Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att ge studenten praktisk erfarenhet av de grundläggande förutsättningarna för datorstöd inom konstruktion och teknik. Användningen av datorstöd inom konstruktion och teknik kräver en grundläggande förståelse för de industriella standarderna som tillämpas vid teknisk ritning och inbäddad i den automatiska produktionen av detalj- och monteringsritningar, stycklistor och andra tekniska illustrationer. Ett centralt ideal som kommer att bli förtydligade för studenten är vikten av en solid-modell centrerad filosofi för produktdokumentation som används under hela produktens livscykel.
Lärandemål
Efter avslutad kurs med ett godkänt betyg skall studenten kunna:
Tolka och förklara information och data, exempelvis illustrationer av komponenter och sammanställningar som anges på tvådimensionella tekniska ritningar
Skapa tvådimensionella tekniska ritningar genom att tillämpa relevanta ritningsstandarder och principer
Använda ett datorbaserat system för att skapa och ändra parametriska produktmodeller
Använda parametriska produktmodeller för att skapa, utvärdera och modifiera parametriska produktmodeller med mekanismer
Tillämpa ritningsautomation för att skapa dokumentation baserad på digitala solidmodeller och sammanställningar
Lagra och hantera datorfiler med hänsyn tillen produkts livscykel
Beskriva och tillämpa en modelleringsstrategi som skapar robusta produkt- och komponentmodeller
Tillämpa och beskriva effekten av en produkts livscykel i skapandet av produktdokumentation
Läraktiviteter
Föreläsning / Lecture
Föreläsningar (1-2 timmar) i CAD och ritteknik kommer att spelas i som video och blir tillgänglig i Canvas-kurswebb.
Labboration / Laboratory
Labborationer som används under kursen för få hjälp att genomföra inlämningar.
Projekt / Project
Individuella mindre projekt som tillämpar resultat från inlämningar.
Projektet avslutas med ett redovisning.
Inlämningar / Assignments
Individuella övningar för att förbereda studenten för den individuell examinationen.
Inlämningar kommer att genomföras av studenten genom Canvas.
Examination / Examination
Individuell digital examinationen för att bestämma den färdighetsnivå som studenten förvärvat från sina studier under kursen.
Kursspråk / Course Language
English
English is the primary language used during the course. All student's admitted to KTH have fulfilled the requirements for English B, which is sufficient to manage the English language used in this course.
The literature used for exercises on topics associated with Creo is written in English and the software used during the course is written in English.
Swedish may be used in conversation, presentations and submissions.
Assignments shall be submitted in English (preferred) or Swedish (optional).
Google translate has been used in a number of places on the course web to convert what is written in English. The course responsible teacher cannot be held accountable for the Swedish language text produced by the Google translator.
Swedish (Google translate)
Engelska är det primära språket som används under kursen. Alla studenter antogs till KTH har uppfyllt kraven för engelska B, vilket är tillräckligt för att hantera engelska språk som används i denna kurs.
Litteraturen som används för övningar om ämnen som är associerade med Creo är skrivet på engelska och programvaran som används under kursen är skriven på engelska.
Svenska kan användas i samtal, presentationer och inlämningar.
Uppgifter ska lämnas på engelska (föredraget) eller svenska (valfritt).
Google translate har använts på ett antal platser på kurswebben för att konvertera vad är skriven på engelska. Kursansvarig lärare kan inte hållas ansvarig för Svensk text som producerats av Google -översättaren.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Läsanvisningar kommer finnas från denna bok:
Ritteknik, Bo Lundkvist, 2014, Liber, ISBN 978-91-47-01123-0.
Det finns några lämpliga övningskompendium som du kan använda för att lära sig själv hur Creo Parametric fungerar:
Creo Parametric 7.0 Tutorial, Roger Toogood, 2020, SDC Publications, ISBN 978-1-63057-373-7
OBS! Denna text finns också som e-bok; ISBN 978-1-63056-611-1 och kan köpas direkt från förlagget SDC Publications genom www.sdcpublications.com
Utrustning
Dessa verktyg skall behövas för att mätta komponenter som modelleras i projekt delen av kursen.
