Skip to main content
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ML1110 Maskinteknik, introduktionskurs 9.0 credits

Kurs-PM HT 2021-51620

Version 1 – 2021-08-29 22:52:11

Kursomgång

HT 2021-1 (Startdatum 2021-08-30, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kurs-PM HT 2021

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen skall ge förutsättningar och verktyg för att genomföra utbildningsprogrammet på ett bra sätt och innehåller dels ämnesmässiga lärandemål, dels tränar komplementära färdigheter och dels förmedlar kunskaper och förmågor relaterade till studieteknik och programinformation.

I momentet Hållbar utveckling

  • Grundbegrepp inom hållbar utveckling. Introduktion till ämnet, definitioner och centrala begrepp
  • Ingenjörers roll för hållbar utveckling. Fysisk resurshantering.
  • Ett antal seminarier rörande dilemma inom hållbarhet
  • Ett antal inlämningsuppgifter
  • Ett skriftligt prov

I momentet Individuella övningar

  • Inlärnings- och studiestrategi
  • Eget ansvar och konsekvensanalys
  • Självreflektion, kommunikation samt läs- och skrivträning
  • Seminarium om fusk, plagiat inkl. reflektion om de etiska aspekterna

I momentet Projekt med övningar genomförs ett projekt och övningar i grupp med följande innehåll

  • Gruppdynamik samt gruppkontrakt för gruppens regler
  • Problemformulering, mål, avgränsningar och lösningsmetoder
  • Projektplanering, tid- och aktivitetsplan
  • Planering och genomförande av projektmöten inklusive kallelse, dagordning och protokoll
  • Informationssökning inklusive värdering av dess trovärdighet och användbarhet
  • Sammanställning av en teknisk projektrapport
  • Planering och genomförande av en muntlig presentation
  • Utvärdering och reflektion efter avslutat projekt

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • översiktligt redogöra för vanligt förekommande begrepp inom arbetsfältet maskinteknik
  • formulera egna mål för sina studier en strategi för kontinuerlig egenutveckling och livslångt lärande
  • reflektera över gruppdynamik och ha insikt om olika roller i en grupp för att därefter kunna arbeta i grupp på ett effektivt sätt
  • redogöra för i projektet använda metoder, tillämpa given projektmodell och kunna skriva de dokument som är nödvändiga för att genomföra ett projekt enligt densamma
  • identifiera kunskapsbehovet, källkritiskt söka, granska och skriftligen sammanfatta informationsinnehållet i en teknisk rapport
  • redogöra på grundläggande nivå för begreppen ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar utveckling ur ett ingenjörsperspektiv
  • diskutera hållbar utveckling inom några tekniska områden ur ett introducerande perspektiv

För högre betyg ska studenten dessutom kunna:

  • Redovisa sin ståndpunkt kring etiska, sociala och miljömässiga konsekvenser av ingenjörens arbete och teknikens roll i samhället

Läraktiviteter

Kursens läraktiviteter består av:

  • Föreläsningar
  • Övningar
  • Seminarier
  • Grupparbete
  • Kontrollskrivningar

Detaljplanering

Detaljplanering finns tillgänglig på kursens Canvas-sida.

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

  • Kompendium: Maskinteknik, introduktionskurs: Handbok för projekt, publiceras på kursweb

  • Hållbar utveckling - en introduktion för ingenjörer, Jon-Erik Dahlin, förlag: Studentlitteratur, ISBN9789144092669

För studenter med funktionsnedsättning som har utlåtande från KTHs FUNKA-enhet om rekommenderade stödinsatser vid examination gäller följande i denna kurs:

  • Alla stödinsatser under kod R (d.v.s. anpassningar som rör rum, tid och fysisk omständighet) beviljas utan särskilt beslut av examinator.
  • Stödinsatser under kod P (pedagogisk anpassning) ska aktivt beviljas eller avslås av examinatorn efter kontakt tagen av studenten i enlighet med KTHs regler. Studenter ansvarar själva för att kontakta examinator inför varje tentamen. Om inte student inom föreskriven tid ansökt om pedagogisk anpassning avslås denna per automatik.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • ANNA - Hållbar utveckling, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO1 - Projekt med övningar, 4,0 hp, Betygsskala: P, F
  • ÖVN1 - Individuella övningar, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Kursfordringar

För godkänd kurs fordras godkänt resultat på kursens alla tre kursmoment:

  • PRO1 - Projekt med övningar, 4 hp, betygsskala: P, F
  • ÖVN1 - Individuella övningar, 2 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, Fx, F
  • ANNA - Hållbar utveckling, 3 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, Fx, F

Individuella övningar 2 hp (ÖVN1)

I momentet Individuella övningar:

  • Inlärnings- och studiestrategi
  • Eget ansvar och konsekvensanalys
  • Självreflektion, kommunikation samt läs- och skrivträning
  • Seminarium om fusk, plagiat inkl. reflektion om de etiska aspekterna

Upplägget är ett antal föreläsningar med tillhörande övningar. Ett antal obligatoriska inlämningsuppgifter vilka finns beskrivna i och lämnas in i lärplattformen Canvas. För att lösa uppgifterna måste du ha deltagit på tillhörande föreläsningar.

