Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att ge studenten praktisk erfarenhet av de grundläggande förutsättningarna för datorstöd inom konstruktion och teknik. Användningen av datorstöd inom konstruktion och teknik kräver en grundläggande förståelse för de industriella standarderna som tillämpas vid teknisk ritning och inbäddad i den automatiska produktionen av detalj- och monteringsritningar, stycklistor och andra tekniska illustrationer. Ett centralt ideal som kommer att bli förtydligade för studenten är vikten av en solid-modell centrerad filosofi för produktdokumentation som används under hela produktens livscykel.
Lärandemål
Efter avklarad kurs skall studenten kunna:
• Förstå de information och data som anges på tvådimensionella tekniska ritningar. • Skapa tvådimensionella tekniska ritningar. • Använd ett datorbaserat system för att skapa och ändra parametriska produkt modeller. • Använd parametriska produkt modeller för att skapa, utvärdera och modifiera parametriska produktmodeller med mekanismer. • Applicera ritautomatisering för att skapa produktdokumentation baserad på parametriska produktmodeller. • Lagra och hantera dator-filer med hänsyn till produktlivscykel. • Beskriv och tillämpa en rationell problemlösnings- och modelleringsstrategi som skapar robusta produkt- och komponentmodeller. • Tillämpa och beskriva effekten av produktenslivscykel vid skapandet av produktdokumentation.
Läraktiviteter
Föreläsning / Lecture
Föreläsningar (1-2 timmar) i CAD och ritteknik under de första fem-sex veckorna av kursen för att beskriva grunderna för hur man arbetar.
Föreläsning på distans / Remote Lectures
En gång i veckan (3 timmar) kommer ni att ha tillgång till föreläsningar om OnShape och CAD-support för att svara på frågor om hur man bäst löser CAD-problem.
Laborationer / Laboratory
Lego-labborationer som används vid uppstart av projektet för att kunna bygga och dokumentera sitt projekt idéa.
Projekt / Project
Projektföreläsningar varannan vecka för att vägleda studentgrupper i genomförandet av ProjectBase-modellen som används i grundutbildningen vid KTH Södertälje.
Man har möjlighet att boka handledningstid hos kursläraen i hur man löser uppgifter i projektet.
Projektet avslutas med ett redovisning
Inlämningar / Assignments
Individuella övningar en gång i veckan för att förbereda studenten för den individuell examinationen. Dessa övningar kommer att levereras med CAD-verktyget genom Canvas och/eller Möbius.
Examination / Examination
Individuell digital examinationen för att bestämma den färdighetsnivå som studenten förvärvat från sina studier under kursen.
Detaljplanering
Läraktivitet
Innehåll
Förberedelse
Föreläsning (F1)
Kursstart
Introduktion till inlämningar
Läs KursPM
Seminarium
Projekt BP1
Läs Projekt PM
Hitta din projektgrupp
Laoration (Designsal)
Bygga din projekt
Projektgrupper måste boka sitt deltagande i förväg
Läs genom Chapter 2 (pp 11 tom 19 och pp. 26 tom 32), Chapter 3 (pp. 33 tom 39) och Chapter 4 i OnShape Tutorials ELLER Chapter 2 tom 6 i Getting Started with OnShape.
Laboration (Designsal)
Bygga din projekt
Projektgrupper måste boka sitt deltagande i förväg
Föreläsning (F3)
Ritteknik
Läs Ritteknik kompendium i Canvas
Läs Ritteknik (kapitel 7 tom23) boken
Laboration (Designsal)
Bygga din projekt
Projektgrupper måste boka sitt deltagande i förväg
Läs genom Chapter 2 (pp 11 tom 19 och pp. 26 tom 32), Chapter 3 (pp. 33 tom 39) och Chapter 4 i OnShape Tutorials ELLER Chapter 2 tom 6 i Getting Started with OnShape.
Laboration (Designsal)
Bygga din projekt
Projektgrupper måste boka sitt deltagande i förväg
Föreläsning (F4)
Detäljritningar i OnShape
Läs Ritteknik kompendium i Canvas
Läs Ritteknik (kapitel 7 tom23) boken
Läs Chapter 11 i OnShape Tutorials ELLER Chapter 8 i Getting Started with OnShape.