Tumstock
15cm skjutmått
Programvara
Creo Parametric 7.0.12.0 är installerade i ITM-C30, -C45 och -C46.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
CAD1 - Individuella inlämningar, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
DEXA - Examination i datorsal, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
PROA - Individuellt projekt, 1,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Kursexamination
Kursen är utformad och planerade för varje student att förvärva, för deras individuella förståelse, innehållet i kursen för att lösa de problem som presenterats under kursen.
Utförandet, inlämningen och betygsättningen av alla uppdrag är individuell, oavsett om de utförs som en grupp.
Canvas (kth.instructure.com) kommer att användas av kursen för att administrera alla eventuella kursinnehåll.
Förändringar av kursen i den Canvas kursrum som kan behövas för en korrekt tillämpning av Canvas på KTH Södertälje kan förkomma.
Resultat för CAD1 och PROA måste skickas korrekt till Canvas inom angiven tid för att studentens resultat ska kunna betygsättas. Sena inlämningar straffas med 20% av det intjänade poänget efter att den granskas.
Resultat till CAD1 och PROA får inte skickas direkt till examinatorns mejl.
Resultat till CAD1 och PROA skall genomföras och aslutas under kursensgång. Inlämningar efter kursslut godtas inte.
Inlämningar som genomfördes under tidigare kurs omgånger räknas i till denna kurs omgång.
Varje uppdrag som används för att uppfylla CAD1, DEXA och PROA har sina egna instruktioner och betygskriterier och kommer att publiceras på Canvas.
DEXA kommer att representera 35% av det slutliga kursbetyget, CAD1 kommer att representera 40% av det slutliga kursbetyget och PROA kommer att representera 25% av det slutliga kursbetyget.
Underlåtenhet att genomföra dessa kursblock med godkänt betyg kommer att resultera i misslyckande i kursen.
Om du omregistrerar dig till kursen får du inte använda resultaten från ditt tidigare försök i kursen. Du måste slutföra alla nödvändiga uppgifter från CAD1 och PROA från denna genomförande av kursen för att få ett betyg.
Examination i datorsal (DEXA)
Detta är "slutexaminationen" i kursen, som är en uppsättning av högst fyra (4) individuellt genomförda och inlämnade uppgifter och/eller frogesport som är avsedda att avgöra om studenten har uppfyllt kursens lärandemål. Dessa uppgifter presenteras för studenten i en datorstyrd, tidsinställd examination i ett av KTH Södertäljes datalabb.
Examinationen kommer endast att ges vid två tillfällen under en studieperiod; en gång under den föreskrivna tentamenstiden och en gång under den följande omtentamenssperioden.
Du måste formellt registrera ditt avsedda deltagande med hjälp av lämplig tjänst i KTH "Mina sidor" -funktionen, som görs för alla andra formella undersökningar.
Examinationen levereras genom ett Canvas examinationsrum. Genom registrering till examinationen kommer du att få ett plats i examinationsrummet. Bekräftelsen skickas minst en vecka innan examinationsdatumet.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Bedömningskriterier baseras på de uppgifter som används för att uppfylla lärandemålen i kursen. Se avsnittet Lärandemål och/eller matriser i Canvas för specifik information om dessa bedömningskriterier.
Observera att bedömningskriterier som är relevanta för en kursuppgift kommer att visas i matrisen för den uppgiften.
Möjlighet till komplettering
Fx kan kompletteras till E men vid F så får man återkomma vid omtentamensperiod eller nästa kursomgång.
Komplettering kommer att beaktas när den är motiverade av studenten eller examinator i relation till ett lärandemål och/eller betygskriterier.
Tillägg som krävs för att genomföra ett uppdrag tillåts enligt examinatorns instruktioner.
Tillägg som begärs till ett uppdrag måste slutföras under den tidsperiod som beviljas av examinatorns anvisningar.
