Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen presenterar för studenten en generisk iterativ projektbaserad process som används för att hantera genomförandet av ny produktutveckling. Processen bygger på kunskaper från tidigare projektkurser och utökar elevens grundläggande kunskaper i datorstödda konstruktions- och konstruktionsprogram. Det som är unikt i denna specialiseringskurs är utveckling, design och konstruktion av ett produktkoncept som kräver kommunikation och presentation av resultat från beslut i olika former. verbalt, illustrativt, textuellt, fysiskt (dvs 3D-tryckning och fysisk modellering) och praktiskt taget (dvs i digitala animeringar).
Lärandemål
Beskriva industridesigners, konstruktörers och produktutvecklarens arbetsätt och yrkesroll i produktutvecklingsprojekt
Utveckla ideer med hjälp av komponent- och produktprototyper i fysisk form utifrån skisser med hjälp av digitala modeller
Utföra vanliga bildbehandlingsoperationer, skapa animeringar och presentationsmaterial bestående av text och bild
Diskutera och använda projektplan, metoder och stödmetoder för projekt och produktutveckling samt redogöra för och genomföra de ingående faserna i ett produktutvecklingsprojekt
Tillsammans med andra studenter genomföra produktutvecklinsprojekt på ett reflekterande, hållbart, kvalitetsmedvetet och ansvarstagande sätt
Redogöra för hur ideer och produkter kan skyddas (patent, mönsterskydd, upphovsrätt och äganderätt)
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Åsa Wikberg Nilsson, Åsa Ericson och Peter Törelind, Design: Process och metod, studentlitteratur AB, ISBN: 978-91-44-10885-8
Karl T. Ulrich och Steven D. Eppinger, Produktutveckling: Konstruktion och design, Studentlitteratur AB, ISBN 978-91-44-07421-4
Roger Toogood, Creo Parametric 4.0: Advanced Tutorial, SDC Publications, ISBN 978-1-63057-097-2
Informera dessutom kursledaren om du har särskilda behov. Visa då upp intyg från Funka.
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
INL1 - Inlämningsuppgifter, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
PDX1 - Examination, 1,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
PRO1 - Projektarbete, 8,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
TEN1 - Skriftlig tentamen, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
ÖVN1 - Övningsuppgifter, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Inlämningsuppgifter ( INL1 )
Examination ( PDX1 )
Projektarbete ( PRO1 )
Skriftlig tentamen ( TEN1 )
Övningsuppgifter ( ÖVN1 )
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.