  • Individuella inlämningsuppgifter
    • ÖVN1.1
      Egen reflektion över gruppdynamik max 10 poäng
    • ÖVN1.2
      Efter kursens föreläsningar med orientering om olika områden inom maskinteknik skall ett referat av föreläsningarna följt av en personlig reflektion skrivas utifrån föreläsningarnas innehåll max 8 poäng
    • ÖVN1.3
      Ett referat av ett antal presentationer av fd studenter (KTH alumner) samt en personlig reflektion inklusive dina mål med dina studier max 12 poäng
    • ÖVN1.4
      Söka, referera och utvärdera information P/F Godkänt ger 2 poäng

 

Hållbar utveckling 3 hp (ANNA)

För kursmomentet Hållbar utveckling (ANNA) ges ett eget PM.Detta finns på kursrummet på Canavs under modulen Hållbar utveckling I kursdelen ingår

  • Föreläsningar.
  • Obligatoriska seminarier.
  • Obligatoriska inlämningsuppgifter.
  • Skriftlig examination i datorsal.

Projekt med övningar ( PRO1 )

Ett projekt som genomförs och examineras enligt separat Projekt-PM. Detta kursmomentet är ett grupparbete.

  • För projektet krävs att samtliga gruppmedlemmar närvarar vid kursens gruppaktiviteter.
    Enskild student som uteblir kan underkännas.
    P/F. Handledare bedömer.

  • Ett gruppkontrakt för gruppens regler skall upprättas. Detta skall godkännas av gruppens medlemmar, inlämnas i Canvas och följas.
    Dokumentet underskrivet av samtliga gruppmedlemmar lagrat på Canvas på utsatt tid ger P. Annars F.
    P/F. Handledare bedömer.

  • Ett antal obligatoriska dokumenten skall skrivas före respektive beslutsmöte(BM). Dessa dokument ska vara underlag för examination. Inlämning på Canvas
    P/F Handledare bedömer.

  • Obligatorisk närvaro på föreläsning samt obligatoriska övningar i gruppdynamik.
    P/F. Ansvarig lärare för momentet bedömer.

  • En muntlig redovisning av projektarbetet. Alla gruppmedlemmar framför del av redovisningen muntligt och med visuellt hjälpmedel ger P. Annars F.
    P/F. Examinator/ställföreträdande examinator bedömer.

  • Avslutande individuell examination som består av två delar. Dels rapportens innehåll men även kontroll av kunskaper om projektmetodiken. Examinationskrav anges i projekt-PM.
    P/F. Examinator/ställföreträdande examinator bedömer.

 

Kursbetyg

För godkänt betyg (E) på kursen krävs Pass på projektet PRO1 och minst E på både ÖVN1 och ANNA.

Betyg på ÖVN1

För väl genomförda uppgifter enligt ovan får du ”poäng”.  I momentet är det möjligt att få maximalt 32 poäng. Varje inlämning har en sista inlämningstid (deadline). Efter deadline är det möjligt att lämna in under ytterligare tre dygn. För inlämning efter deadline dras två poäng av från det antal poäng som du annars hade fått.

  • Minst 28 poäng ger A
  • Minst 24 poäng ger B
  • Minst 20 poäng ger C
  • Minst 14 poäng ger D
  • Minst 10 poäng ger E
  • Minst 8 poäng ger FX
  • Lägre ger F

Betyg på PRO1

Betyg i PRO1 ges på två nivåer, dels måste gruppens process, dokumentation, redovisning och rapport vara godkänt. Dessutom måste varje enskild student vara godkänd på samtliga ovan med P/F markerade delmoment för att erhålla P på momentet.

Komplettering från F till P är möjlig om du har P i alla delmoment utom ett.

Observera att första delmomentet ovan om närvaro på gruppens aktiviteter inte går att komplettera. Det finns ingen ersättningsövning som ger samma erfarenhet som att delta i en projektgrupp.

Betyget från ANNA

Betyget från ANNA översätts till poäng för att erhålla slutbetyget enligt följande:

  • Betyg A ger 43 poäng
  • Betyg B ger 37 poäng
  • Betyg C ger 31 poäng
  • Betyg D ger 26 poäng
  • Betyg E ger 20 poäng

Poänggränser för kursbetyg

Det totala antalet insamlade poäng ger sedan slutbetyg enligt nedan:

  • Betyg A erhålles vid 70 poäng
  • Betyg B erhålles vid 60 poäng
  • Betyg C erhålles vid 50 poäng
  • Betyg D erhålles vid 40 poäng
  • Betyg E erhålles vid 30 poäng

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2021-08-30

Kursomgång

  • HT 2021-51620

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kontakter