Laboration (Designsal)
Bygga din projekt
Föreläsning på distans
Stöd i komponent modelleirng
Stöd med ritningar
Eget arbete i OnShape
Läs Chapter 11 i OnShape Tutorials ELLER Chapter 8 i Getting Started with OnShape.
Föreläsning (F5)
Montage modellering i OnShape
Läs Chapter 10 i OnShape Tutorials ELLER Chapter 7 i Getting Started with OnShape.
Föreläsning på distans
Stöd med ritningar
Stöd med mongage
Eget arbete i OnShape
Läs Chapter 10 i OnShape Tutorials ELLER Chapter 7 i Getting Started with OnShape.
Engelska är det primära språket som används under kursen. Alla studenter antagna till KTH har uppfyllt kraven för engelska B, vilket är tillräckligt för att hantera det engelska språket som används i denna kurs.
Kurslitteraturen som hänvisas till för självstudier om OnShape är skriven på engelska.
Svenska kan användas i konversation, presentationer och inlämningar.
Uppgifter kan inlämnas på engelska eller svenska.
Google translate har använts på ett antal platser på Canvas kurswebb för att konvertera det som skrivs på engelska. Kursansvarig lärare kan inte hållas ansvarig för den svenska språk som produceras av Google-översättaren.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Läsanvisningar kommer finnas från denna bok:
Ritteknik, Bo Lundkvist, 2014, Liber, ISBN 978-91-47-01123-0.
Det finns några lämpliga övningskompendium som du kan använda för att lära sig själv hur OnShape fungerar:
Getting Started with OnShape, Elsie Moss, 2020, SDC Publications, ISBN 978-1-63057-455-0
Ett alternativ bok om OnShape för självstudier kan vara;
OnShape Tutorials, Kishore, Online Books 999, ISBN 978-81-941953-2-0.
English is the primary language used during the course. All student's admitted to KTH have fulfilled the requirements for English B, which is sufficient to manage the English language used in this course.
The literature used for exercises on topics associated with OnShape is written in English and the software used during the course is written in English.
Swedish may be used in conversation, presentations and submissions.
Assignments shall be submitted in English (preferred) or Swedish (optional).
Google translate has been used in a number of places on the course web to convert what is written in English. The course responsible teacher cannot be held accountable for the Swedish language text produced by the Google translator.
Swedish (Google translate)
Engelska är det primära språket som används under kursen. Alla studenter antogs till KTH har uppfyllt kraven för engelska B, vilket är tillräckligt för att hantera engelska språk som används i denna kurs.
Litteraturen som används för övningar om ämnen som är associerade med OnShape är skrivet på engelska och programvaran som används under kursen är skriven på engelska.
Svenska kan användas i samtal, presentationer och inlämningar.
Uppgifter ska lämnas på engelska (föredraget) eller svenska (valfritt).
Google translate har använts på ett antal platser på kurswebben för att konvertera vad är skriven på engelska. Kursansvarig lärare kan inte hållas ansvarig för Svensk text som producerats av Google -översättaren.
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
INLB - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
PDXA - Examination i datorsal, 1,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
PROB - Projekt, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Kursexamination
Kursen är utformad och planerade för varje student att förvärva, för deras individuella förståelse, innehållet i kursen för att lösa de problem som presenterats under kursen.
Individuell betygsättning skall tillämpas i alla kursaktiviteter. Varje schema lagd aktivitet i kursen är ett examinations tillfälle.
Canvas (kth.instructure.com) kommer att användas av kursen för att administrera alla eventuella kursinnehåll, med undantag av några dokumentationer som görs med hjälp av OnShape där skall man arbetar i just den KTH Enterprise OnShape (kth.onshape.com) och ingen annan.
Förändringar av kursen i den Canvas kursrum som kan behövas för en korrekt tillämpning av Canvas på KTH Södertälje kan förkomma.
Studenterna skall demonstrera alla lärandemål som uppfyllas under sina kurser på KTH Södertälje, till och med den nuvarande period. Om studenten har oavslutade kurser, är det studentens ansvar att redovisa sitt förståelse för uppfyllande av lärandemål kopplade till dessa kurser och sedan hur de skall tillämpas i kursens aktivitet.
