorisk och social arbetsmiljö får för praktiska konsekvenser i fabrikens produktion. Momentet examineras med en redovisning.
Det tredje momentet är en övning kopplad till fysisk arbetsmiljö. Även den genomförs i trampbilsfabriken. Momentet examineras genom att studenterna genomför en eller flera riskanalyser i mindre grupper.
Läraktivitet | Innehåll | Förberedelse |
---|---|---|
Föreläsningar |
||
Föreläsning 1 Verksamhetsstyrning(För datum och tider se schemat, länk nedan) |
|
|
Föreläsning 2 Arbetsorganisation |
Olika organisationsformers för-, och nackdelar | |
Föreläsning 3 Ledarskap |
|
|
Föreläsning 4 Arbeta i grupp |
Gruppens utveckling, arbete och villkor |
|
Seminarier/Organisatorisk & Social arbetsmiljö |
||
Seminarium |
Hemuppgifter till nästa tillfälle |
|
Handledning |
Feedback och förslag på förbättringar |
|
Redovisning P/F |
||
Övningar i fysisk arbetsmiljö |
||
1 inför skyddsrond |
föreläsning om fysisk arbetsmiljö | |
2 Workshop |
mappa funktioner i fabriken till områdena i arbetsmiljöreglerna | |
3 Övning | genomför riskanalys och skapa åtgärdsplan |
Se schema i TimeEdit för detaljer om tider Schema ML1610 VT-2023
Kursen startar med en föreläsningsseride. Föreläsningarnas innehåll beskrivs ovan. Studenten uppmanas att bläddra igenom kurslitteraturen och leta rätt på de begrepp som finns i sammanställningen och göra sig bekant med deras betydelse.
Organisation: Företagsekonomi 100, ISBN 9789147139927
Verksamhetsstyrning: SIQs managementmodell (utdelat material)
Gruppdynamik: Tonnquist Bo, Projektledning, ISBN 9789152360804
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Seminarieserie om vad modeller kopplade till organisatorisk och social arbetsmiljö får för praktiska konsekvenser i fabrikens produktion. Momentet examineras med en redovisning.
Tentamens innehåll utgår från en föreläsningsserie om verksamhetsstyrning, arbetsorganisation, ledarskap och gruppdynamik samt kurslitteraturen. Momentet examineras med en digital hemtentamen.
Övning kopplad till fysisk arbetsmiljö som genomförs i trampbilsfabriken eller annan lokal på campus Södertälje. Momentet examineras genom att studenterna genomför en eller flera riskanalyser i mindre grupper.
Närvaro vid specificerade obligatoriska kurstillfällen (eller genomförd kompensationsuppgift till dessa) är krav för slutlig betygsättning.
I examinationsmomentet TENA bedöms VARJE FRÅGA enligt följande:
Betyg |
Beskrivning |
A |
Reflekterar över ämnesområdet som helhet och kan både teoretisera och generalisera företeelser inom området. Kan dra slutsatser av händelser i andra sammanhang än det uttalade i uppgiften och tillämpa teorier och modeller på företeelser i andra sammanhang. Kan reflektera över ur olika processer kan leda till olika resultat och analysera vilken av processerna som förmodligen skulle ge det bästa resultatet. Ger en bild av att inte bara förstå ämnet utan även kunna tillämpa kunskaperna på ett mer generellt sätt. |
B |
Mer än C men inte A |
C |
Presenterar fler och mer utvecklade argument på ett sätt som visar förståelse för frågan. Gör kopplingar till andra områden och ställer dem i relation till varandra. Förklarar processer på ett genomtänkt sätt som visar förståelse för orsak och verkan. Ger en bild av att arbeta utifrån förståelse för ämnet. |
D |
Mer än E men inte C |
E |
Presenterar få uppenbara argument på ett ytligt sätt utan djupare förklaring eller relevanta kopplingar till andra områden. Förklarar enklare processer utan något resonemang om orsak och verkan. Ger en bild av att snarare arbeta utifrån att minnas innehållet än att förstå det. |
Resultat på examinationsmomenten redovisas i Canvas vartefter de bedöms.
Kursens upplägg från föregående år bedömdes fungera bra. Förra året genomfördes momentet med skyddsrond för den fysiska arbetsmiljön i en av KTHs laborativa miljöer på Valhallavägen. Det uppskattades av studenterna eftersom den miljön liknar en verklig industri på ett helt annat sätt än motsvarande lokaler i Söderätlje. Eventuellt försöker vi hitta en miljö ute i industrin som ersättning.
2023-01-17
Svenska