Om studenten inte fullföljer de obligatoriska tilläggsuppgifterna kommer betygsättning av uppgiften att vara en F.
Möjlighet till plussning
Plussning av betyget kan endast göras efter kursens slut och sedan först efter att betyg har rapporterats till LADOK.
Plussning av betyg få endast göras vid godkänt betyg.
Plussning av betyget får endast göras efter samråd med examinator.
Plussningsuppgift kommer att beaktas när de motiveras av studenten i förhållande till ett lärandemål i kursen.
Kursuppgifter får inte användas för att plussa betyget.
Studenten måste utarbeta sin egen arbetsbeskrivning som tydligt identifierar hur de kommer att förbättra sina prestanda med avseende på ett givet lärandemål.
När uppgiften har godkänts av examinator för att börja av studenten måste den vara avslutad och skickas in för granskning innan nästa kursperiod börjar.
Resultatrapportering
Bedömningsresultat som visas i Canvas-avsnittet Omdömen är inte de slutliga resultaten som representera din prestation i uppfylladet av lärandemål i kursen. Bedömningsresultat som visas i Canvas är beräknade av Canvas enligt Betygsskalan (se sektionen nedanför sida, Betygsskalan).
Betyg rapporterade till LADOK kommer aldrig vara lägre än bedömningsresultatet som visas i Canvas.
Resultaten som visas i LADOK är det officiella uttalandet om din prestation under kursen.
Dina slutliga resultat för kursen kommer att rapporteras till LADOK inom 15 arbetsdagar efter avslutad examinationen i kursen.
Begäran om omprövning av betyg görs via KTH Social, https://www.kth.se/student/studier/kurs/omprovning-av-betyg-1.1170668
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Plagiat kontroll
Alla inlämningar gjort av studenten som granskas i examinationssyfte (dvs, i uppfyllandet av lärandemål i kursen) kommer att kontrolleras för plagiering med hjälp av olika onlinetjänster, såsom URKUND, filhistorik som används i OnShape och andra tekniker och tjänster, för att bedöma om det är studenten själv som har slutfört och lämnat in resultaten till ett uppgift, frågesport eller examination. Följande regler gäller i dessa fall;
Upp till 20% likhet - uppgiften skall granskas enligt kursens publicerade bedömningskriterier (se Matrisen som publiceras med uppgiften i Canvas)
Från 20% upp till 100% likhet - uppgiften granskas och jämförs med likhetskällan och om godkänt skall den granskas enligt kursens publicerade betygskriterier. Om ej godkänt bör uppgiften avvisas omedelbart och ett underkänt (dvs. F) användas som bedömning.
Betygsintervaller
Betyg tilldelas inte enskilda uppgifter, istället tilldelas betyg till kursblock.
Procentandelar av slutförda poäng visas på enskilda uppgifter i Canvas.
Följande intervaller används till A-F, Fx
A : 100% - 85%
B : <85% - 75%
C : <75% - 65%
D : <65% - 55%
E : <55% - 45%
Fx : <45% - 40%
F : <40%
Följande intervaller används till P/F
P : 100 % till 80 %
F : < 80 % till 0 %
Ytterligare Information
Ändringar inför denna kursomgång
Svenska
Kursen kommer att bedrivas i en anpassad form under VT2024.
All material om kursen kommer att finnas i kursens Canvas-kurswebb, ML1209 VT2024.
Schema lagd aktiviteter som syns i TimeEdit / KTH Social kommer att användas bara efter behov.
English
The course will be conducted in an adapted form during VT2024.
All material about the course will be found in the course's Canvas course web, ML1209 VT2024.
Scheduled activities visible in TimeEdit / KTH Social will only be used as needed.
Kontakter
Kommunikation i kursen
All kommunikation mellan studenterna och kurslärarna skall ske med hjälp av Canvas Inbox eller diskation- och eller anslagsverktyg i kurswebben i Canvas.
All kommunikation mellan studenterna och kurslärarna skall ske med hjälp av Canvas Inbox eller diskation- och eller anslagsverktyg i kurswebben i Canvas.