Frågor om vad som på gick i ett schema lagd aktivitet som skickas genom e-post kommer ej besvaras. Skicka din fråga till kursen i Canvas kursrum.
Resultat för INLB och PROB måste skickas korrekt till Canvas inom angiven tid för att studentens resultat ska kunna betygsättas. Sena inlämningar straffas med 15% av det intjänade poänget när det accepteras.
Resultat till INLB och PROB får inte skickas direkt till examinatorns mejl.
Utförandet, inlämningen och betygsättningen av alla uppdrag är individuell, oavsett om de utförs som en grupp.
Varje uppdrag som används för uppfyllandet av PDXA, INLB och PROB har sina egna instruktioner och betygskriterier och kommer att publiceras på Canvas.
PDXA kommer att representera 33,33% av det slutliga kursbetyget, INLB kommer att representera 33,33% av det slutliga kursbetyget och PROB kommer att representera 33,33% av det slutliga kursbetyget.
Underlåtenhet att genomföra dessa kursblock med godkänt betyg kommer att resultera i misslyckande i kursen.
Om du omregistrerar dig till kursen får du inte använda resultaten från ditt tidigare försök i kursen. Du måste slutföra alla nödvändiga uppgifter från INLB och PROB från denna genomförande av kursen.
Inlämningsuppgifter (INLB)
Du kommer att behöva utföra dina egna uppgifter för att förvärva lärande som är nödvändigt för att lösa de konstruktionsproblem som tilldelats under kursen.
Alla aktiviteter i kursen är utformade för att uppfylla kursens lärandemål. Varje planerad kurs aktivitet kommer att användas av studenten för att undersöka hur man lösa olika konstruktionsuppgifter enligt instruktion.
Du kommer att ha minst 10 dagar på dig att slutföra ett uppgift. Efter inlämningsdatum finns det sedan ett 5 dagar sena inlämningsperiod därefter är uppgiften stängt för inlämning.
Resultat för CAD1 accepteras inte efter att uppgiften stängs i Canvas.
Samtliga uppgifter för INLB måste göras för att få ett gokänt betyg i INLB.
Samtliga uppgifter måste klaras av under samma kurstillfälle för att detta moment skall bli godkänt. I annat fall måste samtliga uppgifter göras om vid ett senare kurstillfälle.
Du kommer att ha minst 10 dagar på dig att slutföra ett uppgift. Efter inlämningsdatum finns det sedan ett 5 dagar sena inlämningsperiod därefter är uppgiften stängt för inlämning. Om du inte slutför en uppgift får du noll poäng för den uppgiften.
Examination i datorsal (PDXA)
Detta är "slutprovet" i kursen, som är en uppsättning av högst fyra (4) individuellt genomförda och inlämnade uppgifter och/eller quiz som är avsedda att avgöra om studenten har uppfyllt kursens lärandemål.
Dessa uppgifter presenteras för studenten i en datorstyrd, tidsinställd examination i ett av KTH Södertäljes datalabb.
Examinationen kommer endast att ges vid två tillfällen under en studieperiod; en gång under den föreskrivna tentamenstiden och en gång under den följande omtentamenssperioden.
Du måste formellt registrera ditt avsedda deltagande med hjälp av lämplig tjänst i KTH "Mina sidor" -funktionen, som görs för alla andra formella undersökningar.
Examinationen levereras genom ett Canvas examinationsrum. Gemon registrering till examinationen kommer du att få ett plats i examinationsrummet.
Bekräftelsen skickas minst en vecka innan examinationsdatumet.
Projekt (PROB)
Projektföreläsningar (PROB) varannan vecka för att vägleda studentgrupper i genomförandet av ProjectBase-modellen som används i grundutbildningen vid KTH Södertälje.
Varje milstolpe BP1 till BP5 i projektet kommer att genomföras som ett inlämningsuppgift i Canvas. BP4 kommer att användas enligt kursansvarig lärare. BP6 kommer att vara den slutliga presentationen av projektet (OBS! BP5 skall användas för att redovisa resultatet av projektet).
En teknisk rapport kommer att lämnas in som beskriver projektgruppens genomförande av projektet.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Bedömningskriterier baseras på de uppgifter som används för att uppfylla lärandemålen i kursen. Se avsnittet Lärandemål och/eller matriser i Canvas för specifik information om dessa bedömningskriterier.
Observera att bedömningskriterier som är relevanta för en kursuppgift kommer att visas i matrisen för den uppgiften.
Möjlighet till komplettering
Fx kan kompletteras till E men vid F så får man återkomma vid omtentamensperiod eller nästa kursomgång.
Komplettering kommer att beaktas när den är motiverade av studenten eller examinator i relation till ett lärandemål och/eller betygskriterier.
Tillägg som krävs för att genomföra ett uppdrag tillåts enligt examinatorns instruktioner.
Tillägg som begärs till ett uppdrag måste slutföras under den tidsperiod som beviljas av examinatorns anvisningar.
Om studenten inte fullföljer de obligatoriska tilläggsuppgifterna kommer betygsättning av uppgiften att vara en F.
Möjlighet till plussning
Plussning av betyget kan endast göras efter kursens slut och sedan först efter att betyg har rapporterats till LADOK.
Plussning av betyg få endast göras vid godkänt betyg.
Plussning av betyget får endast göras efter samråd med examinator.
Plussningsuppgift kommer att beaktas när de motiveras av studenten i förhållande till ett lärandemål i kursen.
Kursuppgifter får inte användas för att plussa betyget.
Studenten måste utarbeta sin egen arbetsbeskrivning som tydligt identifierar hur de kommer att förbättra sina prestanda med avseende på ett givet lärandemål.
När uppgiften har godkänts av examinator för att börja av studenten måste den vara avslutad och skickas in för granskning innan nästa kursperiod börjar.
Resultatrapportering
Bedömningsresultat som visas i Canvas-avsnittet Omdömen är inte de slutliga resultaten som representera din prestation i uppfylladet av lärandemål i kursen. Bedömningsresultat som visas i Canvas är beräknade av Canvas enligt Betygsskalan (se sektionen nedanför sida, Betygsskalan).
Betyg rapporterade till LADOK kommer aldrig vara lägre än bedömningsresultatet som visas i Canvas.
Resultaten som visas i LADOK är det officiella uttalandet om din prestation under kursen.
Dina slutliga resultat för kursen kommer att rapporteras till LADOK inom 15 arbetsdagar efter avslutad examinationen i kursen.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Plagiat kontroll
Alla inlämningar gjort av studenten som granskas i examinationssyfte (dvs, i uppfyllandet av lärandemål i kursen) kommer att kontrolleras för plagiering med hjälp av olika onlinetjänster, såsom URKUND, filhistorik som används i OnShape och andra tekniker och tjänster, för att bedöma om det är studenten själv som har slutfört och lämnat in resultaten till ett uppgift, frågesport eller examination. Följande regler gäller i dessa fall;
Upp till 20% likhet - uppgiften skall granskas enligt kursens publicerade bedömningskriterier (se Matrisen som publiceras med uppgiften i Canvas)
Från 20% upp till 100% likhet - uppgiften granskas och jämförs med likhetskällan och om godkänt skall den granskas enligt kursens publicerade betygskriterier. Om ej godkänt bör uppgiften avvisas omedelbart och ett underkänt (dvs. F) användas som bedömning.
Betygsintervaller
Betyg tilldelas inte enskilda uppgifter, istället tilldelas betyg till kursblock.
Procentandelar av slutförda poäng visas på enskilda uppgifter i Canvas.
Följande intervaller används till A-F, Fx
A : 100% - 85%
B : <85% - 75%
C : <75% - 65%
D : <65% - 55%
E : <55% - 45%
Fx : <45% - 40%
F : <40%
Följande intervaller används till P/F
P : 100 % till 80 %
F : < 80 % till 0 %
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Kommunikation i kursen
All kommunikation mellan studenterna och kurslärarna skall ske med hjälp av Canvas Inbox eller diskation- och eller meddelande verktyg i kurswebben i Canvas.
All kommunikation mellan studenterna och kurslärarna skall ske med hjälp av Canvas Inbox eller diskation- och eller meddelande verktyg i kurswebben i Canvas.